mboost-dp1
Hvordan laves en processor?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Det kommer lidt an på hvad du mener med 'laves'. Jeg ved ikke meget om hvordan de fremstilles sådan rent fabriks-teknisk, andet end at det er noget med silicum-wafers. Men det kan man sikkert læse meget mere om andre steder.
Og så er der hele spørgsmålet om hvordan chippen designes (dvs. før den massefremstilles). Det er også meget teknisk og handler om minimere modstand/varmeudvikling og om caches, pipelines og så videre.
Noget andet er hvordan de 'virker'. Det er lidt lettere at forklare, i generelle termer, hvis det er det du er interesseret i.
Og så er der hele spørgsmålet om hvordan chippen designes (dvs. før den massefremstilles). Det er også meget teknisk og handler om minimere modstand/varmeudvikling og om caches, pipelines og så videre.
Noget andet er hvordan de 'virker'. Det er lidt lettere at forklare, i generelle termer, hvis det er det du er interesseret i.
Processorer laves ikke. De fødes. Faktisk består en processor af x-antal millioner/milliarder kinesere/asiater kaldet "transistorer". Disse "transistorer" er en meget-meget små asiat, der sidder og måler på et ben, for i det tilfælde, der er spænding på omtalte ben, at lukke en meget kraftigere spænding igennem de to andre (jeg kan ikke huske de specifikke bens navne - undskyld).
Den rigtige forklaring kommer her:
..., der sætter processen i gang, hvorved processorerne...
True story!
SlettetBruger (5) skrev:Nisser
..., der sætter processen i gang, hvorved processorerne...
ZiN (6) skrev:fødes. Faktisk består en processor af x-antal millioner/milliarder kinesere/asiater kaldet "transistorer". Disse "transistorer" er en meget-meget små asiat, der sidder og måler på et ben, for i det tilfælde, der er spænding på omtalte ben, at lukke en meget kraftigere spænding igennem de to andre
True story!
Nilks (10) skrev:Base, collector & emitter?
Base er det ben kineserne står på. Collector er det ben de sparker med (ligesom i fodbold). Emitter er 'det tredje ben' aka penis.
Så kineserne skal alle sammen være af hankøn og alle sammen enten være venstre- eller højrefodede. Det er også det man kalder big-endian og little-endian (fordi kinesere typisk er lidt større i venstre side).
røvskæg (12) skrev:#2 er meget relevant.
Hvad menes der med spørgsmålet :
Fremstilling eller funktion ?
Siden, at han skriver passivt (som her "laves"), så må man stærkt formode, at der menes at fremstille.
Ellers skulle have lave hele to skrivefejl i en sætning med fire ord, og det er lige voldsomt nok.
Jeg kan derfor sagtens sove i nat i troen på, at der vitterlig menes, hvordan en processor fremstilles. :)
@13
Ja det har du nok ret i.
+ OP er tilsyneladende hankøn. Det havde dog været noget helt andet, hvis det havde været en kvinde, der postede spørgsmålet.
Ja det har du nok ret i.
+ OP er tilsyneladende hankøn. Det havde dog været noget helt andet, hvis det havde været en kvinde, der postede spørgsmålet.
xXgmzorXx (16) skrev:Som jeg kan se, vil I gerne have jeg uddyber det lidt:
Hvordan er det at firmaerne fremstiller/laver processorne. Altså;
hvad for nogle materialer bruger de, hvilke værktøjer bruger de til det, og hvordan får de det hele skrumpet sammen til en lille chip.
'nuff said.
Hvordan er #4 og #15 ikke svar nok på det?
xXgmzorXx (18) skrev:Ignuz forklaring... nyhed (15) handler om hvordan det bliver lavet fra sand til silicium. Men hvad der sker efter det; altså hvordan man kommer transistor forbindelser på siliciummet, står der ikke noget om.
De trykkes på waferne med UV-lys.
xXgmzorXx (18) skrev:Jakobs forklaring (#4) var billederne lidt sløret. Så det kan jeg ikke ordenlig læse.
Klik på billederne enkeltvis for at forstørre.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.