mboost-dp1

DSB Pendlergaranti er ret fup!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gå til bund
Gravatar #1 - Nicholas
9. sep. 2008 14:14
Jeg pendler dagligt mellem Høje Taastrup og Kolding og har været tilmeldt DSB Pendlergaranti lige siden starten for 3 år siden.
Jeg betaler 4200 kr pr. måned for mit pendlerkort.

Der er flere kraftige kritikpunkter som er værd at nævne:

1/
Som pendler på min strækning kan man max. modtage kompensation på 1/3 af strækningen. F.eks. Roskilde til Nyborg, Nyborg til Middelfart mm. DSB har tilsyneladende inddelt Danmark i meget små zoner, således at DSB opnår mindst mulige forsinkelser på strækningerne. Som pendler kan man kun tilmelde sig en meget kort strækning, og får således kun rejsegaranti på den del man er tilmeldt. Hvad så med resten af den strækning man har pendlerkort til???
Undskyldningen er at DSB mener ikke deres IT system kan udregne kompensationen for en kundes strækning. Hvem tror på dette???

2/
Jeg har som sagt været tilmeldt DSB Rejsegaranti i 3 år. Men jeg har aldrig modtaget nogen form for kompensation. Jeg har indsendt klager og taget kontakt til DSB 27 gange uden at der sker det mindste. Jeg har pt. næsten 60.000kr. opsparet i tabt arbejdsfortjeneste på forsinkelser på den pågældende strækning.

DSB holder slet ikke hvad de lover, og DSB Rejsegaranti er Danmarks største fupnummer til dato.
Gravatar #2 - PedersenDK
9. sep. 2008 16:12
Den der høre vist hjemme hos forbrugerklage nævnet
Gravatar #3 - myplacedk
9. sep. 2008 16:32
DSB er gode til at fifle med tallene.

På et tidspunkt hvor jeg var meget frustreret over aldrig at nå frem til tiden, fortalte de stolt på en stor plakat at netop den station næsten aldrig havde forsinkelser. (Men jeg oplevede i praksis ca. 4 ud af 5 afgange forsinket så meget, at jeg ikke kunne nå bybussen.)

Jeg kiggede nærmere på tallene, og det viser sig at de tomme tog altid når frem "til tiden" (inden for 5 minutter så vidt jeg husker), mens de fulde tog jeg kørte med stod for forsinkelserne.

I øvrigt havde jeg 3 minutter til at nå bybussen. Toget var ofte 4 minutter forsinket. Det betød at min rejse tog en halv time længere end planlagt, men toget blev ikke talt med som forsinket i statistikken.
En skam at de er bedre til at lave statistikker, end til at få folk frem til tiden.

(Og nej, jeg kunne ikke tage et tidligere tog, der var samme problem.)

Pointen er: Ordningen er selvfølgelig skruet sammen så den betyder så lidt som muligt i praksis, men overskriften stadig ser pæn ud i medierne.
Gravatar #4 - Spiderboy
9. sep. 2008 19:55
myplacedk (3) skrev:
Jeg kiggede nærmere på tallene, og det viser sig at de tomme tog altid når frem "til tiden" (inden for 5 minutter så vidt jeg husker), mens de fulde tog jeg kørte med stod for forsinkelserne.

Hmm. Det kunne være interessant at se forsinkelsesstatistikker pr. passager frem for pr. tog. :-)
Gravatar #5 - Norrah
9. sep. 2008 20:08
I japan så er rejsen gratis hvis toget er mere end 1min forsinket.
Plus du får en lille seddel der forklare din arbejdsgiver, hvorfor du kommer for sent.
Gravatar #6 - markjensen
9. sep. 2008 20:22
#5 Bliver togførerne ikke fyret hvis de er forsinket mere end x antal gange? Eller er det bare noget jeg har bildt mig selv ind?
Gravatar #7 - Kordonme
10. sep. 2008 06:18
Jeg kender flere der har modtaget kompensation for hele strækningen. Så det er måske at skære lidt over i én kam.

For automatisk at få udbetalt pengene skal man have indtastet hele sit CPR nummer, så bliver det udbetalt til NemKontoen. Ellers skal man anmode om udbetaling..
Gravatar #8 - vandfarve
10. sep. 2008 06:42
markjensen (6) skrev:
#5 Bliver togførerne ikke fyret hvis de er forsinket mere end x antal gange? Eller er det bare noget jeg har bildt mig selv ind?

Nej, og fakta viser, at langt størstedelen af forsinkelser skyldes eksterne faktorer, som DSB ikke har kontrol over, så det ville være urimeligt at fyre lokoførere for det.

Derudover synes jeg, at det er lamt, at DSB ikke besvarer kundehenvendelser (særligt, hvis du har taget kontakt til dem 27 gange), men måske kan problemet også ligge i de informationer, som du gav DSB i tidernes morgen, som Xpazzer påpeger?
Gravatar #9 - markjensen
10. sep. 2008 07:21
#8 Nu mente jeg dem i Japan :P
Gravatar #10 - XorpiZ
10. sep. 2008 07:45
Det er vanvittigt imponerende, hvad de kan udrette i Japan med deres toge. Så et afsnit i Top Gear, hvor de var i Japan, og samtlige toge gik og ankom til tiden. Der kunne DSB sgu lære lidt!
Gravatar #11 - m_abs
10. sep. 2008 09:10
Da jeg pendlede fra Odense Til København, nåede jeg at få penge fra pendler garantien flere gange og ikke små ting.
En gang fik jeg lidt over 10% af et periodekorts pris tilbage, mener dog det var for 2 mdr.

Jeg pendlede i 18 mdr. indtil nov. 2007, og jeg var ærligtalt ligeglad med pengene, jeg ville bare have tog til tiden og helst mere fornuftige afgange om morgenen.
Gravatar #12 - Norrah
10. sep. 2008 14:00
Sidste gang jeg brokkede mig til DSB så fik jeg en fribillet til dsb 1'st.

Dog var klagen at jeg havde betalt for DSB 1'st og at der overhovedet ikke var nogen service eller kontrol over det. Så jeg havde ikke fået det jeg satsede på.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login