mboost-dp1

Julegaven til mig selv: SSD! - men hvilken?

Gå til bund
Gravatar #1 - IT-ekspert Kejser
22. dec. 2012 16:16
Konen har givet mig lov til at give migselv en julegave i form af en SSD disk til min dejlige bærbar.

Jeg har en ASUS U46SV med 8 GB RAM, i5 2,5 GHz og 500 GB HDD. I følge enhedshåndteringen sidder der en: ST9500423AS i min bærbar - og hvad jeg kan se så er det en 2,5" disk.

Jeg kunne godt tænke mig en SSD opgradering og har tidligere kigget/låst mig fast på en Samsung 800 serie disk. da den har gode anmeldelser og er til en rimelig pris.

Men hvad bruger eksperterne selv (som Tulip pålæg spørger i deres reklamer)? Hvordan ser markedet ud nu for SSD i øjeblikket? Er der store nyheder på vej som giver prisfald på ældre modeller?

Jeg vil gerne undgå at bruge flere tusinde kroner da jeg selv skal betale. Jeg tænker selv et budget mellem 600-1200 kr. men jo billigere jo bedre :P

Jeg tænker at størrelsen skal være mellem 120 og 256 GB og så vil jeg købe et kabinet til den gamle disk og bruge den som portabel ekstra disk til lager. (har også en NAS disk til musik og film).

Nogen gode råd??
Gravatar #2 - binderup
22. dec. 2012 17:59
Jeg bruger en Samsung 830 256GB i min Macbook Pro, og der har slet ikke været nogle problemer med den.

Jeg kommer i hvert fald ikke til at købe en ny computer hvor system disken ikke er en SSD disk.

Jeg gik fra 500GB til de 256GB, men det gik uden problemer - jeg opdagede hvor meget ragelse jeg havde samlet på disken, som nok i grunden var bedre egnet på NAS. og efter Spotify så har jeg ikke en eneste MP3'er liggende
Gravatar #3 - nielsbuus
22. dec. 2012 19:28
Jeg er ikke ekspert, men da jeg selv købte SSD for et kvartal siden endte jeg med at købe en Sandisk Extreme SSD. Det har jeg ikke fortrudt. Jeg har dog ikke rigtig praktisk erfaring med andre SSD'er, men i forhold til traditionelle harddiske er det en vidunderlig opgradering.

http://www.storagereview.com/sandisk_extreme_ssd_r...
http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B006EKJ8UI...

Jeg ved ikke om der er kommet noget bedre de seneste måneder, men dengang jeg undersøgte markedet var Sandisk Extreme SSD noget af det bedste.
Gravatar #4 - gramps
22. dec. 2012 22:42
Hr. Kejser (1) skrev:
men jo billigere jo bedre :P

Jeg ved godt det er en joke, men hver gang jeg hører den udtalelse kan jeg ikke lade være med at tænke, at dét er grunden til at alle produkter bliver af en ringere og ringere kvalitet...
Gravatar #5 - ignuz
22. dec. 2012 23:43
Samsung 840 pro. Væsentligt at det er pro udgaven - det er den der tilbyder det bedste performance pt.
Gravatar #6 - kinaholm
23. dec. 2012 00:02
Jeg er meget glad for begge mine Intel, har en 310'er i min macbook og en 330'er i min stationære. Begge kører upåklageligt og har ikke haft nogle problemer med dem, what so ever :)
Der er god bang for the buck - kan se at du kan få en 240 GB hos proshop til samme pris som jeg gav for min 120GB 310'er da jeg købte den.
Gravatar #7 - binderup
23. dec. 2012 07:38

Nu skal man jo lige tage i betragtning om laptoppen overhovedet kan udnytte den hastighed. Det giver jo ikke meget mening hvis man smider en super super ssd i laptoppen men den kun maksimalt kan udnytte halvdelen af hastigheden.

Men hvis prisen ikke giver den store forskel (mener at det er omkring 300,- 840 koster mere end 830) så go for it - det er bare slet ikke sikkert at man får noget som helst for de 300,-
Gravatar #8 - IT-ekspert Kejser
23. dec. 2012 07:49
Kan jeg på nogen måde finde ud af hvor loftet for min bærbar ligger? Foruden at købe super super ssd´en og putte den i?

Intel 330 - 180 GB har 500/450 (læse/skrive)
Samsung 840 Pro - 128 GB har 530/390 (læse/skrive)

Hvor stor betydning har skrivehastigheden? Er det ligemeget da springet er kæmpestort i forvejen fra traditionel harddisk?
Gravatar #9 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
23. dec. 2012 09:11

Du vil nok blive mind = blown hvis du skifter fra en almindelig 5.400 RPM bærbar harddisk til en SSD, så om det er 390 eller 450 er hip som hap
Gravatar #10 - binderup
23. dec. 2012 09:25

hørt.

Jeg blev både glad og ked af det da jeg smed en SSD i min Macbook pro. Glad for hold da op en forskel i hastighed!!

Ked af det for så lever den i længere tid før jeg kan retfærdiggøre en opgradering :-)
Gravatar #11 - IT-ekspert Kejser
25. dec. 2012 19:00
Jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge 128 GB og få en hurtigere disk (f.eks. Samsung 840 Pro) eller 256 GB (Samsung 840 Basic) for ikke at miste for meget plads i forhold til de 500 GB jeg har i dag.
Gravatar #12 - Skak2000
25. dec. 2012 21:31
Jeg har en Samsung 830 - 256 GB. Ingen klager her. De laver deres egen controller, modsat mange andre producenter.

Kender flere der bruger 830'eren. Men med 128 GB diske.
Gravatar #13 - HrJakobsen
26. dec. 2012 09:18
Jeg bruger en Samsung 830 med 128gb. Jeg har heller ingen klager, jeg har endnu ikke haft problemer med den.
Gravatar #14 - Daniel-Dane
26. dec. 2012 11:59
Hvorfor ikke begge drev? Det er muligt at fjerne det optiske drev, hvis man ikke bruger det.
Gravatar #15 - IT-ekspert Kejser
26. dec. 2012 18:56
Kan man udskifte optisk drev på min Asus U46SV-WX094V?

F.eks. denne? http://www.amazon.co.uk/compatible-8573TG-2624G64M...

Men hvordan afmontere jeg den gamle?
Gravatar #16 - Woller
26. dec. 2012 19:47
http://www.insidemylaptop.com/images/pavilion-dv90...
sådan afmonteres de fleste dvd drev fra bærbare
Gravatar #17 - IT-ekspert Kejser
26. dec. 2012 20:05
De fleste er ikke det samme som min. :P

Jeg kan se der er et skruehul på undersiden af min bærbar - og det ligner et cd-rom logo - så prøver lige i morgen at skrue den af og se om jeg kan slide cd-skuffen ud.

Hvis jeg kan bliver trin 2 at finde ud af om den fra ebay passer i min maskine. Jeg ved ikke om der er forskel på en U46SV-WX036V og min -WX094V
Gravatar #18 - IT-ekspert Kejser
26. dec. 2012 20:26
Hr. Kejser (17) skrev:
så prøver lige i morgen at skrue den af og se om jeg kan slide cd-skuffen ud.

I morgen blev så nu da jeg er ederspændt på resultatet. Med en mini skruetrækker jeg havde liggende kunne jeg skrue den ene skrue af som var synlig - og det var ikke nok - men under RAM og HDD låget i den anden siden sidder den anden skrue - og med samme logo. Men ak og ve ... min skruetrækker er lige lille nok og vil ikke smadre kærven på skruen så må vente til jeg får gravet værktøjet frem i harry potter skabet.

Jeg kan ikke forestille mig at HDD caddyen jeg har fundet på ebay ikke skulle passe. Så jeg tænker at jeg skal bestille den og kyle harddisk kabinetet jeg lige har bestilt på ebay med usb 3.0 ud når den kommer til DK. Konen har i forvejen et USB CD/DVD drev som jeg kan låne hvis jeg skal bruge et optisk medie - i ny og næ.

Er der nogen som har erfaring med at bruge det optiske drev til HDD?
Gravatar #19 - IT-ekspert Kejser
26. dec. 2012 20:35
Ej - de sender ikke til DK. Kan ikke helt gennemskue om denne er den samme: http://www.amazon.de/gp/product/B003SEKSR0/ref=nor...

Gravatar #20 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. dec. 2012 22:24
Har skiftet et drev ud med en HDD på en MBP, så ved ikke helt om det kan sammenlignes. Dog fungerer det upåklageligt! Bedste $15 der er blevet brugt længe!
Gravatar #21 - Hånter
27. dec. 2012 09:47
Thoroughbreed (20) skrev:
Har skiftet et drev ud med en HDD på en MBP, så ved ikke helt om det kan sammenlignes. Dog fungerer det upåklageligt! Bedste $15 der er blevet brugt længe!

Undskyld mig, men har du ikke tidligere brokket dig højlydt over manglende CD/DVD-drev i MacBooks? Og så laver du sådan et stunt.

#0 - SSD giver et kæmpe performance-boost! Du skal glæde dig!
Gravatar #22 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
27. dec. 2012 09:54
Hånter (21) skrev:
Undskyld mig, men har du ikke tidligere brokket dig højlydt over manglende CD/DVD-drev i MacBooks? Og så laver du sådan et stunt.

#0 - SSD giver et kæmpe performance-boost! Du skal glæde dig!

Sagde ikke noget om at det var min MBP - jeg vil ikke af med mit optiske drev :P
Gravatar #23 - IT-ekspert Kejser
27. dec. 2012 16:24
Det blev en Intel 330 på 180 GB. Nu sidder jeg og downloader en win 7 iso fil som jeg skal have lagt på en usb pind så jeg kan boote fra den og lægge win7 på min ssd.
Gravatar #24 - HrJakobsen
27. dec. 2012 16:27
Du må lige holde os opdateret på om det var det rigtige valg.
Gravatar #25 - IT-ekspert Kejser
27. dec. 2012 16:30
#24 will do.
Gravatar #26 - IT-ekspert Kejser
29. dec. 2012 09:12
Efter en lang nat med overførsel af data fra gammel disk til ny disk og oprydning er jeg nu færdig med udskiftningen.

Sådan så min Windows Experience Index ud FØR opgraderingen.

Læg mærke til Primær harddisk.

Efter opgraderingen

En stigning på 1,9 synes jeg er rimelig godt. :)

Loading af f.eks. minecraft går også væsentlig hurtigere end før.

Har ikke spillet nogle andre spil endnu da jeg skulle frigive en masse plads før jeg kunne migrere data til den nye disk.
Gravatar #27 - IT-ekspert Kejser
7. jan. 2013 20:10
Så kom mit cover endelig til den gamle disk. :) Utroligt hvad man kan få for ca 47 kr.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login