mboost-dp1

I have a dream!

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
1. okt. 2008 10:27
Jeg vil nemlig gerne have lavet mit køkken lidt interaktivt.
Det er ikke noget som skal ske lige med det samme, men en ting som jeg vil lave i løbet af de næste par måneder, efterhånden som jeg får råd til de forskellige ting.

Her er min liste over det udstyr som jeg har nu:
[li]2 stk. Jamo frontenheder indbygget OK forstærker [J-SP][/li]
[li]1 stk. Xbox360 [XB][/li]
[li]1 stk. fjernsyn (bliver snarest opgraderet til ét med HDMI og 1080p [TV][/li]
[li]1 stk. DVD[/li]
[li]1 stk. stationær pc [S-PC][/li]
[li]1 stk. skærm med touchteknologi (*1)[T-SC][/li]
[li]1 stk. netværksswitch [SWITCH][/li]
[li]1 stk. MacBook Pro [MBP][/li]
[li]1 stk. bærbar PC [BPC][/li]
[li]1 stk. Brother All-in-One printer [AIO][/li]

Følgende skal jeg ud og investere i inden for den næste måneds tid
[li]1 stk. Apple AirPort Express [APx][/li]
[li]1 stk. HTPC (*2) [HTPC][/li]
[li]1 stk. en form for FTP-server (*3) [FTP][/li]
[li]2 stk. mindre højtalere til køkken [K-SP][/li]

((*1) Det er lige nu en almindelig 17" TFTskærm, men køber sådan en fætter her eller finder en brugt touchscreen fra en defekt bærbar)
((*2) Enten en selvbyggede maskine eller en NAS)
((*3) Nok bygget sammen med HTPC hvis det kan leve op til kravene)

Her kommer en nogenlunde detaljeret beskrivelse af, hvad det er som jeg vil have og lave:
STUEN:
I stuen har vi lige nu et gammelt skod Bilka fjernsyn. Dette skal inden lang tid skiftes ud med f.eks. et Sony W4500. Til TV er der lige nu sat en XB til som vi bruger som DVD. Enten skal XB skiftes ud med en PS3 eller også skal den kun bruges til at spille på. Der er ikke nogle eksterne lydkilder tilsluttet hverken XB eller TV.

Så har vi et mini-cd-anlæg som skal skrottes. Til dette har vi to J-SP sat til, som har indbygget forstærker, som dog ikke er noget at råbe hurra for, men de virker da. Når mini-anlægget er blevet skrottet, så har vi kun J-SP uden nogen form for lydkilde.

Lige nu har vi ikke noget trådløst internet, skal vi have dette. Og da vi gerne vil gøre brug af den indbyggede AirTunes del i iTunes (*4) således at man kan streame musik trådløst til både J-SP og K-SP. Således har vi valgt en APx, da man så også kan sætte printeren til.

Fra APx til J-SP og K-SP skal der jo føres nogle Mini-Jack ledninger. Da APx kun har én mini-jack udgang, skal der bruges en Y-splitter. Dette gør jo så også, at hvis man, på MBP'en eller BPC'eren, sætter den til at afspille et stykke musik, så vil musikken strømme ud til begge højtalere samtidig, hvilket ikke er helt optimalt. Man kunne så købe to styks APx men det giver ikke rigtig mening og er for dyr en løsning. Indtil videre må vi så slukke/tænde de højtalere der skal bruges. Senere hen, når J-SP skal bruges i en surroundopsætning, må vi finde på en anden løsning.

Så har vi jo så HTPC(*5) som skal sættes til TV, således at den skal bruges som harddiskoptager. Den skal dog også sættes til SWITCH (og derved til APx og AIO). Desuden så skal den jo sættes sammen med SPC således at man kan se TV på på SPC. Den skal dog også sættes til T-SC som skal placeres i køkkenet. Derfor skal HTPC også sættes til K-SP.

KØKKEN:
I køkkenet skal T-SC placeres. Den har flere formål:
[li]Bruges som opskriftsbog (derfor skal skærmen have en hvis størrelse)[/li]
[li]Bruges til at se, hvilket musik der bliver afspillet, samt kontrollere dette[/li]
[li]Gå på nettet[/li]
[li]Se programmer optaget på HTPC[/li]
[li]Se programmer live[/li]
Dette betyder flere ting, i forhold til hvilket PC T-SC skal sættes sammen med. Hvilket nok bliver HTPC, hvilket så overflødiggøre S-PC.
I køkkenet skal der også placeres de to K-SP således at man kan høre musik derude.

Har lavet et lille sødt diagram: http://peecee.dk/upload/view/133277

((*4) Der bliver ikke ændret på, hvilket musik program vi skal bruge..)
((*5)HTPC og FTP er pt. én og samme enhed)

Er dette setup realistisk?
Gravatar #2 - Norrah
1. okt. 2008 10:48
Hvorfor ikke anskaffe en receiver til håndteringen af alt lyden?
Ved godt det er lidt dyrt og man skal havde alle de satans kabler.
Men det er da en "bedre" løsning.

Lyder som et skægt projekt.
Opdater endelig.
Gravatar #3 - MiniatureZeus
1. okt. 2008 11:00
#2 Har ikke kunnet finde nogle recievere som kan virke sammen med AirTunes, uden at man skal bruge alle mulige hacks.

Det er selvfølgelig planen, som det også ses på diagrammet, at vi senere hen skal have en ordentlig reciever som kan bruges til surround lyd.
Gravatar #4 - Norrah
1. okt. 2008 11:12
#3 selvom jeg er en stor tilhænger af AirTunes.
Så kan der sikkert findes andre løsninger der kan sende. f.eks. DTS lyd gennem luften.

ved godt den er lidt dyr, men den her burde kunne klare det. Og hvis den kan, så findes der sikkert andre.
Gravatar #5 - MiniatureZeus
2. okt. 2008 10:39
http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/artikler_og_go...
Genialt ! De laver en demo her i weekenden :)

Den kiggede jeg godt på, men den er alt alt for dyr, både i forhold til pengepungen, men også i forhold til mine højtalere.
Gravatar #6 - Norrah
2. okt. 2008 16:35
#5 og 7.000 for den anden geniale ting? er ikke for meget?...
Anyway, de viser den frem i hifi klubben i et arrangement i weekenden.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
2. okt. 2008 18:56
SU... ;)

Men åbenbart et forkert link, for var arrangementet som jeg hentød til :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login