mboost-dp1

Gah... Loven om store mængder

Gå til bund
Gravatar #1 - ECFE11
16. jul. 2008 22:16
Okay, jeg har brug for hjælp her.. Og da jeg pt. ikke er på uni har jeg ikke adgang til mine normale matnørder.

Svjv. findes der en matematisk lov/teorem der lyder noget i stil med:

Loven om store mængder

Pointen i denne er at med tilstrækkelige mængder data, og tilstrækkeligt vage kriterier vil man altid kunne have et match. Eksempel, de der 9/11 kædemails der var rundt, hvor man får tilfældigt fakta til at give mening i sammenhængen. (eg. flynumre, datoer navne mm.)

Så det store spørgsmål er nu, hvad helvede hedder den lov?
Gravatar #2 - Pally
17. jul. 2008 08:03
Gravatar #3 - BluepaiN
17. jul. 2008 21:12
Gravatar #4 - BurningShadow
18. jul. 2008 04:37

Mener du jo-mere-man-lyver-jo-mere-troværdig-er-man-loven?
Det er da rigtigt at med tilpas mange data, kan der altid findes en sammenhæng, men i det tilfælde du nævner, er der sjovt nok ikke ret mange korrekte data, da det meste bare er noget nogen har fundet på.
Gravatar #5 - myplacedk
18. jul. 2008 06:34
Man kunne kalde det "messeskets ønske om at blive narret", eller pæneret formuleret "at tro på noget". ;-)

Mere videnskabeligt har vi fx. Pareidolia, som handler om at vi genkender ting som ikke er der, typisk i billede eller lyd. Fx. Face of Mars.

Eller mere generelt: Apophenia, "Apophenia is the experience of seeing patterns or connections in random or meaningless data."

Der er også Clustering illusion, "the tendency to erroneously perceive small samples from random distributions as having significant streaks or clusters". Fx. synes mange at "OXXXOXXXOXXOOOXOOXXOO" ikke ser helt tilfældigt ud, selv det matematisk set er ganske tilfældig. (Distribution, sandsynlighed for skift osv.)

"Apophenia" fra hverdagen kunne fx. være at næsten uanset hvilket telefonnummer folk får, kan man finde et mønster i det, som gør det lettere at huske.
Det betyder også at nogle tror at pinkoder til Dankort ikke er helt tilfældigt, da de jo altid kan se et eller andet mønster i det.

A pro pos 9/11 og dit spørgsmål, er der en [url=http://urbanlegends.about.com/cs/historical/a/nostradamus.htm[/url] interessant artikel om hvordan Nostradamus (ikke) forudsagde 9/11.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login