mboost-dp1

Cichlide akvarie?!

Gå til bund
Gravatar #1 - NioBe
24. jul. 2008 11:41
Ved godt at det her er FULDSTÆNDIGT irrelevant indlæg, men prøver lige lykken her.
Har kigget de div forskellige steder... men ingen hjælp... SUK!

Jeg har et akvarie, som jeg vil starte helt forfra på. Det betyder, ud med det gamle og ind med det nye. Jeg vil gerne starte på et cichlide akvarie, og det er kun et 112l jeg har.

Men jeg ved hverken hvordan jeg skal dekorere det, og hvilke fisk jeg kan have i.

Så er der any fiske eksperter/entusiaster som har lidt forstand på cichlider der kan hjælpe mig?!?!
Gravatar #2 - NioBe
25. jul. 2008 08:04
Anyone?! ..... Somebody??? *Ekko...*
Gravatar #3 - myplacedk
25. jul. 2008 09:39
Det er nogle temmeligt generelle spørgsmål du stiller. Jeg vil anbefale dig at låne nogle bøger på biblioteket, det er ikke noget man bare lige forklarer i en kommentar. :)
Gravatar #4 - Disky
25. jul. 2008 10:16
Nu er cichlider en kæmpe gruppe af fisk, så du er nød til at uddybe lidt hvad slags cichlider du kunne tænke dig,

Er det vildfangede scalara af type Altum ? eller er det små dværgcichlider ?

Det har nemlig stor betydning om du skal havde et næsten planteløst akvarie, eller et meget beplantet akvarie.
Gravatar #5 - NioBe
25. jul. 2008 11:31
#3 har en bog... men det er bare ikke nok... Og gider ikke at gå på biblioteket :P

Måske dværg cichlider, men har også kigget på de mindre Mbuna cichlider...

Min bund er med lidt tykkere sand hvis det hjælper?
Gravatar #6 - Disky
27. jul. 2008 10:56
Dværg cichlider er normalt ret nemme at holde, hvis du har dem i par, og de har nogle huler at gemme sig i er der en god chance for unger :)

Mbuna cichlider kræver straks lidt mere, og kan være ganske territoriale når de har æg, og de har det også med at ommøblere bunden :) Et par jeg havde flyttede så meget sandt, at man kunne se glasbunden i akvariet.

Lidt tykkere sand ? mener det grovkornet ? Hvis du har Mbuna cichlider er det en god ide det ikke er for groft og skrapt, da de suger det ind i munden og spytter det ud et andet sted, for at grave et hyl til deres æg. (ihvertefalde den art jeg havde)

Tilføjelse:
Den malawi cichlide jeg havde var en http://www.malawigruppen.dk/pseudotropheus_lombard...

Hvordan den er i forhold til Mbuna cichlider må jeg være dig svar skyldig. Personligt var jeg mere til tæt beplantede akvarier, ligesom dem Takashi Amano laver. Saltvandsakvarier har jeg også altid godt kunne lide, men efter jeg er blevet dykker, er det ikke det samme. Virkeligheden er meget meget federe.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
27. jul. 2008 11:08
Jeg tror det med, at ommøblere bund og planter hører til deres art :) Vi har haft nogle Zebra cichlider som på under et døgn kunne fjerne 5-6 cm sand og rykke flere planter op af sandet og måtte.. :)
Gravatar #8 - slemmebirk
27. jul. 2008 11:08
jeg havde tanganiachiclider og malawichiclider engang, det er ik en særlig svær fisk at holde de skal bare have meget hårdt vand.. Opnås evt ved at dekorere akvariet med kalk sten. Hvis du bor i nærheden af Zoo Zity i rødovre, er det et besøg værd de har i hvertald styr på det :)
Gravatar #9 - vandfarve
27. jul. 2008 11:19
Og velkommen til fizk.newz.dk - Stedet, hvor rigtige fiskenørder holder til!

:P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login