mboost-dp1

Bedst udnyttelse af læseferien

Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
27. maj 2009 11:43
Hej

Læseferien står for døren, og jeg har en enkelt eksamen dette semester, med et hovedspørgsmål i et af 2 fag, og så et sidespørgsmål i et andet fag.

Jeg ville høre om nogen har nogle tips til optimal udnyttelse af læseferien, og generelt forberedelse til eksamen?

Og hvis skulle interassere nogle, her er pensum:

Mulige hovedspørgsmåls emner:
- Java EE: JSF/RMI
- Java: Design Patterns, Data Structures, Graphs

Mulige sidespørgsmåls emner:
- Netværk: Driftmodeller, Kommunikation, Protokoller, Forskellige Netværks lag
- Databaser: Distributed Databases.
- Sikkerhed: Blandet på Platform/Netværk/Applikations niveau.
Gravatar #2 - MiniatureZeus
27. maj 2009 11:44
Plants versus Zombies.. og newz.dk selvfølgelig!
Gravatar #3 - vandfarve
27. maj 2009 11:59
#1 Hvordan du læser op til eksamen afhænger altid af eksaminationsformen (og så delvis din egen måde at lære bedst på):

Hvis du afkræves viden til fingerspidserne til prøver uden hjælpemidler, så skal du hellere komme i gang med at skrive stikord ned på små lapper papir, som du kommer ned i en bowle og trækker en gang i mellem, efter at du har læst alle tekster intensivt og skriver masser af noter.

Hvis du i stedet får en hjemmeopgave af længerevarende karakter (>24 timer), så læs i stedet de fleste tekster overfladisk, teg noter i margen (drop papiret ved siden af og spar den frustation), lav mindmaps og oversigtskort samt måske endda en stikordsliste. Til sidst kan du selv se, hvor du har din styrker og svagheder, og så kan du forbedre svaghederne gerne med sparring med andre.

Desuden kan jeg kun kraftigt anbefale bogen "Sådan får du 13 uden at lave lektier - en håndbog for dovne stræbere". Du skal tage den med et gran salt samt vælge den strategi, som passer DIG bedst, for du må aldrig blive én person til eksamen, som du aldrig kan være, for det bliver stensikkert opdaget - men samtidigt, så giver forfatteren (Jacob Jonia?) en masse gode råd til eksamenslæsning, læseferien, indgangsvinkler, husholdningspsykologi, afspændingsøvelser m.m.

Jeg kan varmt anbefale den til alle, selvom vi snakker om folkeskolen, gymnasiet eller universitetet. Den er vitterligt sin egen vægt værd i guld.
Gravatar #4 - arne_v
27. maj 2009 13:42
Windcape (1) skrev:
- Java EE: JSF/RMI

(RMI er en del af Java SE ikke Java EE)

JSF er en rigtig grim en at skulle til eksamen i p.g.a. omfanget.

En ting som er vigtig er at forstå alle de underliggende bygge sten:
- servlet
- JSP
- beans
- taglibs
- EL
- JSTL

RMI er derimod nem at gå til. Så mange finesser er der heller ikke i RMI.

Den simple version er lige ud af landevejen. Selv callback er rimeligt nemt.

De tricky emner er:
- placering af classes
- security manager og security policies
- NAT router imellem client og server

Windcape (1) skrev:
- Java: Design Patterns, Data Structures, Graphs

GoF

Læs på Java collections.

Lav nogle egne klasser som implementerer:
- array backed list
- double linked list
- hash table
for at forstå teknikken.

Hav big O klar for get/add/remove.

Windcape (1) skrev:
- Netværk: Driftmodeller, Kommunikation, Protokoller, Forskellige Netværks lag

OSI 7 lag

Lidt detaljer oomkring f.eks. HTTP 1.1.

Windcape (1) skrev:
- Databaser: Distributed Databases.

Håbløst emne.

Hvis det var praktisk orienteret burde du kigge på:
- 2PC, XA, transaction manager
- federation/clustering

Men sandsynligvis har din lærebog et teoretisk afnit som ikke har ændret sig siden midt 80'erne som du bliver nødt til at lære.

Windcape (1) skrev:
- Sikkerhed: Blandet på Platform/Netværk/Applikations niveau.

Almindeligt bla bla.

Plus lidt om user based versus code based.

Gravatar #5 - gnаrfsan
27. maj 2009 13:52
Vi samlede en studiegruppe på tre til et fag. Så delte vi pensum i tre lige store dele og læste hver en enkelt del og lavede grundige punkt resumeer til de enkelte emner. Derved havde vi indekserede noter til eksamen, og vi kunne hver især nøjes med at læse 1/3 af pensum plus resumeer for resten. Vi fik alle en god karakter.

Sjovt forresten.. jeg var oppe i præcis de samme ting efter et af semestrene...
Gravatar #6 - zin
27. maj 2009 14:35
Reperationsbajer. Dét virker~~
Gravatar #7 - BluepaiN
28. maj 2009 16:53
Umiddelbart, så er det svært at sige hvad der vil passe dig bedst.

Selv har jeg ikke det store behov for at læse ret meget op til prøver, da jeg har en god hukommelse og er god til at snakke.

Når det så er sagt, så er der folk der har brug for at læse 20 timer om dagen, og selv efter en uge døjer de med at huske de mest basale ting, medmindre de har skrevet superdetaljerede noter til dem.

Derfor:
Er der områder du ikke er så stærk i, så fokuser mere på dem, end dét du kan til fingerspidserne.
Gravatar #8 - JensOle
28. maj 2009 17:27
echo "127.0.0.1 newz.dk" >> hosts
Gravatar #9 - arne_v
28. maj 2009 17:34

Men er det nu /etc/ eller \WINDOWS\system32\drivers\etc ??

:-)
Gravatar #10 - JensOle
28. maj 2009 19:48
#9 Nu når du nævner det, er der så nogen der kan forklare logikken i stien :
\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts

Er etc bare tyvstjålet fra *nix ?
Gravatar #11 - arne_v
28. maj 2009 19:53

Det vil jeg tro.
Gravatar #12 - shantri
28. maj 2009 20:01
Uanset eksamen har jeg selv flg. "vaner": Jeg står op spiser en god solid morgenmad, drikker min kaffe, og laller lidt rundt den første time. Læser i 3 timer, holder 1 times pause. Læser i ydeligerer 3 timer 1 times pause. Hvis jeg er frisk på et interval mere gør jeg. Men 6 timers intensivt læsning på en dag kan være nok, hvis man har lang tid nok til at læse i. Jeg synes de indlagte pauser er ret væsentlige, for der er begrænsninger for hvor længe man kan koncentrere sig... Det virker for mig.

Lykke til med eksamen.

EDIT: Det skal siges jeg er inden for naturvidenskaben, hvor udenad's læring er et must til de fleste prøver.
Gravatar #13 - zin
29. maj 2009 08:56
#10: MS lavede jo deres eget *nix; XENIX... Så helt "stjålet" ved jeg ikke.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login