mboost-dp1

Hul på varmepumpe !?

Gå til bund
Gravatar #1 - Xill
15. okt. 2008 00:23
Jeg har et køleskab, som jeg tror der er kommet hul på da jeg afrimet det.

Men hvor meget af gasen skal der slippe ud før det ikke virker mere, og hvad er det de bruger af gas i nye køleskabe (er det farligt) ?

Som jeg husker det fra fysik, så er det kritisk at trykket er højt på den varme side, men at det er lavt på den kolde side. men hvor meget det betyder at der siver noget gas ud på siden med det "lave" tryk har jeg ikke nogen ide om.

er der nogen som har et svar .. ?
Gravatar #2 - vandfarve
15. okt. 2008 05:57
Sæt et termometer og en af din lokale Elforsynings wattmålere til, så kan du se, om temperaturen holdes nede, og om det forbruger ekstra watt.

Jeg kan ikke huske, hvilken gas de benytter, men de skulle alle sammen meget gerne være gået væk fra CFC-gasser.
Gravatar #3 - vandfarve
15. okt. 2008 06:01
Use of highly purified liquefied propane gas as a refrigerant is gaining favor, especially in systems designed for R-12, R-22 or R-134a. Moreover, propane is nontoxic. An odorant, such as ethyl mercaptan, can be added in trace amounts to alert persons of system leaks.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Refrigerant

Og her kan du se, hvad de forskellige kølevæsker er.

Det er dog svært at få noget entydigt ud af Wiki-wiki'en i dag.
Gravatar #4 - holmen
15. okt. 2008 06:56
De plejer, mig bekendt, at bruge freon. Ved ikke om det er farligt, men det er nok ikke sundt.
Der er jo en begrænset mængde gas, så det slipper vel op?

Hvor er det du har lavet hul?
Gravatar #5 - rpey60
15. okt. 2008 07:21
#4 holmen
Det er ikke tilladt at bruge CFC-gasser mere, herunder freon.
Her er et link med lidt information om hvorfor, CFC-gasser.

/topic
Går som #2 siger og hvis det ser underligt ud, så evt få fat på en kølemontør og få ham til at se på det.
Gravatar #6 - Xill
15. okt. 2008 15:16
ja ud fra #3 .. så lyder det til at de bruger R-134a

http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroet...

og efter hvad jeg lige kan se, så er det kun giftigt hvis det varmes op til over 250 grader C, eller er i så store mængder at det fortrækker ilten.

Men jeg skriver tilbage hvis min mælk begynder at blive dårlig før tid, eller min cola ikke bliver rigtig kold.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login