mboost-dp1

Dårligt design!

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
21. jun. 2009 14:45
Jeg har i et stykke tid syntes at vores køleskab var lidt for koldt, og besluttede mig derfor i tirsdags, at skrue op for graderne i køleskabet, så den kom op på 5 grader og ikke 2-3 grader som jeg mente det var på (havde ikke noget termometer til at tjekke med). På vores køleskab (som vel er sådan et normalt et) er der en rund drejeknap med 5 tal uden om, fra 1 til 5. Inden jeg drejede på knappen, stod den på 2 1/2, hvilket jo passede med den temperatur som jeg mente køleskabet havde. Jeg gik derfor udfra at tallene rund om skiven, var temperaturen, da et køleskab jo anbefales at være 5 grader koldt.
Derfor satte jeg skiven til 5...

Dette viste sig at være en fejl...! Da vi kom hjem igår aftes, åbnede jeg lige til køleskabet (må være et urinstinkt at mænd, som det første når de kommer hjem, lige skal åbne køleskabet) og kunne konstatere at de 5 tal omkring drejeskiven, ikke repræsenteret graderne med hvor koldt køleskabet skal være, hvor 5 så er det koldeste! Dette kunne ses udfra at samtlige vare i køleskabet var kolde og mange af dem frosne...

Nu kommer det store spørgsmål så: Er det bare mig som er en idiot eller er det i sandhed designeren af køleskabet som ikke tænkte sig om?
Gravatar #2 - XorpiZ
21. jun. 2009 14:47
MiniatureZeus (1) skrev:
Er det bare mig som er en idiot

You said it!
Gravatar #3 - vandfarve
21. jun. 2009 14:47
Hvis der ikke havde stået andet, eller hvis der ikke var en grafisk tegning af eksempelvis en stigende kurve eller "lang" trekant, så vil jeg nok selv have aflæst tallet 5 som værende den laveste temperatur.

Jeg forstår værdierne som den mængde energi, som køleskabet må bruge, så højere værdier fører til koldere temperaturer.
Gravatar #4 - Wikzo
21. jun. 2009 14:53
Det her minder mig om en bog, som jeg er i gang med at læse, som netop kører på dårlige designs i dagligdagsting. Forfatteren gør meget ud af at understrege, at det ikke er kundens skyld, men den designer, som står bag.

Det er faktisk en rigtig god bog:
http://www.amazon.co.uk/Design-Everyday-Things-Don...
Gravatar #5 - Thomas Nielsen
21. jun. 2009 14:54
Sådan er vores køleskab også, og den enste fordel jeg kan se i det er at de kan sælge dem både i lande der bruger fahrenheit eller celsius.
Gravatar #6 - paradise_lost
21. jun. 2009 15:02
Jeg har gjort fuldstændig det samme, så jeg må også være en idiot!
Gravatar #7 - Bastardo
21. jun. 2009 15:28
Mit har en "lang trekant", som en volumeknap, og det er jo ligeså idiotisk. Hvad er "højeste volume? Kølingen, temperaturen, effekten... jeg fatter det simpelthen ikke. Hvor svært kan det være? Tegn en iskrystal eller noget der er til at forstå.
Min boremaskine har en lille knap der regulerer om den kører med eller mod urets retning. Problemet er at pilen peger fremad, ikke højre eller venstre.
Jeg tror ikke det har noget gøre med dårligt design, men mangel på samme. At det er en ingeniør eller lignende der sidder og skal tage de beslutninger, selvf giver de mening hvis man har arbejdet på køleskabet, boremaskinen/etc i et halvt år, ellers ikke.
Gravatar #8 - amokk
21. jun. 2009 15:35
#1, #6 ja, i er idioter :-)

Der står helt sikkert ikke angivet på køleskabet, at det er temperaturen man regulerer, men derimod effekten til køleren.

Hvis man nu gad læse sin manual (ja, det kan lyde absurd men der er åbenbart nogen her der ikke kan finde ud af at bruge et køleskab), så ville man også kunne se hvad regulator-knappen kunne bruges til.

og så er det måske også lidt dristigt at skrue den over på den ene yder-position uden at vide hvad den gør - man kan jo risikere at ødelægge al sin mad
Gravatar #9 - paradise_lost
21. jun. 2009 17:34
#8 Ja vi er idioter, men det er du sku da også hvis du læser manualen på et køleskab :D
Gravatar #10 - amokk
21. jun. 2009 21:48

Én af de typiske træk ved idioter, er at de tror de er kloge nok til f.eks. ikke at behøve at læse manualen til deres køleskab - selv om de ikke helt ved hvordan man betjener den ene knap køleskabet har.

Fornuftige mennesker derimod, bruger ½ min på at kigge og læse hvad indstillingerne betyder, og undgår dermed at ødelægge sin mad ved at lave en semi-nedfrysning.
Gravatar #11 - apkat
21. jun. 2009 23:33
#10, fornuftige mennesker bor til leje (nu der er en farlig finans-gris) og har ikke fået nogen manual til køleskabet :(
Gravatar #12 - myplacedk
22. jun. 2009 07:15
amokk (10) skrev:
de tror de er kloge nok til f.eks. ikke at behøve at læse manualen til deres køleskab

På den anden side, hvis du ikke engang kan designe en "skrue op og ned"-knap uden den kræver en manual, så er designeren da også lidt af en idiot.
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
22. jun. 2009 07:24
Så længe der ikke er grad symbol eller lignende, er det da logik for burhøns at man skruer op eller ned for køleskabets ydelse og ikke for temperaturen.
Gravatar #14 - myplacedk
22. jun. 2009 07:38
Er det en logik du kan forklare? Jeg skulle selv til at forklare hvorfor det er sådan, men kunne ikke finde på noget. (Jo, set fra fabrikantens side, men ikke brugerens.)
Gravatar #15 - Cyrack
22. jun. 2009 07:58
Har efterhånden haft en del forskelligekøleskabe, og skalaen 1 til 5 er vist meget normal. Desværre varierer det fra model til model om 1 eller 5 er koldt-som-ind-i-helved. Så jeg sætter mit køleskab på 2,5 og håber at det er nok. Til gengæld har de fleste frysere en skala der går fra et til tre frostsymboler.

Btw. nogen der kan forklare hvorfor grøntsagsskuffen er i bunden? Hverken øl eller grøntsager har godt af at blive for kolde, så rent logisk burde den være i toppen, hvor temperaturen ligger på behagelige 6 - 7 grader, og så kan man putte køb i bunden (på en behagelig 2 - 3 grader).
Gravatar #16 - reefermadness  
22. jun. 2009 08:43
RTM ... Men når det er sagt så har jeg gjort det samme :-)
Gravatar #17 - MiniatureZeus
22. jun. 2009 09:54
Alligevel ret interessant at så mange herinde har prøvet det samme som mig... Og at amokk åbenbart ikke er en idiot...!

#4 Har også selv gennemlæst Human-Computer Interaction af Helen Sharp, som også omhandler emnet, og det er ganske interessant hvor lidt mange ingeniører og designere tænker sig om, når de designer almindelige forbrugsting.
Gravatar #18 - amokk
22. jun. 2009 19:57
#17 "og det er ganske interessant hvor lidt mange ingeniører og designere tænker sig om, når de designer almindelige forbrugsting. "

Og hvor lidt brugerne tænker når de bruger dem...

#11 Fornuftige mennsker bor til leje et sted hvor der er styr på tingene, og manulerne til de hårde hvidevarer som medfølger i lejemålet, er samlet i en mappe som udleveres ved overtagelsen.
Gravatar #19 - Cloud02
22. jun. 2009 20:17
Har selv gjor det samme. Det resulterede i, at jeg tog en rød pen, og tegnede en stribe der fulgte tallene fra 1-3 og tog en blå pen og tegnede det resterende.
Gravatar #20 - myplacedk
22. jun. 2009 20:36
I min garage har jeg flere maskiner, som kører på en blanding af olie og benzin. Ingen af dem har samme blandingsforhold. Kun en af dem kan man se blandingsforholdet på, resten kræver at jeg går ind på kontoret og slår op i manualen.

Så jeg mærker også op, der hvor producenten har fejlet.
Gravatar #21 - skovtrolden
22. jun. 2009 20:46
Bastardo skrev:
Min boremaskine har en lille knap der regulerer om den kører med eller mod urets retning. Problemet er at pilen peger fremad, ikke højre eller venstre.

Pilen viser hvorvidt du vil bore ned i træet, eller op af det. Det er ret praktisk hvis du fx skruer skruer i...
Gravatar #22 - Jonasee
22. jun. 2009 21:07
amokk (18) skrev:
#17 "og det er ganske interessant hvor lidt mange ingeniører og designere tænker sig om, når de designer almindelige forbrugsting. "

Og hvor lidt brugerne tænker når de bruger dem...

Fordi det er jo svært at lave en rød og en blå prik, så ingen kan tage fejl.
Gravatar #23 - Jakob Jakobsen
22. jun. 2009 21:09
...og med links gevind?

En bore skruemaskine skal bare vise hvilken vej den roterer.
At vise om man skruer i eller ud, er for at lette arbejdet for "blondiner" der ikke kan huske hvilken vej de skal skrue.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login