mboost-dp1
Etablering af fiber - do and don´t
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hej newzzer..
Vi er nogle stykker i vores boligafdeling som godt kunne tænke os at få fiber - og derfor er jeg ved at lave fodarbejdet til at få lavet et projekt hvor vi lægger fiber ind hos alle 120 husstande.
Så vidt jeg kan se så er alle de hits jeg finder på google omkring fiber alle sammen Waoo og energiselskaberne.
Er der i postnummer 8381 (Tilst - Aarhus) andre muligheder end energiselskabet?
Er der nogle som sidder med god viden omkring hvad man særligt skal være opmærksom på?
På forhånd tak for alle inputs.
/Kejser
Vi er nogle stykker i vores boligafdeling som godt kunne tænke os at få fiber - og derfor er jeg ved at lave fodarbejdet til at få lavet et projekt hvor vi lægger fiber ind hos alle 120 husstande.
Så vidt jeg kan se så er alle de hits jeg finder på google omkring fiber alle sammen Waoo og energiselskaberne.
Er der nogle som sidder med god viden omkring hvad man særligt skal være opmærksom på?
/Kejser
Hr. Kejser (1) skrev:Hej newzzer..
/Kejser
I kunne prøve at forhøre jer hos nogle af de firmaer der lever af at installere fiber i større ejendomme og virksomheder, hvad det ville kræve og hvad det måtte koste, at få alle 120 hustande på fiber.
Jeg kender desværre ikke lige navnet på nogen som opererer i Aarhus området.
Hos min boligforening er det kun et spørgsmål om hvor vidt foreningen vil godkende, at der bliver installeret fiber i ejendommene. Det ligger sådan allerede ude i vejen, så hvis i er så langt, så burde det faktisk være lige til. Det var forresten det lokale Elselskab, der kom med dette tilbud, så det er måske det rigtige sted at starte.
Dreadnought (3) skrev:Waoo internet = Do
Waoo tv and what ever = DON'T!!!!
Og hvilket baserer du den udtalelse på?..
Husk på at Waoo bare er en portal, og at det er whatever energiselskab der er leverandøren af dit TV :)
Vi har selv Waoo internet, tv og telefoni - og jeg er svært tilfreds!..
- den eneste ulempe på TV-delen, er at jeg er på min tredie STB, da de gamle Motorola (med harddisk) havde nogle alvorlige produktionsfejl, de er nu skiftet til en anden leverandør, og problemet er løst ...
En anden "ulempe" er at du ikke kan se det du optager i et andet rum (det kunne vi med
Jeg vil i hvert fald anbefale Waoo + TV til alle og enhver!.. Kender ikke nogen (IRL) der har haft bøvl med levering og service fra Syd Energi :)
#4 - det er nemlig lige det. Hvilke firmaer lever af dette?? Jeg kan kun finde elselskaberne..
#5 I Dongs verden, benytter de et komplet inkompetent stykke hardware af en STB, Aminoen. Den dør ret tit og ofte flere gange dagligt. Og hvis man sætter boksen på standby, så streamer den stadig, hvilket kan ses ved at den bliver ved med at sende billede ud på SCART. Og apropos SCART, så er menuen fuldkommen ulæselig, da den ikke er optimeret til SD billedekvalitet. Jeg har desuden to kollegaer, som hver eneste gang de får en regning skal ringe derind fordi de opkræves for meget for deres TV-løsning.
Min bror har fiber TV hvor Stofa er udbyder, det bliver dog konverteret til coax sammen med ethernet og det virker perfekt, han kan se TV uden boks og uden kort.
I husstanden jeg er en del af, der har vi kun internet fra Waoo (SE).
I husstanden jeg er en del af, der har vi kun internet fra Waoo (SE).
Udstyr der kan sende et digitalt TV signal over coaxial kabel koster vist spidsen af en jetjager, så jeg gætter på at det er analogt.Vossen (8) skrev:det bliver dog konverteret til coax sammen med ethernet og det virker perfekt, han kan se TV uden boks og uden kort.
Dreadnought (9) skrev:#8 Ja, men det er jo så kun analog SD TV.
kasperd (10) skrev:Udstyr der kan sende et digitalt TV signal over coaxial kabel koster vist spidsen af en jetjager, så jeg gætter på at det er analogt.
huh? Som tidligere Expert-mand var jeg da tit ude hos folk med DVB over fiber > coax? Vi snakker nordvestfyn og trekantsområdet.
Ved nærmere eftertanke, så er det jo hardwaren til realtime transcoding som har været dyr. Hvis der bare er tale om at flytte en enkelt stream fra fiber til DVB uden at streamen selv skal manipuleres, så behøver det ikke være så dyrt.Ronson (13) skrev:Som tidligere Expert-mand var jeg da tit ude hos folk med DVB over fiber > coax?
Jeg har hørt nogle priser på et tidspunkt, men jeg kan ikke huske dem. Og de kan sikkert også være blevet billigere siden.
For et halvt år siden var det almindeligt at spare transcoderen væk i enheder, der burde have transcodet fra MPEG4 til MPEG2. I stedet blev MPEG4 signalet bare decodet og sendt analogt over coaxialkabel.
Thoroughbreed (5) skrev:Jeg vil i hvert fald anbefale Waoo + TV til alle og enhver!.. Kender ikke nogen (IRL) der har haft bøvl med levering og service fra Syd Energi :)
Jeg ret frustreret over forskellen imellem SE og Trefors TV løsning.
Ved Trefor kørte TV og internet på samme netværk, men nu da jeg er ved SE kører det på hvert sit. Derfor er jeg nu nød til at trække dobbelt kabel for at få både tv og internet rundt i huset -,-
Woller (16) skrev:Jeg ret frustreret over forskellen imellem SE og Trefors TV løsning.
Ved Trefor kørte TV og internet på samme netværk, men nu da jeg er ved SE kører det på hvert sit. Derfor er jeg nu nød til at trække dobbelt kabel for at få både tv og internet rundt i huset -,-
Det synes jeg derimod er genialt ...
Mit bredbåndsmodem har 4 udgange, jeg bruger 2 af dem til TV lige pt. en tredie port er så til min router, som så kører GBE videre i huset :)
- dog vil det ikke undre mig hvis du kunne køre TV'et gennem routeren?.. Jeg mener - hvis bredbåndsmodemmet kan switche, kan en router så ikke også?
Kan evt. prøve det en dag hvis jeg husker det :)
Hvis modemet har flere porte må det jo indeholde en switch eller router. Og det er meget tænkeligt at modemet afhængig af konfiguration laver enten routing, switching, og switching med forskellige VLAN.Thoroughbreed (17) skrev:dog vil det ikke undre mig hvis du kunne køre TV'et gennem routeren?.. Jeg mener - hvis bredbåndsmodemmet kan switche, kan en router så ikke også?
Hvad jeg har hørt fra 2-3 forskellige kilder er, at sådan et modem typisk detekterer hvilken port TV boksen er forbundet til og sætter den port på et andet VLAN.
Thoroughbreed (17) skrev:
- dog vil det ikke undre mig hvis du kunne køre TV'et gennem routeren?.. Jeg mener - hvis bredbåndsmodemmet kan switche, kan en router så ikke også?
Nej det kan jeg ikke, jeg testede det først da jeg allerede havde kabler i huset. On demand funktionerne fungerede perfekt, men ingen kanaler fungerede, SE's support bekræftede at det ikke var muligt at køre det igennem samme netværk og at jeg derfor var nød til at trække ekstra kabler til TV -,-
fjols (20) skrev:Istedet for det skrammel TV kan du så ikke bundle de 2 indgange til 2x den hastighed du betaler for?
Det kunne jeg da vi havde
Yvonne, formerly known as Vossen (11) skrev:#10
Det er digitalt TV.
Ronson (13) skrev:kasperd (10) skrev:Udstyr der kan sende et digitalt TV signal over coaxial kabel koster vist spidsen af en jetjager, så jeg gætter på at det er analogt.
huh? Som tidligere Expert-mand var jeg da tit ude hos folk med DVB over fiber > coax? Vi snakker nordvestfyn og trekantsområdet.
Huh? Siden hvornår? Og er det DVB-C eller DVB-S?
DVB-C - jeg ved ikke om det er det samme som RonRon snakker om, min bror har det gennem Vejen Antenneforening.
Hva med DanskKabelTV? Vi har dem her ude i Brøndby, hvor de levere internet. Lige pt har jeg en 20/20, til omkring en 140.- og har ikke oplevet at den er kommet under det. Sam Knows siger den ligger på omkring en 22/20.
Link: http://www.danskkabeltv.dk/
Link: http://www.danskkabeltv.dk/
Mit råd: Forhør dig hos TDC, evt. Nianet direkte. Køb en Internet forbindelse, og hør evt. om muligheder for TV, som ikke kræver bokse i de enkelte lejligheder (=problemer - det eneste du har lyst til, er at der skal være to stik i de enkelte lejligheder, som der kan trækkes TV og Internet (og evt. telefoni) udfra.
Kollegierne i Sønderborg fik det etableret tilbage i '98, for omkring 2 millioner, så mon ikke også de kan gøre noget lignende i dag?
Det skal bemærkes at kollegierne selv står for internt netværk, så teknisk set er de udbydere, som betyder, at de skal adlyde terrorlovgivningen (=logning...), men det tror jeg godt du kan snakke med TDC/Nianet om.
Du skal nok snakke med erhverv. ;)
Kollegierne i Sønderborg fik det etableret tilbage i '98, for omkring 2 millioner, så mon ikke også de kan gøre noget lignende i dag?
Det skal bemærkes at kollegierne selv står for internt netværk, så teknisk set er de udbydere, som betyder, at de skal adlyde terrorlovgivningen (=logning...), men det tror jeg godt du kan snakke med TDC/Nianet om.
Du skal nok snakke med erhverv. ;)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.