mboost-dp1
Hvor bliver håret af???
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Ja, nu kunne det jo lyde som en klage over, hvor mit prægtige hovedhår forsvinder hen, efterhånden som issen bliver mere og mere udsat for solskoldning. Men det er nu ikke det, som tråden handler om.
I kender sikkert allesammen de scrapbøger, som forældre har med deres børns hårlokker. De holder jo i generationer og ser ikke ud til at forgå med tiden. Tilsvarende finder arkæologer gamle afdøde mennesker, hvor det eneste, der er tilbage, er håret og skellettet. Hår er altså meget holdbart.
Nu tænker jeg... Katte fælder. Hunde fælder. Alle dyr med hår fælder. Hvor bliver alt det hår af? Vi taler mange tusinde års akkumulerede hårtab. Sidder det i buske? Bliver det skyllet ud i havet? Hvad sker der med det? Hvorfor blæser det ikke konstant ind i vores øjne?
I kender sikkert allesammen de scrapbøger, som forældre har med deres børns hårlokker. De holder jo i generationer og ser ikke ud til at forgå med tiden. Tilsvarende finder arkæologer gamle afdøde mennesker, hvor det eneste, der er tilbage, er håret og skellettet. Hår er altså meget holdbart.
Nu tænker jeg... Katte fælder. Hunde fælder. Alle dyr med hår fælder. Hvor bliver alt det hår af? Vi taler mange tusinde års akkumulerede hårtab. Sidder det i buske? Bliver det skyllet ud i havet? Hvad sker der med det? Hvorfor blæser det ikke konstant ind i vores øjne?
Jeg tror at alverden regeringer i flere hundrede år har bekæmpet netop dette, ved at indsamle alt håret.
For generationer siden var dette et ellers meget stort problem.
Vi kender jo alle sammen udtrykket "hårdfør".. men se nu her!
Nu fjerner vi et simpelt bogstav som "d" og vupti!!
HÅRFØRE
Dette fænomen er ældgammelt og kan dateres tilbage til det antikke Rom, hvor gaderne flød med hår og det var umuligt for hestevogne og deslige at få ordentligt vejgreb.
Ordet "hårføre" havde altså samme betydning som vore tids "glatføre"..
Med tiden blev ordet "hårføre" udvandet og man brugte det mere og mere om folk som var utrolig sikre på benene eller køretøjer som kunne modstå udskridninger.
I vore tid har det dog fuldstændig mistet sin betydning og bliver brugt i flæng, som det passer menigmand.
Det er en skændsel siger jeg Jer...EN SKÆNDSEL!!
For generationer siden var dette et ellers meget stort problem.
Vi kender jo alle sammen udtrykket "hårdfør".. men se nu her!
Nu fjerner vi et simpelt bogstav som "d" og vupti!!
HÅRFØRE
Dette fænomen er ældgammelt og kan dateres tilbage til det antikke Rom, hvor gaderne flød med hår og det var umuligt for hestevogne og deslige at få ordentligt vejgreb.
Ordet "hårføre" havde altså samme betydning som vore tids "glatføre"..
Med tiden blev ordet "hårføre" udvandet og man brugte det mere og mere om folk som var utrolig sikre på benene eller køretøjer som kunne modstå udskridninger.
I vore tid har det dog fuldstændig mistet sin betydning og bliver brugt i flæng, som det passer menigmand.
Det er en skændsel siger jeg Jer...EN SKÆNDSEL!!
2 første links jeg lige kunne finde.
Håret nedbrydes ligesom alt andet da det består af proteiner.
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen01/gen013...
Iflg. disse havefolk nedbrydes håret hurtigere, såfremt det holdes fugtigt.
http://forums2.gardenweb.com/forums/load/organic/m...
Så mon ikke at håret løbende bliver nedbrudt på normal vis, efter det har været udsat for regn og mikrober?
Håret nedbrydes ligesom alt andet da det består af proteiner.
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen01/gen013...
Iflg. disse havefolk nedbrydes håret hurtigere, såfremt det holdes fugtigt.
http://forums2.gardenweb.com/forums/load/organic/m...
Så mon ikke at håret løbende bliver nedbrudt på normal vis, efter det har været udsat for regn og mikrober?
Godt spørgsmål, faktisk :P..
Ved ikke hvor alt håret bliver af, men ved, at noget af det bliver samlet sammen af andre dyr (bl.a. fugle), og brugt til reder, huler osv. til at forre med, så de og deres unger nemmere kan holde varmen :-)
Ved ikke hvor alt håret bliver af, men ved, at noget af det bliver samlet sammen af andre dyr (bl.a. fugle), og brugt til reder, huler osv. til at forre med, så de og deres unger nemmere kan holde varmen :-)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.