mboost-dp1

Gratis film, musik og andet sjov.

Gå til bund
Gravatar #1 - Rasmus064
7. nov. 2009 11:25
http://politiken.dk/tjek/digitalt/article828760.ec...

Er folk virkelig så snotdumme at de tror de kan blive ved med at hente film, musik og andet sjov gratis?
Alle bør vide at det koste penge at lave en film og de penge kommer fra indtægterne af at sælge filmen. For dem af jer der stadig ikke fatter det. Hvis alle hente musik og film gratis sådan som det er nu ville der ikke komme mere.

Har lige læst den overnævnte artikel og det eneste gode agument han kommer med er "Jeg så den i biografen, da den gik der. Så jeg har betalt penge for at se den". Resten er bare det sandvanlige lort med "Vi laver et oprør mod systemet" "Desuden ville det også koste alt for meget at betale for alle de film, han downloader. Og det vil hans SU langtfra række til, tilføjer han."

Jeg er pirat, så dette er ikke et angreb mod pirater.
Ideen med denne tråd er at få en diskussion igang om en model/system der gøre det muligt at hente film, musik og andet sjov gratis samtidig med at kunstnere tjener penge.
Gravatar #2 - XorpiZ
7. nov. 2009 11:39
Det ser da ud til at gå meget godt for filmselskaberne, selvom der bliver kopieret i stor stil?
Gravatar #3 - myplacedk
7. nov. 2009 11:44
Jo nemmere det er at købe og få leveret en film, jo mindre incitament har jeg for at downloade piratkopi.

Hvis en betalt film kan downloades nemt og DRM-frit, i god kvalitet og godt format (dvs. som piratfilm), så er det kun et spørgsmål om pris.

En god film til 50 kr. køber jeg gerne. Ser jeg en god film jeg ikke ejer til 50 kr. i en butik, så plejer jeg at købe den. Kunne jeg købe den til en 50'er med det samme når jeg har set en god film, behøver jeg ikke at vente til jeg tilfældigvis falder over den.

Gad vide hvor langt ned prisen skal, før jeg ville købe en film uden at have set den. I butikkerne vil jeg gerne give 20 kr. for en ukendt film med interessant cover.
Gravatar #4 - Tumleren
7. nov. 2009 11:49
myplacedk (3) skrev:
Jo nemmere det er at købe og få leveret en film, jo mindre incitament har jeg for at downloade piratkopi.

Hvis en betalt film kan downloades nemt og DRM-frit, i god kvalitet og godt format (dvs. som piratfilm), så er det kun et spørgsmål om pris.

Præcis sådan jeg har det. Indtil jeg kan købe film i lige så god kvalitet, uden DRM, uden nogen begrænsninger til en god pris, har jeg ikke tænkt mig at købe særlig mange film eller mange biografbiletter.

Når jeg endelig går i biografen er det for det meste byens lille biograf, hvor jeg betaler kontingent og har et frivilligkort. Jeg gider simpelthen ikke bruge 70 kr på at komme ind i en kæmpe biografsal med folk, der har mobiler der ringer, folk der snakker etc., og så tilmed en forfærdelig billedkvalitet. Fandme nej.
Gravatar #5 - XorpiZ
7. nov. 2009 11:51

Helt enig.

Det ville ikke koste ret mange ressourcer for for film- og pladeselskaberne at lave en bittorent-tracker af en art, hvor man kunne indsætte penge på en konto. Hver download skulle så koste lidt penge, alt efter hvilken type det var og hvor ny den var.

Kunne jeg downloade film i 720p med DTS-lyd for 20 kr, så ville jeg nok overveje det.
Gravatar #6 - codezero
7. nov. 2009 11:55
David på 20 år... mig!??? OMG, og mig som troede jeg ikke havde downloadet noget 'ikke lovligt' i flere år nu...

hehe jeg har som sådan ikke noget i mod pirater, det er mest fordi jeg ikke har haft lyst til hverken at købe eller downloade noget musik/film/spil. Der er ikke noget der liver op til min kvalitetsstandard, mmhh ja den er nok sat lidt for højt til menneskeheden...
Så derfor støtter jeg ikke "systemet" men jeg downloader som sagt heller ikke, så skader heller ingen.

Men har da set en film i ny og næ hos en ven som altid har de nyeste dvd'er/BD.

Men som sagt har pirateri eksisteret i mange år og det har endu ikke ødelagt industrien som så mange siger vil ske.

:D når jeg først har set en film 1 gang så kunne jeg aldrig finde på at købe den, jeg ser aldrig en film 2 gange. I hvert fald ikke med under 5 år i mellem.

Men ja som du siger hvis man kunne downloade dem hurtigt og DRM frit så ville de fleste sikkert godt betale 50kr. for en film.
Gravatar #7 - Rasmus064
7. nov. 2009 12:06
Det er kun fordi nogen stadig betaler. Hvis alle hentet gratis/ulovligt ville det ikke går så godt.
Gravatar #8 - Systran
7. nov. 2009 12:09
Branchen skal bare forstå, at der findes differetierede behov og tilpasse sig nogen af disse (sandsynligvis de mest udbredte) for at foregribe og forebygge sig ulovlig download. Lige nu er det meget sort/hvidt, og mulighederne er få. For få.
Gravatar #9 - myplacedk
7. nov. 2009 13:34
Rasmus064 (7) skrev:
Det er kun fordi nogen stadig betaler. Hvis alle hentet gratis/ulovligt ville det ikke går så godt.

Jaja, men det betyder at man diskutere, om der er et problem.

Hvis de nu betragter en pirat som "blot en ikke-kunde" (intet betaling modtaget, ingen vare leveret), så har branchen jo intet problem.

Jeg har ikke helt forstået hvorfor ikke-kunder er nogle man fedter for, medmindre de også er pirater, så skal de sagsøges så meget som overhovedet muligt. At gøre dem til fjenden giver dem jo ikke lyst til at støtte branchen.

At pirateriet tydeligtvis ikke er ved at ruinere branchen, betyder at de har mulighed for at give forbrugerne de varer der bliver efterspurgt, i stedet for at forsøge at afskære dem totalt fra markedet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login