mboost-dp1

Gode dokumentarer?

Gå til bund
Gravatar #1 - Armadodo
17. nov. 2009 20:13
Hey Newz!

Sad og overvejede om i kendte til nogle gode/sjove/skæve/anderledes/ (seriøse) dokumentarfilm Jeg leder ikke efter et bestemt tema, men post gerne din/dine favorit(ter) og beskriv hvad de handler om.

Jeg har set Zeitgeist og anbefaler den da!

Tak :)
Gravatar #2 - Rasmus064
17. nov. 2009 20:14
Secret space
Gravatar #3 - zin
17. nov. 2009 20:22
The Illuminati 1 & 2 (det er en joke, og hvis du synes andet, er du sær).
Gravatar #4 - Armadodo
17. nov. 2009 20:36
Altså - Jeg anbefaler mest Zeitgeist fordi det er en god dokumentarfilm, jeg tager ikke (alle?) dens påstande for pålydende, synes bare den er interessant.

Derudover ville jeg egentlig gerne anbefale "King of Kong: Fistful of quarters" også. En lidt anderledes dokumentar.
Gravatar #5 - rasmusv
17. nov. 2009 20:37
Den bedste dokumentar jeg har set fornyligt er Rob van Hattums Waste = Food fra 2007. Kort fortalt omhandler den Cradle to Cradle produktionsprincippet som er en biomemetisk tilgang til verdens "affaldsproblem", i stedet for et fanatisk ønske om at alle verdens mennesker skal tilbage til stenalderen hvor vi slet ikke producerede affald.

Jeg følte mig ret overbevist om, at det her er den en god tilgang til problemet, og ikke noget pseudo interlektuelt hashomtåget utopisk vrøvl, som jeg ellers mener debatten er forurenet med rigeligt af.

Tag selv et kig forbi den: http://video.google.com/videoplay?docid=-305853342...
Gravatar #7 - Jakob Jakobsen
17. nov. 2009 20:41
Modern Marvels.
How It's Made.
The Universe.
Alt med Richard Dawkins.
Diverse militær/våbendokumentarer (undtagen WWI/II)
Diverse medicinske dokumentarer.
Gravatar #8 - zin
17. nov. 2009 20:42
Desværre har jeg ikke set så mange gode dokumentarer for nylig.
The Illuminati 1&2 (og faktisk også Nostradamus 2012) er alle "FUD"-tema film hvor man har en gut man påstår ved noget om noget (selvom hans felt er inden for en anden videnskab, og hans værk er stærkt kritiseret i alle respektable intellektuelle samlinger), som sidder og råber og skriger det samme igen og igen.
De er rigtig dårlige og bør kun ses hvis man selv mener at sølvpapirshatten er et krav og Free Masons har til ambition at styre verden, og at nazisterne havde undergrundsforskningsfaciliteter under bjerge (som pudsigt nok aldrig er fundet), hvori man producerede UFO'er (ja, alle disse påstande kommer frem).
Eller hvis man har en virkelig virkelig dårlig form for humor - som mig! :->

En "film" jeg vil anbefale (som jeg ikke vil klassificere som dokumentar) er How It All Ends.
Hele smøren handler om global opvarmning og en critical-thinking påført her. Den tager ca. 6 timer at komme igennem. Man behøver dog kun at se til 15 - 16 stykker ;-)
Gravatar #9 - Jakob Jakobsen
17. nov. 2009 20:47
Glemte lige Bill Maher's [url=
Helt klart en af de vigtigeste.
Gravatar #10 - zin
17. nov. 2009 20:49
Oooh, og glem ikke For The Bible Tells Me So.
Genial dokumentar om homoseksualitet i kristendom og USA.
Gravatar #11 - Makey
17. nov. 2009 20:51
Bowling for Columbine
Gravatar #12 - shantri
17. nov. 2009 20:54
The Money Masters... men den er pænt lang
Gravatar #13 - zin
17. nov. 2009 20:55
#11: Michael Moore laver ikke dokumentarer. Han laver film (læs: Underholdning) - ikke information.
Se f.eks. Manufacturing Dissent om dette. Der tages bl.a. Bowling For Columbine op og sættes skarpt mod skarpt.
Kan du huske banken, hvor han kommer ind og får et gevær? Dette var aftalt i forvejen af produceren på filmen med banken, at der skulle laves noget reklame for deres kampagne, så de skulle bare give ham et gevær. Havde det ikke været sådan var han aldrig kommet i nærheden af dem uden at han havde fået en baggrundskontrol.
Kan du huske der, hvor han besøger NRA's chef? Han chikanerer ham helt vildt meget, når man ser det un-edited tape, og ham gutten (jeg har glemt hans navn) beder ham flere gange, helt roligt om at gå...
Gravatar #14 - qed
17. nov. 2009 20:55
Beautiful Minds - The Living Computer
LSD - The Beyond Within
BBC Horizon - Fermat's Last Theorem
BBC Horizon - A War On Science
BBC Horizon - Nuclear Nightmares

Alle ovenstående er indenfor forskellige temaer, men jeg syntes godt om dem allesammen.
Gravatar #15 - zin
17. nov. 2009 20:57
Ooh, man skal heller ikke glemme Super Size Me.
Gravatar #16 - Rasmus064
17. nov. 2009 21:02
[url=
Der er også Man vs. Wild
Gravatar #17 - Ronson ⅍
17. nov. 2009 21:10
#14: Du glemmer da BBC Horizon - Inside Chernobyls Sarcophagus
Gravatar #18 - shantri
17. nov. 2009 21:19
shantri (12) skrev:
The Money Masters... men den er pænt lang

Kunne ikke nå at rette mit indlæg, så quoter lige mig selv.

The Money Masters explains the history behind the current world depression and the bankers' goal of world economic control by a very small coterie of private bankers, above all governments.

"The purpose of this financial crisis is to take down the U.S. dollar as the stable datum of planetary finance and, in the midst of the resulting confusion, put in its place a Global Monetary Authority [GMA - run directly by international bankers freed of any government control] -a planetary financial control organization" - Bruce Wiseman

Gravatar #19 - DiZaster
17. nov. 2009 21:21
Meget af det BBC laver er ret godt. Ser selv en masse dokumentarer for at slå tiden ihjel, da der sjældent er andet at lave på hotelværelser :-(

Er selv lige gået igang med BBC's Life samt The Universe

Er du til organiseret kriminalitet kan Gangland eller Ross Kemp on gangs anbefales.
Gravatar #20 - qed
17. nov. 2009 22:06
Okay, den har jeg vist ikke set. Det må jeg hellere gøre :)
Gravatar #21 - Chewy
17. nov. 2009 22:25
Uden tvivl
Nova - Our Elegant Universe
Og i Quicktime fullscreen

Det er uden tvivl den mest gennemførte og velproducerede videnskabsdokumentar jeg nogensinde har set.
Emnet overordnet set, omhandler hvordan vores univers "hænger" sammen. Den starter måske på et lidt for lavt niveau for de fleste herinde.
Men deres forklaringer og illustrationer af hvordan f.eks. tyngdekraften fungere i starten af den første time af dokumentaren er noget nær uvurderlig når de henne i tredje time skal forklarer hvordan kvantemekanik og flere dimensioner/universer fungere/kan fungere...

Den løber tre timer ialt. Og er delt op i tre dele (af en time hver). Som så er delt op i 8 dele hver. Hvilket betyder at man uden problemer kan holde pauser undervejs. (Hvilket også hænger sammen med at den er lavet som undervisning materiale)...

Og så er den til fri streaming på deres hjemmeside, så dem med moralske skrupler også kan være med :-) (Dog kun i quicktime og Realplayer :-( )
Gravatar #22 - Fjolle
17. nov. 2009 22:30
ZiN (13) skrev:
#11: Michael Moore laver ikke dokumentarer. Han laver film (læs: Underholdning) - ikke information.

Nu foreslog op jo zeitgheist, så dokumentar-film er åbenbart et ret vidt begræb ;)

Men for f..
Hvorfor er der ikke nogen der har anbefalet Planet Earth og sådan set alt andet med David Attenborough og BBC? :)
Gravatar #23 - Ronson ⅍
17. nov. 2009 22:48
quicktime :((
Gravatar #24 - Clauzii
17. nov. 2009 22:57
DR sendte for mange år siden en dokumentar med den danske titel: "En dråbe i havet".

Nogen der evt. kender original-titel/hvor man kan finde den??

Og ja, 'Supersize Me' - Viser tydeligt at overdrivelse ikke er sundt.
Gravatar #25 - Magten
18. nov. 2009 06:22
Om det kan kategoriseres som dokumentar er jeg lidt usikker på, men History Channel Thats Impossible og The Universe er nogle af dem jeg følger med i :)

Edit: 42 Ways To Kill Hitler er også et kig værd :)
Gravatar #26 - Zombie Steve Jobs
18. nov. 2009 07:39
BBC-dokumentarer i al almindelighed.
Upgrade me
The Trap (farvet, men fanneme ret interessant, nok en af de sejeste jeg har set)

Tag evt. en kikker her http://www.ninjavideo.net/docus

Kan i høj grad anbefale Lock 'n Load with R. Lee Ermy ([url= spiller Gunnery Sergeant Hartmann i Full Metal Jacket[/url]) det er ret sjovt, fordi manden er bindegal, tilsyneladende.

#25 42 ways to kill... Er de ikke lidt sent på den?!
Gravatar #27 - Ronson ⅍
18. nov. 2009 07:45
Baraka

Men se den på blu-ray, det er helt vildt..
Gravatar #28 - Bastardo
18. nov. 2009 08:40
The Quatsi Trilogy.

Scorsese instruerede 'dokumentarer'. Om jordens undergang, herligt herligt.

Ellers vil jeg generelt fraråde alt amerikansk og måske anbefale Our Daily Bread, en tysk dokumentar hvor Danmark lige for et par nyrehug.
Gravatar #29 - Corholio
18. nov. 2009 08:43
Gravatar #30 - Kris
18. nov. 2009 11:57
Kurt & Courtney - hvis man er til den slags.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login