mboost-dp1
Hvad sker der med midler som ikke bliver brugt i et budget i en boligforening?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg er ikke den store jurist/økonom. Derfor spørger jeg newz.dk-oraklet til råds.
Hvis nu der er sat 200.000 kr. af i et budget for en boligafdeling til vedligeholdelse af f.eks. vinduer men der ikke bliver brugt mere end 100.000 kr. Hvad sker der så med de resterende 100.000 kr? Forsvinder de eller indgår de til næste år på samme post eller hvad sker der?
Hvis nu der er sat 200.000 kr. af i et budget for en boligafdeling til vedligeholdelse af f.eks. vinduer men der ikke bliver brugt mere end 100.000 kr. Hvad sker der så med de resterende 100.000 kr? Forsvinder de eller indgår de til næste år på samme post eller hvad sker der?
Hvis pengene er øremærket til et specielt formål skal de bruges til de formål. Normalen er at pengene bare går overtil posten på næste års budget, og typisk er det også normalt at have overskud på en vedligeholdeleskonto for at kunne have råd til større udgifter som tag eller facaderenovation, skift af vinduer etc.
Er pengene ikke øremærket til vedligholdelse, må bestyrelsen bestemme hvad de skal bruges til.
Er pengene ikke øremærket til vedligholdelse, må bestyrelsen bestemme hvad de skal bruges til.
Ja det kommer lidt an på hvordan det er besluttet. Hvis det f.eks. er blevet besluttet at der skulle renoveres vinduer, der er blevet afsat 200k til det, og man når året er omme har afsluttet projektet og det kun har kostet 100k, så vil resten jo typisk bare indgå i den normale drift.
Men hvis der er afsat 200k, man kun har brugt 100k og ikke er færdig, så kan resten af pengene ikke pludselig blive brugt til et nyt cykelskur, ihverfald ikke uden det bliver vedtaget ved en generalforsamling.
Foreninger og deres regler er lidt spøjst en gang imellem.
Men hvis der er afsat 200k, man kun har brugt 100k og ikke er færdig, så kan resten af pengene ikke pludselig blive brugt til et nyt cykelskur, ihverfald ikke uden det bliver vedtaget ved en generalforsamling.
Foreninger og deres regler er lidt spøjst en gang imellem.
Jeg var i bestyrelsen for en andelsboligforening i Århus med en opsparing på knapt en million. De penge blev brugt til renovering. Alternativt var de blevet brugt til huslejenedsættelser af hensyn for beboere og salgopstillinger. Opsparingen var resultatet af årlige overskud på budgettet. I vores forening blev bruget af pengene afgjort ved generalforsamlinger.
Hr. Kejser (1) skrev:Jeg er ikke den store jurist/økonom. Derfor spørger jeg newz.dk-oraklet til råds.
Hvis jeg skal forstå dig ret, så har din boligforening, i deres budget, sat 200.000 kr. af til vedligeholdelse og nu vil du så gerne vide, hvor pengene bliver af, hvis de ikke bliver brugt.
Mit svar må så blive, at de forsvinder ingen steder hen. De ligger stadig i kassererens kasse.
Du skal adskille begreberne, budget og beholdning, for at forstå det.
Beholdningen eller kassebeholdningen, er det beløb jeres forening reelt ligger inde med. Budgettet er et opstillet forslag til, hvordan og til hvad, beholdningen skal bruges.
Lad os sige at du har xx antal kroner i banken. Det er din beholdning. Du opstiller så et budget der siger, at du vil bruge 10% at dette beløb, om året, på en ferie. Det kan så godt være at din ferie kun koster 8% af din beholdning, hvorved du har overskud på dit budget. Hvor om alting er, har overskuddet aldrig forladt din bank (forudsat at du har brugt dankort og ikke hævet pengene). Overskuddet kan du så bruge til næste års ferie.
Koster din ferie derimod 12% af din beholdning, har du haft underskud på dit budget og de penge er så forsvundet fra din beholdning og du må spare lidt på næste års ferie.
Og nej! Et budget overskud behøver ikke bruges til samme post næste år. De 100.000 kr. der blev til overs, kan bestyrelsen vælge at bruge til noget andet.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.