mboost-dp1

Filmklip i skoleopgave

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
9. jan. 2008 16:31
Hej,
Til en større skoleopgave omhandlende Ringenes Herre filmene og bøgerne, skal jeg bruge nogle klip til rapporten, som både skal smides på en CD og smides på min hjemmeside.
Desuden skal der nogle snapshots ind i selve rapporten.

Mit problem er jo, at når jeg lægger det op på nettet, så bliver det jo reelt set frit tilgængeligt mm. jeg laver diverse adgangskoder osv, hvilket jeg ikke er interesseret i. Men når den er frit tilgængelig på den måde, så er det vel egentligt ikke lovligt?

Men hvis jeg nu ski*** på lovgivningen omkring det, og smider dem op på nettet, hvordan ripper jeg så nogle enkelte sekvenser nemmest? Det samme med snapshots?
Tænker på om der er specifikke programmer til den slags?
Gravatar #2 - kimx
9. jan. 2008 17:00
Jeg ved at du kan rippe enkelte kapitler(eller hvad de nu hedder på en dvd) vha programmet Handbrake, ved ikke om det er små nok dele.
Gravatar #3 - Spiderboy
9. jan. 2008 17:48
Jeg tror ikke, at du skal være bange for lovgivningen. Hvis du bare bruger screenshots og små klip, er jeg ret sikker på, at det falder ind under citatparagraffen, ligesom når de viser klip i anmelderudsendelser på tv, o.l.
Ophavsretsloven, §22 skrev:
Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Hvad ripning angår har jeg ikke så meget erfaring. Måske kan du bruge VirtualDub til formålet. Det er gratis.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login