mboost-dp1

Eftersyn af bolig?

Gå til bund
Gravatar #1 - madeinrussia
27. apr. 2010 18:46
Jeg er for 6 uger siden flyttet til ny bopæl
Jeg havde eftersyn på min gamle bolig den 17/03-10
her sagde syns' manden at hvis regningen ikke kom indenfor 6 uger, var det boligselskabet der havde kvajet sig, og at jeg hermed slipper for regningen.

I morgen er den dag der er gået 6 uger, holder det han sagde? Hvad gør jeg i denne situation? Nogen der kender reglerne herom?
Gravatar #2 - røvskæg
27. apr. 2010 18:56
Jo større jo bedere.
Gravatar #3 - røvskæg
27. apr. 2010 19:00
Hvis du nu havde drukket pengene til regningen op i de 6 uger, havde du sikkert glemt alt om den regning.
Gravatar #4 - madeinrussia
27. apr. 2010 19:04
Det er en stor regning :) så mon ikke jeg husker den alligevel :p
Gravatar #5 - røvskæg
27. apr. 2010 19:10
røvskæg (3) skrev:
Hvis du nu havde drukket pengene til regningen op i de 6 uger, havde du sikkert glemt alt om den regning.

madeinrussia (4) skrev:
Det er en stor regning :) så mon ikke jeg husker den alligevel :p

røvskæg (2) skrev:
Jo større jo bedere.

Det skete noget mystisk, da jeg postede #4
Gravatar #6 - MiniatureZeus
27. apr. 2010 19:18
Hmm, så vidt jeg ved så har boligselskabet 5 år før de har misset chancen, hvis de vel og mærke har beviserne i orden..
Gravatar #7 - D_V
27. apr. 2010 20:02

Mener også helt klart der er en kortere forældelses frist, såfremt de ikke har fremsendt godtgørelse for hvad der skal laves.

Min mor slap da for en regning det ene sted på den konto, og der gik vist også kun et par uger.
Gravatar #8 - Genzo
27. apr. 2010 20:04
#6 er det ikke kun for ubetalt husleje, har de ikke opkrævet den så er det bare too bad
Gravatar #9 - madeinrussia
27. apr. 2010 20:22
#6 Jeg har godtgørelsen over fejl og mangler eller hvad de kalder den. Men 6 uger er da også lang tid at vente på den endelige regning, har hørt at de har 4 uger til at sende regningen til mig, efter at håndværkerne har afleveret deres regning til boligselskabet.

Det passer lidt overens med de seks uger, eller hvad?
Gravatar #10 - MiniatureZeus
28. apr. 2010 06:30
#9 Nu er det jo svært at vurdere hvor lang tid håndværkere er om at lave det når
1) håndværkere er upålidelige
2) håndværkere er som regel beruset (hænger sammen med 1))
3) vi ved ikke hvad de skal lave
4) vi ved ikke hvornår de er gået i gang
5) håndværkere er upålidelige

Desuden, så er sådan nogle kontordamer jo ikke ligefrem de hurtigste skeer i skuffen...

Altså hvis det er lejligheden der skal males, f.eks., så tager det jo ikke mere end 3-4 dage afhængig af størrelsen...

Men 6 uger er jo ikke specielt lang tid..
Gravatar #11 - hgul
28. apr. 2010 06:44
MiniatureZeus (10) skrev:
Nu er det jo svært at vurdere hvor lang tid håndværkere er om at lave det når

Som hovedregel - i hvert fald når man bor til leje i en boligforening, så skal man betale husleje for 14 dage man ikke bor der, pga. håndværkerne, så de skulle ikke gerne bruge mere end 14 dage på istandsættelse. Det kan i langt de fleste tilfælde gøres hurtigere, men det ændrer ikke på, at de har adgang til lejligheden i 14 dage.

Jeg har lige konsuleret min håndbog om almene boliger, og den skriver følgende om prisoverslag og flytteopgørelse:

Håndbog om almene boliger, udgivet af KAB skrev:

2) Prisoverslag
Det kan være, at alle priser på istandsættelse kan oplyses allerede ved synet - og dermed fremgå af synsrapporten. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, skal fraflytteren senest 14 dage efter synet have besked om størrelsen af den anslåede udgift til istandsættelse. Beregningen skal være så præcis som mulig, da overskridelser på mere end 10% ikke kan opkræves hos fraflytteren.

3) Flytteopgørelse
Boligorganisationen skal sørge for, at istandsættelsen bliver udført. Når arbejdet er afsluttet, skal fraflytter have en endelig opgørelse (flytteopgørelse). Flytteopgørelsen skal sendes "uden unødig forsinkelse".

Denne formulering har givet anledning til nogen tvivl og har resulteret i en række domme, som har taget stilling til, hvor lang denne frist er.

Retspraksis angiver, at en flytteopgørelse, der sendes til fraflytter senest 1 måned efter, at boligorganisationen har fået den sidste håndværkerfaktura, normalt er fremsendt rettidigt.

Fraflytningstidspunktet er uden betydning i denne sammenhæng. Det afgørende er, hvornår boligorganisationen har modtaget fakturaerne fra de benyttede håndværkere. Det kan dog ikke udelukkes, at man i en eventuel retssag vil lægge vægt på, om boligorganisationen har været passiv i forhold til at få fakturaerne i hus. Boligorganisationen bør derfor følge op over for de benyttede håndværkere.

(Fin grafisk oversigt der ikke bliver skannet ind lige nu)

Som nævnt bortfalder boligorganisationens krav om istandsættelse mod fraflytteren, hvis blot én af de ovennævnte frister overtrædes, jf. vedligeholdelsesbekendgørelsens §17, stk. 1. Det samme gælder, hvis kravene til fraflytningsrapporten, prisoverslag og flytteopgørelse ikke overholdes, f.eks. fordi der ikke er den fornødne specifikation af arbejderne.

Hvis fraflytteren ikke har oplyst sin nye adresse til boligorganisationen, og dette er grunden til, at man ikke har overholdt fristerne, bortfalder kravet dog ikke. Det anbefales dog, at boligorganisationen selv tjekker folkeregisterets oplysninger og evt. forsøger at sende brevene til den tidligere adresse. Hvis man senere får besked om fraflytters nye adresse, er det vigtigt at overholde fristerne fra dette tidspunkt.
Gravatar #12 - MiniatureZeus
28. apr. 2010 06:53
Okay, så det jo faktisk rimelig præcist, og så passer de 6 uger jo meget godt..
Personligt ville jeg dog ikke drikke alle pengene op lige med det samme, da det også er lidt usikkert omkring tiden alligevel...

Er reglerne de samme når det gælder private lejemål?
Gravatar #13 - madeinrussia
28. apr. 2010 07:17
Tusind tak Hgul, du sku en ven i nøden :p

Ja, da boligselskabet bruger deres egne håndværkere, betyder det at regningen højst sandsynlig lå klar hos dem næsten med det samme, og jeg ved med sikkerhed at der var en nyindflytter der sad i lejligheden i påsken dvs, tilflytning inden og arbejdet er dermed overstået over 4 uger siden, og derved kan jeg ved modtagelsen af regningen ( faktisk 2 ) give notits om tidsfrist og herpå måske undgå.. ?

De har sådan været, rimlig grove med hvad de tager for her i kommunen, så selvom jeg har pengene sååå.

et sjovt eksempel er min bror der boede i en 30kvm ungdomsbolig i 8 år, dvs. han skulle kun betale 5% af omkostningerne ved reparation, han fik en regning på omkring 4600 kr.
Lidt hurtig matematik vil så få det til at være rigtig rigtig mange penge. Og det kan jo ikke passe?
Gravatar #14 - XorpiZ
28. apr. 2010 07:21
madeinrussia (13) skrev:
et sjovt eksempel er min bror der boede i en 30kvm ungdomsbolig i 8 år, dvs. han skulle kun betale 5% af omkostningerne ved reparation, han fik en regning på omkring 4600 kr.
Lidt hurtig matematik vil så få det til at være rigtig rigtig mange penge. Og det kan jo ikke passe?

Det kan godt passe. Den % de overtager hver måned dækker kun almindeligt slid. Har man lavet misligeholdelse af en art, så får man selv lov at betale.
Gravatar #15 - Du3-
28. apr. 2010 07:22
#9 Nu er det jo svært at vurdere hvor lang tid håndværkere er om at lave det når

Lad mig gætte.. Du er ikke så glad for håndværkere?
Gravatar #16 - MiniatureZeus
28. apr. 2010 07:35
Du3- (15) skrev:

Lad mig gætte.. Du er ikke så glad for håndværkere?

Jo da! Når de har glemt alt om punkt 1, 2 og 5..
Gravatar #17 - madeinrussia
28. apr. 2010 08:08
#14 lejligheden var var i rigelig god stand, og prisen løber op på over 80.000 :p for en et værelses
Gravatar #18 - Fafler
28. apr. 2010 08:41
Meld dig ind i Lejernes Landsorganisation. Det er gode penge giver ud i den sammenhæng. Har for 300 i kontingent vundet en sag om 15.000 (som dog så stadig hænger i fogedretten, da udlejer ikke vil betale).
Gravatar #19 - madeinrussia
29. apr. 2010 12:25
Kæresten fik lige 2000 kr tilbage.. ved ikke hvad faen de håndværkere laver, hendes lejlighed blev synet samme dag som min.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login