mboost-dp1

Hardware, HP DL180G5 P400 Raid Controller fail.

Gå til bund
Gravatar #1 - fidomuh
21. maj 2009 16:40
Hej folkens.

Nu har vi jo en hulens masse IT folk herinde og jeg sidder med et "besynderligt" problem.

Jeg har en HP DL180G5 ( Sprit ny ) med en Smart Array P400 controller og 3 1TB diske i raid 5.

Efter en del moejsommeligheder er jeg kommet frem til et par informationer:
DriveWriteCache kan ikke slaas til, uden et batterimodul af en art.
Det er ganske "normalt" at man faar ~4MB/sec skrivehastighed paa et raid 5 med denne raid controller.
Jeg kan skrive til mit array med 25MB/sec, hvis jeg skriver direkte til det, og ikke til en partition.

Folkens, WTF sker der her?
Jeg har firmware opdateret hele lortet, jeg har vaeltet mig igennem samtidlige af HP's software-CD'er, intet hjaelper.

Jeg er paa graensen til at sende den retur og aldrig nogensinde vaelge HP igen.

Nogen der kender til denne raid controller / server ?
Google fortaeller mig at jeg absolut ikke er den eneste med problemet, men ikke umiddelbart noget om hvem der har faaet loest problemet.

/fidomuh
Gravatar #2 - arne_v
21. maj 2009 19:31
fidomuh (1) skrev:
DriveWriteCache kan ikke slaas til, uden et batterimodul af en art.

Hvis "DriveWriteCache" er en write back cache, så lyder det meget fornuftigt.
Gravatar #3 - fidomuh
21. maj 2009 22:12

Fornuftigt, muligvis, men ganske ubrugeligt hvis raid controlleren ikke kan praestere mere end 4MB/sec writes uden.
Jeg mener, jeg faar langt mere performance ud af lortet hvis jeg saetter diskene i JBOD og koerer software raid -.-
Gravatar #4 - Azuria
22. maj 2009 05:55
#1 Prøv at disable shadow copy.
Gravatar #5 - Azuria
22. maj 2009 06:18
EDIT: Er den forresten færdig med at opbygge raidet?
Gravatar #6 - fidomuh
22. maj 2009 08:52

Shadow Copy?
Was ist es?

Det tror jeg ikke findes i min BSD installation ;)

Nej, det er den ikke.
Eller rettere, den kommer med en "Performance may be higher after the Optimization Scan completes"-besked.

Men ud fra min erfaring med de 6 andre store raid-boxe vi har her i huset, saa har det ikke SAA stor betydning paa systemet :)
Udfra HPs udsagn skyldes det heller ikke det..

Den skulle gerne runde 100MB/sec selv mens den "bygger" raid'et..
( Der ligger ~20MB data paa det, det tager ikke lang tid ;) )
Gravatar #7 - Azuria
22. maj 2009 17:52
#6 Shadow copy, ikke helt sikker, mener det er en windows thingy.
Var noget jeg lige faldt over på HP's forum, hvor en bruger sagde det hjalp kraftigt.

Er heller ikke min erfaring fra ældre systemer at det tager meget performace at opbygge raid.

Gravatar #8 - fidomuh
22. maj 2009 20:45

Ah :)
Men shadow copy er rimeligt daarligt at maale diskhastighed med ifht:
dd if=/dev/null of=/dev/sda1 bs=1024k count=100 ;)

Men eh, meldingen fra HPs support er pt at det skyldes at jeg bruger SATA diske.
De er nemlig MEEEEEEEEEGET langsommere end SAS og SCSI diske.

Herren derindefra mente ioevrigt at det var min egen skyld, fordi jeg ikke vidste hvordan man konfigurerede den "rigtigt" ifht "min egen opfattelse af hvad den burde give af hastighed"..

Saaeh, mandag ryger den til non-retard support, og hvis de ikke har et fix i loebet af dagen der, saa ryger den retur til HP. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login