mboost-dp1

Facebook.. the horror.

Gå til bund
Gravatar #1 - Norrah
10. apr. 2009 22:45
Jeg er blevet godt træt af facebook,
Alene den ene gang om måneden, jeg lige skal rydde op på siden på, er træls.
Er der andre der ude, der prøver at undgå denne pest?
Friend-request, fra folk jeg ikke kan huske, og som jeg sikkert aldrig har talt med før. Hvorfor sker det? Hvad er det der gør at folk ser på en person, og siger, ham har jeg da hørt om. Han skal være min ven!?

Hvad er en online ven, kontra en rigtig ven? For begrebet er da helt klart flyttet?
Gravatar #2 - ajust
10. apr. 2009 22:51
Tjah, sådan er Facebook. Det er klart, at hvis du har en masser venner og kun tjekker facebook en gang om måneden, så vil der være en masse crap fra dem. Det er vel næsten hele konceptet ved Facebook, at der sker en masse hele tiden.

Men ellers er der jo http://www.facebook.com/deactivate.php. Synes nu ikke det er så stort et problem. Du kan jo ignorere alle gruppe/application/etc-requests på én gang. Ved dog ikke om du bare kan multi-ignorere friend requests, det tror jeg ikke.
Gravatar #3 - Norrah
10. apr. 2009 23:21
Så er det endda fuld af fejl
Mest af alt er det alle de applications der fik mig til at sige Nu er det fandeme nok.
Gravatar #4 - GormDK
10. apr. 2009 23:30
Som nævnt kan du i høj grad usynliggøre fjollede applikationer, og det kan da ikke være uoverkommeligt mange irrelevante venneanmodninger, du får? Og af hvilken grund bruger du overhovedet facebook, hvis det irriterer dig så meget?
Gravatar #5 - Jakob Jakobsen
10. apr. 2009 23:47
1. sørg for at alle dine informationer kun kan bruges af dine venner.
2. lad være med at "installere" forskellige applikationer, de er ikke livsvigtige.
3. når du får en invitation til et program, så vælg "bloker applikation" med det samme, hvis du ikke kan finde knappen, skal du bare gå ind på applikationens side.

Hvis du gør dette, så stopper alle de irrelevante invitationer langsomt i løbet af et par uger.

Jeg har gjort dette og får måske 2 venne invitationer fra ukendte, eller invitationer til programmer om ugen.
Gravatar #6 - sissy
11. apr. 2009 00:02
Hold dig væk fra det snask, det er total ubrugligt.. hvis du virkelig er så ensom og venneløs så kan jo jo altid bruge Arto, de sælger heller ikke alle dine informationer til alt g alle :D
Gravatar #7 - TWFH
11. apr. 2009 09:54
#6: Nej, de formidler kun kontakt mellem børn og statsautoriserede pædofile.
Gravatar #8 - Magten
11. apr. 2009 10:21
Jeg synes det er sjovt du mener det er Facebooks skyld at dine venner (og dem der vil være dine venner) er en flok klaphatte..
Gravatar #9 - Norrah
11. apr. 2009 10:43
#8 overdramatisere.. Men er reelt set træt af facebook. Det snager alt for meget i dit privat liv.
Gravatar #10 - Ronson ⅍
11. apr. 2009 11:57
Hvordan kan facebook snage i dit privatliv? Du bestemmer sgu da selv hvad du vil smide op på siden.
Det giver jo ingen mening.

Eller har du en meget autonom computer der selv uploader tilfældige og specielt pinlige billeder?
Gravatar #11 - Magten
11. apr. 2009 12:10
Norrah (9) skrev:
#8 overdramatisere.. Men er reelt set træt af facebook. Det snager alt for meget i dit privat liv.
Sorry, retter lige mit tidligere indlæg:

Magten (8) skrev:
Jeg synes det er sjovt du mener det er Facebooks skyld at du og dine venner (og dem der vil være dine venner) er en flok klaphatte..
Gravatar #12 - trylleklovn
11. apr. 2009 12:21
Det der mail er totalt noget lort, får hele tiden mails fra folk, der vil lade mig arve alle deres penge.

Fuck det, jeg skifter til brevpost!
Gravatar #13 - Dreadnought
11. apr. 2009 12:52
Kan man ikke få spamfighter som en app til facebook? Ah, nok ikke. Det må da godt være noget af en falliterklæring.
Gravatar #14 - markjensen
11. apr. 2009 13:14
#10 Men hvad med ens venner der lægger billeder op? :)

Jeg ville gerne svine Facebook til, men jeg fandt min biologiske far derinde, så jeg har da fået lidt ud af det.. Nu bruger jeg det dog heller ikke længere..
Gravatar #15 - Spiderboy
11. apr. 2009 13:52
markjensen (14) skrev:
#10 Men hvad med ens venner der lægger billeder op? :)

Når du er med på billedet er du stadig med til at bestemme om billedet skal lægges op. Og bliver det lagt op uden samtykke, er det dine venners problem og ikke Facebook. Hvad kan Facebook gøre ved at dine venner ikke respekterer dit privatliv?

Og udover det er jeg 100% enig med #10.
Gravatar #16 - Ronson ⅍
11. apr. 2009 14:57
#14: Som #15 skriver så skal man jo tage en alvorlig snak med sine venner, hvis man virkelig får det skidt over at figurere visuelt på det dersens internet.

Vennerne kan uploade billeder af en hvor de vil, det skal facebook vel ikke have skylden på, selv om det godt nok er på mode for tiden.

markjensen (14) skrev:
jeg fandt min biologiske far derinde

Det lyder som noget for Go' aften danmark (seriøst!)
Gravatar #17 - markjensen
11. apr. 2009 22:22
#16 Jeg siger ikke det er facebooks skyld at mine venner lægger billeder op, du skrev bare at jeg selv bestemmer hvad der bliver lagt op, hvilket desværre ikke altid er tilfældet. Jeg kunne sikkert skrive til mine venner og bede dem om at fjerne billederne, men jeg er aldrig derinde og jeg er lidt ligeglad..

Mht. Go' aften, Danmark: Jeg vil straks sende en mail til dem!
Gravatar #18 - Anders Fedеr
12. apr. 2009 00:41
Ronson (10) skrev:
Hvordan kan facebook snage i dit privatliv? Du bestemmer sgu da selv hvad du vil smide op på siden.
Det giver jo ingen mening.

Det er da ovenstående der ingen mening giver. "Hvordan kan vindueskiggere der står og glor ind af dit vinduet til dit soveværelse snage i dit privatliv? Du bestemmer jo selv hvad du laver i sengen og hvem du laver det med!"

Når man alligevel ikke kan benytte tjenesten pga. risikoen for at ens identitet bliver solgt til en eller anden Nigeria-spammer er det da klart at man forsøger at undgå den, ligesom man måtte forsøge at undgå tjenester der tilbyder at 'opbevare' koder og nøgler til ens netbank...

Dog er det ikke privatlivsbeskyttelsen jeg personligt er mest bekymret for. Det er mere den quasi-monopolistiske linje Facebook Inc. anlægger. "Hvis du gerne vil deltage i dine venners kommunikation, så skal du lige deponere dine personlige oplysninger ved kasse 1 først, og give os ret til at videresælge dem." Det er da utrolig frækt - nærmest sekterisk.

Jeg kan ikke forestille mig at Facebook i dets nuværende form er andet end et overgangsfænomen. Det er ligeså lukket og krejler-agtigt som CompuServe var før internettet vandt indpas.
Gravatar #19 - arne_v
12. apr. 2009 01:54

Jeg kan ikke lige følge din analogi.

Folk opretter sig selv på FB og giver world adgang til diverse oplysninger.

Medmindre folk bevist ruller pesiennen op og sætter et skilt ud på vejen med "Til alle vindueskiggere - der er sex her kl. 21", så har folk ikke gjordt noget for at blive beluret af en vindueskigger.

Gravatar #20 - Anders Fedеr
12. apr. 2009 02:03
Jo, de vælger selv at benytte soveværelset!!1 Det kunne de jo bare have ladet være med.
Gravatar #21 - arne_v
12. apr. 2009 02:36

Folk har grund til at forvente privat liv i deres soveværelse - folk har ikke grund til at forvente privatliv på FB (for det som de giver world adgang til).
Gravatar #22 - Anders Fedеr
12. apr. 2009 02:44
Det er sandsynligvis ikke de offentligt tilgængelige oplysninger som Facebook videresælger - dem ville køberne jo kunne have indhentet selv.
Gravatar #23 - hgul
12. apr. 2009 07:37
#22 Og dog. Det vil trods alt tage noget længere tid selv at samle oplysningerne end bare at købe dem.
Gravatar #24 - myplacedk
12. apr. 2009 10:30
Anders Feder (18) skrev:
Hvordan kan facebook snage i dit privatliv?

Anders Feder (18) skrev:
Hvordan kan vindueskiggere der står og glor ind af dit vinduet til dit soveværelse snage i dit privatliv?

Hvordan kan vinduet snage i dit privatliv? Luk gardinerne, problem solved.

Facebook er et værktøj. Der bliver ikke offentliggjort noget som helst, uden at der er nogen der gør det. Skyd skylden på den "nogen", som udstiller dig.

Der er ingen vindueskiggere på Facebook, ud over dem ved udstillingsvinduerne.
Gravatar #25 - trylleklovn
12. apr. 2009 12:03
Så når jeg gør nar af en facebook hader så er det Informativt, Interessant og sjovt, men når jeg gør nar af en PostDK hader, så er det irrelevant.

Take you a little together newz-folk!
Gravatar #26 - coday
12. apr. 2009 13:02
#25 Det er fordi at når du udtrykker dig i denne tråd er det på en anden måde end det indædte had du har imod postDK..
Gravatar #27 - trylleklovn
12. apr. 2009 13:05
#26 Jeg har intet had til PostDK, mit indlæg er sarkastisk..
Gravatar #28 - GormDK
12. apr. 2009 13:43
#25 (lige kort, selvom det jo er off-topic)
For mit vedkommende er der en forskel ved, at du i dit indlæg i denne tråd fremhæver en pointe, der var ny i diskussionen (noget a la "det er jo samme problem som med email, hvor ingen mere brokker sig; måske er det bare vilkårene i den nye teknologi").
I det andet indlæg i postDK-tråden (som jeg også opfattede som sarkastisk) udstiller du som jeg ser det OP som fordomsfuld. Selvom jeg selv er enig i din holdning i postDK-sagen, kan det indlæg måske godt virke lidt mere spydigt og aggressivt.
Gravatar #29 - Spiderboy
12. apr. 2009 15:52
Anders Feder et al.

Kan vi blive enige om, at
* Du bestemmer selv hvilke oplysninger du indtaster.
* Du bestemmer selv hvilke billeder du uploader.
* Du bestemmer selv hvilke statusbeskeder du indtaster.
* Du bestemmer selv hvilke applikationer du installerer og bruger.
* osv...

Disse ting er du selv ansvarlig for og ikke Facebook.

Derudover er der muligheden for, at
* Dine venner skriver ting om dig.
* Dine venner uploader billeder af dig.
* osv...

Disse ting er ikke Facebook-specifikke problemer og kan foregå overalt på nettet. Derfor er det ikke fair kun at rante Facebook for disse problemer. Derudover kan de intet gøre ved det.

Fortæl mig så lige hvordan lige præcis Facebook snager mere i dit privatliv end du vil have?
Gravatar #30 - Anders Fedеr
12. apr. 2009 17:12
Spiderboy (29) skrev:
Kan vi blive enige om, at
* Du bestemmer selv hvilke oplysninger du indtaster.
* Du bestemmer selv hvilke billeder du uploader.
* Du bestemmer selv hvilke statusbeskeder du indtaster.
* Du bestemmer selv hvilke applikationer du installerer og bruger.
* osv...

Det kan vi godt. Men kan vi så også til gengæld blive enige om at for at bruge Facebook som det er tiltænkt, så er man nød til at opgive korrekte oplysninger osv.?
Gravatar #31 - Spiderboy
12. apr. 2009 17:18
Anders Feder (30) skrev:
Men kan vi så også til gengæld blive enige om at for at bruge Facebook som det er tiltænkt, så er man nød til at opgive korrekte oplysninger osv.?

Det kan vi godt. Min pointe er, at du bestemmer selv hvor lidt eller hvor meget du vil oplyse om dig selv. Stort set intet af det er obligatorisk at oplyse.
Gravatar #32 - Anders Fedеr
12. apr. 2009 17:34
Naturligvis. Og det er det der menes med at forsøge at undgå Facebook - at beslutte sig for ikke at oplyse noget om sig selv på Facebook, for hvis man gør det så er der intet til hindre for at disse oplysninger bliver solgt engros til Nigeria - i modsætning til i et respektabelt foretagende hvor det ville være forbudt.

På samme måde kan man også vælge at undgå banker der som forudsætning for at man kan investere penge i dem forlanger at man underskriver en kontrakt der giver banken ret til videresælge oplysninger om ens finanser til alle og enhver.

Og man kan vælge at undgå at få foretaget en HIV-test eller graviditetstest hos en læge der forlanger ret til at udbasunere resultatet af testen i Go' aften Danmark.

osv.
Gravatar #33 - Spiderboy
12. apr. 2009 17:38
Helt enig.

Hvad er problemet så når du står helt frit for hvor meget/lidt du oplyser om dig selv og præcis hvad du vil oplyse (mht. at Facebook snager mere i dit privatliv end du ønsker)?
Gravatar #34 - Anders Fedеr
12. apr. 2009 17:43
Der er ikke noget problem. #1 ville bare forhøre sig om han var den eneste newz-bruger der oplever Facebook som et ikke-respektabelt foretagende. Og det kan jeg så informere ham om at han ikke er. Så der er ikke noget unaturligt i at han vælger at undgå Facebook. Ligesom der ikke ville være noget unaturligt i at undgå fornævnte banker og læger.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login