mboost-dp1

Datamatikeruddannelse

Gå til bund
Gravatar #1 - Kris
12. mar. 2010 09:28
Jeg har en kammerat som på trods af flere års programmingserfaring har svært ved at finde et job pga. manglende relevant uddannelse og jeg har hørt af omveje at man kan tage datamatiker uddannelsen på 1½ år som fjernundervisning.

Er der nogen som har nogen erfaring med dette? Eller nogen som ved hvor det foregår henne? Om man skal være på SU imens eller hvordan økonomien foregår ved fjernundervisning?

Jeg har forhørt mig ved google, men det eneste jeg kan finde er politikere som mener det er en god idé og så et enkelt pdf-dokument fra EDB-skolen i vejle, men der er ingen information om hvorvidt det stadig kører eller hvordan man kan finde mere information om dette.

Så alt hjælp omkring emnet ville være vældigt interessant. :)
Andre former for kursus som kan give papirer på noget .net programmering er også velkomne.
Gravatar #2 - Windcape
12. mar. 2010 09:54
Det ville nok være relevant at tage hele uddanelsen, ligegyldigt hvor mange års programmeringserfaring man har, da uddanelsen handler om alt andet end at programmere, altså design, arkitektur, kundeforståelse, udviklingsmetoder etc.

Der er også programmering, design patterns, OOP etc. som selv auto-didakte udviklere har godt af at gennemgå, hvis de ikke har arbejdet med OO sprog som f.eks. Java eller C#.

Han skal dog skynde sig hvis man vil optages på en uddanelsen, ansøgningsfristen for kvote 2 er på Mandag!

Derudover er Datamatiker uddanelsen så vidt jeg kan se, flyttet over på Erhversakademi Lillebælt, http://www.eal.dk/uddannelser/datamatiker

Og de ser ikke ud til at tilbyde fjernundervisning.
Gravatar #3 - laspe18
12. mar. 2010 10:06
Uddannelsesguiden UG to the rescue eller...

UG skrev:
Uddannelsen foregår i Ballerup, Esbjerg, Hillerød, Ishøj, København, Køge, Lyngby, Nykøbing Falster, Næstved, Odense, Roskilde, Skive, Slagelse, Sønderborg, Vejle, Ålborg og Århus.

Roskilde Handelsskole udbyder en international klasse.

Skive Handelsskole udbyder en forsøgsuddannelse som en variant af datamatikeruddannelsen. Den hedder E-Integrator. Læs mere på skolens hjemmeside.

Jeg har dog søgt deres hjemmeside fuldstændig uden held efter informationer om, hvad denne E-integrator så måtte være. Det lader ikke til, der er de store fjernundervisningens muligheder.

Jeg har selv en kammerat, der går på uddannelsen (i Århus, Viby J). Han har hvert fald ikke snakket noget om muligheden for det - og tror bestemt han havde valgt den, hvis den var der.
Gravatar #4 - Windcape
12. mar. 2010 10:08
Der er ikke mulighed for fjernundervisning in Århus.

(Jeg dimittere som Datamatiker fra Århus Erhversakademi om 6 uger)
Gravatar #5 - Mort
12. mar. 2010 14:33
Så er spørgsmålet om han er bedre hjulpet med et datamatiker bevis i hånden. Jeg synes jeg har læst om mange nyuddannede datamatikere som ikke kan få et job, fordi deres uddannelse ikke er lang nok.
Gravatar #6 - Windcape
12. mar. 2010 14:55

Man er bedre stillet end som auto-didakt! Medmindre man har et imponerede CV of course, men nu tror jeg ikke det er tilfældet.

Derudover har man jo muligheden for at læse videre bagefter.
Gravatar #7 - zin
12. mar. 2010 15:51
F.eks. kunne man jo læse noget intelligent som datalogi. :-P
Gravatar #8 - arne_v
12. mar. 2010 17:49
Kris (1) skrev:
og jeg har hørt af omveje at man kan tage datamatiker uddannelsen på 1½ år som fjernundervisning.

Datamatiker med kun fjernundervisning d.v.s. ikke face-to-face undervisning, ingen gruppe arbejde etc..

Om med godskrivelse af 1/3 af uddannelsen (hvilke fag?) på grundlag af erhvervserfaring.

Det lyder ikke som en speciel god ide.
Gravatar #9 - arne_v
12. mar. 2010 17:51
Windcape (2) skrev:
Det ville nok være relevant at tage hele uddanelsen, ligegyldigt hvor mange års programmeringserfaring man har, da uddanelsen handler om alt andet end at programmere, altså design, arkitektur, kundeforståelse, udviklingsmetoder etc.

Det kan jo ikke udelukkes, at der i forbindelse med erhvervserfaring i programmering også er opnået erhvervserfaring i nogle af disse emner.
Gravatar #10 - arne_v
12. mar. 2010 17:55
Mort (5) skrev:
Så er spørgsmålet om han er bedre hjulpet med et datamatiker bevis i hånden. Jeg synes jeg har læst om mange nyuddannede datamatikere som ikke kan få et job, fordi deres uddannelse ikke er lang nok.

Datamatiker er en meget kort uddannelse uanset om der er fuld tid eller 2/3 tid.

Men windcape har vel ret:

Windcape (6) skrev:
Man er bedre stillet end som auto-didakt!
Gravatar #11 - cjoey
12. mar. 2010 17:59
Kris, det er vældig flot at du har brugt google, men hvis du ejer en telefon, så prøv da at ringe til de forskellige skoler du kan finde. Det må da være væsentligt hurtigere end at vente på svar herinde?
Gravatar #12 - Windcape
12. mar. 2010 21:42
ZiN (7) skrev:
F.eks. kunne man jo læse noget intelligent som datalogi. :-P
Usandsyneligt, desværre.

Specielt i Århus er kravnene for Matematik så høje at folk der ikke kommer direkte fra folkeskolen vil have brug for at opfriske det hele igen!

Og hvis man i forvejen er auto-didakt så har man nok ikke en gymnasiel uddanelse, som er adgangsgivende. Og desværre er kravnene for at starte på datalogi stadigvæk de samme, ligegyldig hvor meget erfaring eller andre videregående uddanelser du har!

(Systemet er nemlig slet ikke bygget til folk der ikke søger videre direkte fra en gymnasiel uddanelse!)
Gravatar #13 - myplacedk
12. mar. 2010 22:07
Windcape (12) skrev:
Specielt i Århus er kravnene for Matematik så høje at folk der ikke kommer direkte fra folkeskolen vil have brug for at opfriske det hele igen!

What? Høje krav til matematik, men ikke højere end folkeskolen?

Windcape (12) skrev:
Og hvis man i forvejen er auto-didakt så har man nok ikke en gymnasiel uddanelse, som er adgangsgivende.

Modsat datamatiker, som jo kun kræver en gymnasiel uddannelse?
Gravatar #14 - mat
12. mar. 2010 22:10

Nu gentager jeg lige myplacedk, hvaffornoget?!? Folkeskolematematik er ikke noget højt krav, det er basal viden (og iøvrigt mener du formentlig matematik A, og det har intet med folkeskolematematik at gøre).
Gravatar #15 - arne_v
13. mar. 2010 00:38
#13-14

Han har nok ment "direkte fra gymnasiet".

antal tommeltotter / antal hænder konvergerende mod noget større end 2 for personer gående mod windcape

:-)
Gravatar #16 - Josso
13. mar. 2010 08:51
myplacedk (13) skrev:
Windcape (12) skrev:
Og hvis man i forvejen er auto-didakt så har man nok ikke en gymnasiel uddanelse, som er adgangsgivende.

Det er altså andre måder at komme ind som Datamatiker. For eksempel via Data- og Kommunikationsuddannelsen (Datatekniker på 5 år eller bare en simpel IT-Supporter på godt 2,5 år)
Gravatar #17 - myplacedk
13. mar. 2010 09:48
Jojo, men hvis man er selvlært har man jo nok heller ikke nogen af de uddannelser, vel? ;-)
Gravatar #18 - zin
13. mar. 2010 11:53
#12: Adgangskursus. :-)
Gravatar #19 - Windcape
13. mar. 2010 23:24
myplacedk (13) skrev:
What? Høje krav til matematik, men ikke højere end folkeskolen?
Jeg mente direkte fra gymnasiet, ofc ;-)

Og I Aalborg skal du kun have Matematik B for at læse Datalogi.

myplacedk (13) skrev:
Der er stort set ingen krav for at komme ind som Datamatiker. Basale engelskkundskaber er det hele.

Jeg kom ind uden nogen form for eksamen.
Gravatar #20 - vandfarve
13. mar. 2010 23:48
Windcape (19) skrev:
Jeg kom ind uden nogen form for eksamen.

... og se hvor meget det er gået ned af bakke siden! ;)
Gravatar #21 - JesperZ
14. mar. 2010 03:16
Windcape (19) skrev:
Og I Aalborg skal du kun have Matematik B for at læse Datalogi.

A.
Gravatar #22 - Windcape
14. mar. 2010 09:41
Acid (21) skrev:
A.
De har tidligere optaget folk kun med B-niveau i matematik *shrug*
Gravatar #23 - JesperZ
14. mar. 2010 12:17
Windcape (22) skrev:
De har tidligere optaget folk kun med B-niveau i matematik *shrug*

Skal ikke kunne sige om man kan blive optaget på en eller anden speciel måde på trods af at man kun har haft det på B-niveau, men officielt skal man have bestået det på A niveau.
Gravatar #24 - Windcape
14. mar. 2010 12:21

Nej, de har før haft adgangskrav der kun sagde B niveau for Aalborg Uni. Hvilket jeg netop bed mærke i.

Men kan godt se at det ikke stemmer overens med UG eller AAU
Gravatar #25 - Windcape
14. mar. 2010 12:24
vandfarve (20) skrev:
... og se hvor meget det er gået ned af bakke siden! ;)
Der var kun omkring 5 ud af 30 som kom direkte fra gymnasiet på mit hold, men det var også et vinterhold.

Relevant erhvervserfaring er også et fint grundlag for at starte på en uddannelse. For mig var det en fuldtidsstilling som programmør, og yderlige erfaring som freelance web-udvikler, plus mine 2½ år på HTX som var faktoren for at komme ind.

Det fokuserede mest på om man havde de nødvendige engelskkundskaber for at kunne følge undervisningen!
Gravatar #26 - vandfarve
14. mar. 2010 12:32
Windcape (25) skrev:
Der var kun omkring 5 ud af 30 som kom direkte fra gymnasiet på mit hold, men det var også et vinterhold.

Relevant erhvervserfaring er også et fint grundlag for at starte på en uddannelse. For mig var det en fuldtidsstilling som programmør, og yderlige erfaring som freelance web-udvikler, plus mine 2½ år på HTX som var faktoren for at komme ind.

Det fokuserede mest på om man havde de nødvendige engelskkundskaber for at kunne følge undervisningen!

Det er helt i orden, at du svarer mit indlæg, men jeg tror, at folk (ikke dig, da du da har ratet mit korrekt) har misforstået det som et semi-seriøst indlæg.

Det er kun ment i spøg, når man tænker på, hvor meget "varme" du har fået i mange debatter her på siden, selvom du har en faglig relevant baggrund for at diskutere emnerne - modsat bl.a. mig, der fucker det hele op med mine skæve bemærkninger. :)
Gravatar #27 - Windcape
14. mar. 2010 13:16

Det var også mest for "de andre", samt at give lidt indsigt over hvad der rent faktisk kræves af folk der ikke kommer direkte fra gymnasiet. Jeg kunne forestille mig at det ville være relevant for #1
Gravatar #28 - Systran
14. mar. 2010 13:29
Fandme godt, man så har dumpet Mat B. Det betyder, at Aalborg er udelukket. Yay!
Gravatar #29 - Benjamin Krogh
14. mar. 2010 20:47
Som SW ing på 4. år på AAU, kan jeg berette at der i hvert fald kræves A. Og eftersom vi har matematik sammen med datalogerne er jeg ret overbevist om at de også har kravet A.

Det kan selvfølgelig have ændret sig siden jeg startede, men tvivler meget på det. Hvis nogle kan producere links der beretter om andet vil jeg da gerne gøres klogere på det område.

Sidenote: Jeg er med i en arbejdsgruppe for hvordan basisåret skal se ud for dat/sw fremover heroppe. MEGET mindre calculus, og mere lineær algebra, og andet relevant stof. :) (Hvilket måske også betyder at mat kravet heroppe sænkes en smule... Jeg er faktisk ikke klar over det på nuværende tidspunkt)
Gravatar #30 - JesperZ
14. mar. 2010 22:03
#29 Du skulle ikke tilfældigvis have været tutor på basis i sidste semester ? :p
Gravatar #31 - arne_v
15. mar. 2010 00:28

Differential regning kan nu ellers være ret nyttig sammen med lineær algebra hvis man er ude i noget optimering.
Gravatar #32 - arne_v
15. mar. 2010 00:49
vandfarve (26) skrev:
Det er helt i orden, at du svarer mit indlæg, men jeg tror, at folk (ikke dig, da du da har ratet mit korrekt) har misforstået det som et semi-seriøst indlæg.

d smiley-behov / d humoristisk-sans < 0

d smiley-behov / d oplagt-joke < 0
Gravatar #33 - vandfarve
15. mar. 2010 07:10
arne_v (32) skrev:
d smiley-behov / d humoristisk-sans < 0

d smiley-behov / d oplagt-joke < 0

Okay, fido er hermed min Personal Note Manager, mens jeg beærer dig med stillingen som Personal Smiley Manager.

Happy now?! [Indsæt smiley]
Gravatar #34 - Benjamin Krogh
15. mar. 2010 09:42
#31 nu har folk met A mat fra HTX eller gym, jo allerede en del differentialregning og integralregning. At man ikke bruger yderligere et helt semester på det, ser jeg ikke som et problem.

#30 hvis du havde en god oplevelse med din tutor, var det nok mig. Hvis han bare drak sig i hegnet og lagde an på pigerne, var decideret ubehagelig, og ligeglad med det hele, var det nok også mig. ;)
Gravatar #35 - Fjolle
15. mar. 2010 10:01
Benjamin Krogh (34) skrev:
lagde an på pigerne

Er der piger på datalogi?
Gravatar #36 - Benjamin Krogh
15. mar. 2010 10:03
#35 Alle nye studerende mødes på gammeltorv. Good times :D
Gravatar #37 - vandfarve
15. mar. 2010 17:00
Benjamin Krogh (36) skrev:
#35 Alle nye studerende mødes på gammeltorv. Good times :D

Det er sgu op ad bakke og i modvind at prøve at score andres russere. Jeg var (er) i hvert fald lidt territorial på det punkt, for mine russere ER mine russere... [Arne_v indsætter den korrekte smiley]
Gravatar #38 - T-Hawk
15. mar. 2010 17:41
Fjolle (35) skrev:
Er der piger på datalogi?

Ved ikke hvordan det er oppe på AAU, men hernede på DAIMI har vi masser af piger.
Eller det vil sige der startede en sidste år, og vist nok en 8 stykker (ud af 100) i år (mener jeg)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login