mboost-dp1
Hvad sker der med midler som ikke bliver brugt i et budget i en boligforening?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg er ikke den store jurist/økonom. Derfor spørger jeg newz.dk-oraklet til råds.
Hvis nu der er sat 200.000 kr. af i et budget for en boligafdeling til vedligeholdelse af f.eks. vinduer men der ikke bliver brugt mere end 100.000 kr. Hvad sker der så med de resterende 100.000 kr? Forsvinder de eller indgår de til næste år på samme post eller hvad sker der?
Hvis nu der er sat 200.000 kr. af i et budget for en boligafdeling til vedligeholdelse af f.eks. vinduer men der ikke bliver brugt mere end 100.000 kr. Hvad sker der så med de resterende 100.000 kr? Forsvinder de eller indgår de til næste år på samme post eller hvad sker der?
Hvis pengene er øremærket til et specielt formål skal de bruges til de formål. Normalen er at pengene bare går overtil posten på næste års budget, og typisk er det også normalt at have overskud på en vedligeholdeleskonto for at kunne have råd til større udgifter som tag eller facaderenovation, skift af vinduer etc.
Er pengene ikke øremærket til vedligholdelse, må bestyrelsen bestemme hvad de skal bruges til.
Er pengene ikke øremærket til vedligholdelse, må bestyrelsen bestemme hvad de skal bruges til.
Ja det kommer lidt an på hvordan det er besluttet. Hvis det f.eks. er blevet besluttet at der skulle renoveres vinduer, der er blevet afsat 200k til det, og man når året er omme har afsluttet projektet og det kun har kostet 100k, så vil resten jo typisk bare indgå i den normale drift.
Men hvis der er afsat 200k, man kun har brugt 100k og ikke er færdig, så kan resten af pengene ikke pludselig blive brugt til et nyt cykelskur, ihverfald ikke uden det bliver vedtaget ved en generalforsamling.
Foreninger og deres regler er lidt spøjst en gang imellem.