mboost-dp1

Aber og programmering

Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
12. maj 2009 13:53
V2 har en sjov lille tråd:

http://www.version2.dk/artikel/10872-selv-en-abe-k...

(og hvis nogen skulle være i tvivl, så mener jeg at software udvikling er vanskeligt og at en formel uddannelse på universitets niveau er en god ting - også selvom jeg ikke vil udelukke at et pat smarte chimpanser kunne skrive bedre kode end det man ser engang imellem)
Gravatar #2 - XorpiZ
12. maj 2009 14:03
Heh, det er sgu noget af en påstand, han kommer med.

Jeg kender en eller to personer i min omgangskreds, der kan programmere lidt. Og hele min omgangskreds (minus mine elskere) er mellem 10 og 30.
Gravatar #3 - myplacedk
12. maj 2009 14:20
Der er stor forskel på at skrive kode, og at udvikle softare. Selv hvis vi forudsætter at koden skal kunne køre og udføre simple opgaver.

Jeg er helt enig i at man ikke kan lave et seriøst udviklingsprojekt, uden nogen har evner som svarer til mindst diplom/bachelor-niveau, og en passende erfaring.

Det kan så være at "ben-arbejdet" (implementeringen af de 80 kedeligste procenter af koden, som kan udføres af folk på datamatiker-niveau) bliver lettere med tiden, men jeg tror det ærligt talt ikke.

Her på stedet hører jeg ofte at COBOL er lettere end Java. Noget af det er nok fordi de er vant til COBOL, og noget fordi vores "toolchain" til COBOL er mere moden, men jeg tror nu nok der er noget om det alligevel.

Jojo, selv min kæreste kan skrive kode. Visual Basic, PHP, Javascript, SQL og vist også noget Java har jeg da set hende lave. Men nogen software-udvikler er hun sgu ikke. :-P

Jeg har set min mor skrive (fungerende) formler i Excel, og hun kan knapt nok se forskel på Word "Gem som..."-dialog, og et Explorer-vindue.

Bare fordi jeg kan slå et par søm i og kan fixe lidt op på mit hus, betyder det jo heller ikke at jeg kan bygge et hus. Jeg har stadig behov for håndværkere.
Gravatar #4 - arne_v
12. maj 2009 16:14
Software udvikling er faktisk svært.

En klassisk tekst er:
http://norvig.com/21-days.html
Gravatar #5 - arne_v
12. maj 2009 16:21
#COBOL

Kendskab til programmerings sprog er kun en lille del af software udviklings værktøjskassen.

Men alle programmerings sprog er ikke lige nemme/svære at lære.

C++ og Ada hører til i den svære ende. PHP og VBS hører til i den nemme ende.

Jeg er ikke nogen ørn til COBOL, men jeg vil alligevel tillade mig at postulere at sproget hører til i den nemme ende. I praksis giver det dog nok anledning til en del hovedbrud, fordi idag er der stort set ingen som lærer COBOL som første programmerings sprog - og COBOL er meget anderledes end de gængse programmerings sprog idag, så folk har meget svært ved at vende sig til the COBOL way.

Gravatar #6 - Windcape
12. maj 2009 17:07
At programmerer er jo nemt, det er jo bare et spørgsmål om at lære hvad man skal skrive og så trykke på kompiler.

Software udvikling er noget helt andet. Samt at der er advanceret dele af programmering som de færreste kan finde ud af, selv erfarne software udviklerer.

Derudover kommer det at mange udviklerer bliver teknologiforskræmte efter et par år hvor de kun arbejder med det samme, og "programmør" delen dermed dør.

Begge mine forældre er systemudviklerer, min far i COBOL, og min mor i PL/1. Men jeg vil ikke beskrive dem som gode programmører, hvorimod de er langt bedre system-udviklerer end mig :)

Og ingen af dem har lyst til at lære nye programmeringssprog eller teknikker. Det har vel noget med alderen at gøre.

Anyway, hvis aber kan programmerer, så tror jeg de vil kode i ook!

(Discworld ftw.)
Gravatar #7 - myplacedk
12. maj 2009 17:08
Så er der jo også noget med terminologien.

Jeg lærte mig selv at programmere på under en uge, da jeg var 10 år gammel. Mens jeg passede skolen, spejder-værk osv. "Det kan da umuligt have været rigtig programmering" - tjah, mine programmer gjorde da præcist hvad de var designet til. Er det ikke definitionen af at programmere?
Men det helt store blev det selvfølgelig ikke til. Det største jeg opnåede var da jeg som 12-årig lavede et primitivt faktura-system til min far.

Programmering er nemt, og kan læres på få dage af et barn.

Systemudvikling er meget mere end programmering.

Og software-udvikling er meget mere end systemudvikling.
Gravatar #8 - Windcape
12. maj 2009 17:10
myplacedk (7) skrev:
Programmering er nemt, og kan læres på få dage af et barn.
Børn der vel og mærke ikke har problemer med matematik / logik.

Der er rigtig mange mennesker som er dømt ude til nogen sinde at blive programmører. Deres hoved kan simpelthen ikke se det smukke i kode, og se hvordan logikken bag universet er matematik.
Gravatar #9 - arne_v
12. maj 2009 18:15
Windcape (6) skrev:
Derudover kommer det at mange udviklerer bliver teknologiforskræmte efter et par år hvor de kun arbejder med det samme, og "programmør" delen dermed dør.

Det sker.

Men der er nu også nogen som aldrig stopper.
Gravatar #10 - arne_v
12. maj 2009 18:21
#terminologi

Jeg mener nu også at det tager lang tid at blive god til at programmere.

Forudsat at vi opdeler:

programmering = sprog syntax, API'er, klassiske idiomer, fortståelse af af kontekst (HW og OS), tools, troubleshooting, coding style o.s.v.

software udvikling = OO A&D, patterns, algoritmer, analyse, beviser, alt som relaterer sig til hvad or hvorfor fremfor hvordan
Gravatar #11 - myplacedk
12. maj 2009 19:32
Jeg tror vi er enige. Der er stor forskel på at kunne programmere, og at være god til det. ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login