mboost-dp1
Journalistik når det et værst
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
#4
Ikke kun det.
Hvordan er "forbedre sine chancer" blevet til "nærmest en nødvendighed"?
De to sætninger er de inkonsistente.
Jeg gætter på at han mener "sætter overliggeren noget højere".
Erhverserfaring tidligt i uddannelsesforløbet har ikke noget med fritid at gøre.
Jeg gætter på at han mener "hvad de unge laver ved siden af studiet." og "Erhvervserfaring ved siden af studiet".
Ikke kun det.
Drømmer du om at score det fede job som for eksempel systemudvikler, når du er færdig med it-uddannelsen, er et relevant studiejob nærmest en nødvendighed.
»Hvis man vil forbedre sine chancer for en interessant karriere som udvikler, så er et relevant studiejob nok mere vigtig end nogensinde før. ...« siger Tomas Talbro til Version2.
Hvordan er "forbedre sine chancer" blevet til "nærmest en nødvendighed"?
»Min erfaring er også, at et bredt udsnit af danske virksomheder har fået mere fokus på deres it-afdelinger. Det sætter overliggeren noget lavere, når de skal søge efter folk.
De to sætninger er de inkonsistente.
Jeg gætter på at han mener "sætter overliggeren noget højere".
Hos et tredje headhunter-firma, Bloom, peger direktør Sara Juhl på, at der på uddannelserne bør være mere fokus på netop, hvad de unge bruger fritiden på.
»Erhvervserfaring tidligt i uddannelsesforløbet er virkelig vigtig, hvis man eksempelvis kunne tænke sig at arbejde med systemudvikling af den ene eller anden type,« siger Sara Juhl til Version2.
Erhverserfaring tidligt i uddannelsesforløbet har ikke noget med fritid at gøre.
Jeg gætter på at han mener "hvad de unge laver ved siden af studiet." og "Erhvervserfaring ved siden af studiet".
#5
Ovenstående er bare et spørgsmål om brug af det danske sprog.
Hvis man så skulle til at markere sig som fagkyndig skulle der bores i noget af alt BS'en:
Hvilke kompetancer?
Hvilke kompetancer? Kendskab til OAuth??
Dyb teknisk kompetance og domæneviden for nyuddannede??
Og hvordan måler de den kvalitet?
Ovenstående er bare et spørgsmål om brug af det danske sprog.
Hvis man så skulle til at markere sig som fagkyndig skulle der bores i noget af alt BS'en:
For virksomhedernes krav om stærke kompetencer er blevet større
Hvilke kompetancer?
en uddannelse, som giver kompetencer til at udfylde det behov for kodning til mobile enheder, kombineret med sikkerhed
Hvilke kompetancer? Kendskab til OAuth??
det er kombinationen af personlighed, dyb teknisk kompetence og domæneviden
Dyb teknisk kompetance og domæneviden for nyuddannede??
virksomhedernes krav til kvaliteten af deres it-systemer generelt er stigende
Og hvordan måler de den kvalitet?
Der er ingen tvivl om at et studiejob med relevans for faget er en god idé for IT-studerende. Og det samme gælder nok indenfor mange andre fag. Et relevant studiejob kan have mange forskellige former.
Det kan f.eks. være at man tager et studiejob på deltid i et halvt eller helt år og i den periode studerer på lidt nedsat tid. Da jeg blev uddannet i datalogi havde man i et normalt forløb tre kurser parallelt. Tager man kun to parallelt kan man nok godt passe et deltidsjob ved siden af. Og så kommer man til at bruge 1½ år på en del af studiet normeret til et år. Måske bør man ikke have fuld SU i den tid, men det er en detalje man selv må undersøge.
En anden mulighed er at simpelthen være væk fra studiet i et halvt år og f.eks. tage et internship i en IT-virksomhed uden for Danmark.
Men alle de ting artiklen forsøger at knytte sammen med om de studerende har studiejob eller ej, giver ingen mening. At en studerende ikke har haft et studiejob betyder for det første ikke at det er fordi den studerende ikke har gidet have et studiejob. Måske var der bare ikke nogle relevante job til rådighed.
Og at give de studerende skylden for ubesatte stillinger er for langt ude. Virksomhederne må indstille sig på at en vis procentdel af arbejdsstyrken er nyuddannede og indrette stillingerne efter det. Kan man ikke finde en person med de nødvendige erfaringer, så tag en person med evnerne og giv personen de nødvendige erfaringer.
Det er ikke uddannelsesinstitutionernes ansvar at give de studerende specifikke kompetencer indenfor tidens hotte områder. Uddannelsen skal give generel viden, som er relevant for hele karrieren. Søger man en udvikler til en bestemt platform, og kan man finde en person med kendskab til platformen, så er det et plus. Ellers tager man en person som kan finde ud af at udvikle software og lærer hende den platform som der skal udvikles til.
Et ønske om at studerende har lært at udvikle til iphone ville være en alt for specifik kompetence at fokusere på i uddannelsessystemet. Det må virksomhederne selv sørge for, hvis de synes det er vigtigt. Den studerende skal have lært noget generelt om algoritmer og har haft berøring med flere forskellige sprog. I løbet af nogle måneder kan de lære en ny platform og blive produktive. (Men man skal ikke nødvendigvis have helt frie tøjler så hurtigt. Nok kan man blive produktiv efter nogle måneder, men det tager nok et års tid før man rigtigt føler sig hjemme i den nye platform.)
Hvis virksomhederne gerne vil se flere færdiguddannede med erfaringer fra et studiejob, så er det virksomhederne selv der skal sørge for at det sker ved at oprette flere studiejob. Antallet af studiejob som virksomhederne opretter er nok den faktor som har størst indflydelse på, hvor mange studerende der afslutter uddannelsen med erfaringer fra et studiejob.
Det kan f.eks. være at man tager et studiejob på deltid i et halvt eller helt år og i den periode studerer på lidt nedsat tid. Da jeg blev uddannet i datalogi havde man i et normalt forløb tre kurser parallelt. Tager man kun to parallelt kan man nok godt passe et deltidsjob ved siden af. Og så kommer man til at bruge 1½ år på en del af studiet normeret til et år. Måske bør man ikke have fuld SU i den tid, men det er en detalje man selv må undersøge.
En anden mulighed er at simpelthen være væk fra studiet i et halvt år og f.eks. tage et internship i en IT-virksomhed uden for Danmark.
Men alle de ting artiklen forsøger at knytte sammen med om de studerende har studiejob eller ej, giver ingen mening. At en studerende ikke har haft et studiejob betyder for det første ikke at det er fordi den studerende ikke har gidet have et studiejob. Måske var der bare ikke nogle relevante job til rådighed.
Og at give de studerende skylden for ubesatte stillinger er for langt ude. Virksomhederne må indstille sig på at en vis procentdel af arbejdsstyrken er nyuddannede og indrette stillingerne efter det. Kan man ikke finde en person med de nødvendige erfaringer, så tag en person med evnerne og giv personen de nødvendige erfaringer.
Det er ikke uddannelsesinstitutionernes ansvar at give de studerende specifikke kompetencer indenfor tidens hotte områder. Uddannelsen skal give generel viden, som er relevant for hele karrieren. Søger man en udvikler til en bestemt platform, og kan man finde en person med kendskab til platformen, så er det et plus. Ellers tager man en person som kan finde ud af at udvikle software og lærer hende den platform som der skal udvikles til.
Et ønske om at studerende har lært at udvikle til iphone ville være en alt for specifik kompetence at fokusere på i uddannelsessystemet. Det må virksomhederne selv sørge for, hvis de synes det er vigtigt. Den studerende skal have lært noget generelt om algoritmer og har haft berøring med flere forskellige sprog. I løbet af nogle måneder kan de lære en ny platform og blive produktive. (Men man skal ikke nødvendigvis have helt frie tøjler så hurtigt. Nok kan man blive produktiv efter nogle måneder, men det tager nok et års tid før man rigtigt føler sig hjemme i den nye platform.)
Hvis virksomhederne gerne vil se flere færdiguddannede med erfaringer fra et studiejob, så er det virksomhederne selv der skal sørge for at det sker ved at oprette flere studiejob. Antallet af studiejob som virksomhederne opretter er nok den faktor som har størst indflydelse på, hvor mange studerende der afslutter uddannelsen med erfaringer fra et studiejob.
kasperd (8) skrev:Hvis virksomhederne gerne vil se flere færdiguddannede med erfaringer fra et studiejob, så er det virksomhederne selv der skal sørge for at det sker ved at oprette flere studiejob. Antallet af studiejob som virksomhederne opretter er nok den faktor som har størst indflydelse på, hvor mange studerende der afslutter uddannelsen med erfaringer fra et studiejob.
This.
Efterhånden passer følgende joke desværre:
Søges: Nyuddannet udvikler med 15 års erfaring i XX.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.