mboost-dp1
Fysik opg.
Jeg har fået en fysik opgave på skolen som hedder..
En cyklist holder på toppen af en 20 m. høj bakke, og triller i frigear ned ad bakken.
Hvilken hastighed har cyklisten ved bakkens fod, når det antages, at energien bevares?
Jeg har prøvet at løse den, men jeg kunne ikke få den til at passe. Så hvis der er nogle af jer andre som ved hvordan, ville jeg være glad for et svar
En cyklist holder på toppen af en 20 m. høj bakke, og triller i frigear ned ad bakken.
Hvilken hastighed har cyklisten ved bakkens fod, når det antages, at energien bevares?
Jeg har prøvet at løse den, men jeg kunne ikke få den til at passe. Så hvis der er nogle af jer andre som ved hvordan, ville jeg være glad for et svar
E(Kinetisk Energi) = E(Potentiel energi)
½*m*v^2 = m*g*h =>
v^2 = 2*g*h =>
v = sqrt(2*g*h)
g = tyngdekraft
h = højden
v = hsastigheden
sådan ca :)
fik så lige opfrisket mit folkeskole fysik
½*m*v^2 = m*g*h =>
v^2 = 2*g*h =>
v = sqrt(2*g*h)
g = tyngdekraft
h = højden
v = hsastigheden
sådan ca :)
fik så lige opfrisket mit folkeskole fysik
Er der ikke også angivet en masse? Ellers er kan det da godt være svært at beregne den potentielle energi på toppen af bakken.
Ellers kan jeg ikke lige se hvordan det skulle kunne regnes ud....
[EDIT] Arghh... Havde ikke lige set at massen kunne forkortes væk, når formlerne blev lagt sammen.
Ellers kan jeg ikke lige se hvordan det skulle kunne regnes ud....
[EDIT] Arghh... Havde ikke lige set at massen kunne forkortes væk, når formlerne blev lagt sammen.
For lige at hjælpe dig lidt på vej, kan jeg da lige skrive RedCalf's ligning med ord :-)
Hastigheden er lig med kvadratroden af ( 2 gange tyngdeaccelrationen gange med højden )
Sætningen han bruger hedder energibevarelses sætningen, og gælder for et lukket ideelt system. Der er altså ikke taget højde for vindmodstand og friktion o.s.v. Den sætning er MEGET vigtig at lære, så du kan lige så godt gøre det med det samme!
Man forstiller sig at du på toppen af bakken har en opladet energi ( Potientiel Energi ) som kan omsættes til en hastighed når du køre ned af bakken ( Kinetisk Energi )
Det er slet ikke så svært, bare tænk lidt over det :-)
Hastigheden er lig med kvadratroden af ( 2 gange tyngdeaccelrationen gange med højden )
Sætningen han bruger hedder energibevarelses sætningen, og gælder for et lukket ideelt system. Der er altså ikke taget højde for vindmodstand og friktion o.s.v. Den sætning er MEGET vigtig at lære, så du kan lige så godt gøre det med det samme!
Man forstiller sig at du på toppen af bakken har en opladet energi ( Potientiel Energi ) som kan omsættes til en hastighed når du køre ned af bakken ( Kinetisk Energi )
Det er slet ikke så svært, bare tænk lidt over det :-)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund