mboost-dp1

En der ikke er så glad for JavaScript

Gå til bund
Gravatar #2 - Daniel-Dane
12. dec. 2011 15:13
[list]
[li]No method overload [...][/li]
[/list]

Ikke direkte nej, men man kan hurtigt wrappe en funktion omkring switch (typeof var).

[list]
[li]No type for a function parameter means no hint for its possible value[/li]
[/list]

Igen, typeof.

[list]
[li]The autocomplete does not work correctly forcing you to keep using “Search” to find the possible actions[/li]
[li]This results in going back and forth to the documentation to see how a library can be used (if you’re lucky and the library has one)[/li]
[li]The name of variables are much shorter making them less descriptive (because sometimes you have to type them completely – no help from your IDE)[/li]
[/list]

Blah, blah, blah. Det handler bare om at få fat i en ordentlig IDE samt kodestil og dokumentation.
Gravatar #3 - kasperd
12. dec. 2011 15:35
Godt nok kan statiske typer i nogle tilfælde være lidt for ufleksible, men dynamiske typer lider af et andet problem, som ofte er meget værre.

Med dynamiske typer kan først fange typefejl på runtime. Det er ikke rart at udvikle i et sprog hvor man får runtime fejl, som kunne være fanget ved kompilering.

Fornuftigt designet polymorphism kan til gengæld dække de fleste behov. Man har ikke den totale frihed som dynamiske typer giver, men til gengæld betyder de få begrænsninger man har at det faktisk kan lade sig gøre at verificere ved kompilering om koden kan resultere i en typefejl. Samtidigt får man fleksibilitet nok til at håndtere alle normale anvendelser.

Det generiske eksempel er når man implementerer en container. På det tidspunkt ønsker man ikke at begrænse hvilke typer der kan gemmes i containeren, man ønsker at alle typer kan gemmes deri. Men når man instantierer sin container vil man gerne begrænse den til en bestemt type.

Med et fornuftigt design af polymorphism kan referencer/pointere til en container angive typen af objekter der må ligge i den container. Dermed kan det hver gang containeren tilgås verificeres ved kompilering at der anvendes korrekt type.
Gravatar #4 - arne_v
19. dec. 2011 18:51
Lord Daniel-Dane (2) skrev:
Ikke direkte nej, men man kan hurtigt wrappe en funktion omkring switch (typeof var).

Ja.

Men det er godt nok ikke en køn konstruktion.

Lord Daniel-Dane (2) skrev:
Det handler bare om at få fat i en ordentlig IDE

Autocomplete kan vel per definition ikke fungere så godt i et duck typing sprog som i et static typed sprog - uanset hvor god IDE'en nu måtte være.
Gravatar #5 - arne_v
19. dec. 2011 18:53
kasperd (3) skrev:
Med dynamiske typer kan først fange typefejl på runtime. Det er ikke rart at udvikle i et sprog hvor man får runtime fejl, som kunne være fanget ved kompilering.

Det synes ikke at være et problem i masser af web apps.

Jeg ville blive bekymret hvis jeg sad i et fly og de computere som styrede fly og kontroltårne var skrevet i et sådant sprog.
Gravatar #6 - Windcape
20. dec. 2011 04:18
arne_v (5) skrev:
Jeg ville blive bekymret hvis jeg sad i et fly og de computere som styrede fly og kontroltårne var skrevet i et sådant sprog.
Det er jo ellers det nye "in", med ting som node.js
Gravatar #7 - arne_v
20. dec. 2011 12:41

node.js er ret hot (læs: hyped) lige nu, men det er trods alt nok ikke disse formål det bruges til.
Gravatar #8 - arne_v
20. dec. 2011 12:43
#vigtig kode

Er der nogen som ved om man stadig skriver vigtig kode (vigtig kode som i "en masse mennesker dør hvis koden ikke virker") i Ada eller om man er skiftet til noget andet?
Gravatar #9 - Windcape
20. dec. 2011 13:00

Jeg mindes at have hørt om et dansk eventyr, som levede software til hospitalsudstyr -- skrevet i C++.

Og hos Systematic brugte man jo gerne Java til in-field militære systemer.
Gravatar #10 - D_V
20. dec. 2011 19:30

Det kan sagtens passe, på en tidligere arbejdsplads leverede de udstyr til røntgen apparater, og deres firmware var skrevet i C++.

De er så ikke direkte livsnødvendige, men kunne forestille mig at løbske røntgen stråler ikke er for sund..
Gravatar #11 - Spiderboy
20. dec. 2011 20:24
Helt enig med Alex Craciun.

Jeg lærte at programmere for næsten 2 årtier siden og har prøvet det meste fra Basic til assembler og derimellem.

Jeg har aldrig nogensinde brugt mig om typesvage sprog. Bl.a. af de grunde han nævner.
Gravatar #12 - kasperd
20. dec. 2011 21:00
arne_v (5) skrev:
Det synes ikke at være et problem i masser af web apps.
Min fornemmelse er dog at det ikke er usædvanligt at komme forbi websites hvor javascript giver runtime fejl. Og så vidt jeg har forstået er flere større javascript applikationer faktisk ikke skrevet i javascript, men derimod skrevet i et højere niveau sprog og derefter compileret til javascript.
Gravatar #13 - arne_v
20. dec. 2011 21:19
kasperd (12) skrev:
Min fornemmelse er dog at det ikke er usædvanligt at komme forbi websites hvor javascript giver runtime fejl.

Det sker!

Uden den helt store panik.
Gravatar #14 - arne_v
20. dec. 2011 21:23
kasperd (12) skrev:
Og så vidt jeg har forstået er flere større javascript applikationer faktisk ikke skrevet i javascript, men derimod skrevet i et højere niveau sprog og derefter compileret til javascript.

Der er visse muligheder: GWT, Script#, Dart etc..

Men det er nok trods alt en meget lille del af de JS apps der findes.

Formentligt mindre end 1%.
Gravatar #15 - arne_v
22. dec. 2011 17:37
#9 & 10

Hm. C++ var godt nok ikke hvad jeg ville have gaettet paa.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login