mboost-dp1

Domain og Trademarks

Gå til bund
Gravatar #1 - wide
24. jan. 2008 15:41
Hejsa,

Har måske et lille problem her.

Jeg driver et website med ca 650.000 brugere og er ved at udvide med en online storage løsning/website. Problemet er ikke det nye site, men derimod navnet/domænet.

Læste en artikkel omkring Trademarks og søgte derfor på navnet (flexdrive.com), som jeg fik for 2 måneder siden.
Fik dette resultat:

http://tess2.uspto.gov/bin/showfield?f=toc&sta...

Som i kan se, så har en virksomhed i USA trademark på ordet "FLEXDRIVE".
De arbejder dog indenfor et total andet område (kabler etc.)

Hvis jeg googler på navnet, så er der andre producenter der også bruger ordet "flexdrive", men det er ikke det samme som et .com domain.

Tror i jeg kan anvende domænet uden nogle trademark issues?
Gravatar #2 - Spiderboy
24. jan. 2008 18:48
Så vidt jeg ved, dækker et varemærke kun inden for de områder (produktgrupper), hvor de bruges. F.eks. må du gerne producere voksduge og kalde dem Asus.

Jeg tror nok der er noget lignende med hvor i verden man sælger sine varer, så hvis Asus kun blev solgt i USA, må du gerne lave Asus-bundkort og sælge dem i Europa. Men dette er jeg bestemt ikke sikker på.

Så mit svar er et forsigtigt ja.
Gravatar #3 - wide
25. jan. 2008 05:16
Har vi også snakked noget om, men var ikke sikker på om trademarks, kun gælder indenfor det område man arbejder indenfor.
Gravatar #4 - wide
25. jan. 2008 06:16
Lidt surt at man ikke kan edit, men så må jeg jo bare skrive en tilføjelse til overstående.

Nogle der ved hvor man kan finde information vedr trademarks vs domains? (jeg anvender domænet)
Gravatar #5 - rackbox
25. jan. 2008 06:26
#4 for trådens skyld er det ikke lettere for mig at læse en edit, end at du opretter et nyt indlæg. Nå... On topic:

Trademarks gælder, som #2 siger, specifikt for en branchekode og et område. Der er derfor en grund til, at jo større dækning, du vil have, des mere koster det at få varemærket.

Hvis omtalte varemærke ikke er registreret for din branche i dit område, så er du safe - juridisk. Det udelukker ikke, at en eller anden amerikansk pengegrisk virksomhed vil komme efter dig med bål, brand og et par erstatningskrav.

Patent- og Varemærkestyrelsen er iøvrigt en god sparringspartner på dette område. Jeg havde en kamp med en anden virksomhed omkring et ord, der blev brugt på min hjemmeside, men som de altså havde som varemærke (ordet "lasertryk").

Patent- og Varemærkestyrelsen var flinke til at hjælpe med at slå varemærket op og undersøge branchekode og område for det.

At netop det omtalte ord ikke burde kunne registreres er så en anden historie.
Gravatar #6 - wide
25. jan. 2008 06:36
Yep, fandt netop dette:
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&sid...

Tror jeg henvender mig til Patent- og Varemærkestyrelsen, for en sikkerhedsskyld.

Better safe than sorry :)

Takker for hjælpen.
Gravatar #7 - themuss
25. jan. 2008 06:45
Jeg havde en kamp med en anden virksomhed omkring et ord, der blev brugt på min hjemmeside, men som de altså havde som varemærke (ordet "lasertryk").
Det kan jeg godt huske, hvordan gik det? Må du bruge ordet?
Gravatar #8 - rackbox
25. jan. 2008 06:59
#7 det hvislede forsigtigt ud i sandet. Jeg ringede til det omtalte firma og forklarede dem, at jeg på ingen måde havde tænkt mig at anerkende deres påståede varemærke, og kaldte dem for svindlere og varemærkehajer. Samtidigt fastslog jeg, at jeg ikke ønskede at høre fra dem igen - nogensinde.

Nu får jeg så deres nyhedsbrev hver måned :P
Gravatar #9 - Mort
25. jan. 2008 07:02
Jeg havde en kollega som havde registreret et domæne som en stor virksomhed havde som trademark. Efter adskillige trusler fra firmaets side besluttede min kollega sig for at undersøge sagen hvilket endte med følgende:

Firmaet måtte skyde en hvid pil efter domænet, da de ikke havde registreret deres trademark under alle varegrupper. Fordi de kun havde registreret det under nogen varegrupper kunne de altså ikke gøre krav på navnet.
Gravatar #10 - wide
25. jan. 2008 07:53
#9 Præcis det svar jeg søgte :)

De har kun Trademark under "Machinery og Transmission Parts"
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login