mboost-dp1
Bitching of the day
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Stærkt inspireret af rackbox.newz.dk og Cloud02's nyligt oprettede tråd tænkte jeg, at det var på tide at lukke noget galde ud. I den forbindelse har jeg hele to ting, som jeg er muggen over.
Min nu tidligere tandlæge
Jeg blev i dag, omkring kl. 14.40, ringet op af mine tandlæge, der ville påminde mig om, at jeg nok havde glemt vores aftale. Jeg skulle åbenbart have haft en tid i dag tirsdag d. 12. august kl. 14.15, og det var hun lidt bitter over.
Nå! Jeg havde eller skrevet ned på et til flere papirlapper og i min telefon, at jeg havde en tid til på torsdag d. 14. august kl. 14.15, så jeg tvivler stærkt på, at jeg skal have husket forkert. Selvfølgelig kan hun påstå det samme, men jeg blev stærkt irriteret over, at hun insinuerede, at jeg havde taget fejl og ikke dem. Desuden sagde hun, at jeg næste gang ville blive krævet et gebyr, hvis det skete igen. WTF? Så de slutter automatisk, at jeg og ikke dem har lavet fejlen, og derfor skal jeg betale?!
Den kommentar gjorde, at det nu var min tidligere tandlæge, der ringede. Efter at have læst et par tråde (Særligt indlæg #12) angående økonomiske stridsmål så burde de ikke kunne kræve det gebyr, hvis man overfor dem gør opmærksom på, at man bestrider grundlaget, og at man ikke anerkender deres forklaring. Det kunne lige så godt være deres møgtrætte receptionist, der har taget fejl, som det kunne være mig. Hvorfor skal kunden så betale?
Min strømregning
Guilty, jeg er netop lige flyttet hjemmefra, og jeg har netop modtaget min første elregning. Yeah (Bemærk venligst sarkasmen)! Den lyder på 678,58 kr., hvilket er fuldstændigt forrykt. Jeg har kun forbrugt 240 KWh, som i mine øjne er meget lidt, når man tænker på mit ret gamle køleskab og min computer. Selve udgiften for el løber dog op på 111,34 kroner, hvoraf resten (over 550 kroner) er elabonnement (WTF?), transport af el (WTF?!), netabonnement (WHAT THE FUCK?!), elafgift (...), eldistributionsbidrag (Jamen, jamen, jamen...), CO2-afgift (hvilket jeg mener faktisk burde være større) og så moms.
Med andre ord dækker min betaling over tre emner: 1) Strømmen, 2) To typer af abonnementer, 3) Fem former for afgifter og bidrag, momsen inkluderet. Er der andre, som kan begynde at se et mønster?
Hvordan kan det være, at Folketinget ikke stormes af vrede borgere? Jeg vil gerne betale alt, hvad jeg ejer og har, i grønne afgifter, men kom ikke og fortæl mig, at KWh kun koster 46,39 ører! Det er jo det nærmeste, som vi kommer på en lodret løgn siden Bill Clintons berømte one-liner. KWh koster snarere 2,80 kroner, når der er så mange gebyrer, abonnementer og afgifter på, hvilket er noget helt andet.
Hvor svært kan det være at oplyse de reelle priser i stedet for det der pjat, hvor de har fjernet alle andre skjulte omkostninger? For fanden da...
Min nu tidligere tandlæge
Jeg blev i dag, omkring kl. 14.40, ringet op af mine tandlæge, der ville påminde mig om, at jeg nok havde glemt vores aftale. Jeg skulle åbenbart have haft en tid i dag tirsdag d. 12. august kl. 14.15, og det var hun lidt bitter over.
Nå! Jeg havde eller skrevet ned på et til flere papirlapper og i min telefon, at jeg havde en tid til på torsdag d. 14. august kl. 14.15, så jeg tvivler stærkt på, at jeg skal have husket forkert. Selvfølgelig kan hun påstå det samme, men jeg blev stærkt irriteret over, at hun insinuerede, at jeg havde taget fejl og ikke dem. Desuden sagde hun, at jeg næste gang ville blive krævet et gebyr, hvis det skete igen. WTF? Så de slutter automatisk, at jeg og ikke dem har lavet fejlen, og derfor skal jeg betale?!
Den kommentar gjorde, at det nu var min tidligere tandlæge, der ringede. Efter at have læst et par tråde (Særligt indlæg #12) angående økonomiske stridsmål så burde de ikke kunne kræve det gebyr, hvis man overfor dem gør opmærksom på, at man bestrider grundlaget, og at man ikke anerkender deres forklaring. Det kunne lige så godt være deres møgtrætte receptionist, der har taget fejl, som det kunne være mig. Hvorfor skal kunden så betale?
Min strømregning
Guilty, jeg er netop lige flyttet hjemmefra, og jeg har netop modtaget min første elregning. Yeah (Bemærk venligst sarkasmen)! Den lyder på 678,58 kr., hvilket er fuldstændigt forrykt. Jeg har kun forbrugt 240 KWh, som i mine øjne er meget lidt, når man tænker på mit ret gamle køleskab og min computer. Selve udgiften for el løber dog op på 111,34 kroner, hvoraf resten (over 550 kroner) er elabonnement (WTF?), transport af el (WTF?!), netabonnement (WHAT THE FUCK?!), elafgift (...), eldistributionsbidrag (Jamen, jamen, jamen...), CO2-afgift (hvilket jeg mener faktisk burde være større) og så moms.
Med andre ord dækker min betaling over tre emner: 1) Strømmen, 2) To typer af abonnementer, 3) Fem former for afgifter og bidrag, momsen inkluderet. Er der andre, som kan begynde at se et mønster?
Hvordan kan det være, at Folketinget ikke stormes af vrede borgere? Jeg vil gerne betale alt, hvad jeg ejer og har, i grønne afgifter, men kom ikke og fortæl mig, at KWh kun koster 46,39 ører! Det er jo det nærmeste, som vi kommer på en lodret løgn siden Bill Clintons berømte one-liner. KWh koster snarere 2,80 kroner, når der er så mange gebyrer, abonnementer og afgifter på, hvilket er noget helt andet.
Hvor svært kan det være at oplyse de reelle priser i stedet for det der pjat, hvor de har fjernet alle andre skjulte omkostninger? For fanden da...
Skift tandlæge og el leverandør, så er de problemer løst :D
Og angående Co2 afgiften, så pisser den mig altid af, eftersom der ikke foreligger nogle beviser for at Co2 påvirker atmosfæren, det er simpelthen bare blevet vedtaget i EU, at sådan er det.
Skift tandlæge og el leverandør, så er de problemer løst :D
Og angående Co2 afgiften, så pisser den mig altid af, eftersom der ikke foreligger nogle beviser for at Co2 påvirker atmosfæren, det er simpelthen bare blevet vedtaget i EU, at sådan er det.
Jeg vil også!!
Der var en lækker kælling inde i går og mens jeg stod og viste hende et kamera spørger hun satme om hun kunne finde det billigere på nettet.. Altså vil du købe her eller ej?
Så i dag var der en gut der ringede og jeg siger til ham at vi har panda og norton, og så spørger han mig fandme om jeg ikke vil ringe til tdc og finde ud af om deres sikkerhedsløsning er bedre for ham..
#1: er du i øvrigt interesseret i bitching.dk..?
Der var en lækker kælling inde i går og mens jeg stod og viste hende et kamera spørger hun satme om hun kunne finde det billigere på nettet.. Altså vil du købe her eller ej?
Så i dag var der en gut der ringede og jeg siger til ham at vi har panda og norton, og så spørger han mig fandme om jeg ikke vil ringe til tdc og finde ud af om deres sikkerhedsløsning er bedre for ham..
#1: er du i øvrigt interesseret i bitching.dk..?
El abonnement og transport af el er du bundet af i forhold til din bopæl. Hvis du f.eks bor i København vil det være DONG der opkræver for dette, og selvom du skulle finde på at skifte til et Sønderjysk el-sekskab vil du stadig ligge 80% af dine omkostninger til el hos DONG.
Det elselskaberne kan konkurrere på er prisen på en KWh.
Dvs, hvis du skifter el-selskab er prisen på en KWh den eneste parameter der bliver flyttet på, hvormed du så kan forsøge at regne ud hvor uendeligt lidt det frie el-valg har at sige i den virkelige verden.
Det elselskaberne kan konkurrere på er prisen på en KWh.
Dvs, hvis du skifter el-selskab er prisen på en KWh den eneste parameter der bliver flyttet på, hvormed du så kan forsøge at regne ud hvor uendeligt lidt det frie el-valg har at sige i den virkelige verden.
Jeg mindes et elselskab som tilbød et eller andet hvor man kunne spare vildt meget, vist 30% eller sådan noget. Og de snakkede flere gange om det i radioen, og de (el-selskabet) kunne ikke forstå at folk viste så lidt interesse.
Ja måske fordi det er 30% af 15% af regningen (eller noget i den stil), og i den sidste ende faktisk temmeligt lidt.
Ja måske fordi det er 30% af 15% af regningen (eller noget i den stil), og i den sidste ende faktisk temmeligt lidt.
#5 Jep, jeg var inde på Nordjysk El, der tilbød strøm fra vindmøller. Alt i alt lød deres beregning på, at jeg kunne spare 160 kroner om året eller omkring 8% af min regning, selvom deres KWh-pris var omkring 25% lavere. Så ja, alt bliver spist op af de pokkers abonnementer og afgifter.
Min eksterne harddisk
Opbevarer alle film, musik, spil osv. på min eksterne harddisk, som selvfølgelig valgte, at fucke op efter jeg havde brugt 2 timer på, at organisere mine serier. Det resulterede i den krævede en formatering. Er du gal hvor er jeg pissed lige nu.. Men så har jeg da noget, at få tiden til at gå med, på min sidste feriedag.
Opbevarer alle film, musik, spil osv. på min eksterne harddisk, som selvfølgelig valgte, at fucke op efter jeg havde brugt 2 timer på, at organisere mine serier. Det resulterede i den krævede en formatering. Er du gal hvor er jeg pissed lige nu.. Men så har jeg da noget, at få tiden til at gå med, på min sidste feriedag.
#9 Præcis. Gør det på den måde pga. jeg har en stationær og bærbar, og efter jeg har fået den eksterne, har alt været så meget lettere når man skulle skifte mellem dem. Musik-delen af det sørgede iTunes dog for, at smadre godt og grundigt, så bruger bare iPhone til musik når jeg er på bærbaren.
På den anden side var det måske på tide, jeg fik ryddet op på den. Jeg ville dog godt have beholdt mine film og serier..
På den anden side var det måske på tide, jeg fik ryddet op på den. Jeg ville dog godt have beholdt mine film og serier..
Hvis en formatering var nok til at ordne problemet ville du sagtens kunne have genskabt eller kopieret indholdet på den.
Jeg smed 2600 i hovedet på bwin i sidste uge i løbet af nogen få minnutter. Altså hvad er sandsynligheden for at jeg satser på sort hver gang, men så kommer rød 8 gange i træk. Jeg tænker jamen så spiller jeg da bare på lige tal men nej så kommer ulige tal 7 gange i træk.
Nå jamen det var hvertfald tiltrængt at aab vandt i dag, det var hvertfald en halv månedsløn fra bk der gik ind på min konto der.
Nå jamen det var hvertfald tiltrængt at aab vandt i dag, det var hvertfald en halv månedsløn fra bk der gik ind på min konto der.
#15 Den er ret åbenbart ret stor. Mon ikke din bruger er: setTo(lose);
Så vil jeg også lige bitche lidt.
Starter med lidt bagrundshistorie.
Jeg er verdens mest irriterende billist. Jeg overholder nemlig alle regler. Og jeg er ikke hellig eller noget, jeg køre derfor ikke efter trafikken, men efter fartgrænser og diverse lovgivninger. Jeg holder når jeg skal og kører efter forholdene. Jeg er en rigtig dengsedreng.
Hvilket resultere i at alle dem der vil kører hurtigere. Hvilket er 95% af den danske befolkning. Bliver holdt tilbage af mig. Jeg skaber sindsygt lange bil kø'er.
På samme tid, så er jeg vild med at accelerere. Og med en 225hk's turbo bil, Så er det ofte at folk ser en bil forsvinde meget hurtigt, for at de ganske kort efter har indhentet den.
Folk er ikke tilfredse med min kørsel, men tilgengæld er jeg en meget dygtig billist. Både køreteknisk og med hensyn til overblik og hvad man skal gøre.
Anyway:
Jeg er ovre i vores lokale brugs. Hvor der er en nabo der prikker mig på skulderen. Nå tænker man, ham har jeg ikke snakket med i snart flere år. Så man siger da pænt goddag.
Hvorefter man bliver skældt og smældt ud at man køre for hurtigt rundt i et sving omkring hvor han bor.
Det kommer for manden der selv køre som en spadser, og som op til flere gange har overhalet mig på det groveste. Og bragt andre billister i fare. En person der kører sindsygt dårligt ved selv samme sving.
Og så sviner han mig...
Fuck det gjorde mig gal.
Men talte pænt, og sagde ikke meget mere.
Så vil jeg også lige bitche lidt.
Starter med lidt bagrundshistorie.
Jeg er verdens mest irriterende billist. Jeg overholder nemlig alle regler. Og jeg er ikke hellig eller noget, jeg køre derfor ikke efter trafikken, men efter fartgrænser og diverse lovgivninger. Jeg holder når jeg skal og kører efter forholdene. Jeg er en rigtig dengsedreng.
Hvilket resultere i at alle dem der vil kører hurtigere. Hvilket er 95% af den danske befolkning. Bliver holdt tilbage af mig. Jeg skaber sindsygt lange bil kø'er.
På samme tid, så er jeg vild med at accelerere. Og med en 225hk's turbo bil, Så er det ofte at folk ser en bil forsvinde meget hurtigt, for at de ganske kort efter har indhentet den.
Folk er ikke tilfredse med min kørsel, men tilgengæld er jeg en meget dygtig billist. Både køreteknisk og med hensyn til overblik og hvad man skal gøre.
Anyway:
Jeg er ovre i vores lokale brugs. Hvor der er en nabo der prikker mig på skulderen. Nå tænker man, ham har jeg ikke snakket med i snart flere år. Så man siger da pænt goddag.
Hvorefter man bliver skældt og smældt ud at man køre for hurtigt rundt i et sving omkring hvor han bor.
Det kommer for manden der selv køre som en spadser, og som op til flere gange har overhalet mig på det groveste. Og bragt andre billister i fare. En person der kører sindsygt dårligt ved selv samme sving.
Og så sviner han mig...
Fuck det gjorde mig gal.
Men talte pænt, og sagde ikke meget mere.
Jordens største torsk arbejder ude hos os, og han har fucket så gevaldigt op, at vi nu er bagefter med ordrene, så takket være ham, ryger der nu en dag i min weekend. En weekend jeg ellers havde set frem til, efter at have været på arbejde de sidste to :-(
Hvorfor helvede kan den forpulede pungrotte ikke se forskel på om der står "DISC SIX" eller "PROMOTION" efterfulgt af "NOT FOR SALE" på et skrivetryk???
For helvede hvor blev han klar over hvad jeg mente om sådan noget pis. Og nej, det er ikke første gang han fucker det hele op, så der er en halv til en hel dags ekstra arbejde :-(
Og det værste af det hele er at det var kunden der opdagede det, og ikke os selv. Kunden var (forståligt nok) ikke overvældende lykkelig...
Hvorfor helvede kan den forpulede pungrotte ikke se forskel på om der står "DISC SIX" eller "PROMOTION" efterfulgt af "NOT FOR SALE" på et skrivetryk???
For helvede hvor blev han klar over hvad jeg mente om sådan noget pis. Og nej, det er ikke første gang han fucker det hele op, så der er en halv til en hel dags ekstra arbejde :-(
Og det værste af det hele er at det var kunden der opdagede det, og ikke os selv. Kunden var (forståligt nok) ikke overvældende lykkelig...
17 skrev:Folk er ikke tilfredse med min kørsel, men tilgengæld er jeg en meget dygtig billist.
Det er så voldsomt subjektivt.
Jeg ser mange farlige overhalinger, som skyldes en eller anden tåbe (intet personligt) som insisterer på at køre 80, mens der er 20 biler bagved der gerne vil køre 90.
Jeg vil ikke påstå at jeg er landets bedste billist, men jeg gør altså hvad jeg kan for ikke at være i vejen, og jeg gør min del i at få trafikken til at afvikle på en fornuftig måde. Hvis det indebærer at jeg skal køre 10-20 km/t mere end jeg egentlig havde planlagt, so be it.
17 skrev:Hvorefter man bliver skældt og smældt ud at man køre for hurtigt rundt i et sving omkring hvor han bor.
Nu ved jeg ikke med dig, men jeg tror mange af dem som ikke kører hurtigere end skiltet, også har svært ved at køre langsommere. Fx. en stor vej i en by hvor jeg synes man fint kan køre 80 (og typisk kører 60-70 stykker) kan jeg ligge bag en bil som kører 50 komma nul. Så drejer han tilfældigvis ind af en lille sidevej som jeg også skal ind ad, og så kører han fra mig. Jeg synes nemlig ikke jeg kan køre mere end 30-40 stykker, og han kører stadig 50 komma nul.
Han overholder alt hvad der er skiltet med, men kører stadig som en idiot, er til fare for andre på de små veje, og provokerer andre til at gøre noget farligt på de store veje.
17 skrev:Og så sviner han mig...
Fuck det gjorde mig gal.
Skulle vi lige tage den én gang til?
-"Jeg er verdens mest irriterende billist."
-"Jeg skaber sindsygt lange bil kø'er."
-"Folk er ikke tilfredse med min kørsel,"
Og så bliver du sur over at blive kritiseret?
Jeg kan godt se hvad du mener med at lige præcist han måske ikke er i bedste ret til at kritisere dig. Og lige præcis den ting er måske ikke det rette at kritisere dig for. Meeen alligevel...
19 skrev:Jeg ser mange farlige overhalinger, som skyldes en eller anden tåbe (intet personligt) som insisterer på at køre 80, mens der er 20 biler bagved der gerne vil køre 90.
Det kan da aldrig nogensinde blive andres skyld end dem, som insisterer på at køre for hurtigt og at lave de hasarderede overhalinger.
20 skrev:Det kan da aldrig nogensinde blive andres skyld end dem, som insisterer på at køre for hurtigt og at lave de hasarderede overhalinger.
Selvfølgelig er det dem som overhaler, som har skylden. Jeg vil ikke påstå andet.
Men idioten som provokerer dem til det er altså ikke lige hvad jeg ville kalde en god bilist.
Hvis du efterlader din bil med nøglerne i, så er det tyveri at tage den. Men helt uskyldig er du nu heller ikke.
Hvis du efterlader din pung med masser af kontanter et offentlig sted, så er der ingen der har lov til at snuppe den. Men jeg tror nun nok de fleste vil mene at det er din egen skyld, hvis det sker.
Kan du se hvor jeg vil hen? Han lyder ikke som en dygtig bilist. Han lyder nærmere som en af dem som er skyld i trafikken går så langsom i myldretiden.
Det kan være at han ikke har råd til at køre for stærkt, det er trods alt et privilegie for dem som har mange penge.
Det kan være at han ikke har råd til at køre for stærkt, det er trods alt et privilegie for dem som har mange penge.
21 skrev:Selvfølgelig er det dem som overhaler, som har skylden. Jeg vil ikke påstå andet.
Men idioten som provokerer dem til det er altså ikke lige hvad jeg ville kalde en god bilist.
Hvordan definerer du så en god bilist?
Er den en der lader sig presse op i fart af bagvedkørende bilister? Eller er den en der kører det tempo som du! nu engang har vurderet som passende for den pågældende vejstrækning?
Jeg prøvede på et tidspunkt, at holde mig indenfor fartgrænserne. Det var sådan jeg fandt ud af at det umuligt kan være max. grænser, men bare anbefalet min. hastighed.
Hvis man kommer trillende med 80, over en længere strækning, så er man skyld i mange farlige situationer, da folk så begynder at overhale hvor der måske ikke helt er plads, eller køre ud fra sideveje, fordi du jo alligevel ikke kommer forbi. Og selv bliver man da lidt uopmærksom, når det går så langsomt.
Efter at have prøvet det en hel uge, er jeg nået frem til at man er til fare for sig selv, og sine medtrafikanter. Er der ikke også en grund til at vi (da vi tog kørekort) fik at vide, at vi altid skulle køre efter forholdende?
Og for pokker da, selv politiet kører for hurtigt, og forsøger ikke engang at skjule det, så hvorfor skulle vi andre ikke også gøre det. Modsat politiet, har vi vel købt biler med bremser...
Hvis man kommer trillende med 80, over en længere strækning, så er man skyld i mange farlige situationer, da folk så begynder at overhale hvor der måske ikke helt er plads, eller køre ud fra sideveje, fordi du jo alligevel ikke kommer forbi. Og selv bliver man da lidt uopmærksom, når det går så langsomt.
Efter at have prøvet det en hel uge, er jeg nået frem til at man er til fare for sig selv, og sine medtrafikanter. Er der ikke også en grund til at vi (da vi tog kørekort) fik at vide, at vi altid skulle køre efter forholdende?
Og for pokker da, selv politiet kører for hurtigt, og forsøger ikke engang at skjule det, så hvorfor skulle vi andre ikke også gøre det. Modsat politiet, har vi vel købt biler med bremser...
Da jeg blev 18, kunne jeg ikke længere gå til tandlæge ved min skoletandlæge. Jeg skiftede derfor, og så kom dagen hvor jeg skulle til mit første syn ved de nye. Efter tandlægen havde kigget på mine tænder, spørger hun så om jeg bruger tandtråd. "Jo, engang imellem.." svarede jeg, og så spurgte hun, om hun skulle vise mig hvordan man gør.. Jeg nåede knap nok at svare inden hun begyndte at køre det skide tråd frem og tilbage mellem mine tænder. Da hun var færdig gav hun mig den brugte tandbørste og en minitube-tandpasta i hånden og sendte mig hjem. Da jeg kom hjem og der var gået et par dage, så fik jeg tilsendt en regning fra tandlægen.. De havde taget 450 kr. for at vise mig hvordan man bruger tandtråd (og for tandbørsten og tandpastaen)....
Desuden havde tandlægen sagt, at jeg havde 4 huller. Men kort tid før jeg var ovre ved hende, havde min gamle tandlæge ordnet et hul og jeg var hul-fri.. Alt dette (specielt regningen) resulterede i, at de mistede mig som kunde. Da jeg så fik ny tandlæge, og han tjekkede mine tænder, fik jeg at vide, at jeg havde 0 huller....
Desuden havde tandlægen sagt, at jeg havde 4 huller. Men kort tid før jeg var ovre ved hende, havde min gamle tandlæge ordnet et hul og jeg var hul-fri.. Alt dette (specielt regningen) resulterede i, at de mistede mig som kunde. Da jeg så fik ny tandlæge, og han tjekkede mine tænder, fik jeg at vide, at jeg havde 0 huller....
21 skrev:Selvfølgelig er det dem som overhaler, som har skylden. Jeg vil ikke påstå andet.
Så du mener man provokerer ved at holde sig inden for fartbegrænsningerne? Det kunne ikke tænkes, at det var dem, der kører for hurtigt og presser, der er de provokerende?
24 skrev:Hvis man kommer trillende med 80, over en længere strækning, så er man skyld i mange farlige situationer, da folk så begynder at overhale hvor der måske ikke helt er plads, eller køre ud fra sideveje, fordi du jo alligevel ikke kommer forbi. Og selv bliver man da lidt uopmærksom, når det går så langsomt.
Statistikkerne taler imod dine erfaringer. De viser en klar sammenhæng mellem fart og antallet og alvorligheden af trafikuheld.
Jeg er lige stået op, så har ikke helt fin læst det i har skrevet, men det tyder da på Norrah er den klogeste af jer alle!
Hvis alle bare overholdt fartgrænserne var det jo ikke noget problem? Kan ikke forstå dem som tror de skal køre 100 km/t, på en alm. landevej, hvad fanden skal du nå?
Det kan være fordi jeg simpelthen kender for mange der er døde i trafikken, men jeg tror selv på, at hvis folk bare overholdt reglerne ville der ske meget mindre.
Det kan da godt være det er "sjovt" at køre hurtigt, men den dag du vågner på sygehuset og finder ud af du er blevet lam i benene, er det sgu ikke pisse sjovt mere.
"Go' tur i din kørestol, med 100 km/t"
Hvis man kommer trillende med 80, over en længere strækning, så er man skyld i mange farlige situationer, da folk så begynder at overhale hvor der måske ikke helt er plads, eller køre ud fra sideveje, fordi du jo alligevel ikke kommer forbi.
Hvis alle bare overholdt fartgrænserne var det jo ikke noget problem? Kan ikke forstå dem som tror de skal køre 100 km/t, på en alm. landevej, hvad fanden skal du nå?
Det kan være fordi jeg simpelthen kender for mange der er døde i trafikken, men jeg tror selv på, at hvis folk bare overholdt reglerne ville der ske meget mindre.
Det kan da godt være det er "sjovt" at køre hurtigt, men den dag du vågner på sygehuset og finder ud af du er blevet lam i benene, er det sgu ikke pisse sjovt mere.
"Go' tur i din kørestol, med 100 km/t"
23 skrev:Hvordan definerer du så en god bilist?
Er den en der lader sig presse op i fart af bagvedkørende bilister? Eller er den en der kører det tempo som du! nu engang har vurderet som passende for den pågældende vejstrækning?
Ja, begge dele er en forbedring i forhold til bare blindt at køre den hastighed der er skiltet med.
Og med "presse op i fart" menes der jo i denne sammenhæng "at følge trafikken".
26 skrev:Så du mener man provokerer ved at holde sig inden for fartbegrænsningerne? Det kunne ikke tænkes, at det var dem, der kører for hurtigt og presser, der er de provokerende?
Nej, jeg mener at man provokerer til overhalinger ved at køre langsommere end de fleste andre. Nogle har en god grund, andre har ikke.
Og ja, at presse er også provokerende.
Og ja, jeg kan finde på både at køre langsommere end ham bagved, og at presse ham foran. Men jeg påstår heller ikke at jeg er en god bilist når jeg gør det.
26 skrev:Statistikkerne taler imod dine erfaringer. De viser en klar sammenhæng mellem fart og antallet og alvorligheden af trafikuheld.
Så er vi jo tilbage til at man kan bruge statistikker vil at vise (næsten) hvad som helst.
Forestil dig en dag på motorvejen. en mand i en sort Audi A4 vil overhale en baby-blå Berlingo. Han blinker en enkelt gang, og 2 sekunder efter er han ovre i overhalingsbanen. Der var desværre en bil i forvejen, som nu triller langs autoværnet i midterbanen.
Hvis de nu kørte langsommere, så ville bilen nok ikke have trillet. Personskaderne ville nok være knap så voldsomme. Bilerne bagved ville nok nå at standse, så der ikke er sekundære uheld. Jeg påstår ikke at fart er uskadeligt.
Men hvis nu idioten i den sorte Audi A4 havde kigget sig ordentligt for og/eller blinket de obligatoriske 3 gange, og så skiftet bane stille og roligt, så ville der slet ikke have været noget uheld, om de så alle køre 3.000 km/t.
Hvis vi skal løse noget som helst ved at justere farten, så skal vi ned under de 30-40 km/t mennesket er bygget til.
Jeg kan bedre lide alternativet: At køre pænt.
Alle dem der har så travlt med at køre 80 (eller hvad der nu er tilladt, det pågældende sted), gør i det også når der er glat, osv.?
Står i lige så fast på jeres ret til at køre 80, når det ikke er forsvarligt, som i gør på kun at køre 80, en dag som idag?
Køre i også 80 ud af små krøllede veje, fordi det er tilladt?
Står i lige så fast på jeres ret til at køre 80, når det ikke er forsvarligt, som i gør på kun at køre 80, en dag som idag?
Køre i også 80 ud af små krøllede veje, fordi det er tilladt?
27 skrev:Kan ikke forstå dem som tror de skal køre 100 km/t, på en alm. landevej, hvad fanden skal du nå?
Frem. Jeg har andet at give mig til, end at sidde i bilen og glo.
Jeg kører jævnligt 100 km/t på landevejen. Hvis jeg kan se asfalten flere kilometer frem, og der ingen sideveje er, ingen indkørsler, ingen buske/træer/andet som nogen kan gemmme sig bag... Jeg så kan jeg ikke se noget problem i at køre 150, uden over brændstofforbruget under accellerationen.
Den eneste grund til at der ikke er skilte med 90-100 km/t er da fordi de ikke gider bruge ressourcer på at vurdere og skilte så detaljeret.
Andre gange kører jeg 60 kmt/t på landevejen, fordi der fx. er indkørsler med dårlig udsigt, eller hvad det nu kan være. Jeg kører efter forholdene.
27 skrev:Det kan være fordi jeg simpelthen kender for mange der er døde i trafikken, men jeg tror selv på, at hvis folk bare overholdt reglerne ville der ske meget mindre.
Jeg kender ingen personligt som at døde på grund af fart, men ellers er jeg enig i det du siger her. Jeg mener bare at der er så mange andre regler der er vigtigere end lige farten. Fx. det med at se sig for, vise hensyn og sådan noget.
Hvis du ville, kunne du også lave statistik på sammenhængen mellem den tid man bruger på vejen, og antallet af ulykker man er involveret i.
Efter dét princip kan du nedbringe antallet af ulykker, ved at tilbringe mindre tid på vejen. Statistik beviser intet, udover hvad den er designet til at bevise.
Statistikkerne taler imod dine erfaringer. De viser en klar sammenhæng mellem fart og antallet og alvorligheden af trafikuheld.
Hvis du ville, kunne du også lave statistik på sammenhængen mellem den tid man bruger på vejen, og antallet af ulykker man er involveret i.
Efter dét princip kan du nedbringe antallet af ulykker, ved at tilbringe mindre tid på vejen. Statistik beviser intet, udover hvad den er designet til at bevise.
Men han har da ret. Og vi kan jo fortsætte ud af den tangent: Hvis nu ingen biler kunne køre mere end 5 km/t, ville der kun ske meget meget få uheld, og de ville nok ikke være særligt alvorlige. Dødulykker vil formentlig indebære mere end bare sammenstød.
Problem solved!
Samtidig vil min daglige transporttid faktisk ramme ret præcist 24 timer (jeg kører mindst 120 km/dagen). Derfra trækker du 8 timer til hvilke, lidt tid til at lave mad, spise, personlig hygiejne osv. Resten vil så være max-længden på min arbejdsdag.
Men han har da ret. Og vi kan jo fortsætte ud af den tangent: Hvis nu ingen biler kunne køre mere end 5 km/t, ville der kun ske meget meget få uheld, og de ville nok ikke være særligt alvorlige. Dødulykker vil formentlig indebære mere end bare sammenstød.
Problem solved!
Samtidig vil min daglige transporttid faktisk ramme ret præcist 24 timer (jeg kører mindst 120 km/dagen). Derfra trækker du 8 timer til hvilke, lidt tid til at lave mad, spise, personlig hygiejne osv. Resten vil så være max-længden på min arbejdsdag.
Hvad så hvis trafikken køre hurtigere end det som man selv vurderer er forsvarligt at køre (om det så er 80, 90 eller 70) skal man så stadigvæk følge trafikken for at undgå hasarderede overhalinger.
Jeg mener selv jeg kører efter forholdene, dvs. nej jeg kører ikke 80 på landevej hvis der er glat eller kraftigt forringet udsyn. Og jeg insisterer heller ikke på at køre 50 i byzone. Men på den anden side så ville jeg aldrig lave en hasarderet overhaling bare fordi bilisten foran mig kører de tilladte 80 på en strækning hvor jeg måske godt ville køre 90.
Disclaimer:
Det skal lige siges at jeg personligt ikke har noget imod at man kører 5-10 km/t hurtigere en tilladt hvis forholdene er til det.
Hvad så hvis trafikken køre hurtigere end det som man selv vurderer er forsvarligt at køre (om det så er 80, 90 eller 70) skal man så stadigvæk følge trafikken for at undgå hasarderede overhalinger.
Jeg mener selv jeg kører efter forholdene, dvs. nej jeg kører ikke 80 på landevej hvis der er glat eller kraftigt forringet udsyn. Og jeg insisterer heller ikke på at køre 50 i byzone. Men på den anden side så ville jeg aldrig lave en hasarderet overhaling bare fordi bilisten foran mig kører de tilladte 80 på en strækning hvor jeg måske godt ville køre 90.
Disclaimer:
Det skal lige siges at jeg personligt ikke har noget imod at man kører 5-10 km/t hurtigere en tilladt hvis forholdene er til det.
MyPlaceDk:
Ja det er voldsomt subjektivt at sige jeg er en god billist. Men jeg har faktisk beviser for mine køretekniske egenskaber fra at køre på tracks. Og der er self mange der er bedre end mig men jeg er stadig top 10%. Med hensyn til f.eks. reaktionerstider i opbremsninger og andre ting.
Men som enkelte ser ud til at havde opfattet, så var det jeg egentlig prøvede på at forklare følgende:
Jeg overholder reglerne til punkt og prikke. Hvilket gør mig til en irritation på vejen fordi det er der ingen andre der gør. Men jeg nægter at bryde loven bare fordi at der er folk der presser på at komme forbi. Det er ikke mit ansvar, og selvom det godt kan skabe sitiuationer hvor folk laver overhalinger som er intressante, så er det deres valg. Ikke mit.
Jeg har med andre ord vænnet mig til at være en billist på vejen som ikke ret mange syntes om. Og jeg er ligeså træt af at skulle være opmærksom på at der ikke er nogen der følger reglerne. Men jeg er villig til at acceptere det. Jeg prøver at gøre op for det ved at accelerere hårdt* hvis jeg ligger foran, så jeg kommer op til max hastighed hurtigst muligt, og køre så der er plads til at overhale forsvarligt.
Det som er den egentlige grund til mit udspil er ikke at andre bryder loven, det må de sku' selv om. Men at "jeg" som er kendt for at overholde alle regler, alle forhold, til et punkt hvor jeg bare er til irritation. Bliver beskyldt for at være "uansvarlig". Når jeg for det første ikke er det, men for det andet af en person som på ingen måde kan tillade at påtale det til nogen anden end sig selv.
Men jeg vil da lige tilføje at selvom jeg overholder alle regler så meget jeg kan, så vil jeg bryde dem, hvis det skaber farligt kørsel fra andre. Som f.eks. på motervejen, hvor der ligger en idiot 2m bag en mens man overhaler. Så skal jeg nok accelerer hårdt væk.
*Det er sjovt anyway.
Ja det er voldsomt subjektivt at sige jeg er en god billist. Men jeg har faktisk beviser for mine køretekniske egenskaber fra at køre på tracks. Og der er self mange der er bedre end mig men jeg er stadig top 10%. Med hensyn til f.eks. reaktionerstider i opbremsninger og andre ting.
Men som enkelte ser ud til at havde opfattet, så var det jeg egentlig prøvede på at forklare følgende:
Jeg overholder reglerne til punkt og prikke. Hvilket gør mig til en irritation på vejen fordi det er der ingen andre der gør. Men jeg nægter at bryde loven bare fordi at der er folk der presser på at komme forbi. Det er ikke mit ansvar, og selvom det godt kan skabe sitiuationer hvor folk laver overhalinger som er intressante, så er det deres valg. Ikke mit.
Jeg har med andre ord vænnet mig til at være en billist på vejen som ikke ret mange syntes om. Og jeg er ligeså træt af at skulle være opmærksom på at der ikke er nogen der følger reglerne. Men jeg er villig til at acceptere det. Jeg prøver at gøre op for det ved at accelerere hårdt* hvis jeg ligger foran, så jeg kommer op til max hastighed hurtigst muligt, og køre så der er plads til at overhale forsvarligt.
Det som er den egentlige grund til mit udspil er ikke at andre bryder loven, det må de sku' selv om. Men at "jeg" som er kendt for at overholde alle regler, alle forhold, til et punkt hvor jeg bare er til irritation. Bliver beskyldt for at være "uansvarlig". Når jeg for det første ikke er det, men for det andet af en person som på ingen måde kan tillade at påtale det til nogen anden end sig selv.
Men jeg vil da lige tilføje at selvom jeg overholder alle regler så meget jeg kan, så vil jeg bryde dem, hvis det skaber farligt kørsel fra andre. Som f.eks. på motervejen, hvor der ligger en idiot 2m bag en mens man overhaler. Så skal jeg nok accelerer hårdt væk.
*Det er sjovt anyway.
35 skrev:Hvad så hvis trafikken køre hurtigere end det som man selv vurderer er forsvarligt at køre (om det så er 80, 90 eller 70) skal man så stadigvæk følge trafikken for at undgå hasarderede overhalinger.
I så fald er du formentlig "nedstemt", eller kører i en bil som klarer forholdende væsentligt dårligere end de fleste andre køretøjer.
Men hvis du faktisk sidder der, kan du jo overveje om lidt ekstra fart er mere eller mindre farligt end de overhalinger der kommer. Hvis du ligefrem trækker kø (det fænomen som startede diskutionen) kan du jo også holde til siden engang imellem, så man kan komme forbi uden en farlig overhaling.
Hvis du er så utryg ved en bestemt vejstrækning, kan du jo overveje at køre en anden vej. (Og jeg vil her gerne sende en hilsen til de personbiler der kører 70 kmt/t over Vejle Fjord broen (110-zone), for at komme fra den ene ende af Vejle til den anden, mens vi andre pænt må vente bagved.)
EDIT: Arh, måske er det mere relevant at nævne dem som kører 80 i overhalingsbanen, fordi den første bane er "spærret" af dem der kører 70.
Hvis man skal køre under 110 på motorvejen så tager man landevejen og træk nu forhelvede ind til højre.. Det fungerer fantastisk i alle andre lande så hvorfor ikke også i danmark?!
#38 Faktisk er det ikke lovpligtigt at holde til højre på motorvejen, i USA (eller, i nogle amerikanske stater).
Jeg kan godt lide at køre 200 km/t på landeveje og motorveje, så jeg hader jer allesammen fordi at i blokerer for trafikken.
#39 Hvis du vil køre i overhalingsbanen på motorvejen, så skal du reelt have blink lyset til at indikere venstre, da sporet er til overhaling. Det er kun når der er kø at det ikke er påkrævet.
Det har min kørelærer ihvertfald bildt mig ind.
Men det giver også mening at man ikke skal ligge i overhalingsbanen når indersporet er frit.
Men kører man 110, så tror jeg på at det er helt legalt at ligge i overhalingsbanen.
#38 Jeg mener at bare ens køretøj kan køre over 40 og er godkendt til det, så må det køre på motorvejen (45-scootere undtaget).
Så det er lovligt at køre 60 på motorvejen, men så skal man også pænt fucke ind i langsomme-røvhuler-sporet...
#41 Jeg kan li' at køre 250, men det kan den gamle mazda desværre ikke...
Det har min kørelærer ihvertfald bildt mig ind.
Men det giver også mening at man ikke skal ligge i overhalingsbanen når indersporet er frit.
Men kører man 110, så tror jeg på at det er helt legalt at ligge i overhalingsbanen.
#38 Jeg mener at bare ens køretøj kan køre over 40 og er godkendt til det, så må det køre på motorvejen (45-scootere undtaget).
Så det er lovligt at køre 60 på motorvejen, men så skal man også pænt fucke ind i langsomme-røvhuler-sporet...
#41 Jeg kan li' at køre 250, men det kan den gamle mazda desværre ikke...
42 skrev:#39 Hvis du vil køre i overhalingsbanen på motorvejen, så skal du reelt have blink lyset til at indikere venstre, da sporet er til overhaling.
Nej, blink er kun til baneskift. Du skal stoppe med at blinke, når du er færdig med at skifte bane.
Men hvis en bil ligger i vejen i overhalingsbanen uden grund, er et venstre-blink vel den mest diskrete og høflige måde at bede om at komme forbi. (Jeg plejer dog at bruge "overhalingsblinket", dvs. korte blink med det lange lys.)
42 skrev:Det er kun når der er kø at det ikke er påkrævet.
Ved kø skal du til gengæld bruge blinket, hele vejen rundt. (Dvs. katastrofe-blinket.) I hvert fald hvis du er en af de bagerste i køen.
Om det er lovpligtigt ved jeg ikke, men det er i hvert fald en rigtig god ide.
42 skrev:Men kører man 110, så tror jeg på at det er helt legalt at ligge i overhalingsbanen.
Hvad loven angår er jeg usikker. Men i praksis: Hastigheden er ligegyldig. Man fylder op fra højre. Det er ikke dit job at forhindre folk i at køre for stærkt.
(Fx. hvis du kører præcist 110 ifølge speedometret, så kører du måske kun 106 da speedometre altid viser lidt for meget. Hvis nogen så kører præcist 110 ifølge GPS'en, så er du da et dumt svin hvis du ikke vil lade ham komme forbi, fordi du vil lege færdselsregulator. Personligt mener jeg egentlig det samme hvis nogen vil køre 130 i overhalingsbanen i en 110-zone.)
Men hvis der alligevel ikke er nogen bagved gør det dog vel ikke så meget. Så er det da fint nok lige at spare nogle baneskift.
Plejer at køre lige under grænsen til klip, da jeg ikke er interesseret i at miste kortet, dvs 140 i 110-zoner og 155 i 130-zoner. Hvis folk blokerer ydersporet bruger jeg som regel det lange lys indtil de fjerner sig..
Jeg var i Sverige for nyligt og der flytter folk sig helt automatisk når de har lavet en overhaling.. Kørte 300 km ned igennem sverige og ikke en eneste gang brugte jeg det lange lys. På en god 30 kilometers køretur på motorvejen ned til min far bruger jeg det gerne 2-3 gange..
Ved ikke om danskere er jævnt dumme i trafikken, eller om vi har for mange der ik for lov at bestemme nok på jobbet og skal ud med deres indre politimand på motorvejene..
Jeg var i Sverige for nyligt og der flytter folk sig helt automatisk når de har lavet en overhaling.. Kørte 300 km ned igennem sverige og ikke en eneste gang brugte jeg det lange lys. På en god 30 kilometers køretur på motorvejen ned til min far bruger jeg det gerne 2-3 gange..
Ved ikke om danskere er jævnt dumme i trafikken, eller om vi har for mange der ik for lov at bestemme nok på jobbet og skal ud med deres indre politimand på motorvejene..
#44 Jævnt dumme, eller også har de bare en trang til at tøffe ud foran idioter, der kommer drønende med 155 km/t.
#48 Var jeg sku ikke klar over :) Turen gik fint nok, mødte intet politi på hele turen så har nok været heldig..
Må jeg spørge hvad din motivation for at overholde alle færdselsregler til punkt og prikke er?
Må jeg spørge hvad din motivation for at overholde alle færdselsregler til punkt og prikke er?
#48 Var jeg sku ikke klar over :) Turen gik fint nok, mødte intet politi på hele turen så har nok været heldig..
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.