mboost-dp1

ferieregler?

Gå til bund
Gravatar #1 - madeinrussia
29. apr. 2009 15:03
Er det lovligt at holde ferie fra et job, mens man arbejder et andet sted?

Jeg har spurgt HR i mit firma, der har "juristen" for firmaet sagt nej, men syntes ikke jeg kan få et klart svar over hvor det er ulovligt osv.

svaret lød på - Du har pligt til at holde din ferie -

nogen bud?
Gravatar #2 - Azuria
29. apr. 2009 15:11
Medmindre der er en interesse konflikt i de to stillinger, ser jeg ikke noget problem.
Men det er måske pga feriepenge?
Gravatar #3 - myplacedk
29. apr. 2009 15:27
Man har ikke pligt til at holde ferie.

Men af en eller anden (dybt latterlig) årsag må man ikke få sine egne feriepenge udbetalt, hvis man ikke holder ferie.

Sådan som du formelerer det er det dog ikke sikkert at det er feriepengene der bekymrer dig.

Som udgangspunkt er der intet problem i at have mere end ét arbejde. Men det ene arbejde må naturligvis ikke gå ud over det andet, hvis du ikke har en aftale om det. Og så skal du selvfølgelig overholde din kontrakt (og andre aftaler) med din arbejdsgiver.

Jeg har fx. en kontrakt som begrænser mine muligeder for side-indtægter. Problemet er dog ikke større, end at jeg ikke må lave noget, som går ud over firmaet på en eller anden måde. Kan der være nogen som helst tvivl, skal jeg have en aftale med min arbejdsgiver. Teknisk set skal de give mig lov, i praksis skal de bare vide hvad der foregår, så de kan tage sine forholdsregler.
Gravatar #4 - Nextnx
29. apr. 2009 15:35
myplacedk (3) skrev:
Men af en eller anden (dybt latterlig) årsag må man ikke få sine egne feriepenge udbetalt, hvis man ikke holder ferie.
Delvis korrekt/ukorrekt, hvis du udenfor egen kontrol ikke har kunne afholde din ferie, kan du få den udbetalt efter ferieperioden.

Men det falder dette næppe ind under. ;-)
Gravatar #5 - Strauss
29. apr. 2009 15:42
Vidste ikke om jeg skulle skrive her, eller lave en ny tråd, så jeg skriver bare her :)

Jeg er 16 år gammel, og arbejdede på Shell, nu har jeg så fået et brev, om at jeg havde 1600 kroner i feriepenge (er det ikke bare dejligt?) Så er mit problem bare, hvordan får jeg dem ? :)

(jeg er faktisk lige blevet ansat på selv samme Shell (prøv at sige det 10 gange i træk, hurtigt) hvis det har nogen betydning)

Strauss.
Gravatar #6 - myplacedk
29. apr. 2009 18:48
Strauss (5) skrev:
Vidste ikke om jeg skulle skrive her, eller lave en ny tråd, så jeg skriver bare her :)

Det vigtigste er at du kun spørger ét sted, så der ikke er to der bruger tid på at skrive det samme svar. ;-)
Gravatar #7 - madeinrussia
29. apr. 2009 18:51
Nej tror i har misforstået mig

jeg har en læreplads

har fået tilbudt et 3 ugers job i sommerferien

og har lov til at holde ferie i den periode

dog får jeg at vide jeg ikke må arbejde i min ferie, da ferien skal holdes?
Gravatar #8 - myplacedk
29. apr. 2009 19:49
Læs linje 1 i #3 igen. ;-)

Og hvis du læser videre, når du så kommer til "formelerer", så læser du det bare som "formulerer". ;-)
Gravatar #9 - madeinrussia
30. apr. 2009 08:37
#8 Jeg SKAL jo holde ferie for at kunne arbejde det andet sted :) - og jeg får ikke feriepenge, men betalt ferie
Gravatar #10 - guds skovl
30. apr. 2009 08:43

Ikke at jeg aner noget om det, men der hvor du er i lære kan vel være ligeglade med hvad du laver i din ferie. Om du så arbejder et andet sted eller nyder din ferie er vel ligegyldigt, sku man synes. Men det er som sagt ikke noget jeg ved noget som helst om.
Gravatar #11 - myplacedk
30. apr. 2009 08:47
madeinrussia (9) skrev:
og jeg får ikke feriepenge, men betalt ferie

Ah, ferie med løn, det er lidt noget andet. Måske kan de påstå, at de giver dig løn for at holde ferie, og så skal du ikke arbejde for et andet firma. Det ved jeg ikke lige.

Jeg ved ikke om det hjælper, men min "ferie med løn" gælder kun fra 8-16. Dvs. hvis jeg arbejder mellem 8 og 16 (for min sædvanlige arbejdsgiver), så holder jeg ikke ferie. Men arbede derudover er overarbejde, præcist som til hverdag.

Jeg ville kontakte min fagforening.
Gravatar #12 - Du3-
5. maj 2009 12:38
madeinrussia (7) skrev:

har fået tilbudt et 3 ugers job i sommerferien

Arbejd sort.. :-D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login