mboost-dp1

Danmark er gået i stykker...

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
17. feb. 2008 19:42
...ja, en eller anden skulle vel oprette en tråd om det. Det, der optager alle medier for tiden. Det, der sætter sindene i kog på alle niveauer. Og det, der debatteres overalt på nettet, over kaffen og på arbejdet: Danmarks forfald!

Jeg har læst debatter om de natlige ildspåsættelser og andre slags optøjer på forskellige steder på nettet, og det ene sted er værre end det andet. Hos Amino.dk er debatten hensynsbetændt og på alle leder og kanter styret af uvidenhed og lommefilosofi. Hos EkstraBladet præges debatten af had og afmagt, blandet med mere lommefilosofi og "jeg-ved-bedre-end-dig"-holdninger.

Fælles for mange debatindlæg er den kendetegnende introduktion til emnet, "Nu er jeg jo ikke racist, men..." Det er jo ligesom, når folk debatterer pædofili! Hvis man glemmer at afslutte sit indlæg med "...og gid de måtte få skåret nosserne af og blive sendt ud på en øde ø", så er man selv stemplet som pædofili! SIG DET SOM DET ER!

Mon ikke det er på tide at få en debat på et site med forholdsvist fornuftige og tilsvarende intelligente mennesker, der ikke kører af sporet i den grad, som det gør på andre debatsider?

Danmark har igennem en længere periode haft en ulmende lunte liggende klar til at sprænge en bombe i luften. Det er ikke til at sige, hvornår og hvordan det startede, men faktum er, at Danmark har drejet sig langt væk fra de idealer, der engang fandtes.

Vores konskvens- og populærpolitik er strammet. Går du med kniv, skal du straffes. Siger du "forkerte" ord, skal du overvåges. Hell, du skal overvåges, uanset hvad!

Samtidig med den øgede overvågning og stramning af kriminallovgivningerne er danskerne blevet så ufatteligt påpasselige og hensynsbetændte, at de ikke siger, hvad de mener længere. De siger nu blot, hvad der er populært.

Heksejagt er på ny genindført og polerne fjernes fra hinanden. Det eneste punkt, hvor polerne ikke flytter sig så langt fra hinanden som i befolkningen, er politisk, hvor en stadigt stigende vattethed og uoplyst propagandapolitik får lov at herske - til stor jubel for den ignorante størstedel af befolkningen.

Nu begynder konsekvenserne for alvor at vise sig. Unge vandaler brænder byen af. "Undskyldningerne" for adfærden er meget ulden og usammenhængende. Er det de genoptrykte Mohammad-tegninger? Er det politiets rovtogt imod en særligt udsat gruppe unge? Er det i virkeligheden blot en flok ulve, der hyler uden at vide hvorfor? Er det uintelligent rastløshed? Er det målrettet demonstration? Er det idioti på et plan der overgår politikernes? Og er det i virkeligheden Lene Espersens skyld med hendes "Vi vil ikke finde os i at folk går med blå sokker på grundlovsdag?"

Er der noget om den gamle julesang, "Når du strammer garnet, kvæler du jo barnet..."? Er det unge indvandrere? Eller kunne unge mangegenerations danskfødte danskere ligesåvel være ophav til urolighederne?

Jeg véd da, at jeg selv er vred. Jeg føler mig krænket på alle mulige måder af det samfund, jeg lever i. Jeg er dog tilbageholdende nok til at vide, at hadske og destruktive demonstrationer ikke er vejen frem. Til gengæld er jeg nærmest afmægtig overfor de ufatteligt mange politiske tiltag, der er med til at begrænse min frihed, som opstår på daglig basis.

Og... Hvad skal der til for at løse alle vores åbenlyse problemer?
Gravatar #2 - Saxov
17. feb. 2008 19:50
rackbox,#1 skrev:
Mon ikke det er på tide at få en debat på et site med forholdsvist fornuftige og tilsvarende intelligente mennesker, der ikke kører af sporet i den grad, som det gør på andre debatsider?
og
rackbox,#1 skrev:
Hvad skal der til for at løse alle vores åbenlyse problemer?

Tja, man skal ikke sige Linux er bedre Windows eller omvendt, for så forsvinder fornuften herinde...

Dog bliver hadet/uenigheden/whatever sjældent pakket så pænt ind herinde, som det ofte blive på andre sites... :)
Gravatar #3 - JensOle
17. feb. 2008 20:32
Jeg er ikke vred, sur, eller bange, jeg syntes det er synd for dem.
Islam mangler sin reformation/oplysningstid/åbne kritik.
Det tager vel nok en 2-4 hundrede år.

Gidder egentlig ikke at diskutere det mere.

Tak til Martin Luther for min mentale frihed.
Gravatar #4 - themuss
17. feb. 2008 20:33
JO MEN HVOR?!?! (caps-lock til ære for Disky)
Gravatar #5 - noramskull
17. feb. 2008 20:36
Jeg tror at det her, er et af de problemer som kun tiden kan løse.

Så længe at der findes mennesker som ikke er i stand til at forholde sig kritisk i forhold til virkeligheden, så længe vil der være uroligheder og krige.
Gravatar #6 - RHO
17. feb. 2008 20:39
Hvad der skal til for at løse problemet det bliver jo nok til en gang lommefilosofi, uden ordentligt belæg...

Men min overbevisning er at der er gået for meget sensationstænkning i DK.. Sad og så TV2 nyhederne her til aften kl 19, har aldrig set noget så tyndt som dette...

De disker op med interview med to unge mennesker med ryggen til og i store hættetrøjer(så var stilen lagt) som mente de skulle fanmde ikke tegne tegninger af deres så skulle de nok LALALALA, og det crap.
Så finder de en moderat fra samme befolknings segmenet som udtaler sig fornuftigt og i mit sind han har noget på hjertet, men det bliver fuldstændigt ned prioriteret for det er meget mere interesant at få statsministeren til at kommentere på de unge rebeller som mest af alt så ud som om de var blevet betalt for at udtale sig sådan...

Statsministeren lurer så en ordentlig håndvask af og smider alt ansvar væk i stedet for at komme med noget konkret og konstruktivt....

Igen lugter af vi skal have noget vi kan skabe en sensation ud af...

Alt sammen pakket ind i en teningsspækket ulækker tåge...

Har ikke lyst til at vælge side i denne sag, fordi jeg ikke tror der er en rigtig side at tage, Lige meget hvilken side man vælger i denne sag så sidder man med lorten...

Siden jeg har lyst til at tage er at medierne er begyndt med at lave alt for mange storme i alt for små glas vand.... Og man skal fandme snart slå naboen ihjel for at komme i medierne...
Gravatar #7 - vandfarve
17. feb. 2008 21:10
I situationer som denne er jeg parate til at sætte hårdt mod hårdt og "fighting fire with fire", men alle undersøgelser og empiriske erfaringer viser, at det blot forværrer situationen. I min tankegang ville det være logisk at sikre et massivt politiopbud med vandkanoner, hunde, tåregas m.m. - ja, jeg ville endda være parat til at bruge militæret i en udstrakt grad, men heldigvis findes der klogere mennesker!

Politet har gentagne gange sagt nej til vandkanoner, politiet holder sig ofte tilbage, så de provokerer uromagerne mindst muligt, og det er vist forbudt ved lov at bruge militæret mod interne optøjer. Optøjer som disse kræver derfor ikke den berømte "jernnæve", som jeg ellers er fortaler for (Og indrømmet, jeg er konservativ), for det vil bare gøre situationen værre. I stedet vil jeg skride til "social handling", og det burde hellere være i går end i morgen!

Vi skal have SSP-medarbejdere på skolerne og fritidsinstitutioner, vi skal have pædagoger, der arbejder på gaden, kender de unge og kan snakke med den ansigt-til-ansigt. Vi skal have en bedre integration af deres forældre, og her snakker jeg ikke bare om den lovpligtige Grundlov, som alle nydanskere modtager med posten. Jeg vil have bedre psykologhjælp til de flygtninger og indvandrer, der ankommer fra krigs- og krisezoner. Jeg vil have bedre tilbud om aktivering af indvandrer evt. krydret med ulønnet praktik i det private eller det offentlige i alt fra få uger til flere måneder - og så er jeg da ligeglad med, om de kun snakker hebraisk eller serbokroatisk! Det handler i bund og grund om at vise dem respekt, anerkende dem og hjælpe dem til at forstå Danmark.

De bruger enhver given mulighed for at lave gadeuorden, men det er da ikke "for sjovs" skyld. Det skyldes, at vi som land og som politisk system har svigtet dem, og så er det vores ansvar at hjælpe dem. Jeg får det dårligt, når jeg ser det, for ikke bare uskyldige mennesker har lidt ofre, men vi har også ødelagt en andens persons liv - ellers ville vedkommende aldrig handle sådan, hvis han ikke følte sig forladt, trådt på og generet af systemet. Vi har brug for en Kennedy-lignende leder, der kan spørge befolkningen, hvad de kan gøre for deres land i stedet for at spørge, hvad landet kan gøre for dem!
Gravatar #8 - pullergoej
17. feb. 2008 21:16
#1 - du har ret i at mange folk i disse diskusioner ligner landsbytosser i deres udmeldinger.

But who can blame them?

For at have en civiliseret debat, som du eftersøger, kræver det jo at alle folk er rationelle. Men jeg har aldrig mødt et rationelt menneske i mit liv. Og jeg tvivler på at de findes.

Alle disse landsbytosse udmeldinger fra folk omkring i danmark er nok nærmer et symptom på magtesløshed. De kan intet gøre ved det de ser på TV. De kan ikke vende den anden kind til, og de kan ikke stoppe det der sker. Jeg kan ihvertfald godt forstå de reagerer på denne måde. Det er vel en kulturel ting. Den er i det mindste fredelig, selvom den ikke er smuk.
Gravatar #9 - fidomuh
17. feb. 2008 21:57

Jeg er umaadeligt enig med dig.

Jeg foeler blandt andet ogsaa at danmark ikke er det danmark jeg er vokset op i laengere. Paatrods af at jeg kun er 22 aar gammel, saa er den nuvaerende kurs for landet, absolut ikke den jeg havde forventet.

Og... Hvad skal der til for at løse alle vores åbenlyse problemer?

Et stoerre problem, som jeg ser det, er at de folk der reelt har mulighed for at paavirke systemet, kan inddeles i nogle faa grupper:
1. Dem der sidder paa den politiske magt, som ikke har lyst til at aendre noget.
2. De rige, som enten er glade for den nuvaerende udvikling, eller soeger mod andre lande.
3. De udpraegede intelligente, som valfarter UD af landet.
4. Den ignorante almenhed, som jo virker fint tilfredse med danmarks "forfald"
5. Den fortvivlede ungdom som foeler noget uhaandgribeligt falde ud af haenderne, men som ikek har magt til at aendre noget.

Det er lidt min nuvaerende opfattelse og helt personligt foeler jeg at danmark er meget meget taet paa en "point of no return"-graense.
Indtil videre ser jeg ikke noget tegn paa at danmark slaar bremserne i og kigger paa sine roedder og sin befolkning, saa jeg indroemmer gerne at jeg er begyndt at kigge paa den anden side af broen og graensen :/

Off-topic:
Jeg synes nu at der er rigeligt med ignoranter og flamebaiters herinde, omend vi ikke naar EB eller ComOn til sokkeholderne :P
Gravatar #10 - Cloud02
17. feb. 2008 23:16
HVad er det liiiige det her har med Islam at gøre?!
Altså, det er meget fint at der er nogle der i et interview siger at det er pga. genoptrykene at de er igang med deres optøjer, men det ændrer absolut ikke på det faktum at det her begyndte forinden.
Brændoptøjerne begyndte d. 10 februar, mens PET slog til d. 12.

I mine øjne, er det her som følge af flere ting. Dels nogle bøller (det lyder så uskyldigt det ord :( ) der intet har at tage sig til, de bliver "inspirerede" af de optøjer der skete i Frankrig og synes det kunne være fedt at lave og så ruller lavinen derfra.

Medierne som RHO også påpeget har også en stor del af den tvivlsomme ære i det her. Hvis man laver optøjer kommer man i medierne, hvad federe kan det være for en flok utilpassede folk end at komme i medierne så de kan se deres værk?

Når nu jeg snakker om medierne, så er det fuldstændigt tåbeligt at de viser klip og kommer på avisforsiderne at der i Iran og Pakistan foregår "demonstrationer". I Pakistan var der 70-100 demonstranter og i Iran var der vist 20.
Populationen i Iran er på godt 71 mio, men den i Pakistan er på 162 mio.

Kan det være mere ligegyldigt hvis 0,0001% af befolkningen "demonstrerer" ?
Gravatar #11 - noramskull
18. feb. 2008 10:05
Når vi nu snakker om indvandre og tolerance osv., er der så nogle af jer som har prøvet at vende bøtten på hovedet?

Hvad tror i Tyrkiet ville sige til hvis vi flyttede derned og flippede ud over at vi ikke havde ytringsfrihed? Så hver gang at noget blev censureret så stormede vi ud på gaderne og satte ild til alt hvad der kunne brænde?

Jeg har aldrig rigtigt kunne forstå logikken i at flytte til et nyt land, for bare at få det til at ligne det man kom fra.
Gravatar #12 - Trogdor
19. feb. 2008 13:27
Det er også svært hvis man ikke gider lave noget.

Indvandrere faldt fra butiksuddannelse
Målet var at få 180 unge med indvandrerbaggrund ind bag disken i de storkøbenhavnske butikker - men kun 38 gennemførte den særlige butiksmedhjælperuddannelse, som Storkøbenhavnske Samvirkende Handelsforeninger (SSH) over en treårig periode forsøgte at få på benene i samarbejde med Niels Brock Handelsskole. - Problemet er, at de unge gerne vil have en uddannelse, men de gider ikke. De vil selv bestemme, hvornår de skal i skole, og hvornår de skal arbejde. Hvis de skal i moskeen til fredagsbøn, så meddeler de bare, at de ikke kommer, og selv om mester siger, at de skal komme tilbage bagefter, så bliver de bare væk, siger formanden for SSH, Sven Grønsund og tilføjer at en en væsentlig del af problemet er , at kontanthjælpen er så høj, at de unge ikke får noget økonomisk ud af at gennemføre et praktikforløb. Desuden er der brug for en gevaldig opstramning af de unges mødedisciplin, mener han.
Et lille udklip fra berlingske.
Gravatar #13 - Trogdor
19. feb. 2008 13:36
Jeg vil så også sige at jeg nok er en af dem der for tiden nok er meget negativt instillet for emnet.
Efter en uge med brandbiler og der fiser forbi en soveværelse mindst en gang i timen, har jeg lidt underskud af søvn og min holdning til hvad der skulle gøres ved dem, er nok ikke noget man skulle skrive nogle steder. Jeg er træt af at stå op hver time hele natten for at se om der er flere biler(evt. ens egen) der brænder på gaden. Så jeg har fuld forståelse for hvorfor folk rundt omkring har skrevet ting som lyder mindre begavet(der selvf. tosserne på eb som man bare skal unlade at spille tid på).

Nu fik jeg heldigvis en god nats søvn i nat og hvis det fortsætter, så hvis det kan være jeg for et mere albalanceret syn på det igen og kan deltage en en sober diskussion. Måske kan jeg nu stille brændslukkeren, kameraet og kobenet væk igen.
Gravatar #14 - NioBe
19. feb. 2008 15:09
Det lyder nu meget godt... Men hvad hjælper det af al den hjælp vi har givet til dem som har fået noget og bo i, og får mad på bordet?!

Overhørte på et tidspunkt en samtale fra nogle 2 (undskyld jeg siger det) forbandede perkere. De gjorte mig så rasende med deres samtale! De snakker om at Danmark er et så kedeligt land og vi danskere er de største tabere nogen sinde. De snakkede om at vi aldrig havde det sjovt og det eneste vi tænkte på var at lave lektier og få en uddannelse, i stedet for at tage ud om aftenen og lave hærværk sammen med dem..?! WTF?!!?
Nu sidder jeg her og tænker jeg har en uddannelse, et godt job.... og jeg mangler ingen ting... De har intet, ingen penge, ikke råd til tag over hovedet ect... Og hvem må betale for det?! Ikke nok med at vi skal betale for al deres hærværk (ved godt at det ikke kun er dem der laver det...) så skal vi fandeme også betale for deres mad og tag over hovedet?!

Lad dem der kan og vil forstå danmark, og ikke mindst få sig en uddannelse eller job, så de selv kan klare sig selv blive i danmark... Men hvis de laver lort i den, og er ligeglad med os og hvor meget vi gir til dem skal de fandeme ud!

Asyl ansøgere derimod skal have så meget hjælp som muligt.... Børnene skal have undervisning, og mulighed for at lære. De skal have krisehjælp ect. som vandfarve har sagt det. Men folk der prøver at ødelægge danmark skal seriøst UD!
Gravatar #15 - Lionheart
27. feb. 2008 22:54
Fordi der for tiden sker så mange forskellige ting i alle mulige og umulige retninger, (der sker også en masse gode ting rundt omkring, et lille eksempel er den koncert der blev afholdt i sandholmlejren), øver jeg mig virkelig på at vende bøtten, hver gang jeg bilder mig ind at have en holdning.

Ikke så nemt som jeg først troede; følelserne og egoet har det med at tage over.

Jeg kæmped' med åben pande, for hvad jeg for alvor tror.

Er vokset op ude på landet med morgensang og at gå fastelavn.
Et trygt og tolerant land.

Hvad der skal til?

Jeg tror ikke at mere forståelse, samtale og konsekvens vil være helt af vejen...

Eller måske pragmatisme?

Og hvor er alle de mennesker og den viden der handler om os som mennesker blevet af?

Som regel bliver jeg ikke så glad når jeg føler mig udenfor, unyttig eller nedgjort...

.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login