mboost-dp1
Er der hold i denne historie?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg faldt lige over denne historie, som jeg ikke synes lyder overvældende troværdigt. Jeg kunne ikke finde noget dokumentation, men jeg fandt et par ældre historier med lignende påstande:
http://www.business.dk/media/facebook-kan-goere-di...
http://ekstrabladet.dk/kup/rejser/article1185063.ece
http://www.business.dk/media/facebook-kan-goere-di...
http://ekstrabladet.dk/kup/rejser/article1185063.ece
Tror den eneste måde at finde ud af det på er at kontakte ens forsikrings selskab. Historien har været i aviserne de sidste par år her i slutningen af juni. Personligt syntes jeg det lyder som noget sludder, men man ved jo aldrig hvad nogle forsikringsselskaber har af underlige klausuler.
Hvorfor synes du ikke den er troværdig? To forskellige forsikringsselskaber har udtalt i pressen, at de sidestiller det med grov uagtsomhed og kan derfor nægte at dække.
Man behøver ikke engang at gå ind i privacy indstillinger, for at sætte sin næste post til at kun blive delt med venner. Det kan gøres lige der hvor man skriver beskeden/uploader billidet. Så der er virkelig ingen undskyldninger.
Hvorfor synes du ikke den er troværdig? To forskellige forsikringsselskaber har udtalt i pressen, at de sidestiller det med grov uagtsomhed og kan derfor nægte at dække.
Man behøver ikke engang at gå ind i privacy indstillinger, for at sætte sin næste post til at kun blive delt med venner. Det kan gøres lige der hvor man skriver beskeden/uploader billidet. Så der er virkelig ingen undskyldninger.
Skal de ikke sandsynliggøre at tyven rent faktisk har set billederne eller opdateringerne? Desuden skal forsikringselskabet vel også finde frem til dem, og jeg tror at deres forsikringsagenter har andre ting at lave end at rende rundt og stalke deres kunders facebook profiler. Faktisk ville jeg tro at det bryder en eller anden form for etisk kodeks de burde have sådan et sted...
Kan du fremvise dokumentation for at den udlægning holder i retten?Mr_Mo (4) skrev:Hvorfor synes du ikke den er troværdig? To forskellige forsikringsselskaber har udtalt i pressen, at de sidestiller det med grov uagtsomhed og kan derfor nægte at dække.
Derudover er der jo mange måder man kan finde ud af hvor en person befinder sig på et givent tidspunkt. Hvis nu det f.eks. er offentliggjort at jeg holder foredrag langt væk hjemmefra på et givent tidspunkt, så er der nok en sandsynlighed for at jeg ikke er hjemme på det tidspunkt.
Der er mange personer for hvilke det er offentligt kendt at de vil været et givent sted på et givent tidspunkt.
facebook har ændret default indstillingen uden at fortælle brugerne om det.Mr_Mo (4) skrev:Så der er virkelig ingen undskyldninger.
kasperd (6) skrev:facebook har ændret default indstillingen uden at fortælle brugerne om det.
Default indstillingen er at du kan indstille (og dermed kan se) hvem der kan se din post, når du er i gang med at skrive. Jeg tror ikke der findes andet end denne indstilling, når du skriver fra facebook.com eller facebooks app på din mobil. Eller hvad snakker du om?
kasperd (6) skrev:Kan du fremvise dokumentation for at den udlægning holder i retten?
Forsikringselskabet nægter at udbetale, såfremt de mener du har udvist grov uagtsomhed. Du kan så vælge at være uenig og tage sagen i retten.
Går spørgsmålet ud på om hvorvidt forsikringsselskaber rent faktisk vil nægte at betale, eller om du vil vinde en eventuel retssag?
kasperd (6) skrev:Derudover er der jo mange måder man kan finde ud af hvor en person befinder sig på et givent tidspunkt.
Ja. Det har du ret i. Man kan sætte en skilt foran indgangen, hvor man skriver at man ikke er hjemme og taget på ferie fra datoen x til y. Det vil også være en eksempel på grov uagtsomhed.
kasperd (6) skrev:Hvis nu det f.eks. er offentliggjort at jeg holder foredrag langt væk hjemmefra på et givent tidspunkt, så er der nok en sandsynlighed for at jeg ikke er hjemme på det tidspunkt.
Det vil ikke være en eksempel på grov uagtsomhed.
Der er ikke noget nyt i at forsikrings selskaber ikke vil betale eller kun vil betale delvist i tilfælde af grov uagtsomhed.
Og det giver jo god mening set fra forsikringsselskabernes side at advare folk inden sommerferie for at gøre det lidt vanskeligere for indbrudstyve.
Men det er jo en anden sag, hvis nogen poster public på FB, der bliver indbrud, forsikringen nægter at betale og kunden beslutter at køre videre med sagen. Først ankenævn og siden domstol.
Så skal man til at diskutere om det faktisk er grov uagstomhed at poste public på FB hvor man opholder sig.
Umiddelbart tror jeg at kunden vil have en god sag.
Grov uagtsomhed må være usædvanelig uagstomhed.
Hvis man kan dokumentere at der er mange som poster public på FB, Twitter, G+ etc. hvor man opholder sig på et givet tidspunkt, så
synes jeg at det grove falder til jorden.
Og jeg tror ikke at det vil være svært at finde utallige eksempler.
Der er ikke noget nyt i at forsikrings selskaber ikke vil betale eller kun vil betale delvist i tilfælde af grov uagtsomhed.
Og det giver jo god mening set fra forsikringsselskabernes side at advare folk inden sommerferie for at gøre det lidt vanskeligere for indbrudstyve.
Men det er jo en anden sag, hvis nogen poster public på FB, der bliver indbrud, forsikringen nægter at betale og kunden beslutter at køre videre med sagen. Først ankenævn og siden domstol.
Så skal man til at diskutere om det faktisk er grov uagstomhed at poste public på FB hvor man opholder sig.
Umiddelbart tror jeg at kunden vil have en god sag.
Grov uagtsomhed må være usædvanelig uagstomhed.
Hvis man kan dokumentere at der er mange som poster public på FB, Twitter, G+ etc. hvor man opholder sig på et givet tidspunkt, så
synes jeg at det grove falder til jorden.
Og jeg tror ikke at det vil være svært at finde utallige eksempler.
Indstillingen vises ganske rigtigt. Men den vises ikke på forhånd, den vises først når man går i gang med at skrive. Desuden er den vist med en meget svag kontrast (lysegrå tekst på lyseblå baggrund).Mr_Mo (7) skrev:Default indstillingen er at du kan indstille (og dermed kan se) hvem der kan se din post, når du er i gang med at skrive.
Den indstilling er lavet så man kun ser den hvis man faktisk kigger efter. Man kan nemt skrive en tekst og offentliggøre den uden at nogensinde lægge mærke til den indstilling.
Derudover er default indstillingen blevet ændret. Før i tiden blev den som default kun tilgængelig for ens kontakter. På et tidspunkt blev det ændret så den nu som default er offentlig og man skal selv ændre hver gang man skriver noget, hvis man ikke vil have det gjort offentligt.
kasperd (11) skrev:Derudover er default indstillingen blevet ændret. Før i tiden blev den som default kun tilgængelig for ens kontakter. På et tidspunkt blev det ændret så den nu som default er offentlig og man skal selv ændre hver gang man skriver noget, hvis man ikke vil have det gjort offentligt.
Den husker blot hvilken indstilling du har valgt sidst, sådan virker den på min i hvert fald. Man skal ikke ændre den fra public hver eneste gang, kun hvis man har valgt public sidste gang. Som windcape ganske rigtig siger, så har default indstillingen ikke været public. De ændringer de har lavet med har ført til en 93% fald i offentlige status opdateringer.
kasperd (11) skrev:Den indstilling er lavet så man kun ser den hvis man faktisk kigger efter. Man kan nemt skrive en tekst og offentliggøre den uden at nogensinde lægge mærke til den indstilling.
Helt klart (selvom det førte til en 93% fald, efter det blev indført). Jeg siger blot, at muligheden for at lave en post kun tilgængelig for venner er ligetil. Men det kræver jo at man er klar over, at dele sine ferieplaner offentlig ikke er særlig smart. Er man ikke klar over dette, så kigger man heller ikke efter hvem der får at se dine status opdateringer.
Det kan så godt være. Så er der bare tale om elendigt UI design. Der er ingen indikation af at den ændring man laver bliver gemt og kommer til at gælde for alt man skriver indtil man ændrer det igen. Som den bliver vist i brugerfladen fremstår den som en indstilling for denne ene opdatering og ikke en ændring af default værdien. Og selvfølgelig forventer man at der i brugerfladen er en mulighed for at ændre indstillingen for et enkelt indlæg uden at det får virkning for alt hvad man skriver derefter.Mr_Mo (12) skrev:Den husker blot hvilken indstilling du har valgt sidst, sådan virker den på min i hvert fald. Man skal ikke ændre den fra public hver eneste gang, kun hvis man har valgt public sidste gang.
Der må naturligvis gerne være et link til at gøre ændringen permanent, men så skal det fremgå at det er det linket gør. Der kunne f.eks. være et link til en side hvor man kan vælge default indstillingen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.