mboost-dp1
Jeg er ham...
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Det gør jeg nu... inkl mit WSPA bidrag(800), og tv pakke.(+500)
Måske har i SU banditter en ide om at i skal leve et luksus liv imens i får betalt både løn og uddannelse ^^
Eller også er livet bare så meget dyrere ovre på øen.
Måske har i SU banditter en ide om at i skal leve et luksus liv imens i får betalt både løn og uddannelse ^^
tazimn (31701) skrev:Kan du leve for ~8000 kr om måneden?
wat?
Jeg har i de sidste 6 måneder levet for 4.500 kr.. inkl. husleje, mad, internet, tv etc..
SlettetBruger (31702) skrev:Det gør jeg nu... inkl mit WSPA bidrag(800), og tv pakke.(+500)
Nej.. Jeg levede ikke i luksus.. men jeg kunne ikke få det til at løbe rundt, hvis jeg fik SU.. Så måtte jeg tjene omkring 6000 om måneden før skat.
Og jeg blev nødt til at tjene mere end 6000 ved siden af, for overhovedet at kunne studere.
Jeg var så skide uheldig at bo i Korsør og gå i skole i Næstved.. Det er 2 timer hver vej, med det offentlige.. Og 40 min i bil..
Derfor blev jeg nødt til at fravælge SU, for at arbejde i stedet. Jeg arbejdede så 22 timer om ugen, ved siden af studiet.. for at få det til at løbe rundt..
Betalte 2200 i husleje og 1000 til mad og fællesudgifter. Boede sammen med min kæreste godt nok.. Men kender mange der lever for samme beløb, og som bor alene...
Vil mene man har et overforbrug, hvis man er afhængig af et job mens man får SU..
Vil mene man har et overforbrug, hvis man er afhængig af et job mens man får SU..
...Der kan mærke at Dungeon siege 3 er lavet til konsoller. Det er simpelthen lavet til retards det spil. nu er jeg i en 'instance' hvor jeg har brugt ekstra tid på at løbe rundt og finde og læse bøger om questen og om div. Lore.
Fanme ikke om man ved slutningen af den quest så ikke får alt læst op. "Vi vil godt give noget til dem der vil lede rundt i spillet. men den der bare løber igennem skal ikke gå glip af noget"
Fucking konsol retards. Kraftedme det værste der er sket for spil-industrien efter sequels.
Fanme ikke om man ved slutningen af den quest så ikke får alt læst op. "Vi vil godt give noget til dem der vil lede rundt i spillet. men den der bare løber igennem skal ikke gå glip af noget"
Fucking konsol retards. Kraftedme det værste der er sket for spil-industrien efter sequels.
MiniatureZeus (31707) skrev:Betalte 2200 i husleje og 1000 til mad og fællesudgifter. Boede sammen med min kæreste godt nok.. Men kender mange der lever for samme beløb, og som bor alene...
Hvis jeg så fortæller dig at jeg gik ud af blev færdig på HTX i 2004.. Jeg begyndte på Datamatiker-studiet 4 år efter.. De 4 år havde jeg brugt på at arbejde.. Og i gennemsnit hevet 270.000 hjem om året..
Det gør at man har nogle faste udgifter, som er svære at komme af med..
Jeg synes godt de kunne sætte loftet op for hvad det er tilladt at tjene ved siden af..
tazimn (31709) skrev:MiniatureZeus (31707) skrev:Betalte 2200 i husleje og 1000 til mad og fællesudgifter. Boede sammen med min kæreste godt nok.. Men kender mange der lever for samme beløb, og som bor alene...
Hvis jeg så fortæller dig at jeg gik ud af blev færdig på HTX i 2004.. Jeg begyndte på Datamatiker-studiet 4 år efter.. De 4 år havde jeg brugt på at arbejde.. Og i gennemsnit hevet 270.000 hjem om året..
Det gør at man har nogle faste udgifter, som er svære at komme af med..
Jeg synes godt de kunne sætte loftet op for hvad det er tilladt at tjene ved siden af..
Nå okay :) Det ser jeg lidt som noget andet... inb4: uanset om man kan eller ej!
Jeg kan ærlig talt ikke se nogen grund til det. Hvis man har så meget tid til at tjene penge ved siden af studiet at man tjener over det man må, så burde det ikke være et problem at tjene det man får igennem SU'en.tazimn (31709) skrev:Jeg synes godt de kunne sætte loftet op for hvad det er tilladt at tjene ved siden af..
Hvordan er det egentlig idag hvis man tjener over det tilladte? Mister man så fuldstændig SU eller er det trinvist jo mere man tjener udover det tilladte?
Jeg synes det ville være fint hvis man trinvist bare mistede SU'en, så man stadig kunne tjene lidt over det tilladte og så bare få lidt mindre i SU. Selvfølgelig hele tiden så det rent faktisk kan betale sig at arbejde.
Magten (31711) skrev:eg synes det ville være fint hvis man trinvist bare mistede SU'en, så man stadig kunne tjene lidt over det tilladte og så bare få lidt mindre i SU. Selvfølgelig hele tiden så det rent faktisk kan betale sig at arbejde.
Det er vidst nok det sidste.
edit: eller man skal i hvert fald betale su'en tilbage, hvis man tjener for meget
Hånter (31699) skrev:Derimod kan de lave en arbejdsgiverbetalt pensionsordining, hvilket gør at jeg kan trække indkomsten fra i mit fradrag, ergo ingen indkomst og jeg kan så samtidig få stillet min lyst til at lege med aktier med den pensionsopsparing.
er det noget du har overvejet?
Jeg har allerede en arbejdsgiveradministreret kapitalpension, som jeg nu kommer til at betale 4.000 kroner ind på hver måned fra d. 1. august 2011.
Så, jo, det er bestemt noget, som jeg har overvejet, og det er "desværre" den enestse mulighed for, at jeg kan fortsætte med at modtage SU.
Jeg kan helt klart anbefale det, men i samme åndedrag vil jeg understrege (såfrem du ikke ved det, selvom jeg er næsten sikker på, at du gør), at du kun arbejdsgiveradministrede kapitalpensioner tæller med i fradrag. Det vil sige, at din arbejdsgiver skal oprette den.
SU-styrelsen og dit lokale SU-kontor er nogle fucking big-time hatte, der på ingen måde kender reglerne eller tør rådgive om deres egne regler, så spørg hellere din HR-medarbejder eller en, der kender en, der kender en, der engang kendte en revisor. Du får intet ud af at kontakte SU-styrelsen udover ét af følgende svar:
a) "Det ved jeg ikke" (men det skal du...)
b) "Det skal du snakke med SKAT om" (nej, det skal man ikke)
c) "Det ved jeg ikke, men jeg henviser dig til SU-styrelsen" (nej, det må du ikke)
Fucking idioter.
SlettetBruger (31700) skrev:Hvis i tjener så meget at i kommer over max allerede.. har i så brug for støtte?
Det er København. Jeg bruger omkring 5.000 kroner pr. måned alene på husleje og faste udgifter ifm. min bolig.
Så, ja, jeg har faktisk svært ved at leve for under end 8.000 kroner pr. måned. :)
MiniatureZeus (31707) skrev:Betalte 2200 i husleje og 1000 til mad og fællesudgifter. Boede sammen med min kæreste godt nok.. Men kender mange der lever for samme beløb, og som bor alene...
Det er meget svært at få det til at løbe rundt for så lidt, uden at man bor sammen med sin kæreste, og uden at man siger nej til samtlige sociale arrangementer.
Undskyld hr. MiniSøvs, men du ved ikke, hvor godt du har haft det. :)
vandfarve (31717) skrev:MiniatureZeus (31707) skrev:Betalte 2200 i husleje og 1000 til mad og fællesudgifter. Boede sammen med min kæreste godt nok.. Men kender mange der lever for samme beløb, og som bor alene...
Det er meget svært at få det til at løbe rundt for så lidt, uden at man bor sammen med sin kæreste, og uden at man siger nej til samtlige sociale arrangementer.
Undskyld hr. MiniSøvs, men du ved ikke, hvor godt du har haft det. :)
Tja, kender nu stadig venner der bor på kollegie (2000 kr i husleje pr. måned ?) der kun lever af SU, som stadig er sociale.. Indrømmet, det er jo ikke os alle der har råd til at omkomme i en ballonulykke hele tiden vel, Mikael?! :D
Magten (31711) skrev:Hvordan er det egentlig idag hvis man tjener over det tilladte? Mister man så fuldstændig SU eller er det trinvist jo mere man tjener udover det tilladte?
Jeg synes det ville være fint hvis man trinvist bare mistede SU'en, så man stadig kunne tjene lidt over det tilladte og så bare få lidt mindre i SU. Selvfølgelig hele tiden så det rent faktisk kan betale sig at arbejde.
Hvis du tjener over dit fribeløb, så skal du betale SU'en tilbage, som svarer til det beløb, som du har tjent for meget plus en straf i form af en rente.
Derfor giver det ingen mening for den gennemsnitlige dansker, der anser SU for noget, som man har "krav på". For mit vedkommende betyder det, at jeg kan arbejde 10 timer om ugen med fuld SU eller 20 timer om ugen uden SU, hvor jeg vil få det samme udbetalt groft udregnet.
Altså, jeg kan arbejde 10 timer om ugen og få SU eller vælge at arbejde 20 timer om ugen og fravælge den SU, som jeg har "krav på" (bemærk citationstegnene). Vælg selv, hvad du vil.
Så længe det er lovligt og moralsk korrekt, så vil jeg hellere arbejde så meget som muligt samt få så meget som muligt i SU. Det, som jeg tjener over mit fribeløb, sætter jeg ind på min kapitalpension, fordi jeg kan. Så simpelt er det.
I mine øjne giver det meget god mening, for hvorfor skal jeg "straffes", fordi jeg har et velbetalt job, fordi jeg har masser at lave, og fordi mit arbejde kan lide mig og gerne vil vise, at de kan lide mig ved at give mig bonusser, gratis ting etc.?
Jeg er helt enig i, at SU er ment til de personer, der ikke kan understøtte sig selv, men omvendt betyder reglerne omkring SU-fribeløb, at de dygtige og/eller heldige enten vil få mindre i SU (fordi de må melde det fra eller betale overskydende SU tilbage) end andre, eller at de skal arbejde mindre.
Derved er vi tilbage ved den ældgamle, fordelingspolitiske diskussion mellem højre- og venstrefløjen. Jeg mener her, at vi ikke skal straffe de dygtige studerende, der klarer sig godt (dvs. mig selv), men det mener andre. Desuden skal det her bemærkes, at jeg har maksimalt (MAKSIMALT!) fire timers undervisning pr. uge, når jeg har fuldt pensum. Hvad skal jeg bruge de resterende 36 timer på i min arbejdsuge? Læse pensum og skrive opgave? Pfff... Det bruger man maksimalt 10-20 timer pr. uge på. Hvis jeg ikke havde et job, så ville jeg stå bag SuperBest med den gode hr. Onkel og tylle DP. For mig er det derfor et arbejde eller slet ikke noget.
Hvad er alternativet? At jeg helt skal opsige mit job? Det hjælper sikkert på min karriere og på den danske stats strukturelle dårlige økonomi... not!
PRÆ-EDIT: Undskyld for den ekstremt lange besked om fucking alt og intet i verden, men spørgsmålet om SU og ikke mindst fribeløb er virkelig en sag, der ligger mig på sinde. Desuden er jeg af den klare overbevisning, at diskussionen er voldsomt skævvredet og ikke særlig objektiv. Derfor denne besked for at sætte fokus på andre vinkler i debatten, som tydeligvis mangler i den bredere, offentlige debat.
Thank you and good night!
MiniatureZeus (31718) skrev:Tja, kender nu stadig venner der bor på kollegie (2000 kr i husleje pr. måned ?) der kun lever af SU, som stadig er sociale.. Indrømmet, det er jo ikke os alle der har råd til at omkomme i en ballonulykke hele tiden vel, Mikael?! :D
I runde tal er der kun mulighed for 10 % af samtlige af de studerende ved Københavns Universitet at bo for omkring 2.000 kr. pr. måned.
De resterende må bo for mindst 3-4.000 kr. pr. måned, og det betyder, at stort set al SU'en bruges på boligomkostninger. Derudover skal der regnes alle de sjove ting, såsom mad og drikke (læs: Asti og Tuborg). Derved er vi lige vidt. :)
København er en dyr by at bo i (faktisk en af de dyreste i verden), så man kan ikke bebrejde de studerende, at de tager hensyn til netop dette faktum bl.a. ved at have velbetalte jobs.
INB4: "Jeg lever på et kollegium til 2 kroner om måneden, og jeg er ikke død endnu."
Fint for dig, men jeg vil faktisk gerne have et fint sted, hvor rotter ikke er gæster, og hvor møl i køkkenet ikke er ekstra protein i din vegetar-fucking-risotto. Jeg har stil, mkay?
Desuden er det på ingen måde slemt for den danske stat, at man som studerende på en lang videregående uddannelse får noget erfaring og ikke mindst, som jeg, smider mindst 6.000 kroner i statskassen i A-skat hver måned. Jeg tvivler på, at I går glip af noget ved, at jeg smider et par af de store sedler ind på en kapitalpension hver måned, når jeg trods alt deltager i det store gilde, som vi kalder det offentliges statsunderskud.
Fint for dig, men jeg vil faktisk gerne have et fint sted, hvor rotter ikke er gæster, og hvor møl i køkkenet ikke er ekstra protein i din vegetar-fucking-risotto. Jeg har stil, mkay?
Desuden er det på ingen måde slemt for den danske stat, at man som studerende på en lang videregående uddannelse får noget erfaring og ikke mindst, som jeg, smider mindst 6.000 kroner i statskassen i A-skat hver måned. Jeg tvivler på, at I går glip af noget ved, at jeg smider et par af de store sedler ind på en kapitalpension hver måned, når jeg trods alt deltager i det store gilde, som vi kalder det offentliges statsunderskud.
vandfarve (31720) skrev:I runde tal er der kun mulighed for 10 % af samtlige af de studerende ved Københavns Universitet at bo for omkring 2.000 kr. pr. måned.
De resterende må bo for mindst 3-4.000 kr. pr. måned, og det betyder, at stort set al SU'en bruges på boligomkostninger. Derudover skal der regnes alle de sjove ting, såsom mad og drikke (læs: Asti og Tuborg). Derved er vi lige vidt. :)
København er en dyr by at bo i (faktisk en af de dyreste i verden), så man kan ikke bebrejde de studerende, at de tager hensyn til netop dette faktum bl.a. ved at have velbetalte jobs.
I rest my case.. København er pisse dyr.. Har selv været ved at falde ned af stolen hver gang jeg set efter boligannoncer! Det samme gælder når man skal ud og spise eller i bio, teater etc.. Jeg ved også godt at jeg behøver et job for at kunne gøre sådanne ting så tit jeg lyster, men må indrømme (stolt!) at jeg bare sætter tæring efter næring.. Således har jeg fravalgt Roskilde (alligevel lorte musik) og sommerferie i udlandet i år, da jeg ikke har haft et job siden nytår. (Dog også pga andre grunde..).
Alligevel har ingen problemer haft ved at være social og deltage i fester etc. Men i stedet for at spise på restaurant og café, så har jeg (og mine venner) lavet mad derhjemme, og i stedet for at tage på disko-dasko, har vi drukket lidt Lidl-pilsner derhjemme, og i stedet for at tage til på Whiskey-rundtrip i UK har vi været i vores forældres sommerhus (og faktisk smagt en whiskey til over 60.000 kr. flasken! Oh yeah, mister fancy pants).
At jeg alligevel "har råd" til det, hænger dog også sammen med at jeg siden jeg blev tretten har sat 1.000 kr. ind på en løs opsparing hver måned, også når jeg ikke har haft job.. Derfor har det heller ikke været et problem for mig at betale en skatteregning på 7.000 kr.. Selvom det gjorde fandens ondt når jeg tænker på, jeg kunne have fået en MBA for den pris! (Btw, hvor er min lyserøde iPad?!)
Men når jeg får et ordentligt job, med en god løn, så vil jeg da også leve det søde studenterliv med masser af dyr tuborg (til 15 kr. i fredagsbaren..) og lækre luder-, øhm... ja..
Og at du har mulighed for at have et fedt job, og har "problemer" med hvad du skal gøre med alle dine penge, er da super for dig! Gid det var mig! *wink wink*
Derudover, så har jeg ingen problemer med, at man som studerende udnytter systemet lige indtil grænsen.. Hvorfor ikke?
vandfarve (31721) skrev:INB4: "Jeg lever på et kollegium til 2 kroner om måneden, og jeg er ikke død endnu."
Altså jeg har sgu ikke levet på den lade side når det kommer til mad og udstyr, nok primært fordi jeg aldrig kunne finde på at æde paste med billig ketchup.. Så hellere sulte! Jeg (og min kæreste) valgte i stedet, at vi hellere ville bo lidt uden for city (okay, det var faktisk fordi jeg troede jeg skulle studere i Ballerup, hvilket jeg ikke skulle alligevel) og så have flere penge om måneden til sjov og spas, end at bruge hele SU'en på en sørgelig (ja okay, vores lejlighed var også rimelig sørgelig.. men..) lejlighed på Østerbro..
For mig handler det mere om prioriteringer end om stil.. Jeg vil hellere kunne bruge 13.000 kr. på en MBP, end 13.000 kr. på 3 måneders husleje, Især når jeg kan få en større og bedre lejelighed i 6 måneder...
Vi er helt enige om hvad man ville vælge. Og ovenstående scenarie giver heller ikke mening i min verden, for det skal kunne betale sig at arbejde 20 timer istedet for 10. Der skal være en gulerod, ellers gider folk det ikke.vandfarve (31719) skrev:Derfor giver det ingen mening for den gennemsnitlige dansker, der anser SU for noget, som man har "krav på". For mit vedkommende betyder det, at jeg kan arbejde 10 timer om ugen med fuld SU eller 20 timer om ugen uden SU, hvor jeg vil få det samme udbetalt groft udregnet.
Altså, jeg kan arbejde 10 timer om ugen og få SU eller vælge at arbejde 20 timer om ugen og fravælge den SU, som jeg har "krav på" (bemærk citationstegnene). Vælg selv, hvad du vil.
Jeg mener derimod ikke at grænsen skal sættes op så man kan tjene mere end man kan nu. Kun at det skal være mere rentabelt at tjene mere, istedet for bare at modtage SU'en og arbejde lige til grænsen.
Jeg ville også gøre det hvis det var mig :) Specielt fordi jeg ligesom dig kan lide at arbejde (hell, sidder og arbejder lige nu, i min ferie >_<) og synes det er fedt.vandfarve (31719) skrev:
Så længe det er lovligt og moralsk korrekt, så vil jeg hellere arbejde så meget som muligt samt få så meget som muligt i SU. Det, som jeg tjener over mit fribeløb, sætter jeg ind på min kapitalpension, fordi jeg kan. Så simpelt er det.
I mine øjne giver det meget god mening, for hvorfor skal jeg "straffes", fordi jeg har et velbetalt job, fordi jeg har masser at lave, og fordi mit arbejde kan lide mig og gerne vil vise, at de kan lide mig ved at give mig bonusser, gratis ting etc.?
vandfarve (31719) skrev:Desuden skal det her bemærkes, at jeg har maksimalt (MAKSIMALT!) fire timers undervisning pr. uge, når jeg har fuldt pensum.
Fucking DJØFer. På første og andet semester havde jeg mellem 16 og 20 undervisningstimer pr. uge. Dertil forberedelse, projekter og aktiviteter (afleveringer etc.). SDU-TEK forventer at vi bruger i snit 42½ time pr uge for at gøre os fortjente til vires 30 ECTS point. Ved siden af det er der snart ikke tid til et job. Så forskellen på os to er, at du læser et bøssefag (pun intended) med næsten ingen undervisning og masser af fritid, og jeg læser et lidt mere hardcore fag, hvor vi ikke har så skide meget fritid at der er tid til at supplere SUen.
hvad sker der lige for det nye drug som er blevet fundet på gaderne i Rusland..så et klip på [url= som viste hvad følgerne af det var(var næsten ved at brække mig)
mikk4237880 (31727) skrev:hvad sker der lige for det nye drug som er blevet fundet på gaderne i Rusland..så et klip på [url= som viste hvad følgerne af det var(var næsten ved at brække mig)
Jeg så lige nøjagtigt to sekunder af den første hånd. Jeg vil ikke anbefale nogen som helst at se den video, baseret på kommentarerne.
hvorfor læste du ikke at jeg havde skrevet at jeg næsten brækkede mig over at se den videoSlettetBruger (31729) skrev:Fuck dig dit lille svin.. jeg skulle lige til at Sengetids-Wanke
Men kan da godt skrive det TYDELIGT næste gang vis der er noget som sart sinded mennesker ikke burde se.
mikk4237880 (31730) skrev:brækkede mig over at se den video
Fordi jeg er en freak der tænder på ting der normalt frastøder andre... jeg havde dog ikke regnet med at se knogler på ydersiden af huden.
Anyhow.. Sengetid ;-)
og når jeg er ved at brække mig over noget så plager det som real at være extremt frastødene for andreSlettetBruger (31732) skrev:Fordi jeg er en freak der tænder på ting der normalt frastøder andre... jeg havde dog ikke regnet med at se knogler på ydersiden af huden.
Anyhow.. Sengetid ;-)
...der klukker:
http://www.thesmokinggun.com/documents/internet/pe...
http://www.thesmokinggun.com/documents/internet/pe...
Alrekr (31728) skrev:Jeg så lige nøjagtigt to sekunder af den første hånd. Jeg vil ikke anbefale nogen som helst at se den video, baseret på kommentarerne.
Nu fik jeg set den igennem. 4/6 stjerner.
Mamad (moveax1ret) (31746) skrev:#31743
Han er ikke min onkel, men vi ER faktisk i familie.
undskyld, fætter... i er jo alle samme fætre dernede.. selv kvinderne er fætre til deres fætre.. Mærkeligt samfund..
MiniatureZeus (31747) skrev:Mamad (moveax1ret) (31746) skrev:#31743
undskyld, fætter... i er jo alle samme fætre dernede.. selv kvinderne er fætre til deres fætre.. Mærkeligt samfund..
I alle engelsktalende lande er der kun kusiner.. ingen fætre.. hvordan er det anderledes?
tazimn (31749) skrev:MiniatureZeus (31747) skrev:Mamad (moveax1ret) (31746) skrev:#31743
I alle engelsktalende lande er der kun kusiner.. ingen fætre.. hvordan er det anderledes?
Shh! Jeg provokere iraneren!
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.