mboost-dp1

Hvad sker der for folk?

Gå til bund
Gravatar #1 - Cyrack
13. jan. 2010 10:53
Lav en søgning på twitter efter haiti.

Læg mærke til hvor mange der vil bede for dem.

Er jeg den eneste der ville blive totalt pissed hvis det var DK der skvattede sammen, og halvdelen af dem der interesserer sig for det sætter sig ned med foldede hænder?!
Gravatar #2 - Fjolle
13. jan. 2010 11:09
Fra mine resultater var der en der bad. Resten var ved at donere penge eller sprede nyheder om hvad der skete.

Hvad ville du have at folk skulle gøre? Komme rendende med skovle? Jordskælvet i Bam viste at det ikke er en god ide...
Gravatar #3 - Cyrack
13. jan. 2010 11:11
Hmm, nok bare mig der var uheldig at rammen en stime af bede-tosser..
Men ja, at sende en klat penge efter Læger Uden Grænser eller Røde Kors ville være en fin måde at hjælpe.
Gravatar #4 - LinguaIgnota
13. jan. 2010 12:11
Prayer: How to do nothing and still think you're helping.
Gravatar #5 - fidomuh
13. jan. 2010 12:37

Er det kun mig der finder folk, der bruger Twitter som et paalideligt medium for folks handlinger, godtroende og direkte dumme? :)
Gravatar #6 - Cyrack
13. jan. 2010 13:09
fidomuh (5) skrev:
Er det kun mig der finder folk, der bruger Twitter som et paalideligt medium for folks handlinger, godtroende og direkte dumme? :)

Umiddelbart vil jeg mene at Twitter kan bruges til at se hvilke trends der er i verdenen. Om ikke andet så det bedste værktøj man som privat person har til rådighed.
Oh, og folk der genereliserer er lige så dumme ;-)
Gravatar #7 - ZenN
13. jan. 2010 15:08
Cyrack (6) skrev:
folk der genereliserer er lige så dumme ;-)
Gravatar #8 - fidomuh
13. jan. 2010 16:08

Umiddelbart vil jeg mene at Twitter kan bruges til at se hvilke trends der er i verdenen.

Ja, det er meget trendy at informere om farven paa sin lort, gratz to you :)

Om ikke andet så det bedste værktøj man som privat person har til rådighed.

Ligesom at artos debatsider er geniale til at se "trends" for loesning af romantiske problemer?

Oh, og folk der genereliserer er lige så dumme ;-)

Forskellen er vel at du baserer din trendsoegning paa et medium der blev kendt for at vaere "ZOMG I AM ON ZE CRAPPERZ!"-bloggen, hvor jeg blot siger at du er godtroende og dum hvis du tager twitter som vaerende et paalideligt medium ;)
Gravatar #9 - arne_v
13. jan. 2010 16:12

Sikkert ikke kun dig.

Men det er et ret fjollet synspunkt.

Det er klart bevist bl.a. gennem dækningen af protesterne i Iran at Twitter via det store antal brugere og sin real time natur er ret effektiv til at dække begivenheder.
Gravatar #10 - fidomuh
13. jan. 2010 16:21

Saa baseret paa mediedaekningen af protester i Iran, vil du bruge Twitter som et paalideligt medium til at bedoemme hvad folks handlinger vil vaere ud fra en given situation?

Fx om folk vil donere penge til at hjaelpe folk i Iran?

Skal vi ikke hellere bruge Facebook grupperne, de er nok mere serioese og har omtrent praecis ligesaa meget trovaerdighed :)
Gravatar #11 - arne_v
13. jan. 2010 17:45

Nu er jeg ikke hverken FB eller Twitter bruger, men jeg ville forvente at Twitter var hurtigst og reflekterede lige her og nu, mens FB afspejlede efter at folk have t;nkt over tingene i nogler timer/dage.
Gravatar #12 - Dr.pikkuk
13. jan. 2010 18:12
Konkret hjælp til haiti:
https://www.unicef.dk/script/site/page.asp?mod=pol...

har lige selv givet 200kr
Gravatar #13 - Fjolle
13. jan. 2010 18:18
Unicef skrev:
Vores donationsside kan ikke vises i Safari og Google Chrome.Vi beklager ulejligheden

Wat?

Nå, men danmark har allerede givet 10 mio, og jeg er sikker på at beredskabsstyrelsens indsats dernede løber op i endnu mere.
Gravatar #14 - fidomuh
13. jan. 2010 22:21

Nu er jeg ikke hverken FB eller Twitter bruger

Ved du overhovedet hvad det er, hvor mange der bruger dem og hvordan de bruges? :)

men jeg ville forvente at Twitter var hurtigst og reflekterede lige her og nu

Ja, Twitter er vel fint til de her impulstanker og "OMG Jeg er saa hjaelpsom, selvfoelgelig donerer jeg hele mit hus og min roev til Haiti!" - for ikke at tage sig ud som en "uvenlig" person.

mens FB afspejlede efter at folk have t;nkt over tingene i nogler timer/dage.

Det ynder folk ogsaa at bruge facebook til - ligesom de der underskriftsindsamlinger, det giver et indtryk af at man vil hjaelpe, men i sidste ende saa er det 95% varm luft.

Du burde bruge begge medier lidt, saa er jeg ret sikker paa, at du vil komme til den konklusion, at hverken eller, kan bruges som en reel indikator for, hvad folk vil bruge deres penge paa.

Jojo, det er da fint til at vise at flere og flere tage laptoppen med ud og skide eller wanke, men det siger vist ikke meget om deres lyst til at hjaelpe Haiti :D
Gravatar #15 - Systran
13. jan. 2010 22:28
Din antagelse om brugen af facebook og twitter er vel ligeså god som hans, eller alle mulige andres for den sags skyld.

De er jo blevet kommunikationsmidler til at ytre en holdning, status osv., så hvorfor skulle den ikke være lige så "reel" som hvis man meddelte på anden vis (gennem en almindelig samtale f.eks.) at jeg "godt lige kan donere 100 kr. til de nødstedte". Faktisk er det måske med til at belyse nogle sager, da man offentligt tager stilling, men så dog ikke nødvendigvis efterkommer det. Det behøver dog ikke have en negativ effekt, at man "bare siger det for at sige det".

Men nej, naturligvis vil det da aldrig være en officiel indikator for noget som helst! Det er nærmest ikke engang statistikker. ;)

Og så må I virkelig have mig undskyldt; jeg skal ud på det lille hus...
Gravatar #16 - fidomuh
13. jan. 2010 22:41

Din antagelse om brugen af facebook og twitter er vel ligeså god som hans, eller alle mulige andres for den sags skyld.

Jada, det er bare naivt at tro det reelt kan bruges som indikator for folks reelle holdninger eller specifikt handlinger.

Ellers er der ret mange paedofile, voldtaegtsmaend, etc paa Facebook.

De er jo blevet kommunikationsmidler til at ytre en holdning, status osv., så hvorfor skulle den ikke være lige så "reel" som hvis man meddelte på anden vis (gennem en almindelig samtale f.eks.) at jeg "godt lige kan donere 100 kr. til de nødstedte".

Hvis i staar 5 mand sammen, hvor 4 gerne vil donere til X *godt* projekt.
Altsaa, mad til folk der er ved at doe, eller noget fancy horribelt noget, saa vil den sidste person naesten altid ytre et samtykke, uanset om det saa sker bagefter - og det er netop det der karakteriserer Facebook idag - et image spil, hvor alle kaemper om at se "bedst" ud i hinandens oejne.

Det er langt fra ligesaa udbredt herhjemme, som i USA, men jebus.

Faktisk er det måske med til at belyse nogle sager, da man offentligt tager stilling, men så dog ikke nødvendigvis efterkommer det. Det behøver dog ikke have en negativ effekt, at man "bare siger det for at sige det".

Selvfoelgelig ikke, der er altid et stoerre udbytte af at have meget eksponering og jo flere der gaar med paa "boelgen", jo flere "falder med" :)

Men nej, naturligvis vil det da aldrig være en officiel indikator for noget som helst! Det er nærmest ikke engang statistikker. ;)

Exactemundo.

Og så må I virkelig have mig undskyldt; jeg skal ud på det lille hus...

WAy ahead of you :P
Gravatar #17 - Systran
13. jan. 2010 22:55
fidomuh (16) skrev:
Facebook idag - et image spil, hvor alle kaemper om at se "bedst" ud i hinandens oejne.

Dér kan jeg ikke være mere enig. Det handler altid om at tage sig bedst ud - og tit mener folk, at hvis man ikke melder sig ind i en eller anden human "støttegruppe" eller afviser en invitiation, så er man per definition imod sagen og/eller en inhuman stodder.

Og ærligt talt er der mange overflødige grupper af den slags - eks. "100.000 imod pædofile". Ja, hvem fuck er ikke imod pædofile!? Det er jo ikke sådan, at hvis man ikke melder sig ind, at man er pædofil eller støtter dem. Jeg kunne brække mig.

Men hvis folk vil vise deres sympati for folk på Haiti, er facebook, twitter mv. jo glimrende midler.
Gravatar #18 - GormDK
14. jan. 2010 20:28
Twitter hoax spreads rumors of airlines' free flights to Haiti
Et lille men aktuelt eksempel fra virkeligheden, hvor folk blev snydt, hvis de troede, Twitter alene formidler sandhed.
Gravatar #19 - myplacedk
14. jan. 2010 23:46
Systran (17) skrev:
Dér kan jeg ikke være mere enig. Det handler altid om at tage sig bedst ud - og tit mener folk, at hvis man ikke melder sig ind i en eller anden human "støttegruppe" eller afviser en invitiation, så er man per definition imod sagen og/eller en inhuman stodder.

Nogle gange er jeg altså i tvivl om jeg er på samme Facebook som i andre newz-brugere.
Gravatar #20 - arne_v
14. jan. 2010 23:55

Ifølge wikipedia er der 350 millioner brugere.

Det er i sagens natur en meget blandet flok.

Dine FB bekendte kan sagtens være meget anderledes end systrans FB bekendte.
Gravatar #21 - myplacedk
15. jan. 2010 00:26
Det er også mit gæt. Jeg synes bare folk konstant snakker som om det ikke er sådan.
Gravatar #22 - noramskull
15. jan. 2010 05:04

Jeg forstår ikke hvorfor folk vælger at bede når der sker katastrofer. Er det ikke et udtryk for Guds vrede? Og bliver han så ikke bare sur, hvis man vælger at bede ham om at hjælpe de folk han har ment skulle straffes?
Gravatar #23 - fidomuh
15. jan. 2010 11:20

Det kommer typisk af den fortolkning, at man bliver straffet, hvorfor man saa udbedrer det, ved at bede - eller at andre beder for en.

Det er saadan en, "Undskyld jeg voldtog hende der den 5-aarige"-god karma ting. :)

Religion handler jo typisk om at laegge sig ned og vente paa andre loeser problemerne ;)
Gravatar #24 - arne_v
18. jan. 2010 01:08
fidomuh (14) skrev:
Ved du overhovedet hvad det er, hvor mange der bruger dem

Den slags kan man slå op på Wikipedia.

fidomuh (14) skrev:
og hvordan de bruges? :)

Hvordan man rent praktisk bruger Twitter of Facebook er da totaligt ligegyldigt for deres betydning.

Gravatar #25 - arne_v
18. jan. 2010 01:17
fidomuh (14) skrev:
Ja, Twitter er vel fint til de her impulstanker og "OMG Jeg er saa hjaelpsom, selvfoelgelig donerer jeg hele mit hus og min roev til Haiti!" - for ikke at tage sig ud som en "uvenlig" person.

fidomuh (14) skrev:
Det ynder folk ogsaa at bruge facebook til - ligesom de der underskriftsindsamlinger, det giver et indtryk af at man vil hjaelpe, men i sidste ende saa er det 95% varm luft.

fidomuh (14) skrev:
Du burde bruge begge medier lidt, saa er jeg ret sikker paa, at du vil komme til den konklusion, at hverken eller, kan bruges som en reel indikator for, hvad folk vil bruge deres penge paa.

fidomuh (14) skrev:
Jojo, det er da fint til at vise at flere og flere tage laptoppen med ud og skide eller wanke, men det siger vist ikke meget om deres lyst til at hjaelpe Haiti :D

fidomuh (16) skrev:

Hvis i staar 5 mand sammen, hvor 4 gerne vil donere til X *godt* projekt.
Altsaa, mad til folk der er ved at doe, eller noget fancy horribelt noget, saa vil den sidste person naesten altid ytre et samtykke, uanset om det saa sker bagefter - og det er netop det der karakteriserer Facebook idag - et image spil, hvor alle kaemper om at se "bedst" ud i hinandens oejne.

Du har vist misforstået hvad påstanden omkring Twitter (og FB) gik på.

Der er ingen som har påstået at man kan aflæse hvad folk ender op med at mene og bidrage med.

Men man kan aflæse hvad folk interesserer sig for lige her og nu. Man kan aflæse hvad folk tror lige her og nu.

Rigtigt mange folk interesserer sig katastrofen. Det er en kendsgerning. At mange af dem aldrig får sendt et bidrag til Røde Kors eller anden nødhjælps organisation ændrer ikke på dette.

Man får nogle beretninger fra dem som oplever katastrofen. Den er meget subjektiv. Og når der kommer en 500 siders rapport om katastrofen om 2 år som giver præcise tal for dødsfald, sammenstyrede huse etc. så giver den muligvis et lidt andet billede. Men de beslutninger som træffes idag sker på baggrund af hvad man ved idag - ikke på baggrund af hvad man finder ud af ved grundig analyse med masse af tid bagefter, når det hele er overstået.

Gravatar #26 - arne_v
18. jan. 2010 01:19

Der er både hoax'es og et større antal scam's.

Men det er jo også et udtryk for, at det er noget som folk interesserer sig for.
Gravatar #27 - fidomuh
18. jan. 2010 08:28

Du har vist misforstået hvad påstanden omkring Twitter (og FB) gik på.

OK?
Læg mærke til hvor mange der vil bede for dem.

Er jeg den eneste der ville blive totalt pissed hvis det var DK der skvattede sammen, og halvdelen af dem der interesserer sig for det sætter sig ned med foldede hænder?!

Nej, jeg tror ikke jeg har misforstaaet noget.

Der er ingen som har påstået at man kan aflæse hvad folk ender op med at mene og bidrage med.

Nej, det bruges bare som en indikator for det.

Men man kan aflæse hvad folk interesserer sig for lige her og nu. Man kan aflæse hvad folk tror lige her og nu.

Det er enormt interessant at sidde paa toenden og Twitte, ja.

Rigtigt mange folk interesserer sig katastrofen.

ZOMG NO SHIT?!
Var den ikke lidt aabenlys?

Det er en kendsgerning.

Jada, og det havde de ogsaa gjort, uden Facebook.

At mange af dem aldrig får sendt et bidrag til Røde Kors eller anden nødhjælps organisation ændrer ikke på dette.

Naeh, men det er saa stadig ikke mig der bruger FAcebook eller Twitter som et medium til at se folks intentioner.

Man får nogle beretninger fra dem som oplever katastrofen. Den er meget subjektiv. Og når der kommer en 500 siders rapport om katastrofen om 2 år som giver præcise tal for dødsfald, sammenstyrede huse etc. så giver den muligvis et lidt andet billede. Men de beslutninger som træffes idag sker på baggrund af hvad man ved idag - ikke på baggrund af hvad man finder ud af ved grundig analyse med masse af tid bagefter, når det hele er overstået.

Yes?
Og det har ligepraecis INTET med Twitter eller Facebook at goere.

Om folk vaelger at donere eller ej, kan ikke udledes af Facebook - medmindre Facebook da ligefrem giver mulighed for at donere direkte deri, med posts paa ens profil.

Det ville nok faa en del til at goere det, ud af rent Imagemaessige aarsager :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login