mboost-dp1

Att: Fysik-nørder

Gå til bund
Gravatar #1 - Anders Fedеr
25. jan. 2009 10:20
Hej,

Jeg er ved at bygge en gennemsigtig 'kugle' der skal drives frem af en vægt der løbende forskydes indeni kuglen (bonusspørgsmål: har sådan en anordning et navn?).

Problemet er så at det materiale kuglen skal køre igennem er et meget fint puds med en statisk elektrisk ladning. Det betyder at dette puds nærmest klistrer til kuglens overflade når den har kørt et lille stykke. Det er upraktisk fordi kuglen indeholder et kamera der gerne skulle kunne have fuldt udsyn til at optage kuglens tur.

Det jeg så tænker er om det ikke kan lade sig gøre at skabe en ladning på kuglens yderside på en eller anden måde, sådan at kuglen frastøder det statisk elektrisk ladede puds? Er der nogen der har en idé til hvordan det kan gøres? Det skal nævnes at kuglen ikke har adgang til højspændingskilder.

På forhånd tak.
Gravatar #2 - Fjolle
25. jan. 2009 10:57
Smid en hamster ind i kuglen, skindet burde lave en statisk ladning :P
Gravatar #3 - Dreadnought
25. jan. 2009 11:17
Spørgsmålet er om den skal have en positiv eller negativ ladning, for at støvet frastødes, eller om man skal have et skiftende felt.
Gravatar #4 - Anders Fedеr
25. jan. 2009 15:05
Hey, ikke en dårlig idé - måske ikke lige med en hamster, men hvis vægten indeni har en overflade af et eller plysset materiale, måske?

Jeg er ikke sikker - hvad kommer det an på? De fleste støvkorn vil have en positiv ladning på mellem nul og nogle få volt.
Gravatar #5 - Fjolle
25. jan. 2009 20:53
En microfiber-klud burde vel også kunne gøre tricket, i hvert fald med med pvc...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login