mboost-dp1
Hjælp til oversigt over danske militære operationer
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg undskylder meget for det yderst underlige og måske endda irrelevante indlæg, men jeg står og skal skrive en opgave om udviklingen i danske sikkerhedspolitik fra Den Kolde Krigs afslutning og frem til i dag.
For min egen skyld ønsker jeg mig en oversigt eller kronologi over samtlige danske militære operationer fra 1989 til 2007 med fokuset især rettet mod karakteren af indsatsen, men det lader til, at det ikke findes på nettet - til min store skuffelse! Jeg har prøvet da.wikipedia.org, um.dk, forsvarsministeriet.dk og google.dk, men ingen af dem giver brugbare resultater.
Informationer findes sikkert i en bog på biblioteket, men for at spare tid ville jeg gerne høre, om nogen af jer besidder disse informationer, eller om jeg skal flytte min fede røv ned til den lokale bogpusher? Det eneste, som jeg leder efter, er som sagt 8-10 punkter med årstal og oversigt over materiellet og personalet.
For min egen skyld ønsker jeg mig en oversigt eller kronologi over samtlige danske militære operationer fra 1989 til 2007 med fokuset især rettet mod karakteren af indsatsen, men det lader til, at det ikke findes på nettet - til min store skuffelse! Jeg har prøvet da.wikipedia.org, um.dk, forsvarsministeriet.dk og google.dk, men ingen af dem giver brugbare resultater.
Informationer findes sikkert i en bog på biblioteket, men for at spare tid ville jeg gerne høre, om nogen af jer besidder disse informationer, eller om jeg skal flytte min fede røv ned til den lokale bogpusher? Det eneste, som jeg leder efter, er som sagt 8-10 punkter med årstal og oversigt over materiellet og personalet.
Du behøver nu ikke lette røven så langt, for at søge på biblioteket
http://bibliotek.dk/vis.php?base=&term_mat%5B%...
Ellers kig i et leksikon?
http://bibliotek.dk/vis.php?base=&term_mat%5B%...
Ellers kig i et leksikon?
De nyeste leksika, som jeg har, har slet ikke uddybende informationer nok, så dem har jeg droppet, men tak for hjælpen alligevel. Jeg kunne ikke umiddelbart finde noget brugbart på bibliotek.dk, så jeg valgte at spørge netbibliotekaren i stedet for, og så må vi se, hvad han kan bringe mig.
Så nu begraver jeg mig bare i den sparsomme litteratur, jeg har, og så må jeg se, hvornår jeg får svar, så jeg kan arbejde videre.
By the way, tak for mailen ang. Hellgate London. Jeg har downloadet demoen, men jeg kunne sagtens bruge din bedømmelse (hvis jeg ellers forstod den...)! :D
Så nu begraver jeg mig bare i den sparsomme litteratur, jeg har, og så må jeg se, hvornår jeg får svar, så jeg kan arbejde videre.
By the way, tak for mailen ang. Hellgate London. Jeg har downloadet demoen, men jeg kunne sagtens bruge din bedømmelse (hvis jeg ellers forstod den...)! :D
Mange tak for svaret, men det er desværre ikke relevant længere. Og jo, Danmark har faktisk været i en del aktioner. Af dem, som jeg kan huske og læse mig frem til, kan nævnes: 1. Golfkrig i 1991, Eritrea, Kosovo, Yugoslavien, Bosnien, Afghanistan og 2. Golfkrig i 2003. Derudover har der sikkert været en del ekstra.
Mange tak for svaret, men det er desværre ikke relevant længere. Og jo, Danmark har faktisk været i en del aktioner. Af dem, som jeg kan huske og læse mig frem til, kan nævnes: 1. Golfkrig i 1991, Eritrea, Kosovo, Yugoslavien, Bosnien, Afghanistan og 2. Golfkrig i 2003. Derudover har der sikkert været en del ekstra.
Faktisk er Danmark nummer 2 eller 3 på listen over de lande som har flest soldater udstationeret ifht. indbyggertal og størrelse.
Det er f.eks. udstationeret soldater i det meste af Afrika og mellemøsten
Det er f.eks. udstationeret soldater i det meste af Afrika og mellemøsten
Jep, og i Afghanistan patruljerer vi nok det hårdeste område sammen med briterne, mens de mange af de andre SEATO- og NATO-lande er så illoyale, at deres soldater næsten får besked på, at de ikke må opsøge konflikter og inddrage sig i skudvekslinger. Det er derfor, at vi har så mange sårede og dræbte ift. andre nationer.
Jep, og i Afghanistan patruljerer vi nok det hårdeste område sammen med briterne, mens de mange af de andre SEATO- og NATO-lande er så illoyale, at deres soldater næsten får besked på, at de ikke må opsøge konflikter og inddrage sig i skudvekslinger. Det er derfor, at vi har så mange sårede og dræbte ift. andre nationer.
#1 Hey du
Prøv at få fat i bogen
"Udsendinge for fred" den start i slutningen af 50 og så frem :)
Det er vist dit bedste bud :) indtil videre. Der er personlige skildringer og en indledning af Hillingsøe til hver mission.
Prøv at få fat i bogen
"Udsendinge for fred" den start i slutningen af 50 og så frem :)
Det er vist dit bedste bud :) indtil videre. Der er personlige skildringer og en indledning af Hillingsøe til hver mission.
#8 Og har du overvejet, at kontakte HO? Det er ikke utænkeligt, at de ville komme med hjælp.
Så vigtig er opgaven ikke, ligesom jeg slet ikke har samme tidshorisont. Det var umiddelbart ment som et kuriosum for os, så gruppen kunne danne sig et billede over vores militære operationer. Siden 1989 har der jo været en del, og der er sikkert et par stykker, som jeg enten har glemt eller aldrig hørt om.
Desuden, det er snart jul, så plejer Danmark ikke at gå i stå i denne tid?
Desuden, det er snart jul, så plejer Danmark ikke at gå i stå i denne tid?
#11 Well, jeg vil sgu gerne lige lave en kort liste til dig. Hvornår skal det bruges/hvornår er det for sent?
Nah, jeg er sgu på arbejde, godtnok er jeg både mentalt og produktivt gået i stå, men sådan er det.
Nah, jeg er sgu på arbejde, godtnok er jeg både mentalt og produktivt gået i stå, men sådan er det.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.