mboost-dp1

Høje karakterer HTX - job/legat

Gå til bund
Gravatar #1 - wc4
17. jun. 2012 18:33
Jeg går pt. i 3.g på HTX i Svendborg, og bliver derved student her til sommer.
Efter at jeg har fået mine årskarakterer og de første par mundtlige karakterer, kan jeg se, at jeg ender ud med et højt gennemsnit (vi snakker her cirka 12).
Jeg tager mig et sabbatår efter sommerferien, hvor jeg gerne vil ud at rejse efter at have tjent nogle penge, inden jeg læser videre på KU, hvor den står på fysik.

Kan jeg på nogen måde bruge mit eksamenssnit fra HTX til noget nu her? Kan jeg få arbejde steder jeg ellers ikke ville kunne, søge nogle legater som ellers var udelukket, eller er et højt snit udelukkende blær?

På forhånd tak!
Gravatar #2 - DanaKaZ
17. jun. 2012 19:25
Måske der er nogen legater, men tvivler på at du vil få noget specielt arbejde pga. karakterer. Kan være du kan få et "geni" skilt at have på i Netto.
Gravatar #3 - Daniel-Dane
17. jun. 2012 19:43
Nej.
Gravatar #4 - DanaKaZ
17. jun. 2012 19:54
Ingen "geni" skilt? :(
Gravatar #5 - Thalion
17. jun. 2012 20:12
wc4 (1) skrev:
Jeg går pt. i 3.g på HTX i Svendborg, og bliver derved student her til sommer.
Efter at jeg har fået mine årskarakterer og de første par mundtlige karakterer, kan jeg se, at jeg ender ud med et højt gennemsnit (vi snakker her cirka 12).
Jeg tager mig et sabbatår efter sommerferien, hvor jeg gerne vil ud at rejse efter at have tjent nogle penge, inden jeg læser videre på KU, hvor den står på fysik.

Kan jeg på nogen måde bruge mit eksamenssnit fra HTX til noget nu her? Kan jeg få arbejde steder jeg ellers ikke ville kunne, søge nogle legater som ellers var udelukket, eller er et højt snit udelukkende blær?

På forhånd tak!

Legater, helt sikkert! Men det er først når du starter/er startet. Og så er det oftest også uni karakter. Arbejde gælder der kun arbejdserfaring, med mindre du finder noget arbejde hvor det er relevant at du har fået høje karakterer. Men nej, alt i alt er en høj karakter gavlig når der skal søges uddannelse, hvad jeg har hørt er karakter ligegyldig når man først skal til at finde arbejde.
Gravatar #6 - wc4
17. jun. 2012 20:26

Når jeg skriver arbejder, mener jeg angående job her i sabbatåret. Det er lidt træls at man ikke kan lave andet end være butiksassistent eller pædagogmedhjælper, men det er jo så bare sådan det er at være ung i dag.
Desuden så er ens snit kun relevant for nogle uddannelser, og der er fysik ikke et af dem (de naturvidenskabelige generelt faktisk).
Gravatar #7 - Windcape
17. jun. 2012 20:36

Relevant studiejob, er for studerende på videregående uddannelser. Din HTX er i sig selv værdiløs, hvis du ikke læser videre.

Du er ikke mere kvalificeret end nogen andre til et alm. job. Du burde i stedet læse videre med det samme.
Gravatar #8 - Colapusheren
17. jun. 2012 20:41

Det kommer vel an på situationen. Jeg tror et eller to sabbatår kan være ganske godt/sundt for det fleste. Det har jeg da i hvert fald selv haft stor glæde af.
Gravatar #9 - Thalion
17. jun. 2012 20:44
Windcape (7) skrev:

Relevant studiejob, er for studerende på videregående uddannelser. Din HTX er i sig selv værdiløs, hvis du ikke læser videre.

Du er ikke mere kvalificeret end nogen andre til et alm. job. Du burde i stedet læse videre med det samme.

Læse videre med det samme? Det kan være en god ide, men man skal sgu være klar til at flytte hjemme fra og klare sig selv.

Men med fysik, og især hvis en PhD er målet. Så vil jeg sige at det vil være rart at man ikke bliver for gammel.
Gravatar #10 - wc4
17. jun. 2012 21:06
Jeg tager også maksimalt et sabbatår, da jeg netop, som Thalion nævner, ønsker at læse videre og tage en PhD, men går rundt med et stort ønske om at komme ud og opleve verden (kald mig bare hippie).

#7 Tænkte nok at det var sådan, dog havde man stadig et lille håb om at et snit på 12 kunne omsættes til et eller andet.
Gravatar #11 - Slettet Bruger [1197576310]
17. jun. 2012 21:12

Jeg brugte også selv et sabbatår på arbejde og lidt udenlandsoplevelser. Personligt, så har det givet mig meget og især min gode kæreste. Året har også reddet mig fra at vælge en uddannelses retning som jeg med stor sandsynlighed ville være droppet ud fra. Nu er jeg på en delvis anden retning og jeg tror ikke jeg kunne finde en retning der ville passe mig bedre.

Jeg synes dog man skal være klar på at have en god del spildtid og kedsomme timer i løbet af et år der tilbringes på den måde.
Gravatar #12 - KaW
18. jun. 2012 07:57
Hvilke jobs regnede du med at en student med et højt gennemsnit ville kunne få over andre ufaglærte?
Gravatar #13 - wc4
18. jun. 2012 09:11
Det ved jeg ikke Kaw, det er derfor jeg spørger :)
Men det var mere om et højt snit overhovedet kunne bruges til noget overhovedet, ikke kun henvendt på job.
Gravatar #14 - DanaKaZ
18. jun. 2012 09:28
#13 Udover legater, så nej. Og da slet ikke hvis du vil læse fysik. Dine karakterer fra det studie kommer knap nok til at betyde noget.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login