mboost-dp1

Hjælp: Billede - cm, pixel, DPI

Gå til bund
Gravatar #1 - Nerq
22. sep. 2012 14:00
Jeg undskylder den lettere forvirrende overskrift.

Men sagen er som følger: Jeg har købt to rammer der måler 75x50cm, der er ikke noget i dem, og min idé var så at finde et par billeder på internettet og få dem printet i den størrelse (jeg har en bekendt der kan printe i et så stort format). Han har sagt at billederne skal være 200DPI, og at jeg skal maile dem klar til print til ham.

Nu er mit spørgsmål så, hvordan gør jeg lige det? Hvor stort er et billede på 75x50cm i 200 DPI i pixels? og et bonus spørgsmål, er der nogle sites i kan anbefale til så store billeder? Billederne må være alt muligt, sci-fi, fantasy etc. gerne nogle lidt vilde farver.

Vh,
Nerq
Gravatar #2 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
22. sep. 2012 15:15
Umiddelbart ville jeg sige DPI = dots per inch - altså hvor mange prikker printeren printer pr. tomme ... Men om det == PPI (pixels per inch) ved jeg ikke?

Dog kan man i MS paint lave et billede på 50x40 cm, og konvertere til pixels - og svjv laver den CM->Pixel i henhold til dine DPI i Windows (skærmindstillinger>der hvor du ændrer opløsning>Advanceret)

Kan ikke huske den direkte sti da jeg bruger OSX lige pt, og ikke gider genstarte :)
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
22. sep. 2012 15:16
Sorry, doublepost da jeg fik et opkald samtidig med at jeg tryllede indsend -.-
Gravatar #4 - stekkurms
22. sep. 2012 15:19
Nerq (1) skrev:
Hvor stort er et billede på 75x50cm i 200 DPI i pixels?
Det kommer an på hvilket land du befinder dig i. En tomme er ikke en SI enhed. Men det er sandsynligt at de har regnet med 2.54cm.

Så giver det 75/2.54*200 x 50/2.54*200 = 5906 x 3937 punkter. Hvor mange punkter der så skal til hver pixel er måske lidt uklart. Men hvis billedet har flere pixels og softwaren der skallerer det gør det ordentligt, så gør det ikke noget, hvis billedet har flere pixels end nødvendigt. Så hvis du finder et billede på 5906 x 3937 pixels, så er du på den sikre side. Måske kan den halve opløsning også gøre det.

Men 200 DPI synes jeg ikke lyder af ret meget. Var 600 DPI ikke normalt for mange år siden?

Nerq (1) skrev:
er der nogle sites i kan anbefale til så store billeder?
På images.google.com kan du angive hvilken størrelse billeder, du vil søge efter.
Gravatar #5 - stekkurms
22. sep. 2012 15:20
Thoroughbreed (3) skrev:
jeg fik et opkald samtidig med at jeg tryllede indsend
Det trick må du lære mig en dag.
Gravatar #6 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
22. sep. 2012 16:22
stekkurms (5) skrev:
Det trick må du lære mig en dag.

Jaja, dumme ordbog >P
Gravatar #7 - Jakob Jakobsen
22. sep. 2012 16:49
stekkurms (4) skrev:
Men 200 DPI synes jeg ikke lyder af ret meget. Var 600 DPI ikke normalt for mange år siden?

Det kommer an på den afstand du normalt skal betragte billedet på.
Er det et almindeligt lille 10x15 foto, plejer man at sige 300DPI er acceptabelt.
Er det en plakat, kommer man nemt under 150DPI.
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
22. sep. 2012 16:52

Sjovt - jeg troede at det var omvendt? Altså - jo større billede, des flere DPI?

Men kan selvfølgelig godt se din pointe med betragtningsafstanden - man nærstuderer sjældent plakater :)
Gravatar #9 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
22. sep. 2012 16:54
Dit billede skal have følgende opløsning:

59055 x 39370
5906 x 3937

ifølge denne hjemmeside - og lige umiddelbart ser det rigtigt nok ud hvis man sammenligner med A4 størrelsen :)

- edit -

7500 mm = 750 cm, lavede lige en trykfejl ;)

6k x 3k lyder også mere rigtigt når man tænker på opløsningen på mit kamera :P Ellers skulle dit billede jo være 2324 megapixels :D
Gravatar #10 - Jakob Jakobsen
22. sep. 2012 16:56

Tror lige du har proppet et 0 for meget ind et sted eller to.
Udregningen #4 laver er god nok, ellers skal Nerq bruge et 2,3 GigaPixels billede.
Gravatar #11 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
22. sep. 2012 16:59

Gud! Havde slet ikke set en udregning i #4 - læs før jeg poster :P

Og som du kan se i min redigering, så havde jeg et 0 for meget med ja ;)

- synes også nok at mit kamera pludseligt blev lidt klein :D

- edit -

Her har du 1780 billeder med den eksakte opløsning :P
Gravatar #12 - HrJakobsen
23. sep. 2012 11:16
Nerq (1) skrev:
og et bonus spørgsmål, er der nogle sites i kan anbefale til så store billeder? Billederne må være alt muligt, sci-fi, fantasy etc. gerne nogle lidt vilde farver.

http://www.pferdesport-ooe.at/sites/default/files/...
Gravatar #13 - Jonasee
23. sep. 2012 11:38
Nerq (1) skrev:
bonus spørgsmål, er der nogle sites i kan anbefale til så store billeder? Billederne må være alt muligt, sci-fi, fantasy etc. gerne nogle lidt vilde farver.

http://interfacelift.com/wallpaper/downloads/date/...
Gravatar #14 - BurningShadow
23. sep. 2012 18:48
Jeg ville have anbefalet Digital Blasphemy, men de er helt håbløse, fordi de er lavet til PC'er, så selv dem der passer nogenlunde i bredden, er helt håbløse i højden. Min næste tanke var NASA Jet Propulsion Laboratory, de har også nogle rigtig fede billeder, og bingo, der er nogle i din størrelse :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login