mboost-dp1

Hjælp til Refraktion, vandbrydning

Gå til bund
Gravatar #1 - Wikzo
26. jan. 2008 14:33
Jeg er i gang med en fysikrapport omkring lys, og hvordan det brydes i forskellige medier. Jeg skal forklare, hvorfor eksempelvis en fisk er et andet sted under vandet, end hvad vi tror, når vi kigger over overfladen.

Jeg ved, at lyset bevæger sig hurtigere i vandet og derfor er med til at skabe denne "illusion", vi ser over vandoverfladen.

Jeg har dog svært ved at forstå, hvorfor billedet af fisken flytter forskubbes og søger derfor hjælp. En eventuelt teoritegning vil være rigtig godt.

Ps. jeg har fundet en side om det, hvor der er et lille program, som viser noget om lys- og lydbølger, som sandsynligvis kan vise sig nyttig.
http://www.toender-gym.dk/mbs/fysik/ntnujava/propa...
Gravatar #3 - cazotaro
26. jan. 2008 19:11
offtopic: (?)

bare for god ordens skyld så læser jeg det som at lyset bevæger sig hurtigere i luften en det gør i vandet og ikke omvendt?
Gravatar #4 - fidomuh
26. jan. 2008 19:14

Kort sagt, saa brydes lyset ved vandfladen og derfor vil du opleve at fisken er "forskubbet".

Illustrationen i #2's link viser det tydeligt :)
Gravatar #5 - klh
26. jan. 2008 19:53
Som både #2 og #4 siger, så er det med baggrund i Snell's lov, at fisken opleves som forskubbet i forhold til dens faktiske placering i vandet. Dette skyldes at der er forskel i brydningsindekset for hhv. vand og luft, hvilket, som du også selv er inde på, gør at lyset bevæger sig med to forskellige hastigheder i de to medier.

En forskel i brydningsindeks gør også (hæng mig ikke op på, om det er omvendt), at lys i et medie med at lavt brydningsindeks reflekteres tilbage når det rammer grænse til et medie med et højere brydningsindeks. Se eksempel. Eksemplet viser hvordan en laserstråle brydes mod luften, når den projeceres fra vandet og ud.
Gravatar #6 - Wikzo
26. jan. 2008 21:27
Tak! :)
Gravatar #7 - Spiderboy
28. jan. 2008 20:27
Måske kan denne tegning hjælpe lidt:

http://micro.magnet.fsu.edu/primer/lightandcolor/i...
Gravatar #8 - Cloud02
28. jan. 2008 20:38
Tag et glas, fyld det halvt op med vand og kom en blyant/pind/whatever i.
Så kan det være det er med til at hjælpe med at forstå hvad der ligger bag brydningen.
Gravatar #9 - TullejR
28. jan. 2008 20:50
#1: Lys bevæger sig IKKE hurtigere i vand end i luft. Jeg håber du må dumpe ondt og længe i fysik. :P
Gravatar #10 - Wikzo
6. feb. 2008 16:58
#9: Tak, har fattet det :P

Jeg skal aflevere fysikrapporten om et par dage. Nu mangler jeg bare at forklare, hvordan et "tivolispejl" virker. Altså hvorfor vi bliver små og tykke eller tynde og høje, når vi kigger i bøjede spejle.

Jeg tror, det har noget med indfaldsvinklen at gøre, men er ikke helt sikker. Nogen der kan hjælpe mig, eventuelt med teoretiske formler.

På forhånd tak.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login