mboost-dp1
Dåse-materiale...?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hvor fræk overskriften end er, må jeg nok skuffe...hehe
Jeg har nogle dåser i mit køleskab. Tuborg Classic, Royal, Coca Cola og Fanta er blandt det der er i dåserne...
Tuborg- og Royal-dåserne er lavet af aluminium, mens Coca Cola- og Fanta-dåserne er fremstillet af jern...
Er der nogle kloge hoveder der vil komme med en forklaring på hvorfor?
Umiddelbart tænker jeg selv noget i retning af:
Sortering - jern er nemt at sortere fra alu vha en magnet
Kulsyreindhold - Jerndåserne ruster måske ved det højere (?) indhold af kulsyre i sodavand?
Vægt - Er massefylden på sodavand tungere end øl. Og derfra igen til øgede transportomkostninger ved f.eks et helt vognlæs
Ovenstående KUNNE være løsninger... indtil jeg kom til at kigge på en Sprite-dåse... Den er også fremstillet i jern...
Nu køber jeg ikke SÅ tit soda i DK, men de dåser der sælges i DK er vist nok også fremstillet af alu...
Please - enlighten me... :)
/J
Jeg har nogle dåser i mit køleskab. Tuborg Classic, Royal, Coca Cola og Fanta er blandt det der er i dåserne...
Tuborg- og Royal-dåserne er lavet af aluminium, mens Coca Cola- og Fanta-dåserne er fremstillet af jern...
Er der nogle kloge hoveder der vil komme med en forklaring på hvorfor?
Umiddelbart tænker jeg selv noget i retning af:
Sortering - jern er nemt at sortere fra alu vha en magnet
Kulsyreindhold - Jerndåserne ruster måske ved det højere (?) indhold af kulsyre i sodavand?
Vægt - Er massefylden på sodavand tungere end øl. Og derfra igen til øgede transportomkostninger ved f.eks et helt vognlæs
Ovenstående KUNNE være løsninger... indtil jeg kom til at kigge på en Sprite-dåse... Den er også fremstillet i jern...
Nu køber jeg ikke SÅ tit soda i DK, men de dåser der sælges i DK er vist nok også fremstillet af alu...
Please - enlighten me... :)
/J
Jeg skal ikke kunne sige hvilke grunde "DE" har valgt. som undskyldning.
Men der er forskel på smagen. Samt størrelsen på hullet.
Samt Jern holder på energien længere..
Jern er det bedste. Mere behøver du ikke at vide.
Når væsken kommer fra en dåse der har jern udenpå.
Så sluger man.
Men der er forskel på smagen. Samt størrelsen på hullet.
Samt Jern holder på energien længere..
Jern er det bedste. Mere behøver du ikke at vide.
Når væsken kommer fra en dåse der har jern udenpå.
Så sluger man.
Tuborg og royal dåserne er fremstillet i dk, coca cola, fanta, sprite formentelig i holland hvor de laver 450 millioner liter om året
3 skrev:Metal og størrelsen på drikkehullet afhænger vist nok af produktionsudstyret.
Var det ikke os der diskuterede det i en brandert på Humlehøjkollegiet engang?
Coca-Cola Tapperierne A/S samles i år 2000 i Fredericia, og dermed er al produktion af samtlige produkter fra The Coca-Cola Company i Danmark samlet ét sted. Tapperierne står for produktion, distribution, butiks-markedsføring og salg af læskedrikkene. Cirka 550 ansatte er med til at løfte de mange opgaver i et af Europas mest moderne læskedrikstapperier.
Coca-Cola.dk
Det lyder som om, at det er produceret i Danmark.
Coca-Cola.dk
Det lyder som om, at det er produceret i Danmark.
Og så er der lige et spektrum, som alle synes at glemme:
Jern er betydeligt billigere end aluminium, for selvom 8% af vægten af jordens "solid surface" er aluminum, så er det uhyre energikrævende at producere grundstoffet, jf. et smeltepunkt og kogepunkt på henholdsvis 660 °C og 2519 °C.
Jern er betydeligt billigere end aluminium, for selvom 8% af vægten af jordens "solid surface" er aluminum, så er det uhyre energikrævende at producere grundstoffet, jf. et smeltepunkt og kogepunkt på henholdsvis 660 °C og 2519 °C.
Lidt info omkring dette emne -> http://www.madehow.com/Volume-2/Aluminum-Beverage-...
Hvordan kan det have relevans for smagen, om dåsen er af alu eller jern, idet at begge bliver sprøjtet med noget lak af en slags indvendigt, netop for at dåsen ikke skal afgive smag... ?
#5 Det er meget muligt. Der bliver diskuteret mange ting i branderter.
Coca-cola tapperiet i Fredericia bruger både jern og aluminium.
Coca-cola tapperiet i Fredericia bruger både jern og aluminium.
Så huskede jeg endelig at spørge min kollega.
Dåsematerialet afhænger af produktionslinien. Det er låseværktøjet som sætter låget på som er kraftigere bygget til jerndåser.
Ang materialeomkostninger så er der ikke den helt store forskel mellem aluminium og jern. Aluminium er selfølgelig dyrere, men udnyttes bedre, da det kan laves tyndere. Til jernet eller rettere stålet er der højere kvalitetskrav, da det skal være meget renere ellers vil dåsen få svage områder.
Dåsematerialet afhænger af produktionslinien. Det er låseværktøjet som sætter låget på som er kraftigere bygget til jerndåser.
Ang materialeomkostninger så er der ikke den helt store forskel mellem aluminium og jern. Aluminium er selfølgelig dyrere, men udnyttes bedre, da det kan laves tyndere. Til jernet eller rettere stålet er der højere kvalitetskrav, da det skal være meget renere ellers vil dåsen få svage områder.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.