mboost-dp1

Google vs Microsoft incoming?

Gå til bund
Gravatar #1 - Magten
14. dec. 2012 23:19
http://winsupersite.com/bing/scroogled

http://winsupersite.com/mobile-devices/google-diss...

http://winsupersite.com/mobile-devices/google-thro...

Om end jeg synes Googles træk er ganske naturlige så lader det til at der er nogen (Paul Thurrott bl.a.) derude som mener Google og Microsoft er ved at ryge i totterne på hinanden.

Hvad tænker i?
Gravatar #2 - arne_v
15. dec. 2012 00:19

Google og MS er konkurrenter på rigtigt mange områder:
- internet søgning
- kontor pakke
- cloud hosting
- web browser
- smartphone OS
etc.

Det giver et helt naturligt modsætningsforhold. Sådan var det for 5 år siden. Sådan er det idag. Og sådan er det sandsynligvis også om 5 år.

Med hensyn til de 3 historier, så:

#1 er vel bare en naturlig fortsættelse af den mangeårige krig på internet søgning og internet annonce kroner.

#2 er almindelig sund økonomisk sans. Overskriften er lidt misvisende. Google vil supportere Windows inkl. Windows 8. Men Google vil ikke supportere Windows 8 RT til tablets og Windows Phone 8. Windows tablets og smartphones har en meget lille markedsandel (ca. 2.5% eller deromkring). Der er simpelthen ikke lige så mange penge i dem som i Android og iOS. Hvis Windows tablets og smartphones begynder at sælge så skal Google nok ændre den beslutning.

#3 er vel heller ikke så overraskende. Hvorfor skulle Google betale licens til MS for at bruge en MS protokol til at synche email mellem Android devices og Googles Linux servere. Det giver en vis mening at skifte til noget gratis. Nu flytter de først de ikke-betalende brugere (at betake licens for en service til ikke-betalende brugere føjer jo spot til skade), men jeg gætter på at de betalende brugere også bliver flyttet senere.

Gravatar #3 - Hubert
15. dec. 2012 13:19
Jeg troede ikke at Paul Thurrott var så farvet af at skrive så meget om Microsoft.

Jeg synes han ser spørgelser hvor der ikke er nogle spøgelser at se. Han er måske bange for at miste relevans i en verden hvor Microsoft bliver mindre og mindre relevante.

Artikel 1:
Hvem husker ikke 'Get the Facts'.

Artikel 2:
Han skriver jo selv det hele.

But relax, Google will continue its investment in the mobile platforms that matter

Og jeg er da slet ikke i tvivl om at google nok skal komme med apps til win8 hvis der skulle opstå en efterspørgsel der efter. Men med en så lille markedsandel er det da ikke så underligt at de ikke gider bruge krudt på den del ar markedet.

Artikel 3:
Google har nok råd til at betale MS en licens for hver bruger men hvorfor i alverden skulle de sende penge med hver bruger hvis de et alternativ. Poul Thurotts argument om at det er forkert at droppe MS' exchange ting fordi det er en defakto protokol synes jeg ikke rigtig holder vand. Det kan da være at den her nye protokol google har lavet bliver den næste defakto protokol fordi den er bedre og ikke fordi MS har haft et defakto monopol på desktoppen gennem en årrække.
Gravatar #4 - Magten
15. dec. 2012 16:59
Ja, jeg kan heller ikke se hvor "krigserklæringen" kommer ind i billedet må jeg indrømme. Googles beslutninger er fuldt ud forståelige og vel egentlig et naturligt træk i deres forretning.

Jeg synes dog det er med rimelig kort varsel at de dropper EAS support, i hvert fald hvis man skal tro Pocketnow og det betyder at ikke engang Outlook kan bruges.
Men mon ikke MS får tilføjet support for hvad end det nu er der ikke virker.
Gravatar #5 - arne_v
15. dec. 2012 19:46
Magten (4) skrev:
og det betyder at ikke engang Outlook kan bruges.

De fleste Outlook brugere har vel en ægte Exchange server de syncher mod.

Dem der er lidt i klemme er vel dem som bruger det der engang hed Outlook Express. Men de har jo mulighed for at skifte til en klient der understøtter de nye protokoller.

Magten (4) skrev:
Men mon ikke MS får tilføjet support for hvad end det nu er der ikke virker.

Det ville være ret naturligt. Jeg tror at der er mange som hellere vil skifte klient end at skifte service.

Protokollerne er:

IMAP - RFC 3501
CalDAV - RFC 4791
CardDAV - RFC 6352

(ja - det er åbne standarder som enhevr kan implementere)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login