mboost-dp1
Jeg skal købe bil, råd modtages
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Well.. Det forholder sig sådan at jeg efter sommeren kommer til at have brug for en bil til at pendle frem og tilbage i. Den skal altså primært kunne klare motorvejskørsel og ikke lyde som om den er ved at falde fra hinanden. Derudover er et minimumskrav at den skal have aircon. Kørselsforbrug forventes at være et sted mellem 20-25.000 km/år.
Jeg har været ude for at kigge lidt rundt på hvad der er, primært større supermini biler. Det er biler som: Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, VW Polo og Peugeot 207.
Jeg hælder mest til at købe ny/let-brugt fremfor en 3+ år gammel bil. I den henseende har jeg kigget på nypris og så vurderet gensalgsværdien om 3 år, ved at sammenligne med samme bil i 2006-2007 model og ud fra mit eget overslag virker en VW Polo som det bedste køb også rent komfortmæssigt.
En VW Polo med 1,6 TDi motor koster en 200.000 kr. Jeg har prøvet at køre den med 1,2 TDi motor, men den lyder sådan... raslende(?), men det er nok mest af alt fordi det er en 3-cylinders og diesel, støjen vil nok ikke et problem med 1,6 motoren.
Med en forsikring på 14.500/år (jeg er under 25 år) og et forventet værditab på 90.000 kr, vil Poloen koste mig i alt 133.000 kr over 3 år, eller 3700kr/mnd. De andre biler jeg har nævnt forventer jeg også falder med ca. tilsvarende beløb
Så jeg er naturligvis meget modtagelig overfor råd, anbefalinger og inputs fra jer andre.
Jeg har i øvrigt også kigget lidt på leasing, specielt Black & white tilbuddet fra BMW som vil ende med at koste mig ialt 185.000 kr (inkl forsikring) eller 5100kr/mnd. Nu ved jeg jo så også godt at bilen også er en klasse større og har et BMW logo på sig. Men det gør den jo ikke billigere af den grund.
Jeg har været ude for at kigge lidt rundt på hvad der er, primært større supermini biler. Det er biler som: Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, VW Polo og Peugeot 207.
Jeg hælder mest til at købe ny/let-brugt fremfor en 3+ år gammel bil. I den henseende har jeg kigget på nypris og så vurderet gensalgsværdien om 3 år, ved at sammenligne med samme bil i 2006-2007 model og ud fra mit eget overslag virker en VW Polo som det bedste køb også rent komfortmæssigt.
En VW Polo med 1,6 TDi motor koster en 200.000 kr. Jeg har prøvet at køre den med 1,2 TDi motor, men den lyder sådan... raslende(?), men det er nok mest af alt fordi det er en 3-cylinders og diesel, støjen vil nok ikke et problem med 1,6 motoren.
Med en forsikring på 14.500/år (jeg er under 25 år) og et forventet værditab på 90.000 kr, vil Poloen koste mig i alt 133.000 kr over 3 år, eller 3700kr/mnd. De andre biler jeg har nævnt forventer jeg også falder med ca. tilsvarende beløb
Så jeg er naturligvis meget modtagelig overfor råd, anbefalinger og inputs fra jer andre.
Jeg har i øvrigt også kigget lidt på leasing, specielt Black & white tilbuddet fra BMW som vil ende med at koste mig ialt 185.000 kr (inkl forsikring) eller 5100kr/mnd. Nu ved jeg jo så også godt at bilen også er en klasse større og har et BMW logo på sig. Men det gør den jo ikke billigere af den grund.
Kunne du ikke lease en lidt mindre bil? Man ser da ofte tilbud på biler til 2500 kr. excl. forsikring mener jeg.
Jeg tror ikke det kan svare sig at købe en helt ny bil, fremfor en der er 3 år gammel. Fordelen ved at købe ny er selvfølgelig, at man kan få en voldsomt billig forsikring hos en del mærker. Bl.a. Skoda og Chevrolet.
Jeg tror ikke det kan svare sig at købe en helt ny bil, fremfor en der er 3 år gammel. Fordelen ved at købe ny er selvfølgelig, at man kan få en voldsomt billig forsikring hos en del mærker. Bl.a. Skoda og Chevrolet.
Mht. pol(i)oen så har min fars kæreste netop købt en 1.6 diesel med DK pakke og start/stop og den er ganske lækker og kører rigtig godt. Motoren er desuden ret lydløst på motorvejen, det samme er dæk og vindstøjen.
Dog er undervognen ret hård, i sær når man sidder bag i, men tilgængel kører den ret sporty, og så ser den piv fræk ud i koksgrå med koksgrå fælge!
Mht. dit værditab, så falder poloen en anelse mindre (iflg. fdm) end andre biler..
Hvis du ikke har brug for bagsæderne, så kan du overveje en Scirocco på gøjeplader. Den er rigtig sporty og kører hammer godt.
Har du desuden undersøgt, om du overhovedet kan få forsikret en BMW når du er under 25?
Da min kæreste undersøgte det, (det var også en bmw 1 serie) for 1,5 år siden da hun var 22, var der ingen forsikringsselskaber der ville have hende som kunde.. Det eneste sted var alka, men de ville så ikke have hende alligevel, da der ikke kunne installeres sådan en boks i bilen.
Dog er undervognen ret hård, i sær når man sidder bag i, men tilgængel kører den ret sporty, og så ser den piv fræk ud i koksgrå med koksgrå fælge!
Mht. dit værditab, så falder poloen en anelse mindre (iflg. fdm) end andre biler..
Hvis du ikke har brug for bagsæderne, så kan du overveje en Scirocco på gøjeplader. Den er rigtig sporty og kører hammer godt.
Har du desuden undersøgt, om du overhovedet kan få forsikret en BMW når du er under 25?
Da min kæreste undersøgte det, (det var også en bmw 1 serie) for 1,5 år siden da hun var 22, var der ingen forsikringsselskaber der ville have hende som kunde.. Det eneste sted var alka, men de ville så ikke have hende alligevel, da der ikke kunne installeres sådan en boks i bilen.
Jeg har selv en skoda fabia greenline - Ja det er en 3 cyl. turbodiesel. Jeg synes overall det er en OK bil, der er aircon, fartpilot osv..
Pros:
24 km/l ved landevej
22 km/l ved 110
19-21 km/l ved 130
Cons:
Larm - Lyder som en rigtig dieselhakker tænk 80'er diesel golf.
Trækkraft. Den kan godt være lidt sløv hvis man lige skal lave en hurtig overhaling, men det er normalt til at leve med.
Købt fra ny, har gået 100k nu og der har ikke været noget andet end almindelige servicecheck.
Pros:
24 km/l ved landevej
22 km/l ved 110
19-21 km/l ved 130
Cons:
Larm - Lyder som en rigtig dieselhakker tænk 80'er diesel golf.
Trækkraft. Den kan godt være lidt sløv hvis man lige skal lave en hurtig overhaling, men det er normalt til at leve med.
Købt fra ny, har gået 100k nu og der har ikke været noget andet end almindelige servicecheck.
Jeg kan personligt anbefale at kigge på biler fra VAG gruppen. (VW, Skoda, Seat, Audi og Porche).
Da de har fælles reservedele, er de blandt de billigste på markedet, på trods af en relativ høj kvalitet.
Men jeg vil personligt holde mig fra 3-cylindrede motorer. Der er en grund til at mange bilproducenter er stoppet med dem. Da designet i sig selv vil give vibrationer, har motorerne det med at slå slig selv i stykker.
De er ofte mere øknomiske, men i længden vil de være dyrere i reparationer.
Du skal desuden kraftigt overveje om du skal have benzin eller diesel.
Kører du ofte små korte ture, skal du ikke vælge diesel.
Som grundregel, skal en dieselmotor køres gennemvarm hver eneste gang den startes. Ellers vil motoren både slides og sodes abnormt meget.
Da de har fælles reservedele, er de blandt de billigste på markedet, på trods af en relativ høj kvalitet.
Men jeg vil personligt holde mig fra 3-cylindrede motorer. Der er en grund til at mange bilproducenter er stoppet med dem. Da designet i sig selv vil give vibrationer, har motorerne det med at slå slig selv i stykker.
De er ofte mere øknomiske, men i længden vil de være dyrere i reparationer.
Du skal desuden kraftigt overveje om du skal have benzin eller diesel.
Kører du ofte små korte ture, skal du ikke vælge diesel.
Som grundregel, skal en dieselmotor køres gennemvarm hver eneste gang den startes. Ellers vil motoren både slides og sodes abnormt meget.
Jeg vil helt klart anbefale en Mazda 6 ... Jaja, har en selv ... Købte sidste sommer en Mazda 6, 2.3 sport fra 2006 ... Den kostede 120.000 (den havde en skramme både i foreste og bagerste kofanger, men ikke noget særligt)
120.000, og jeg fik så meget mere bil end jeg havde regnet med!
BOSE lydsystem, 6 CD changer, klimaanlæg, og alt sådan noget der vil koste en halv bondegård som ekstraudstyr i en tysker (Det er standard i en Mazda 6 - dog kun "sport" udgaven vel at mærke)
Du skriver du ikke vil have en der er mere end +3, dvs 2008? Kan anbefale en 2006'er, de er til at finde hvor de kun har gået 100.000-120.000 for omkring 100.000-150.000 :)
Har lige rundet 145 med min (Købte den med 105), og har ikke haft nogen fejl indtil videre :D
Mht til benzinøkonomi, så går den ca 12-13 km/l ved blandet kørsel og lidt tæsk engang i mellem ... Dog hvis du kører meget på motorvej ~ 120 km/t vil jeg skyde på den snildt kan gå 15!
Omvendt, får du ikke en halvdød polo som skal ned i 3. gear for at overhale en lastbil - men det er jo smag og behag! Jeg er til store biler (store sedan eller stc.), fik nok hatchback i min gamle corolla :D
120.000, og jeg fik så meget mere bil end jeg havde regnet med!
BOSE lydsystem, 6 CD changer, klimaanlæg, og alt sådan noget der vil koste en halv bondegård som ekstraudstyr i en tysker (Det er standard i en Mazda 6 - dog kun "sport" udgaven vel at mærke)
Du skriver du ikke vil have en der er mere end +3, dvs 2008? Kan anbefale en 2006'er, de er til at finde hvor de kun har gået 100.000-120.000 for omkring 100.000-150.000 :)
Har lige rundet 145 med min (Købte den med 105), og har ikke haft nogen fejl indtil videre :D
Mht til benzinøkonomi, så går den ca 12-13 km/l ved blandet kørsel og lidt tæsk engang i mellem ... Dog hvis du kører meget på motorvej ~ 120 km/t vil jeg skyde på den snildt kan gå 15!
Omvendt, får du ikke en halvdød polo som skal ned i 3. gear for at overhale en lastbil - men det er jo smag og behag! Jeg er til store biler (store sedan eller stc.), fik nok hatchback i min gamle corolla :D
XorpiZ (2) skrev:Kunne du ikke lease en lidt mindre bil? Man ser da ofte tilbud på biler til 2500 kr. excl. forsikring mener jeg.
De leasingpriser du nævner er typisk for 15.000 km/år og er ex ekstraordninær leasingydelse på 15-20.000 kr, alt i alt løber det op i ca. de samme omkostninger som at købe Poloen (baseret på mit anslåede værditab, hvilket jeg forstår er for højt sat).
Tja, tjo, jeg sparer en sjat penge her og nu og betaler en smule mere i brændstof, afgifter og service. Alt i alt, vil jeg måske spare en 50.000 på et brugtkøb.XorpiZ (2) skrev:Jeg tror ikke det kan svare sig at købe en helt ny bil, fremfor en der er 3 år gammel. Fordelen ved at købe ny er selvfølgelig, at man kan få en voldsomt billig forsikring hos en del mærker. Bl.a. Skoda og Chevrolet.
Cloud02 (7) skrev:
Tja, tjo, jeg sparer en sjat penge her og nu og betaler en smule mere i brændstof, afgifter og service. Alt i alt, vil jeg måske spare en 50.000 på et brugtkøb.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg får lavet komplet service incl. olieskift, oliefilter, benzinfilter og filtre til mit klimaanlæg for sølle €160 (1.200 kr)
Det synes jeg nu ikke er særligt dyrt? En bekendt betaler 3.500 for service på en KIA Pro Cee'd, og han fik kun skiftet olie :)
(det skal lige siges, at det er på den anden side af grænsen - hence the euros)
Servicepriser afhænger vel voldsomt af, hvad der skal laves og hvad der skal skiftes.
Det er sandt - det havde jeg ikke tænkt på. Til gengæld er service med i prisen, hvilket man også skal huske på.
Servicepriser afhænger vel voldsomt af, hvad der skal laves og hvad der skal skiftes.
Cloud02 (7) skrev:De leasingpriser du nævner er typisk for 15.000 km/år og er ex ekstraordninær leasingydelse på 15-20.000 kr, alt i alt løber det op i ca. de samme omkostninger som at købe Poloen (baseret på mit anslåede værditab, hvilket jeg forstår er for højt sat).
Det er sandt - det havde jeg ikke tænkt på. Til gengæld er service med i prisen, hvilket man også skal huske på.
XorpiZ (9) skrev:#8
True - men synes ærligt talt ikke at 1.200 kr incl moms, løn og de dele jeg skrev er SÆRLIGT dyrt... En kollega der også har en Mazda 6 fik skiftet hjullejre for 3.500 kr ... Det en anden kollega betalte for et almideligt service/olieskift?
I Danmark havde den første kollega fået et tilbud på 9.300 + moms :) Uanset hvordan man vender og drejer det, er tyskerne sgu bare billigere :D
Jeg vil gerne kunne beholde mine bagsæder. De vil nok skulle bruges af og til.
Angående forsikring på BMW, så koster det ~18.500 kr/år gennem BMW's aftale med Codan, hvis man er over 21 år. GE forsikring koster den 19.000 kr.
Jeg har godt luren den med at købe fra VAG-gruppen :)
Jeg overvejer primært diesel fordi jeg dagligt skal ud på motorvejen med 35km hver vej. Der vil jo nok komme til at være ture på blot 2 km af og til, og der kan motoren nok ikke varmes op.
En sedan er lidt for meget bil til mit forbrug, desværre.
Angående forsikring på BMW, så koster det ~18.500 kr/år gennem BMW's aftale med Codan, hvis man er over 21 år. GE forsikring koster den 19.000 kr.
Jeg har godt luren den med at købe fra VAG-gruppen :)
Jeg overvejer primært diesel fordi jeg dagligt skal ud på motorvejen med 35km hver vej. Der vil jo nok komme til at være ture på blot 2 km af og til, og der kan motoren nok ikke varmes op.
En sedan er lidt for meget bil til mit forbrug, desværre.
Jeg bor i Helsingør, så en tur til Tyskland for at servicere bilen er måske lidt overkill, men så kan man jo altid smutte over sundet.
Hvis man betaler 3.500 kr for at skifte olie, bør man måske finde sig en anden mekaniker :p
En service aftale med VW der koster 10.000 kr for 3 år var inkluderet i mine beregninger for Poloen.
Jeg bor i Helsingør, så en tur til Tyskland for at servicere bilen er måske lidt overkill, men så kan man jo altid smutte over sundet.
Hvis man betaler 3.500 kr for at skifte olie, bør man måske finde sig en anden mekaniker :p
En service aftale med VW der koster 10.000 kr for 3 år var inkluderet i mine beregninger for Poloen.
#11/12
Well, sedan er måske for meget, men jeg ved at de har lavet en Mazda 3 sport? Samme motor, mindre bil?
Omvendt, du skal "kun" køre 35 km :) Jeg købte bilen fordi at "chefen" fik arbejde i Haderslev (ca 60 km hver vej) - så blev nødt til at få noget "ordentligt", havde overhovedet ikke Mazda i tankerne, men sådan en riskoger er fandme skøn at køre i, og man får meget for pengene! Tag hvilken som helst bil fra VAG, og du skal give 5-15.000 ekstra for Xenon lygter, BOSE/B&O osv. - alt det er standard i en Mazda
- og nej, jeg er ikke sælger, er bare selv overrasket over hvad man får for pengene :)
Du skriver du kan køre over sundet, var noget som SAAB eller Volvo ikke noget? Kender ikke noget til bilerne andet end de er svenske - bare et forslag :)
Well, sedan er måske for meget, men jeg ved at de har lavet en Mazda 3 sport? Samme motor, mindre bil?
Omvendt, du skal "kun" køre 35 km :) Jeg købte bilen fordi at "chefen" fik arbejde i Haderslev (ca 60 km hver vej) - så blev nødt til at få noget "ordentligt", havde overhovedet ikke Mazda i tankerne, men sådan en riskoger er fandme skøn at køre i, og man får meget for pengene! Tag hvilken som helst bil fra VAG, og du skal give 5-15.000 ekstra for Xenon lygter, BOSE/B&O osv. - alt det er standard i en Mazda
- og nej, jeg er ikke sælger, er bare selv overrasket over hvad man får for pengene :)
Du skriver du kan køre over sundet, var noget som SAAB eller Volvo ikke noget? Kender ikke noget til bilerne andet end de er svenske - bare et forslag :)
Cloud02 (11) skrev:#3
Det er må siges at være billigt.
Mht til forsikringer ... GYLLE!
Offtopic, men for et par år siden havde jeg en ældre Toyota Corolla hatchback med en 1,3 liters motor - gav "sølle" 9000 for ansvar hos Alm. Brand (de ENESTE der var under 10k)...
Skiftede så bilen ud til en Toyota Carina E og ringede til Alm Brand - så skulle de have 15.000 ... Kun ansvar! Med Kasko ville den koste ca 23.000!!!
Der skiftede jeg til ALKA som gav mig den til 9800 med kasko ...
Så købte jeg min Mazda, og skulle af med 12.000 ved ALKA - pr. 1/6 er jeg skiftet til GF hvor jeg kan slippe med 4.200 med kasko og dansk autohjælp ... Og er altså kun 24 ;)
Offtopic, men for et par år siden havde jeg en ældre Toyota Corolla hatchback med en 1,3 liters motor - gav "sølle" 9000 for ansvar hos Alm. Brand (de ENESTE der var under 10k)...
Skiftede så bilen ud til en Toyota Carina E og ringede til Alm Brand - så skulle de have 15.000 ... Kun ansvar! Med Kasko ville den koste ca 23.000!!!
Så købte jeg min Mazda, og skulle af med 12.000 ved ALKA - pr. 1/6 er jeg skiftet til GF hvor jeg kan slippe med 4.200 med kasko og dansk autohjælp ... Og er altså kun 24 ;)
Thoroughbreed (15) skrev:Mht til forsikringer ... GYLLE!
Det er sjovt der er så ekstrem stor forskel på prisen ifht bilen.
min kusines kæreste har lige købt en volvo V70 T5 fra 2002
Alle forsikringsselskaber han har været igennem, skulle have over 30.000 kr. pr. år (tror det er ansvar og kasko), selvom han har haft bil siden han var 18 (er 24 nu) og har kørt alle år uden en eneste forsikringssag.. Skal lige prøve at høre ham, hvad han har gjort nu..
MiniatureZeus (16) skrev:Det er sjovt der er så ekstrem stor forskel på prisen ifht bilen.
min kusines kæreste har lige købt en volvo V70 T5 fra 2002
Alle forsikringsselskaber han har været igennem, skulle have over 30.000 kr. pr. år (tror det er ansvar og kasko), selvom han har haft bil siden han var 18 (er 24 nu) og har kørt alle år uden en eneste forsikringssag.. Skal lige prøve at høre ham, hvad han har gjort nu..
Sjovt? Det er en jungle! En ven har en Opel Vectra 2.2 - den har ca 15-20 hk mindre end min, og han er et år ældre ... Alligevel skal han betale knap 1500 mere end mig ved alka?!
- men ikke nok med at det er RØV billigt ved GF, så giver de også penge tilbage hvert år :P
(det skal dog lige siges, at jeg fik fusket lidt ved GF, da en under 25 slet ikke kan forsikre en Mazda 6 sport da den har over 2 liters motor og 167 hk - ifølge GF har jeg kørt bil siden jeg var 15)
har lige snakket med ham, og han Alm. brand hvor han endte med at give 13.500 kr. om året.. Når han bliver 25 her til jul falder den til 6.000 kr.
Han har dog kun kunnet få så "billig" en forsikring der, da hans bror fik arbejde hos dem for noget tid siden. Før stod den registreret i hans fars navn.
Kunne også godt forestille mig, at han har fået fiflet lidt med dataerne, for hans bil er en 2.5l med 250 hk..
Mht GF, så har min svigermor sagt, at GF er lidt speciel da man fungere som medejer af dem. Så hvis GF går konkurs, så hænger man på regningen..
Det virker lidt spøjst at der ikke er mere fokus på det, hvis det altså er rigtigt..
Han har dog kun kunnet få så "billig" en forsikring der, da hans bror fik arbejde hos dem for noget tid siden. Før stod den registreret i hans fars navn.
Kunne også godt forestille mig, at han har fået fiflet lidt med dataerne, for hans bil er en 2.5l med 250 hk..
Mht GF, så har min svigermor sagt, at GF er lidt speciel da man fungere som medejer af dem. Så hvis GF går konkurs, så hænger man på regningen..
Det virker lidt spøjst at der ikke er mere fokus på det, hvis det altså er rigtigt..
MiniatureZeus (18) skrev:
Okay, der har jeg så ikke hørt noget om :S
- Men nu du nævner "medejer", så mener jeg også at det er noget i den stil ALKA kører med? Der er ihvertfald noget med at det er "ejet" af enten kunderne eller fagforeninger under LO?...
Thoroughbreed (19) skrev:MiniatureZeus (18) skrev:
Okay, der har jeg så ikke hørt noget om :S
- Men nu du nævner "medejer", så mener jeg også at det er noget i den stil ALKA kører med? Der er ihvertfald noget med at det er "ejet" af enten kunderne eller fagforeninger under LO?...
Alka er ejet af LO. Vi har alka og de er utrolig billige med indbo og ulykke. Deres bilforsikringer er også rimelig billige når man er ung, hvis man deltager i nogle kurser og installere en boks der overvåger farten. hvis man så har kørt for hurtigt når der sker en ulykke, så skal man betale en større selvrisiko.
Den er dog dyr i opstart, tror omkring 10.000 kr. eller noget, så det er ikke altid det kan betale sig.
MiniatureZeus (18) skrev:Før stod den registreret i hans fars navn.
Det er et farligt trick.
http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE517997/bilfo...
http://fpn.dk/penge/bank_forsikring/article992839....
http://www.midspar.dk/composite-1442.htm
http://www.ankeforsikring.dk/Typiske_aarsager_til_...
arne_v (21) skrev:Det er et farligt trick.
http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE517997/bilfo...
http://fpn.dk/penge/bank_forsikring/article992839....
http://www.midspar.dk/composite-1442.htm
http://www.ankeforsikring.dk/Typiske_aarsager_til_...
Tror han stod som bruger.. men er ikke sikker
arne_v (23) skrev:#22
Hvis man står som daglig bruger, så er der ikke noget problem. Men formentligt heller ikke den store besparelse.
Skal da prøve at spørger ham...
MiniatureZeus (24) skrev:arne_v (23) skrev:#22
Hvis man står som daglig bruger, så er der ikke noget problem. Men formentligt heller ikke den store besparelse.
Skal da prøve at spørger ham...
Har lige snakket med ham.
Han købte bilen i Januar 2011, men kunne ikke få den forsikret uden det blev alt for dyrt. I midten af februar solgte han så bilen til sin far, som fik den forsikret. Han blev så skrevet på som sekundær-bruger, dvs. han måtte officielt f.eks. ikke kører på arbejde i den, men måtte gerne 'låne' den.. Det resulteret i at forsikringen lød på ca. 10.000 kr. årligt, men selvrisikoen, når han kørte i den, var på 45.000 kr. ved totalskade og 15.000 kr. ved andre skader.
I slutningen af april købte han bilen tilbage af sin far, og fik den forsikret selv igennem sin bror. Det var desuden broren, som har været i forsikringsbranchen i mange år, som havde anbefalet måden at gøre det på.
1) Hvor længe ønsker du at beholde bilen (eller, snarere, hvor længe regner du med, at du kan beholde arbejdet)?
2) Hvorfor har du ikke overvejet at købe en brugt bil?
Hvis du har en mekaniker med, så kan du nemt finde gode biler i det ganske land, der koster 20-50.000 kroner, som du kan afskrive helt eller sælge efter 2-3-4 år, hvorved du kan spare en del penge ift. køb af en helt ny bil.
Hvis du har en mekaniker med, så kan du nemt finde gode biler i det ganske land, der koster 20-50.000 kroner, som du kan afskrive helt eller sælge efter 2-3-4 år, hvorved du kan spare en del penge ift. køb af en helt ny bil.
vandfarve (26) skrev:1) Hvor længe ønsker du at beholde bilen (eller, snarere, hvor længe regner du med, at du kan beholde arbejdet)?
Der er altså også noget forskel i komfort hvis man køber en gammel bil.. Og gætter på at #1 sætter komforten ret højt, ellers havde han nok ikke set på en Polo og en BMW.. Desuden kan købet af en så billig bil, der skal bruges hver dag, godt gå hen at blive et dyrt bekendtskab, selvfølgelig ikke så dyrt som ved at købe en helt ny bil, men så er der tilgængel det psykiske i, at man er lidt nervøs for om bilen nu også kan starte hver morgen, og hver gang der er den mindste mislyd, så frygter man om lortet bryder sammen..
Personligt, hvis jeg var afhængig af bilen hver dag, så ville det betyde ret meget, og ville nok gerne give de ekstra penge for at have sikkerheden for at lortet virker, samt komforten og selvfølgelig de nye teknologier som ESC/ESP etc.
MiniatureZeus (27) skrev:Der er altså også noget forskel i komfort hvis man køber en gammel bil.. Og gætter på at #1 sætter komforten ret højt, ellers havde han nok ikke set på en Polo og en BMW..
Det er helt forståeligt, og det er blot det, som jeg vil udfordre.
Min bror, der er en rimelig ferm mekaniker, har haft held med at købe en del Honda Civic fra 6. generation (1996-2000), der kørte som en drøm, ikke havde de store vedligeholdelsesudgifter, og som kostede mellem 20-30.000 kroner i anskaffelse.
Jeg er måske bare lidt for sparsommelig og cykelnørd til, at jeg ville synes, at det var sjovt at smide 4.000 kroner om måneden i samlede omkostninger for at få lov til at komme på arbejde.
Jeg ved udmærket godt, at en bil handler om mere end at blive transporteret fra A til B, men 4.000 kroner er altså også en slags penge. ;)
vandfarve (28) skrev:Det er helt forståeligt, og det er blot det, som jeg vil udfordre.
Min bror, der er en rimelig ferm mekaniker, har haft held med at købe en del Honda Civic fra 6. generation (1996-2000), der kørte som en drøm, ikke havde de store vedligeholdelsesudgifter, og som kostede mellem 20-30.000 kroner i anskaffelse.
Hvis du er mekaniker, så er du heller ikke nervøs! Du kender jo alle lyde, i sær i sådan nogle gamle biler, og vigtigst af alt så kan du stort set gratis reparere det selv..
vandfarve (28) skrev:Jeg er måske bare lidt for sparsommelig og cykelnørd til, at jeg ville synes, at det var sjovt at smide 4.000 kroner om måneden i samlede omkostninger for at få lov til at komme på arbejde.
Nu er vi nok lidt forskellige, men hvis jeg havde et job som ville retfærdiggøre en bil, så ville jeg helt sikkert vægte en større komfort og sikkerhed, end den økonomiske snusfornuft..
Men lige nu synes jeg også at en bil er ekstremt dyr (du kan jo købe en lækker cykel stort set hver måned...)
vandfarve (28) skrev:Jeg ved udmærket godt, at en bil handler om mere end at blive transporteret fra A til B, men 4.000 kroner er altså også en slags penge. ;)
Jeg elsker at kører i bil.. og jeg kan kører rundt uden et formål i flere timer.., specielt hvis det er en lidt lækker bil.
Da min onkel havde en Jag e-type og jeg skulle hente min kusine på Burger King hvor hun arbejdede, kunne turen fra Køge midt by derud til sagtens tage 40 minutter (det tager ellers maks 11 minutter at køre derud), simpelthen fordi jeg kørte enorme omveje! :P
Hvis man ikke har det tilnærmelsesvis på samme måde, ja så er en bil jo bare en bil som skal fragte en fra A til B, og så kan man jo lige så godt kører rundt i en Opel Corsa som en BMW 750i
MiniatureZeus (29) skrev:Hvis du er mekaniker, så er du heller ikke nervøs! Du kender jo alle lyde, i sær i sådan nogle gamle biler, og vigtigst af alt så kan du stort set gratis reparere det selv..
Enig, og derfor er det så også bidende nødvendigt at alliere sig med en mekanier. Både før og efter købet.
Jeg vil umiddelbart selv have det som Cloud02 (og insisterer på at købe en ny bil), men der findes andre løsninger på hans givne problem.
MiniatureZeus (29) skrev:Jeg elsker at kører i bil.. og jeg kan kører rundt uden et formål i flere timer.., specielt hvis det er en lidt lækker bil.
Da min onkel havde en Jag e-type og jeg skulle hente min kusine på Burger King hvor hun arbejdede, kunne turen fra Køge midt by derud til sagtens tage 40 minutter (det tager ellers maks 11 minutter at køre derud), simpelthen fordi jeg kørte enorme omveje! :P
Jeg har det nok på præcis samme måde som du (og sikkert også Cloud02), men det skal jo ikke afholde mig fra at komme med dumme, dumme forslag. :)
Min drømmebil er jo også noget i retningen af en Audi RS4/RS6 Avant, men der bliver der næppe råd til foreløbigt. Tilsvarende kunne det være fedt at købe en ny, dyr Polo til 200.000 kroner, men hvis en bil til måske 20-50.000 kroner kan gøre det samme (både ift. reliabilitet og komfort), hvorfor så bruge så mange penge? :)
vandfarve (30) skrev:men hvis en bil til måske 20-50.000 kroner kan gøre det samme (både ift. reliabilitet og komfort), hvorfor så bruge så mange penge? :)
Okay, men hvis vi så skal lave en sammenligning mellem en ny bil og en gammel bil; så skal der være følgende (som er standard i poloen, hvilket er udgangspunktet)
- fartpilot
- klimaanlæg
- service OK
- ABS-bremser
- Servostyring
- Airbags
- Elruder for
- Varme i forsæder
- Centralløs fjernb.
Hvis vi søger på bilbasen efter en bil til maks 50.000 kr. med ovenstående finder den følgende biler (et lille uddrag)
- 2002 Peugeot 406 2.0 ST 4d - 270k - 49.900kr
- 2004 Hyundai Sonata 2.0 Executive 4d - 287k - 49.800 kr.
- 2003 Citroen C5 2.01 exclusive 5d - 224k - 39.800 kr.
De tre biler er umiddelbart der de bedste bud, men da de alle sedan og "for meget bil" til #1 er de jo reelt set udelukket. Derudover, så har de alle noget en så højt niveau kilometermæssigt, at der uden tvivl vil komme nogle seriøse udgifter til service og reparation, som man i hvert fald i Citroenen og Hyundaiens tilfælde ikke selv kan fixe med mindre man har adgang til et fuldt udnyttet værksted, da de begge er meget elektronikstyret.
Peugeoten er et OK bud på en god bil, men har 406'erne før faceliftet i 2003 lider af en del elektroniske problemer med komfortudstyret og med rustbeskyttelse. Den bliver altså også dyr, men er dog nok det bedste bud.
I stedet skulle man måske overveje en ny Opel Corsa. For ca 160.000 kr. får du en ret lækker bil med god kvalitet og en del udstyr, som er god at kører langt i. Min mor købte en for et halvt år siden, dog uden noget udstyr overhovedet og med en bette motor på 1.0, som selv hun synes er alt for svag. Min farmor har en 1.4 motor med en 90 HK tror jeg, og den er ganske lækker at kører i med god accelleration og mellemaccelleration.
apropos
vandfarve (26) skrev:1) Hvor længe ønsker du at beholde bilen (eller, snarere, hvor længe regner du med, at du kan beholde arbejdet)?
arbejdet så jeg gerne at jeg kunne blive i over 10 år :)
Så jeg forventer lidt at have bilen ihvertfald i 3-5 år.
vandfarve (26) skrev:2) Hvorfor har du ikke overvejet at købe en brugt bil?
Jeg har overvejet at købe brugt, men jeg vil have noget som er højest 3 år gammelt og har kørt omkring 60-80k km for at at være sikker på at jeg ikke køber katten i sækken.
Jeg er ikke mekaniker (og har faktisk ingen i min omgangskreds, men der er vel råd for), så jeg vil hellere diske nogle flere penge på bordet og være på den sikre side. Det er ihvertfald hvad der giver mening i mit hovede.
MiniatureZeus (27) skrev:Personligt, hvis jeg var afhængig af bilen hver dag, så ville det betyde ret meget, og ville nok gerne give de ekstra penge for at have sikkerheden for at lortet virker, samt komforten og selvfølgelig de nye teknologier som ESC/ESP etc.
This.
MiniatureZeus (31) skrev:I stedet skulle man måske overveje en ny Opel Corsa. For ca 160.000 kr. får du en ret lækker bil med god kvalitet og en del udstyr, som er god at kører langt i. Min mor købte en for et halvt år siden, dog uden noget udstyr overhovedet og med en bette motor på 1.0, som selv hun synes er alt for svag. Min farmor har en 1.4 motor med en 90 HK tror jeg, og den er ganske lækker at kører i med god accelleration og mellemaccelleration.
Det ser ud til at jeg helt har skippet den bil over af en eller anden mærkelig årsag. Den kommer lige på listen. Tak.
MiniatureZeus (31) skrev:De tre biler er umiddelbart der de bedste bud, men da de alle sedan og "for meget bil" til #1 er de jo reelt set udelukket.
Altså, det er jo ikke fordi det er "for meget" bil. Jeg har bare ikke brug for al den plads. Så det virker lidt dumt at gå efter en hatchback eller sedan.
Hvad med Opel Astra... ret frækt design og så har de oppet kvaliteten. Har haft Pegeot 307 som på alle leder og kanter var en skod bil! Min første var en Polo 1,6 benzin fra 1996 som jeg stadig har våde drømme om. Pt kører jeg Skoda Superb 1,9 disel fra 2003 og shit hvor jeg elsker den bil, dog lidt stor så tror fanme den næste bliver en Astra.
Hvis vi snakker ultra små biler er der jo også en Mazda 2 eller Toyota Yaris/Aygo? De er rimelig billige svjv ...
Kender en der har en Citroên C1, han er vist rimelig glad for den :)
Anyhow, held og lykke med bilkøbet :D
- edit -
En tråd der ikke bare handler om bilanalogier, men om BILER!... wow o_O
Anyhow, held og lykke med bilkøbet :D
- edit -
En tråd der ikke bare handler om bilanalogier, men om BILER!... wow o_O
MiniatureZeus (39) skrev:Gør vi vel heller ikke ? ;)
For mig er alle biler under en "normal" sedan (eller som bilbladene kalder dem - store firmabiler) altså ultra små :D
Får aldrig en bil der er mindre end en stor sedan/stc ... Men omvendt, får aldrig en bil uden anhængertræk ... Man er vel sønderjyde? :D
shackletondk (37) skrev:Hvad med Opel Astra...
hatchback og sedan har alt for meget plads til mit behov idag og 3 år frem.
Thoroughbreed (38) skrev:Hvis vi snakker ultra små biler er der jo også en Mazda 2 eller Toyota Yaris/Aygo? De er rimelig billige svjv ...
Aygo, C1 fås kun i 3-cylinder udgaver, så de er no-go pga. støj
Yaris og Mazda 2 kommer op omkring de 190.000-200.000 kr i listepris, og så kan jeg ligeså godt give en sjat mere for en VW Polo.
Jeg var ude for at prøvekøre en VW 1,6 Polo og det var en noget anden (bedre) fornemmelse end 1,2'eren. Man kan godt høre på motoren at det er en diesel på de lavere hastigheder, men raslen er væk fordi den er 4-cylinders.
Så står den på at prøve en Opel Corsa her en af de nærmeste dage, og så ellers kigge på priserne af en nybrugt.
Så står den på at prøve en Opel Corsa her en af de nærmeste dage, og så ellers kigge på priserne af en nybrugt.
Cloud02 (43) skrev:Jeg var ude for at prøvekøre en VW 1,6 Polo og det var en noget anden (bedre) fornemmelse end 1,2'eren. Man kan godt høre på motoren at det er en diesel på de lavere hastigheder, men raslen er væk fordi den er 4-cylinders.
Husk forresten at tage med i dine økonomiske overvejelser, at VW giver meget lidt rabat når du ikke har en indbytningsbil, hvor imod Opel giver mellemstore rabatter.
Regn med omkring 7-8 pct. hos VW og nok en 10-11 pct. hos Opel, selvfølgelig afhængigt af hvor meget ekstra udstyr du smider i, da det er det eneste som i hvert fald VW kan forhandle på.
#polo
VW laver gode biler.
Men når du skal sammenligne priser med andre biler, så skal du huske at sammenligne med samme udstyr.
Du kan få din Polo 1.6 TDI til 200000.
Men det er en 3 dørs. Du er sikkert fløjtende ligeglad med bagdøre, men man antager normalt at det er meget nemmere at sælge (læs: få en god pris for) en brugt bil med 5 fremfor 3 døre.
Ekstra døre: 8000.
Og kigger man lidt i ekstraudstyres listen er der også en del ting som nemt kan være standard andre steder:
læderrat 2000
måtter 2000
reservehjul 1000
passager airbag deaktivering 2000
alarm 4000
VW laver gode biler.
Men når du skal sammenligne priser med andre biler, så skal du huske at sammenligne med samme udstyr.
Men det er en 3 dørs. Du er sikkert fløjtende ligeglad med bagdøre, men man antager normalt at det er meget nemmere at sælge (læs: få en god pris for) en brugt bil med 5 fremfor 3 døre.
Og kigger man lidt i ekstraudstyres listen er der også en del ting som nemt kan være standard andre steder:
læderrat 2000
måtter 2000
reservehjul 1000
alarm 4000
arne_v (46) skrev:#polo
VW laver gode biler.
læderrat 2000
måtter 2000
reservehjul 1000
alarm 4000
Den polo som #1 kigger på, er lidt specielt da det er en BlueMotion model, som har lidt ekstraudstyr i forhold til de andre, blandt andet læderrat, spoilere, let-fælge og lidt andet gear. Måtter er der vidst aldrig nogle (normale) mennesker der har betalt for.
Det er desuden en rigtig god idé at købe DK pakken til 10.000 kr. der giver lyspakke (regnsensor og aut. nedblændeligt spejl), klimaanlæg og forlygtevaskere..
Desuden, der medfølger et lappekit i stedet for reservehjul.
Det "værste" med VW er den lave rabat man kan opnå. Men der er ingen tvivl om at VW er en dyrere bil end andre mærker, men tilgængel holder den også værdien meget bedre end andre modeller, så selvom man skal give lidt mere upfront, kan bilen sagtens være lige så billig som dem der er billigere..
Så kan man så overveje om man hellere vil have mere udstyr end poloens kvalitet og køreglæde (som jo er individuelt)
MiniatureZeus (29) skrev:Hvis du er mekaniker, så er du heller ikke nervøs! Du kender jo alle lyde, i sær i sådan nogle gamle biler, og vigtigst af alt så kan du stort set gratis reparere det selv..
Det betyder ikke at man gider stå og gøre det om morgenen mens man burde være på vej til arbejde.
Jeg regner i hvert fald ikke med at skal have brugt bil igen lige foreløbig, i hvert fald ikke som bil nummer 1 eller 2. (Vi er to som skal på arbejde, uanset om bilen kan starte, og ikke har andre muligheder end bilen.)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.