mboost-dp1

Jumbo Bog farver

Gå til bund
Gravatar #1 - squad2nd
27. nov. 2008 23:31
Jeg ved det lyder åndssvagt... men min mor har købt en masse jumbo bøger til mig, som jeg sidder og læser i mens vi spiser (vi kommunikerer ikke i min familie).

Men nu undrer jeg mig, hvordan kan det egenligt være, at de jumbo-bøger fra 80 m.v. mangler farve på hver tredje og fjerde side?

Man sidder og læser to sider med farve, og så kommer der to sider uden farve, og så kommer der to sider med farve, og dernæst uden farve...
Gravatar #2 - arne_v
28. nov. 2008 00:01

Jeg ville gætte på trykkeri omkostnings minimering.
Gravatar #3 - Esquire
28. nov. 2008 02:43
Er korrekt hvad #2 siger.
Da de i sin tid begyndte at farveligge siderne var det for dyrt med farver på alle sider, de valgte derfor kun at farveligge hveranden for at holde prisen nede. Det er nævnt enten i en jumbobog eller i et Anders And blad kan dog ikke huske hvilen/hvilket
Gravatar #4 - Kordonme
28. nov. 2008 07:23
Det er muligt det havde noget med omkosningerne at gøre - men det er nu ikke kun derfor. Det har også noget at gøre med den presse der blev brugt til at trykke bøgerne. Den understøttede ikke farver på begge sider.

http://da.wikipedia.org/wiki/Jumbobog skrev:
De første mange år blev Jumbobøgerne udgivet med skiftevis to sider i farver og to sider i sort/hvid. Dette skyldtes, at Mondadoris trykkeri brugte en gammeldags trykpresse, som kun kunne trykke i farver på den ene side af papiret. Det blev først mange år senere ændret, da trykkeprocessen blev flyttet. Helt konkret var Jumbobog nr. 91 den første med farver på alle sider og her begyndte man også traditionen med at bogryggene dannede et motiv for hver 10. bog. I de første af dem var historierne kædet sammen via en mellemhistorie, men det gik man senere væk fra.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login