mboost-dp1

Fejler WP7?

Gå til bund
Gravatar #2 - arne_v
6. maj 2011 14:01

Der var allerede stor skepsis omkring WP7 success før lancering.

Seriøs skepsis såsom Goldmann Sachs analysts - ikke bare de sædvanelige MS bashere.

Udfra de tal vil jeg konkludere at uden aftalen med Nokia ville MS realistisk kun kunne være blevet #5 i markedet. Hvilket formentligt ikke er nok til at forblive i markedet.

Men nu har MS jo indgået aftale med Nokia. Og det vil uden tvivl give WP7 et markant lift. Ja - der er mange Nokia brugere som ikker er glade for det, men der vil være millioner og atter millioner af Nokia brugere som vil købe en Nokia WP telefon.

Så på trods af de dårlige tal vil jeg mene at MS stadig har en realistisk chance om at blive #3-4 i markedet. Hvilket ikke er godt, men formentligt er nok til at blive i markedet.
Gravatar #3 - Hubert
6. maj 2011 14:12
Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig tør spå om hvorvidt vi stadig ser MS på mobilmarkedet om bare 5 år. Jeg vil læne mig tilbage og afvente.
Gravatar #4 - Mort
6. maj 2011 15:00
Som det ser ud lige nå så er Microsoft ikke rigtigt med på bølgen af telefoner som de fleste har lyst til at lave apps til.

Hver gang et website, en butik, et spillested eller en lufthavn har lyst til at være med på moden, så fortæller de om deres iPhone eller Android app som kan vise hvad de har at tilbyde - Windows Phone 7 bliver aldrig nævnt i den sammenhæng.

Jeg gætter på at fejlen ligger i at Microsoft har udgivet telefonen inden den kunne nok til at konkurrere med Android.
Gravatar #5 - Windcape
6. maj 2011 15:08
Eldar Murtazin, a blogger and analyst from Russia, believes he's cooked up the number
Fordi det er numre man kan tage seriøst?

IDC og Garner spåer alle WP7 en god fremtid, specielt efter aftalen med Nokia.

Mort (4) skrev:
Som det ser ud lige nå så er Microsoft ikke rigtigt med på bølgen af telefoner som de fleste har lyst til at lave apps til.
Wut? Der er ret mange apps til WP7 på nuværende tidspunkt, specielt hvis man sammenligner med Android og iPhone på samme tidspunkt i udviklingsstadiet.

Mort (4) skrev:
Windows Phone 7 bliver aldrig nævnt i den sammenhæng.
Fordi det er for nyt, ikke udbredt nok, og på ingen måde hypet nok.

Mort (4) skrev:
Jeg gætter på at fejlen ligger i at Microsoft har udgivet telefonen inden den kunne nok til at konkurrere med Android.
Principelt solgte Windows Mobile jo bedre end Android i 1-1½ år.

Der er ingen fejl, udover at folk lige skal fatte at det tager 1½-2 år at opnå den nødvendige hype og udbredelse. Det gjalt både for iPhone og for Android.
Gravatar #6 - Fjolle
6. maj 2011 16:02
Apple vælger af en eller anden grund ikke at opdatere deres iPhone i år. Nokia kommer med en lækker wp7 model. BOOM, 40% af markedet :P

Ej, jeg vil lade være med at prøve at spå om markedet. Forbrugere er sku for uforudsigelige ;)
Gravatar #7 - Windcape
6. maj 2011 16:10
arne_v (2) skrev:
Så på trods af de dårlige tal vil jeg mene at MS stadig har en realistisk chance om at blive #3-4 i markedet. Hvilket ikke er godt, men formentligt er nok til at blive i markedet.
Det afhænger om der kommer endnu flere konkurrenter på markedet, og alle derfor for mindre markedsandele.

Hvis man er nr. 4 med 25% såå...
Gravatar #8 - Bllets
6. maj 2011 16:20
Windcape (7) skrev:
s man er nr. 4 med 25% såå...

Så har 1, 2, 3 også 25% og der er kun 4? ;)

Jeg tvivler nu en gang på den, men ellers jeg generelt enig. Det er ALT for tidligt at sige noget som helst om WP7.

Kom igen i 2013 :)
Gravatar #9 - Windcape
6. maj 2011 16:24
24% så :p så er der 1% for alle de andre at deles om.

Og Sommer/efterår 2012 burde være tidligt nok. Hvis det ikke er en success på det tidspunkt, bliver det det nok aldrig.
Gravatar #10 - Brugernavn
6. maj 2011 16:35
Jeg ved snart ikke. Jeg tror at Nokia kommer til at lave nogle vildt lækre telefoner. I sidste ende bliver det et basalt krav om funktioner, udseende og reklamer, der kommer til at sælge wp7 telefoner.

Som nørd er jeg dog fascineret af os'et, og udviklingsmulighederne for en programmør. Som almindelig bruger synes jeg at designet er lækkert. Jeg mangler bare en ordentlig kasse og gennemgang af en million reviews på youtube.
Gravatar #11 - Windcape
6. maj 2011 16:49
Zhadow (10) skrev:
Jeg mangler bare en ordentlig kasse og gennemgang af en million reviews på youtube.
"kasse"?

Derudover holder vi i Windows Phone 7 brugergruppen tit arrangementer landet over, så det er god mulighed for at få hands-on med WP7 udvikling.

Og MSDN er jo stadigvæk verdens største udviklercommunity -- med verdens bedste udviklingsværktøjer :o
Gravatar #12 - Brugernavn
6. maj 2011 17:32
Windcape (11) skrev:
kasse

Indpakning/hardware.
Gravatar #13 - Windcape
6. maj 2011 17:37
Zhadow (12) skrev:
Indpakning/hardware.
Case?

Jeg er heller ikke alt for imponerede over de nuværende modeller. Min Omnia7 er godt nok mere slim end iPhone 4, og har en markant bedre skærm, men dens case er ret dårligt lavet, og alt alt for glat.

Gravatar #14 - Brugernavn
6. maj 2011 17:38
Windcape (13) skrev:
Case?

For mig refererer det til telefontilbehør, så nej.
Gravatar #15 - Windcape
6. maj 2011 17:39
Zhadow (14) skrev:
For mig refererer det til telefontilbehør, så nej.
Altså snakker du så om den papkasse mobilen kommer i?
Gravatar #16 - Brugernavn
6. maj 2011 17:40
Windcape (15) skrev:
Altså snakker du så om den papkasse mobilen kommer i?

Nej jeg snakker om iPhone/Whateverphone cases.
Gravatar #17 - Bllets
6. maj 2011 17:42
Skærer det ud i pap:

Kasse: Design + Hardware på telefon

Case: Cover/hylster

Right? :)
Gravatar #18 - Windcape
6. maj 2011 17:43
Case != Cover

Det er ikke min skyld at det oversættes til det samme på dansk!
Gravatar #19 - Brugernavn
6. maj 2011 17:45
Nesus S Cases

iPhone Cases

You get the idea...

Covers dækker normalt mindre end cases.
Gravatar #20 - Windcape
6. maj 2011 17:48

Oh, den slags. Jeg snakkede om den fysiske del af telefonen.

Det var faktisk en god ide at investere i sådan en tingest...
Gravatar #21 - Brugernavn
6. maj 2011 17:54
Det var også det, jeg prøvede at snakke om indtil du blandede cases ind i det ;)

Men jeg har stor tillid til at Nokia kan lave et ordentligt ...kabinet?... for deres koncepter er super fede.

Jeg har 3 ønsker. Minimalistisk, pænt ...kabinet?... 4,3" amoled skærm og en batteritid, der er mange gange bedre end hvad Nokia normalt leverer.
Gravatar #22 - Windcape
6. maj 2011 18:20

Batteritiden er højt bestemt af softwaren, og brugsmønsteret.

F.eks. multitasking (dvs. ulukkede apps i baggrunden) bruger generelt rigtig meget strøm, specielt hvis de tilgår et internettet periodisk (f.eks. Facebook apps -- Facebook: wtb long polling of data already!)
Gravatar #23 - Cloud02
6. maj 2011 18:59
arne_v (2) skrev:
Så på trods af de dårlige tal vil jeg mene at MS stadig har en realistisk chance om at blive #3-4 i markedet. Hvilket ikke er godt, men formentligt er nok til at blive i markedet

Microsoft er enorm meget bagefter konkurrencen på markedet, men jeg sammenligner det lidt selv med dengang de trådte ind på konsol-markedet. Der sad Sony på hele markedet og MS kom med store underskud år efter år og jeg vil tro at det var de færreste der spåede dem en chance. Se blot hvor vi er idag.
Selvfølgelig, det er ikke det samme, der er meget større teknologisk udvikling og udskiftning når det kommer til mobiltelefoner, men stadig.
Det er jo adapt or die. pt. har vi iOS og så var en open-source kopi af iOS (læs: Android). Begge bygger på den samme applikations-orienterede tilgang. MS bringer noget virkeligt forfriskende på banen, med brugeren og dennes ønsker i centrum.
Gravatar #24 - Cloud02
6. maj 2011 19:02
Windcape (5) skrev:
Fordi det er numre man kan tage seriøst?

IDC og Garner spåer alle WP7 en god fremtid, specielt efter aftalen med Nokia.

Eldar Murtazin plejer at være en troværdig kilde.
Han bygger sin analyse og konklusion på salgstal op til idag.
IDC og Gartner bygger deres analyse på fremtidige situationer.
Begge har ret.
Gravatar #25 - Windcape
6. maj 2011 19:04

Hans salgstal matcher ikke virkeligheden, hvor der var stor efterspørgsel på hardwaren før nytår, specielt i Europa.

Så jeg tror altså mere på at størstedelen af WP7 telefonern er blevet solgt.

Jeg stoler mere på mit vestlige netværk, end en tilfældig russer.
Gravatar #26 - Cloud02
6. maj 2011 19:06
Windcape (25) skrev:
Han er ikke nogen tilfældig russer. Han er manden bag www.mobile-review.com og har tidligere været spot on med scoops osv.
Anse ham som en pendant til Thurott inden for mobilverden.
Gravatar #27 - Cloud02
6. maj 2011 19:08
Windcape (20) skrev:
Det var faktisk en god ide at investere i sådan en tingest...
jeg kan anbefale denne her til Omnia 7, Case-mate barely there case:
http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B004G8QQI...
Gravatar #28 - Brugernavn
6. maj 2011 19:20
Windcape (22) skrev:
F.eks. multitasking (dvs. ulukkede apps i baggrunden) bruger generelt rigtig meget strøm, specielt hvis de tilgår et internettet periodisk (f.eks. Facebook apps -- Facebook: wtb long polling of data already!)

Ja, til en vis grad. Men der er også andet galt med nokias batteritid, for de degenererer meget hurtigt. Min sony ericsson havde stadig mere end en uge efter 2½ år. Min sidste nokia røg fra 2 uger til en på et halvt. Jeg har haft 4 og batteritiden var dårlig på dem alle. Kun en havde multitasking, og de degenererede alle sammen efter nogenlunde samme mønster.

3210, 3310, 6230 og N95 btw.
Gravatar #29 - m910q
6. maj 2011 19:43
Jeg synes godt nok også batteriperformance er meget forskellig. De nokiaer jeg har kendt til, bliver betydeligt dårligere inden for få år.
Og på smartphones er det meget værre, da de hurtigt går død under brug.

Min Sony ericsson w810i der er knap 4½ år gammel er gået fra 8 til 7 dages batteritid. Og den har kørt uafbrudt siden jeg fik den.
Gravatar #30 - Brugernavn
6. maj 2011 19:47
m910q (29) skrev:
Min Sony ericsson w810i der er knap 4½ år gammel er gået fra 8 til 7 dages batteritid. Og den har kørt uafbrudt siden jeg fik den.

Det er ret imponerende. Sony har altid været gode til batteritid, som f.eks. også min mp3 afspiller, der holdt strøm en måned ad gangen med dagligt brug.

Er det iøvrigt også et Lithium-Polymer batteri, der sidder i din?
Gravatar #31 - m910q
6. maj 2011 19:59
Har ikke lige checket, men så vidt jeg kan finde ud af, så er det den type du nævner.
Gravatar #32 - arne_v
6. maj 2011 21:18
Windcape (7) skrev:
Det afhænger om der kommer endnu flere konkurrenter på markedet, og alle derfor for mindre markedsandele.

Trenden peger på færre ikke flere mobil OS.
Gravatar #33 - arne_v
6. maj 2011 21:18
Fjolle (6) skrev:
Apple vælger af en eller anden grund ikke at opdatere deres iPhone i år. Nokia kommer med en lækker wp7 model. BOOM, 40% af markedet

Nu regner alle med at iPhone 5 kommer før Nokia's WP telefoner.
Gravatar #34 - arne_v
6. maj 2011 21:22
Windcape (25) skrev:

Du kan jo prøve og tælle citering for dig og ham.
Gravatar #35 - arne_v
6. maj 2011 21:24
Cloud02 (23) skrev:
Microsoft er enorm meget bagefter konkurrencen på markedet, men jeg sammenligner det lidt selv med dengang de trådte ind på konsol-markedet. Der sad Sony på hele markedet og MS kom med store underskud år efter år og jeg vil tro at det var de færreste der spåede dem en chance. Se blot hvor vi er idag.

Jeg tror at det er en god sammenligning af situationen.

Men der er ingen garanti for at det vil gå lige så dan på mobil OS markedet.

Måske er Apple, Google og RIM lidt mere på dupperne end Sony var.
Gravatar #36 - Windcape
6. maj 2011 21:27
arne_v (34) skrev:
Du kan jo prøve og tælle citering for dig og ham.
Mit netværk har flere citeringer omkring WP7 end ham.

Does that mean I win? :p
Gravatar #37 - Cloud02
6. maj 2011 21:40
arne_v (35) skrev:
Måske er Apple, Google og RIM lidt mere på dupperne end Sony var.
product lifecycle og development cycle er jo væsentligt kortere, så det burde komme naturligt af sig.
Årsagen til at de vandt ind på konsolen var primært pga. Xbox Live og så enkelte blockbuster titler. Noget lignende er jeg sikker på vil gøre sig gældene på mobilplatformen. I dette tilfælde vil det hedde People Hub (den er jeg personligt meget glad for), Exchange og Office integration og så Xbox Live brandet til spil.
Det var tilbage i februar at DONG Energy meldte ud at de ville have WP7 telefoner når den kom på dansk. Det sender jo et stærkt signal overfor andre.
Gravatar #38 - Brugernavn
6. maj 2011 22:01
arne_v (35) skrev:
Men der er ingen garanti for at det vil gå lige så dan på mobil OS markedet.

Nej, specielt ikke fordi at Sony kun havde en reel konkurrent (Jeg ser Wii som noget man køber ved siden af), og Sony havde også en kæmpe løftestang i at Blueray vandt, og PS3 derfor pludseligt var en hæderlig, billig blueray afspiller. Jeg kender flere, der har købt den til netop det formål, for hvorfor ikke få en billig adspiller, der samtidigt kan underholde børnene?

Jeg kan ikke se et lignende plus ved Windows Mobile.
Gravatar #39 - Cloud02
6. maj 2011 22:32
Jeg tror du misforstår hvad vi snakker om.
Microsoft trådte ind på et marked som Sony stort set havde monopol på. I flere år gav dette træk underkud på kontoen hos Microsoft, men nu, 10 år efter giver det overskud og nu deler de konsol-markedet 50/50 (Wii og håndholdte eksluderet), med 50 mio enheder solgte hver. Microsoft er gået fra 0% til 50% markedsandel på 7-10 år (alt efter hvornår vi regner).
Tager vi Wii med så har Xbox/PS3 27% af markedet hver, mens Wii sidder på de resternde 46%.

Jeg anser det ikke usandsynligt for at Microsoft ikke kan gøre det samme på mobilmarkedet. Android løber med størstedelen af salget og Apple og MS ender med at dele en andenplads om nogle år.
Gravatar #40 - Brugernavn
6. maj 2011 22:35
Cloud02 (39) skrev:
Jeg anser det ikke usandsynligt for at Microsoft ikke kan gøre det samme på mobilmarkedet.

Undskyld, jeg havde vendt den om fordi jeg tænkte på det underskud, Sony kørte med, så længe på PS3
Gravatar #41 - Cloud02
6. maj 2011 22:41
Cloud02 (39) skrev:
Jeg anser det ikke usandsynligt for at Microsoft ikke kan gøre det samme på mobilmarkedet. Android løber med størstedelen af salget og Apple og MS ender med at dele en andenplads om nogle år.

inb4 Windcape argument med "MS har de bedste udviklingsværktøjer så de WP7 vinder markedet".
Udviklingsværktøjer bringer dig kun så langt og er desuden kun relevante for udviklere. Microsoft har også bedre (og nemmere) udviklings til Xbox end Sony har til PS3, men markedet er stadigvæk delt mellem dem. De fleste ting bliver lavet multi-platform og de ting der er ekslusive, tja, så har den anden platform også noget eksklusivt.

Ja, der vil være mange flere udviklere til mobiltelefon apps end der er til konsoller. Men det gælder jo for alle platforme.
Gravatar #42 - Slettet Bruger [1855650088]
6. maj 2011 22:47
Jeg har rigtig, rigtig mange negative ting at sige om min WP7 telefon. Men de ting der er gode er FANTASTISKE. Men kom lige igang med de apps til danmark
Gravatar #43 - Mort
6. maj 2011 23:49
Windcape (5) skrev:
Wut? Der er ret mange apps til WP7 på nuværende tidspunkt, specielt hvis man sammenligner med Android og iPhone på samme tidspunkt i udviklingsstadiet.

Læs så lige igen hvad jeg skrev:

Hver gang et website, en butik, et spillested eller en lufthavn har lyst til at være med på moden, så fortæller de om deres iPhone eller Android app som kan vise hvad de har at tilbyde - Windows Phone 7 bliver aldrig nævnt i den sammenhæng.

Jeg har ikke sagt at der ikke findes mange WP7 apps, jeg har sagt at den ikke er populær at lave apps til, hvorimod mange forretninger og websteder laver apps til iPhone og Android.
Gravatar #44 - arne_v
7. maj 2011 00:01
Windcape (36) skrev:
Mit netværk har flere citeringer omkring WP7 end ham.

Does that mean I win? :p

Ja.

Forudsat altså at du poster navne og links til hvor de udtaler sig.
Gravatar #45 - arne_v
7. maj 2011 00:03
Cloud02 (37) skrev:
Det var tilbage i februar at DONG Energy meldte ud at de ville have WP7 telefoner når den kom på dansk. Det sender jo et stærkt signal overfor andre.

Om at det er så sjældent at nogen vælger WP7 at det er en god historie når nogen gør det eller hvad?
Gravatar #46 - XorpiZ
7. maj 2011 00:25
arne_v (45) skrev:
Om at det er så sjældent at nogen vælger WP7 at det er en god historie når nogen gør det eller hvad?

Meh, det grænser sig næsten til flamebait. Har du et horn i siden på MS? Stort set alle andre indlæg du laver er glimrende, men lige når det kommer til WP7, så er du negativ som få. Jeg forstår det ikke.
Gravatar #47 - arne_v
7. maj 2011 00:39

Det var faktisk ret seriøst ment.

At det betragtes som en nyhed at et firma vælger en bestemt telefon tyder ikke på at masser af firmaer vælger den telefon.

Du kan sammenligne det med historierne hvor kommune X har valgt OpenOffice eller firma Y har valgt Google Docs.

Der er ikke nogen som gider bringe en historie om at firma Z bruger MS Office.

Det er ikke et tegn på at alternativerne udkonkurrerer MS Office. Tværtimod.

Jeg har ikke noget mod WP7. Jeg har aldrig prøvet det.

Men jeg kommenterer ofte når der går for meget spin i det "WP7 har det bedste udviklingsværktøj så udviklerne vil foretrække WP7", "WP7 har det bedste UI så brugerne vil foretrække det", "DONG har valgt WP7 så firmaerne vil foretrække de", "Android vil skulle betale patent penge til Apple" etc.. Det er en masse subjektive vurderinger og forhåbninger som ikke indtil videre afspejles i virkeligheden.
Gravatar #48 - XorpiZ
7. maj 2011 01:27
arne_v (47) skrev:

Det var faktisk ret seriøst ment.

At det betragtes som en nyhed at et firma vælger en bestemt telefon tyder ikke på at masser af firmaer vælger den telefon.

Du kan sammenligne det med historierne hvor kommune X har valgt OpenOffice eller firma Y har valgt Google Docs.

Ahh, på den måde. Nu er WP7 jo ret ungt, og det er vel de færreste firmaer, der tager springet så hurtigt. Det i sig selv er formentlig nok til at det er en god historie.

Der kom jo for øvrigt en historie, da Kastrups lufthavn skiftede til iPhones. Og hvis man gider grave lidt, er der sikkert masser af lignende historier.
Gravatar #49 - Windcape
7. maj 2011 08:28
SlettetBruger (42) skrev:
Men kom lige igang med de apps til danmark
Working on it!
Gravatar #50 - Windcape
7. maj 2011 08:32
Men f.eks. var der også en historie om at Google porter Google Docs til Android.

Fin historie... men f.eks. WP7 har jo allerede Office pakken fra dag 1, men det er folk jo ligeglade med.

Så man bør ikke tage hype for kvalitet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login