mboost-dp1
Fakta om YouSee
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Følgende beror på en i skrivende stund endnu uløst supportsag ved YouSee, visse fakta i dette gør sig også gældende ved andre ISP'er (Internet udbydere).
Grunden til denne tråd, ligge i at jeg har den opfattelse at andre også bør være vidne om nogle af disse fakta. Endvidere overvejer jeg om en del mere af sagsforløbet skal vidergives til dagspressen.
Noget af informationen i denne tråd er basseret op oplysninger fra samtaler med en række ansatte ved YouSee, og er derfor 3. hånds oplysninger. Derfor ser jeg gerne at I irettesætter mig hvis jeg ikke har de rigtige oplysninger.
Endvidere vil jeg prøve på at skrive dette så forståligt at de fleste kan læse og forstå indholdet, men jeg kan nok ikke helt undgå fagsprog.
YouSee har i løbet af de sidste måneder hævet deres laveste hastigheder, således at den laveste nu er 2048/128*, hvilket er den hastighed som nogle brugere nu har, omend at den laveste hastighed som man som ny kunde kan bestille er 2048/256.
Endvidere er den højeste hastighed som YouSee tilbyder 15360/1024, til hvilken kunder YouSee har meldt ud at der kan opleves langsommere hastigheder på P2P (Peer 2 Peer, anvendes af fildelings programmer, men der har også været på tale at f.eks. sputnik.tv2.dk vil gøre brug af denne protokol [måde at lave dataforbindelse på]) i første halvår 2008, grundet manglende hastighed på en del af deres backbone (en del af udbyderens netværk som deles af flere brugere).
Ifølge YouSee Internet support og en af deres teknikkere benytter YouSee et filter der begrænser hastigheden på P2P protokollen, hvilket også er nævnt andre steder såvel her på newz.dk som mange andre steder på Internettet. Jeg kan bidrage med at oplyse at dette filter er aktivt mellem kl. 16:00 og kl. 00:00, og lægger en begrænsning på hastigheden til 768. Dette filter gælder alle YouSee's kunder.
Det er normalt at en ISP ikke har den kapacitet på deres backbone, der svare til summen af den solgte båndbrede, idet ikke alle kunder vil være online på samme tid, omend selv om de er online, så udnytte deres forbindelse 100% hele tiden.
YouSee har måtte indføre det tidligere nævnte filter for at kunne levere den lovede hastighed til deres brugere, dette skyldes ifølge YouSee at meget af båndbreden blive beslaglagt af programmer der benytter P2P protokollen.
Jeg mener ikke at det giver grund til ophisselse, hvis en der downloader nogle mere eller mindre legale filer må vente lidt længere på at disse filer bliver overført, men derimod er det utilgiveligt hvis det betyder at YouSee's kunder der betaler for en høj hastighed for f.eks. at kunne se Sputnik eller lignende rammes af et sådan filter (udsendelsen vil hakke mere eller mindre, i værste fald være helt uselig).
Et andet aspekt er at dette filter ikke har frigivet båndbrede nok, hvilket YouSee benægter, omend en enkelt teknikker har antydet at dette er tilfældet i nogle områder. Jeg har på en 15360/1024 opkobling målt hastigheder mellem kl. 19:00 og 00:30 målt hastigheder helt ned til omkring 3500, omend hastigheden ofte ligger på 12000 til 13000, men dog ringere end hvad YouSee lover.
Hastigheden er blevet målt på flere måder, der udelukker langsomme/belastede servere og forbindelser, ud over YouSee's forbindelse (det vil være for teknisk at forklare i denne tråd hvordan denne måling er udført, men den har kunne feje enhver tvivl om reelle målinger af bordet).
Da YouSee ikke ser ud til at ville erkende at de lader en række kunder betale for mere end hvad de egentligt levere, vil jeg anbefale at men tester sin hastighed ofte, og ringer og beklager sig for evt. at få et kontant nedslag i den pris som man betaler, hvis man oplever problemer.
Problemet er nok ikke så meget at YouSee har hævet den tidligere højeste hastighed fra 10240/1024 til 15360/1024, iøvrigt med en skrivelse om at man nu ville kunne sende mails med vedhæftede filer hurtigere! Som det at den laveste hastighed er hævet fra 512/128 til 2048/128. Der er langt flere brugere med den lave hastighed som nu kan bruge Internettet til andet og mere end tidligere.
Jeg mener ikke at det er god forretningspolitik at sælge sine ydelser på den måde som YouSee gør, de burde klart kunne have set at der ville opstå store problemer med båndbreden, og have opdateret deres linier inden den laveste hastigheder fik dette løft, specielt fordi det rammer de kunder der betaler mere for at have den nødvendige båndbrede til rådighed.
Et eller andet sted, kunne jeg godt tænke mig nogle lidt strængere regler for hvad man må gøre som Internet udbyder, gerne på lovgivningsniveau. Specielt fordi der i visse områder kan være tale om nærmest monopol lignedne forhold, hvor alternativet til en given bredbåndsudbyder er et almindeligt MODEM.
*) Alle hastigheder er angivet i kbit/sek. (kilobit pr. sekund), der er den i skrivende stund mest anvendte måde til at angive en Internet opkoblings hastighed på.
Grunden til denne tråd, ligge i at jeg har den opfattelse at andre også bør være vidne om nogle af disse fakta. Endvidere overvejer jeg om en del mere af sagsforløbet skal vidergives til dagspressen.
Noget af informationen i denne tråd er basseret op oplysninger fra samtaler med en række ansatte ved YouSee, og er derfor 3. hånds oplysninger. Derfor ser jeg gerne at I irettesætter mig hvis jeg ikke har de rigtige oplysninger.
Endvidere vil jeg prøve på at skrive dette så forståligt at de fleste kan læse og forstå indholdet, men jeg kan nok ikke helt undgå fagsprog.
YouSee har i løbet af de sidste måneder hævet deres laveste hastigheder, således at den laveste nu er 2048/128*, hvilket er den hastighed som nogle brugere nu har, omend at den laveste hastighed som man som ny kunde kan bestille er 2048/256.
Endvidere er den højeste hastighed som YouSee tilbyder 15360/1024, til hvilken kunder YouSee har meldt ud at der kan opleves langsommere hastigheder på P2P (Peer 2 Peer, anvendes af fildelings programmer, men der har også været på tale at f.eks. sputnik.tv2.dk vil gøre brug af denne protokol [måde at lave dataforbindelse på]) i første halvår 2008, grundet manglende hastighed på en del af deres backbone (en del af udbyderens netværk som deles af flere brugere).
Ifølge YouSee Internet support og en af deres teknikkere benytter YouSee et filter der begrænser hastigheden på P2P protokollen, hvilket også er nævnt andre steder såvel her på newz.dk som mange andre steder på Internettet. Jeg kan bidrage med at oplyse at dette filter er aktivt mellem kl. 16:00 og kl. 00:00, og lægger en begrænsning på hastigheden til 768. Dette filter gælder alle YouSee's kunder.
Det er normalt at en ISP ikke har den kapacitet på deres backbone, der svare til summen af den solgte båndbrede, idet ikke alle kunder vil være online på samme tid, omend selv om de er online, så udnytte deres forbindelse 100% hele tiden.
YouSee har måtte indføre det tidligere nævnte filter for at kunne levere den lovede hastighed til deres brugere, dette skyldes ifølge YouSee at meget af båndbreden blive beslaglagt af programmer der benytter P2P protokollen.
Jeg mener ikke at det giver grund til ophisselse, hvis en der downloader nogle mere eller mindre legale filer må vente lidt længere på at disse filer bliver overført, men derimod er det utilgiveligt hvis det betyder at YouSee's kunder der betaler for en høj hastighed for f.eks. at kunne se Sputnik eller lignende rammes af et sådan filter (udsendelsen vil hakke mere eller mindre, i værste fald være helt uselig).
Et andet aspekt er at dette filter ikke har frigivet båndbrede nok, hvilket YouSee benægter, omend en enkelt teknikker har antydet at dette er tilfældet i nogle områder. Jeg har på en 15360/1024 opkobling målt hastigheder mellem kl. 19:00 og 00:30 målt hastigheder helt ned til omkring 3500, omend hastigheden ofte ligger på 12000 til 13000, men dog ringere end hvad YouSee lover.
Hastigheden er blevet målt på flere måder, der udelukker langsomme/belastede servere og forbindelser, ud over YouSee's forbindelse (det vil være for teknisk at forklare i denne tråd hvordan denne måling er udført, men den har kunne feje enhver tvivl om reelle målinger af bordet).
Da YouSee ikke ser ud til at ville erkende at de lader en række kunder betale for mere end hvad de egentligt levere, vil jeg anbefale at men tester sin hastighed ofte, og ringer og beklager sig for evt. at få et kontant nedslag i den pris som man betaler, hvis man oplever problemer.
Problemet er nok ikke så meget at YouSee har hævet den tidligere højeste hastighed fra 10240/1024 til 15360/1024, iøvrigt med en skrivelse om at man nu ville kunne sende mails med vedhæftede filer hurtigere! Som det at den laveste hastighed er hævet fra 512/128 til 2048/128. Der er langt flere brugere med den lave hastighed som nu kan bruge Internettet til andet og mere end tidligere.
Jeg mener ikke at det er god forretningspolitik at sælge sine ydelser på den måde som YouSee gør, de burde klart kunne have set at der ville opstå store problemer med båndbreden, og have opdateret deres linier inden den laveste hastigheder fik dette løft, specielt fordi det rammer de kunder der betaler mere for at have den nødvendige båndbrede til rådighed.
Et eller andet sted, kunne jeg godt tænke mig nogle lidt strængere regler for hvad man må gøre som Internet udbyder, gerne på lovgivningsniveau. Specielt fordi der i visse områder kan være tale om nærmest monopol lignedne forhold, hvor alternativet til en given bredbåndsudbyder er et almindeligt MODEM.
*) Alle hastigheder er angivet i kbit/sek. (kilobit pr. sekund), der er den i skrivende stund mest anvendte måde til at angive en Internet opkoblings hastighed på.
Ikke for noget, men vi er ikke børn her inde. Og at du ikke fortæller hvordan du har testet hastigheden er altså skidt, da det er en vigtig del af dokumentationen. Desuden gør det *****-ondt i øjnene på mig at du ikke har smidt enheder på alle hastigheder, i stedet for at skrive det i slutningen.
#3
Beklager det med enhederne, det vil jeg huske til en anden gang.
De test jeg har foretaget er lavet op mod bl.a. en gammel server hos TDC der hedder ftptest1.tele.dk, denne kan alle lave en ftp test op mod, og den tillader kun en bruger ad gangen.
Endvidere har jeg lavet nogle test mod en server der har en dedikeret gigabit opkobling via en langt hurtigere forbindelse, via både TCP/IP og UDP. Koden hertil er egenudviklet, og ikke offentligt tilgængelig.
Men mon ikke at YouSee vil stille sig tilfreds med førstnævnte, omend det har taget mig 3 måneder i denne omgang at få en række indrømmelser/fakta som for en dels vedkommende er videre givet i #1.
Beklager det med enhederne, det vil jeg huske til en anden gang.
De test jeg har foretaget er lavet op mod bl.a. en gammel server hos TDC der hedder ftptest1.tele.dk, denne kan alle lave en ftp test op mod, og den tillader kun en bruger ad gangen.
Endvidere har jeg lavet nogle test mod en server der har en dedikeret gigabit opkobling via en langt hurtigere forbindelse, via både TCP/IP og UDP. Koden hertil er egenudviklet, og ikke offentligt tilgængelig.
Men mon ikke at YouSee vil stille sig tilfreds med førstnævnte, omend det har taget mig 3 måneder i denne omgang at få en række indrømmelser/fakta som for en dels vedkommende er videre givet i #1.
#4
træk en sag op i forbrugerklagenævnet, klag til IT- og Telestyrelsen at TDC ikke giver den lovede hastighed. Jeg vil dog læse aftalen som du har indgået med TDC førend jeg ville begynde at benytte nogle af de instanser.
Det kan være at du har sagt ja til at TDC gerne må sænke din hastighed i spidsbelastningstidspunkter eller lign. Dog kan man ikke forvente at de må nedsætte foretage en "væsentlig" hastighedsnedsættelse, men at de gerne må foretage en "rimelig" hastighedsnedsættelse.
træk en sag op i forbrugerklagenævnet, klag til IT- og Telestyrelsen at TDC ikke giver den lovede hastighed. Jeg vil dog læse aftalen som du har indgået med TDC førend jeg ville begynde at benytte nogle af de instanser.
Det kan være at du har sagt ja til at TDC gerne må sænke din hastighed i spidsbelastningstidspunkter eller lign. Dog kan man ikke forvente at de må nedsætte foretage en "væsentlig" hastighedsnedsættelse, men at de gerne må foretage en "rimelig" hastighedsnedsættelse.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.