mboost-dp1

Hvad tænker du om boligpriserne?

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
19. maj 2008 20:28
Jeg faldt lige over en side, hvor det er ret overskueligt at se boligers liggetider og prisfald: http://www.boliga.dk/

Det fik mig til at tænke... Jeg har selv en lejlighed, jeg overvejer at sætte til salg. Men er det det rette tidspunkt? Virker det ikke lidt desparat at sætte en lejlighed til salg og hele tiden justere prisen nedad? Sender det ikke nogle besynderlige og uheldige signaler?

Er det strengt taget ikke bedre at vente til priserne ligger i det realistiske leje - eller måske er på vej op igen?

Jeg tænker lige i øjeblikket som forretningsmand. Det er min erfaring, at man i dårlige tider IKKE skal sætte priserne ned på sine produkter, men i stedet konkurrere på andre faktorer som service, kvalitet og point of difference.

Gælder dette egentlig ikke også boliger? Er Danmark fyldt med elendige og desparate forretningsfolk, der ikke kan se langt nok frem til at kunne tjene deres investeringer hjem?

Er det de samme personer, der ville sælge deres aktier ved første tegn på kursfald? Og er landet proppet med dårlige rådgivere i form af "professionelle" ejendomsmæglere, der i virkeligheden kun har ét for øje: omsætning - ?

Jeg vil i hvert fald ikke sælge min lejlighed til dumpingpriser. Det kan måske godt virke stædigt og dumt / naivt, men som fungerende forretningsmand strider det imod alt, hvad jeg har lært og erfaret.

Din holdning?
Gravatar #2 - buch
19. maj 2008 20:50
Jeg ville have solgt for 2 år siden ;)

Men nej, jeg vil faktisk modsat dig sælge nu, da jeg tror at bolig priserne har toppet og ikke kommer derop inden for de næste 5-10 år.

Du vil nu kunne se at din lejlighed bare bliver mindre og mindre værd, indtil den når det tidligere "normale" pris leje.

Hvis du vil score en gevinst, så skal der sælges nu og her, hvis ikke jamen så har du jo ikke så meget at bekymre dig om.
Gravatar #3 - Snoop
19. maj 2008 20:52
Man kunne sammenligne det med de personer som køber ind i 7-Eleven/tanken. Det er nemt og hurtigt.

Hvis den nye perfekte lejlighed er til salg nu, hvorfor så vente med at sælge ens gamle? Hvorfor ikke betale de tusinde kroner det koster og få det gjort nu.

Ligesom dem, der ikke gider gå de 20 skridt videre fra tanken og ned til Netto, hvor det koster det halve?

Mange mennesker har "for" mange penge i dag, og vil have det så nemt som nu muligt. Uanset prisen.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
19. maj 2008 20:59
Langt de fleste mennesker der sælger (eller forsøger at sælge) deres bolig nu, er nok tvunget til det, enten på grund af en skilsmisse eller fordi de har fundet deres drømmehus, og købt det, inden de har fået solgt det gamle hus endnu.
Gravatar #5 - buch
19. maj 2008 21:02
4 skrev:
Langt de fleste mennesker der sælger (eller forsøger at sælge) deres bolig nu, er nok tvunget til det, enten på grund af en skilsmisse eller fordi de har fundet deres drømmehus, og købt det, inden de har fået solgt det gamle hus endnu.

Hvad basere du det på, at det er tvangssalg der er grunden til at huse bliver solgt for tiden?
Gravatar #6 - myplacedk
19. maj 2008 21:30
Det er mit hjem, ikke en investering. Har jeg råd til det jeg har lyst til, så køber jeg.

Jeg købte hus da prisen var på toppen. Hvad skulle jeg ellers? Jeg trængte til at flytte, og der dukkede et hus op der levede op til samtlige betingelser.

Hvis fruen er ved at lave mad, og mangler mælk til sovsen, og sender mig afsted, vender jeg sgu ikke tilbage med beskeden "der var ikke et godt tilbud". ;-)

Men man ikke har så meget imod at flytte, eller det ikke betyder så meget hvornår man flytter, så kan man vel godt spekulere lidt i det. Det er bare ikke lige mig.
Gravatar #7 - Corholio
19. maj 2008 21:33

... men det er jo også rimeligt sjældent at en liter mælk nærmer sig prisen for en gennemsnitligt villa.
Gravatar #8 - Cloud02
19. maj 2008 21:40
Hvis du sælger nu for at købe et andet hjem, pga. de høje priser, så er det hjem du køber nok også ligeså dyrt og så er gevinsten vel den samme...

Jeg glæder mig til at se om 5-10 år, når folk rent faktisk opdager at de kun har betalt renter af deres lån, fordi de var så smarte at tage et afdragsfrit lån. På det tidspunkt forudser jeg, at der vil være den ene tvangsauktion efter den anden.
Gravatar #9 - myplacedk
19. maj 2008 21:40
Villaen holder så til gengæld også en del længere.
Gravatar #10 - buch
19. maj 2008 21:41
Du er så blandt dem der har for mange penge, eller også har du et meget dyrt afdragsfrit forbrugslån?

Apropo afdragsfrie forbrugslån. Jeg har en idé om at vi inden en kort årrække kan se utroligt mange tvangssalg på huse, fordi folk ikke har råd til at betale deres lorte lån.
Det vil jo så resultere i lave priser fordi der kommer alt for mange boliger til salg.
Gravatar #11 - rackbox
20. maj 2008 04:13
#6 ja, det er jo en god pointe... Men selvom det for dig ikke er en investering, så er det øjensynligt en investering set med markedets øjne. Og en dårlig én af slagsen i øjeblikket. Og når boligpriser er fløjet så usandsynligt urealistisk op i vejret over en ret kort periode, så er det IMO svært at se et hus som "bare et hjem".

#8 Hvis du køber et hus til 5 millioner i dag, men sælger en lejlighed til 1 million, så har du muligvis tjent 300K på lejligheden, men til gengæld mistet 2M på huset. For dengang du købte lejligheden til 700K kostede huset kun 3M.

Det vil sige, at hvis boligpriserne falder ligeligt fordelt i %, så kan det betale sig at skifte fra småt til stort.

Ja - afdragsfrie lån havde jeg helt glemt at tage med i betragtning. Ville det give mening at antage at fordi bankerne pludselig tilbyder folk, der ellers ikke ville have haft råd, muligheden for at købe en bolig, så er vi idag kommet til et punkt, hvor mængden af potentielle købere er faldet med faldende boligpriser til følge? Er det så bankernes skyld? (:P)
Gravatar #12 - myplacedk
20. maj 2008 05:07
10 skrev:
Du er så blandt dem der har for mange penge, eller også har du et meget dyrt afdragsfrit forbrugslån?

He, jeg har nu ingen dyre evigheds-lån. :)

Men om jeg har/havde for mange penge kan man vel altid diskutere.

Jeg kan fortælle at jeg er så heldig, at det jeg aller helst vil have, næsten er det billigste man kan få. (Kollegie-værelser er ikke lige mig.)

Jeg vil have fred og albuerum - dvs. jeg skulle ud på landet. Jeg har fundet mig et hus med over 10.000 m2 grund, og marker næsten hele vejen rundt. Eneste nedtur er at huset trænger til at blive sat i stand. Men på den anden side, vi flyttede bla. herud for at få mulighed for at lave hobby-projekter, og det første er så at sætte hus og have i stand.

Vi fik drømmehuset for 1,5 millioner, på en tid hvor kolleger (med nogenlunde samme indtægt) køber huse til 2,5 millioner.

Jeg ved godt at det for 10 år siden kun var halvt så meget værd, og det om 5 år måske er dernede omkring igen. Men det ændrer egentlig ikke så meget i praksis, ud over muligheden for at låne i friværdien.
Gravatar #13 - myplacedk
20. maj 2008 05:14
Ang. afdragsfrie lån, så fatter jeg ikke de er blevet så populære.

De er kun gode til én ting, og det er hvis man er i en midlertidig situation med økonomiske problemer. Fx. hvis man er arbejdsløs, og vælger at flytte eller købe bil for at udvidde mulighederne.

Hvis man bare er helt almindelig lavt uddannet og lavt lønnet, så bliver det nok ikke voldsomt meget bedre foreløbig, og så må man nøjes med lån der rent faktisk hænger sammen.

Heldigvis er situationen ikke lige så slem som i USA, men man kan da godt spekulere lidt på om Danmark er ved at lave samme fejl.

(Og situationen i USA som jeg har forstået den er ganske kort: Man kom med en type boliglån, hvor første år var langt det billigste, derefter steg prisen voldsomt. Men ejendomsmæglere og boligrådgivere kigger kun på økonomien for det første år. Derfor har rigtigt mange købt et hus de ikke havde råd til, og efter et år må de indse at de ikke har råd. Huset kommer på tvangsauktion eller noget, og både kunden og banken mister en hulens masse penge. Dette startede kredit-krisen, som vi heldigvis ikke mærker helt så meget til i Danmark. Men det betyder at de danske banker har fået sværere ved at låne penge på verdensmarkedet, hvilket er årsagen til de seneste rentestigninger.)
Gravatar #14 - Ju9or
20. maj 2008 06:55
3 skrev:
Hvis den nye perfekte lejlighed er til salg nu, hvorfor så vente med at sælge ens gamle? Hvorfor ikke betale de tusinde kroner det koster og få det gjort nu.

4 skrev:

De fleste sælger nok det ene, da det det typisk nok er sådan at hverken lejlighed eller hus er betalt ud. Og derfor forlanger banken/kreditforeningen jo stadig sin penge for det. Og det er ikke mange der har råd til at betale for både hus OG lejlighed. Så skal man jo kunne leje det ud til samme pris som man afbetaler med... Men så kunne lejeren måske lige så godt selv købe...?
Gravatar #15 - Cloud02
20. maj 2008 08:28
Du mener da vel omvendt. At det bedre kan betale at gå fra stort til småt. Da du tjener en mil, eller mere på huset og kun betaler 300k mere for lejligheden.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login