mboost-dp1

Forsøg på scam?

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
5. feb. 2008 22:21
Hey, Jeg har et sæt HT'ere til salg på dba.dk / hifi4all.dk / guloggratis og papkassen.

Jeg er bl.a. blevet kontaktet af en der skriver gebrokkent engelsk:
Mail #1
Hello,
> My name is Mark Williams,and i am insterested buying your Cerwin Vega DC 1215 MK II..Let me know if still availabe,and the price offering for it.and i will like you to send me a current picture.i will
> handle the pick-up.
>
> Mr Mark Williams..

Jeg smider ham et link til annoncen på dba og siger han kan se billeder og pris der.
Mail #2
Hi,

Thanks for the getting back to me. I have have a client near you there.He will make out the payment to you on my behalf.
He will make out a cheque and send to you. The amount on the cheque will be € 8,500,that will cover the shipping and you will deduct your money which is 6,000 Kr

Therefore, when you recieve the cheque you will take it to your bank and cash it, you will deduct your money and assist in sending the balance to my Shipping company
that will pick up and ship to me.

I want you to email me the following informations below:

1. The full name on the cheque
2. Mailing Address to send the cheque to
3. Contact phone number.

So that the check can be written out in your name and mail to your address.

PS:I will want you to kindly put SOLD on the advert from the placing site..ok, or any interested buyer that mail you,just let them know that it has been sold...ok,so for doing
that i will be willing to compensate you with 200 Kr,so your total deduction will be 6,200 Kr.
Hope this is clear to you.Get back to me asap.

Regards,

Mr Mark..

Jeg svarer:
€ 8,500? I assume you mean 850 euro, which is 6.375 DKR. If i get 6.200, there is only 175 left for shipping. I'm confident you can't get them shipped for that amount.

By the way, where do you reside? In Denmark?
Before I even consider to deal this way, I will have to ask for a number to contact your client, so we can discuss the further details.
Your client, is he danish or english speaking?

hans nyeste mail:
Hello,

Thanks for the mail..You have nothing to worry about..I do located in United Kingdom ok..And here is my phone number if you needed to talk to me on phone folow: +447024069501..You can call me anytime ok.

Now let me have your details regarding the payment,like your full name and your mailling address including your phone number so that i can forward it to my client to send the payment asap.

Waiting.

Mr Mark.

Jeg synes det virker mystisk.

Hvad mener i?
Gravatar #2 - fidomuh
5. feb. 2008 22:44
Sandsynligvis en scammer, men du kan jo altid selv teste det :)

Naar du modtager checken gaar du ned og indloeser den, samt spoerger din bank hvor lang tid du skal vente for at vaere sikker paa den er valid.

Naar den tid saa er gaaet, saa sender du hoejtalerne :)
Gravatar #3 - holmen
5. feb. 2008 22:58
Hvis det er scam, hvorfor vælger man så et sæt højttalere til så lav en pris? Jeg kan lige forestille mig, at efter jeg har sendt adressen, så går der nogle uger uden jeg hører mere, og så har der pludselig været indbrud. Men sådan en type scam har jeg ikke hørt om før, og ville man lure adresser med ting man kunne stjæle skal man bare bruge hifi4all og dgs.dk. Jeg er overbevist om at jeg modtager en dækningsløs check hvis jeg sender min adresse... Men hvilken side kan man bruge til at slå tlf.numre op i england?
Gravatar #4 - madeinrussia
6. feb. 2008 07:00
Lyder lidt mærkeligt, ville nok vente på en dansk kunde.. medmindre han virkelig mente 8500 $ :D

men bare stik ham en adresse du kan evt finde en nabo og sige til naboen at du har en dårlig undskyldning :D og se om du får the cash..
Gravatar #5 - rumagenten
6. feb. 2008 07:12
synes også umiddelbart at det lyder som et scam. kan du ikke få sendt checken ud på dit arbejde? og hvorfor ikke finde nogle højtalere i england, det burde da være muligt. og hvordan har han læst din annonce når han ikke kan dansk. Ellers kan du jo bare scamme ham, og når checken kommer har du bare solgt højtalerne til en anden og beholdt checken. :-)
Gravatar #6 - Acro
6. feb. 2008 08:33
Jeg ville som udgangspunkt forvente et bedre engelsk fra en fyr, der hedder Mark Williams. Det er dog selvfølgelig ikke alle, der behersker sprog lige godt, heller ikke selvom det er ens modersmål.

Derudover synes jeg også, du skal følge de andres råd. Få checken tilsendt dit arbejde og vent så med at gøre noget, indtil den er sikker. I øvrigt bør man vel kunne undersøge, hvor checken kommer fra, så det er bare at politianmelde vedkommende, hvis den trækkes tilbage.

Læs i øvrigt The Powerbook Prank. Den model kan man naturligvis også vælge, hvis du fortsætter samtalen med ham og finder ud af, at det unægteligt er svindel.
Gravatar #7 - paradise_lost
6. feb. 2008 08:36
Absolut scam, har prøvet liggende på qxl.dk med flere mobiltelefonmer
Gravatar #8 - milandt
6. feb. 2008 08:57
Men hvor i består det scam så? At checken er falsk? At den i virkeligheden er angivet i tyrkiske lire? At scammeren kommer om natten og stjæler dine varer efter du har opgivet adressen?

Hvad ønsker scammeren at få ud af dette?
Gravatar #9 - holmen
6. feb. 2008 09:10
#8 Jeg lavede en tråd om det på hifi4all.dk

AV Precision skriver:
Det er et kendt scam-nummer, bare lad være med at svare. Det drejer sig ikke om at snyde sig til højttalerne, men at snyde sig til penge. Konceptet er: Han sender dig en check på et alt for højt beløb (8500 euro), og beder dig overføre forskellen tilbage, eller til en medsvoren ("shipping firmaet"). Tidligere var scam'en i virkeligheden at han sendte dig en check på et højere beløb end aftalt, og så bad dig om at sætte den i banken og overføre forskellen, i stedet for at sende en ny check. Eksempelvis netop ved at I aftaler 850 euro, og så sender han ved en "fejl" en check på 8500 euro. Konceptet er at checken er dækningsløs, hvilket du først opdager EFTER du har overført penge til ham. Disse penge kan du ikke trække tilbage, men banken tilbagefører indbetalingen fordi checken er dækningsløs. Så står du med et minus på kontoen, som er til at få øje på. Højttalerne bliver selvsagt aldrig hentet, det er pengene det drejer sig om.
Man skal være noget naiv for at hoppe på den synes jeg. Man dropper jo bare al forbindelse til "køber" når banken bekræfter at checken er dækningsløs.
Gravatar #10 - MiniatureZeus
6. feb. 2008 09:18
Nu er det her så åbenbart inden for EU, men hvis man skal indløse en check fra f.eks. Chile eller lign., så tager det 3 uger for banken at validere den, og hvis sælger bliver ved og ved og ved med at plage om at han godt vil have de tilbage stående penge igen, så bliver man selv også lidt utålmodig og gider til sidst ikke vente på banken, og man overfører så pengene :)
Gravatar #11 - MiniatureZeus
6. feb. 2008 09:20
...
Desuden hvis man er en 15-16 årig dreng, som får sådan en mail, så er man eddermandme hurtig til at hoppe på fidusen, og man tænker nok ikke over, at det ikke helt passer...

Desuden er der jo nogle mennesker, som mener at der absolut ikke findes mennesker på www som kan finde på at snyde en!

Så det er jo sådan nogle lette ofre de går efter :)

#acro
The P-p-p-p-powerbook prank er genialt! :P
Gravatar #12 - rumagenten
6. feb. 2008 10:02
synes helt klart du skal modtage checken, og så bare beholde pengene hvis der er nogen, hvilket der nok ikke er.

bare for at hive ham i benet.
Gravatar #13 - Valkar
6. feb. 2008 10:28
Har hørt om det scam i flere forbrugerprogrammer.

Det er nu egentligt lidt synd, for dem der bliver snydt er de gode mennesker. Folk der bare tænker"Super, flere penge end aftalt" bliver ikke snydt, hvorimod folk der tilbagebetaler differencen af et godt hjerte bliver snydt. Det er rimeligt fejt.

Men det er også lidt skidt at bankerne ikke informerer deres kunder om at det altså tager 3 uger at få valideret checken.

Konklusionen må være: Pas dog på folkens. Der er SÅ mange spadsere rundt omkring som prøver at snyde dig.
Gravatar #14 - zin
6. feb. 2008 20:27
Thanks for the mail..You have nothing to worry about..I do located in United Kingdom ok..And here is my phone number if you needed to talk to me on phone folow:

Dette burde være rigeligt. Ingen, og jeg gentager, ingen fra england skriver så dårligt engelsk. End ikke retarderede - de skriver måske ikke pænt men de skriver det så hvis man læser det, så lyder det rigtigt - og det her er så forkert, på så mange måder at .. Ja. :-)
Gravatar #15 - vandfarve
6. feb. 2008 21:07
Jeg stemmer for at lave et Powerbook Prank på ham, hvis du kan komme afsted med det. Jeg skal være den første til at donere en skilling til portoen...

Hvis det fejler, så må du have den store tegnebog frem og leje Storm. Det skulle vist være ret så "effektivt"... Øhm...
Gravatar #16 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
7. feb. 2008 01:25
#16 Det er da endnu mere spændende hvad der skete med MyNameIsJeff? Nogen der ved det, anyone? :)
Gravatar #17 - kera
11. feb. 2008 11:36
Hej,

Jeg har fået PRÆCIS den samme mail, fra præcis den samme person. Den er skrevet på fuldstændig den samme måde, bortset fra at jeg sælger en campingvogn!
Jeg var meget mistænkelig i starten og er det stadigvæk efter jeg har læst det her. Det undrer mig bare han bliver ved med at skrive. Jeg skrev til ham at jeg ville kontakte banken, for at høre hvad de synes om det. De synes at det virkede mystisk, men havde aldrig hørt om at de trækker den så langt ud.
De sagde til mig at hvis jeg fik en check, så skulle jeg bare vente på at pengene blev overført til min konto (midlertidige konto), så kunne jeg så fortsætte derfra bagefter. Det har jeg også fortalt, så nu må vi se hvad der sker!
Gravatar #18 - holmen
11. feb. 2008 11:56
#17 Så du får tilsendt checken?
Gravatar #19 - Ea
11. feb. 2008 13:07
Hej,
Hvor er det sjovt at læse disse indlæg - for jeg har samme korrespondance med samme Mark Willams skrevet på samme måde. Denne gang ønsker han at købe nogle bøger!!!

Sikken han vil handle ind af forskellig art!

Vi regner med at "føje" ham lidt og se hvad der sker. Hvis en evt check valideres og pengene rent faktisk går ind og stadig står på konto efter 1 md vil vi måske tro ham... Meeeennnn.... Tror det ikke....

Min familie kender én som desværre troede på en lign. person. Solgte og sendte en bil til Tyskland efter at han havde fået chekken indløst til kontanter. Det resterende beløb sendte han til køber som aftalt. Efter 3 uger blev han kontaktet af banken som sagde at der ikke var dækning (man kan godt få penge på udenlandsk chek selvom der ikke er dækning!) så han kom til at hænge på det fulde beløb på chekken og en mistet bil... ØV!

Med hensyn til det elendig engelsk så læs lige hvad han skrev i sidste mail :

"How are you today? I have a problem. I did not be able open my e-mail box,and i did not know what happen,so i decided to use my alternative e-mail address you may now e-mail me from now on from this box i use send you message now....Here it's folow: ([email protected] )."

Mage til dårlig engelsk han jeg ikke set længe.
Gravatar #20 - kera
11. feb. 2008 14:05
Ja, han vil angiveligt sende checken. Jeg har ellers skrevet til ham at han først får campingvognen når mine penge er sikret.
Jeg har snakket med banken og det har jeg også skrevet til ham, men nu må vi se. Han får ikke noget af mig før jeg har sikret mine penge!
Men der er vidst ingen tvivl om han er en svindler. Så nu er det vidst tid til at have lidt sjov med ham! :D

Jeg har også modtaget præcis den samme mail som den du har modtaget der. Det er meget morsomt.

Jeg har hele tiden været skeptisk med sådan noget, for man har hørt så meget, men jeg har aldrig oplevet en der tager den så langt. Slet ikke efter jeg har skrevet til ham at jeg har snakket med banken, men nu må vi se! ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login