mboost-dp1
Immun overfor reklamer
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hejsa folk på Newz.dk!
Her den anden dag sad jeg med min mor og surfet rundt efter nogle ting, jeg skulle købe. Som sædvanligt brugte jeg Google og kom ind på diverse sider. Pludseligt kigger min mor underligt på mig, og bér mig gå en side tilbage, og peger på en reklame for præcist den ting vi ledte efter, endda billigere end hvad vi havde fundet frem til på diverse sider.
Efter lidt snakken siger hun at mens vi har surfet rundt på siden er reklamen dukket op flere gange, men hun troede at jeg surfet rundt efter den endnu billigere. Efter lidt test og sådan lidt, hvor vi surfet lidt rundt, fandt vi ud af at jeg simpelthen ikke så reklamer på de 50-60 sider vi var inde på. Hvorimod hun kunne nævne mindst 20 af dem.
Jeg har grublet over det nogle dage, og har lagt mærke til at jeg slet ikke ser reklamer, at jeg nærmest sortere dem fra.
Jeg ved ikke om det giver mening, dog håber jeg på I forstår det grundlæggende.
Så mit spørgsmål lyder, hvordan har du det med reklamer på sider, og det også noget I slet ikke ligger mærke til?
Her den anden dag sad jeg med min mor og surfet rundt efter nogle ting, jeg skulle købe. Som sædvanligt brugte jeg Google og kom ind på diverse sider. Pludseligt kigger min mor underligt på mig, og bér mig gå en side tilbage, og peger på en reklame for præcist den ting vi ledte efter, endda billigere end hvad vi havde fundet frem til på diverse sider.
Efter lidt snakken siger hun at mens vi har surfet rundt på siden er reklamen dukket op flere gange, men hun troede at jeg surfet rundt efter den endnu billigere. Efter lidt test og sådan lidt, hvor vi surfet lidt rundt, fandt vi ud af at jeg simpelthen ikke så reklamer på de 50-60 sider vi var inde på. Hvorimod hun kunne nævne mindst 20 af dem.
Jeg har grublet over det nogle dage, og har lagt mærke til at jeg slet ikke ser reklamer, at jeg nærmest sortere dem fra.
Jeg ved ikke om det giver mening, dog håber jeg på I forstår det grundlæggende.
Så mit spørgsmål lyder, hvordan har du det med reklamer på sider, og det også noget I slet ikke ligger mærke til?
Jeg ser normalt heller ikke reklamerne. Og dem jeg ser generer mig så voldsomt, at jeg formentlig smækker den i adblockeren. (Dem med lyd på eller voldosmme animationer.)
Det hedder "bannerblindhed", og er et problem der er lidt større, end man lige skulle tro. For bannerblindhed omfatter alt hvad der LIGNER reklamer.
Det var oppe her på newz for et stykke tid siden. Men havde lavet et undersøgelse, hvor man bla. skulle finde noget bestemt information på en bestemt hjemmeside. De fleste kunne ikke finde det, eller havde svært ved det.
Det sjove var, at det stod på forsiden. Det var enda noget af det tydeligste der overhovedet var på forsiden. Men det var så fremhævet, at ingen så det.
Bannerblindheden går kraftigt ud over klik-procenten. Hvis man ikke ser reklamen, så klikker man jo heller ikke på den. (Og tilsvarende for pay-per-action osv.)
Men det vigtige her er, at men UBEVIDST stadig ser reklamen. Selv om du ikke er klar over at reklamen har været der, kan du stadig udsættes for branding.
Jeg så et eksempel på dette i TV. En gruppe mennesker blev bedt om hver for sig at designe et logo til et fiktivt firma eller produkt. Resultaterne var forbløffende ens. Indtil gruppen fik at vide at forsøget startede før de ankom, på turen derhen havde de set logoet 10-20 gange uden at lægge mærke til det.
Det hedder "bannerblindhed", og er et problem der er lidt større, end man lige skulle tro. For bannerblindhed omfatter alt hvad der LIGNER reklamer.
Det var oppe her på newz for et stykke tid siden. Men havde lavet et undersøgelse, hvor man bla. skulle finde noget bestemt information på en bestemt hjemmeside. De fleste kunne ikke finde det, eller havde svært ved det.
Det sjove var, at det stod på forsiden. Det var enda noget af det tydeligste der overhovedet var på forsiden. Men det var så fremhævet, at ingen så det.
Bannerblindheden går kraftigt ud over klik-procenten. Hvis man ikke ser reklamen, så klikker man jo heller ikke på den. (Og tilsvarende for pay-per-action osv.)
Men det vigtige her er, at men UBEVIDST stadig ser reklamen. Selv om du ikke er klar over at reklamen har været der, kan du stadig udsættes for branding.
Jeg så et eksempel på dette i TV. En gruppe mennesker blev bedt om hver for sig at designe et logo til et fiktivt firma eller produkt. Resultaterne var forbløffende ens. Indtil gruppen fik at vide at forsøget startede før de ankom, på turen derhen havde de set logoet 10-20 gange uden at lægge mærke til det.
Når jeg ligger mærke til en reklame, er det typisk fordi den er irriterende (forstyrrer i skærmbilledet, eller bruger alt for mange ressourcer)
Skal dog siges at reklamer der skiller sig ud enten ved f.eks ved at være interaktive (mini spil. osv) eller pudsige (microsoft reklamen hvor robotton fikser newz logoet) fanger min opmærksomhed
tror desuden at folk der ikke bruger internettet meget har en tendens til at ligge mere mærke til reklamer end folk der bruger flere timer på nettet om dagen..
Skal dog siges at reklamer der skiller sig ud enten ved f.eks ved at være interaktive (mini spil. osv) eller pudsige (microsoft reklamen hvor robotton fikser newz logoet) fanger min opmærksomhed
tror desuden at folk der ikke bruger internettet meget har en tendens til at ligge mere mærke til reklamer end folk der bruger flere timer på nettet om dagen..
Hvis de indeholder noget, der ligner noget interressant, så ser jeg dem. Ellers registrerer jeg dem slet ikke.
Jeg tror at det er normalt. Da jeg var supporter, og læste igennem emner i folks postkasser, for at slette mails, der blokerede (det gjorde de af og til, da man havde modem), så registrerede jeg absolut intet i hukommelsen om de øvrige mails. Jeg gjorde det naturligvis kun efter aftale med kunden og verificering af, at kunden var den rigtige.
Douglas Adams beskriver fænomenet udemærket i HHGTTG som SEP (Sombody Elses Problem)
Jeg tror at det er normalt. Da jeg var supporter, og læste igennem emner i folks postkasser, for at slette mails, der blokerede (det gjorde de af og til, da man havde modem), så registrerede jeg absolut intet i hukommelsen om de øvrige mails. Jeg gjorde det naturligvis kun efter aftale med kunden og verificering af, at kunden var den rigtige.
Douglas Adams beskriver fænomenet udemærket i HHGTTG som SEP (Sombody Elses Problem)
Jeg vidste godt nok ikke det var sådan et stort emne. Jeg må indrømme at Microsoft robotten også fanget min opmærksomhed de første 2-3 gange, men er blevet lettere immun overfor nu også.
Er det på tid reklame selvskaberne begynder at tænke nyt på den her front ?
Hold kæft jeg sked i mine bukser da der pludseligt dukkede et reply op uden jeg skulle trykkede refresh. Det er dog den første side jeg har sat det ved. Kunne sådan en ting f.eks. bruges som et banner, eller vil det blive en mere negativ effekt ?
Er det på tid reklame selvskaberne begynder at tænke nyt på den her front ?
Hold kæft jeg sked i mine bukser da der pludseligt dukkede et reply op uden jeg skulle trykkede refresh. Det er dog den første side jeg har sat det ved. Kunne sådan en ting f.eks. bruges som et banner, eller vil det blive en mere negativ effekt ?
Comicom (6) skrev:Hold kæft jeg sked i mine bukser da der pludseligt dukkede et reply op uden jeg skulle trykkede refresh.
Velkommen til Web 2.0. ;-)
(Ja, jeg hader også det begreb.)
Comicom (6) skrev:Det er dog den første side jeg har sat det ved. Kunne sådan en ting f.eks. bruges som et banner, eller vil det blive en mere negativ effekt ?
Reklamer skal endelig ikke blive mere invaderende. Jo mere reklamerne gør for at fange opmærksomheden på en dårlig måde, jo flere installerer adblockere. Og de fleste med en adblocker blokerer bare for alt.
Skal de tænke nyt bliver det nok nærmere "product placement". du kender det måske fra TV: Folk zapper væk i reklame-pausen, men når Neo i The Matrix hiver sin Nokia frem er der ingen der zapper væk, praktisk talt ingen brokker sig, og typisk er der rigtig få der overhovedet tænker over det. (Telefonen er måske et dårligt eksempel, da det var ekstremt tydelig product placement.)
Jeg gjorde det selv i forbindelse med en konkurrence på en hjemmeside. Formålet var at engagere brugerne og tiltrække nye brugere, men en konkurrence skal have præmier. Præmien var let at finde, et firma gav mig gladeligt præmien. Når jeg skrev om konkurrencen var det jo naturligt at nævne hvad præmien var. Det var tilfældigvis et mærke, som gerne ville være mere kendt. De fik deres navn ud i vores nyhedsbrev, på vores forside, og adskillige andre hjemmesider skrev om vores gratis konkurrence med præmie, alle steder blev deres brand nævnt. Jeg tror ikke der var nogen der opfattede det som reklame, men sponsoren kunne godt mærke effekten.
Bloggere får foræret produkter, i håbet om at de vil anmelde det. Andre bloggere får direkte penge for at lave rosende anmeldelser. Selvfølglig ikke formuleret som en anmeldelse, men blot noget de fandt på tilbud el. lign.
Ja, branchen må søge nye veje, sådan har det altid været. Men at gøre bannerne mere opmærksomhedskrævende via nye teknikker tror jeg de skal passe på med.
#2
Jeg tror, det er den her nyhed fra september sidste år, du tænker på :) Den fokuserer på farven rød i forhold til reklamer.
Svaret på et spørgsmål var skrevet med fede, røde bogstaver på forsiden, men 86 % af brugerne kunne ikke finde det.
#8 Et andet kendt (?) eksempel på 'product placement' er en stor lastbil med Carlsberg i den første (?) Spiderman-film.
Jeg tror, du har ret i, at det lige nu virker noget bedre end mange "klassiske" reklamer. Men hvis det bliver mere populært (som der vel er stor sandsynlighed for?), bliver vi vel også "immune" over for det en dag.
On topic, så er jeg generelt ret enig med OP. Af samme grund synes jeg debatten om for mange reklamer her på newz er lidt overdrevet (men der er bestemt ikke nogen grund til at komme for meget ind på det igen, igen). Dog opfatter jeg som #3 også "interaktive" reklamer nemmer.
Jeg tror, det er den her nyhed fra september sidste år, du tænker på :) Den fokuserer på farven rød i forhold til reklamer.
Svaret på et spørgsmål var skrevet med fede, røde bogstaver på forsiden, men 86 % af brugerne kunne ikke finde det.
#8 Et andet kendt (?) eksempel på 'product placement' er en stor lastbil med Carlsberg i den første (?) Spiderman-film.
Jeg tror, du har ret i, at det lige nu virker noget bedre end mange "klassiske" reklamer. Men hvis det bliver mere populært (som der vel er stor sandsynlighed for?), bliver vi vel også "immune" over for det en dag.
On topic, så er jeg generelt ret enig med OP. Af samme grund synes jeg debatten om for mange reklamer her på newz er lidt overdrevet (men der er bestemt ikke nogen grund til at komme for meget ind på det igen, igen). Dog opfatter jeg som #3 også "interaktive" reklamer nemmer.
GormDK (10) skrev:Men hvis [product placement] bliver mere populært (som der vel er stor sandsynlighed for?), bliver vi vel også "immune" over for det en dag.
Det tror jeg faktisk ikke. Bannerblindheden betyder at bevidstheden ikke ser det, men ubevidstheden gør stadig. Det får ikke folk til at klikke, men du får stadig brandet.
Den effekt forsvinder ikke, og det er den vigtigste effekt i typisk product placement.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.