mboost-dp1

Humaniorastudier er den rene badeferie


Gå til bund
Gravatar #2 - Mort
30. sep. 2012 14:19
Jeg savner at kunne give ratingen "Skræmmende"...
Gravatar #3 - snesman
30. sep. 2012 17:25
Og jeg troede mit cand merc studie var blandt de lettere. Jesus.
Gravatar #4 - lorenzen
30. sep. 2012 18:38
Hvor repræsentativt er det? Jeg kender et par stykker der har læst humanistiske fag og de virkede just ikke til at have det let. (Og hvor repræsentativt er det så iøvrigt også)

Kunne være meget sjovt med en rigtig vurdering af hvor let/hårdt de har det, baseret på mere end blot for lidt undervisning og et enkelt vidne.

Personligt er jeg ikke i tvivl om at mange af humanisterne kommer for let til deres ting, men derfra og så til at sige det mere generelt synes jeg der er langt.
Gravatar #5 - drbravo
30. sep. 2012 18:43
HJvert år, lige efter eksamen kommer et spørgeskema ud hvor man skal skrive hvor mange timer man i gennemsnit har brug på studiet.

Desværre er det lige efter eksamen hvor alle folk har været pisse stressede og faktisk lagt en del timer i studiet, og så glemmer man let at man ikke lavede en skid i de første 3 mdr af semesteret..
Gravatar #6 - Dr_Mo
30. sep. 2012 20:28
Hvad er artiklens pointe? Fordi de studerende har tid til overs, så skal vi omprioritere midlerne til mere undervisning, afleveringer og vejledning? Really? Det er argumentet? Ikke at færdiguddannede i Danmark ikke er velkvalificerede og bagud i forhold til fx USA. Eller at fx omprioritering af midlerne, ville gøre dansk uddannede humanister, til de bedste i verden. Men argumentet er at studerende i Danmark har tid til overs... Hmmm.. artiklen er vel trods alt skrevet af en humanist :p Så længe vi får velkvalificerede færdiguddannede, så burde alle være glade. If it ain't broke, don't fix it.

Anyways, det artiklen skriver er meget lig med det jeg har hørt fra folk der læser humanistiske fag. Måske ikke badeferie, men et halvtidsstudium med få undervisningstimer og masser af ferie.

#4
Hvordan virkede de ikke til at have det let? Havde de fx 4 timers undervisning om dagen og skulle bruge 17 timer på at læse og lave afleveringer om ugen? Det er ikke sværhedsgraden, men antal timer man sætter i det. Kunne det gøres på 8-9 semestre i stedet for 10?
artiklen skrev:
holder man på litteraturvidenskab på KU to måneders vinterferie mellem 1. og 2. semester og hele fire måneders sommerferie.

Mon ikke det er muligt, at korte ned på varigheden.
Gravatar #7 - arne_v
30. sep. 2012 21:05
#6

Man antager vel at:
- de danske studerende ville blive bedre ved fuldtidsstudie end ved deltidsstudie
- de danske studerende ved deltidsstudie er dårligere end studerende i udlandet ved fuldtidsstudie
Gravatar #8 - arne_v
30. sep. 2012 21:19
#4

For 25 år siden var det mit indtryk at arbejdsniveauet var:

1) jura, medicin
2) naturvidenskab, økonomi
3) humaniora
Gravatar #9 - Dr_Mo
30. sep. 2012 21:30
arne_v (7) skrev:
Man antager vel at:
- de danske studerende ville blive bedre ved fuldtidsstudie end ved deltidsstudie
- de danske studerende ved deltidsstudie er dårligere end studerende i udlandet ved fuldtidsstudie

Men er det noget man kan se, når man sammenligner danske studerende med udenlandske? Og officielt set er det et fuldtidsstudie.

På medicin i AU er det nærmest ingen afleveringer og meste af undervisningen er ikke mødepligtig. Men bare fordi der ikke eksisterer afleveringer og mødepligtig undervisning, er det IKKE et godt argument for at indføre det. Argumentet må findes i manglende faglig niveau osv...

#8
Det er også mit indtryk i dag.
Gravatar #10 - arne_v
30. sep. 2012 21:49
Mr_Mo (9) skrev:
Men er det noget man kan se, når man sammenligner danske studerende med udenlandske?


Jeg har aldrig set en god kvantitativ sammenligning.

Men der har tidligere været kritik af niveauet:

http://politiken.dk/debat/ECE1306556/professor-dan...

http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1415142/den-...
Gravatar #11 - arne_v
30. sep. 2012 21:51
Mr_Mo (9) skrev:
På medicin i AU er det nærmest ingen afleveringer og meste af undervisningen er ikke mødepligtig. Men bare fordi der ikke eksisterer afleveringer og mødepligtig undervisning, er det IKKE et godt argument for at indføre det. Argumentet må findes i manglende faglig niveau osv...


Pointen er vel at der bør bestilles mere.

Om det sikres ved regelmæssige aflveringer eller ved skrappe eksamener er næste spørgsmål.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login