mboost-dp1

Koeb af Makro-linse til Canon EOS 400D

Gå til bund
Gravatar #1 - fidomuh
28. aug. 2008 12:05
Hejsa.

Jeg staar og skal til at koebe et makro objektiv til mit kamera og leder derfor efter erfaringer :)

Jeg har kigget en del paa Sigma's makro serie, da de rent faktisk er i et brugbart prisleje ;)

Mere specifikt er jeg i tvivl om jeg skal vaelge deres 105mm eller deres 70mm.
70mm objektivet har faaet ekstremt gode reviews alle steder fra, hvor 105mm'eret har faaet lidt blandede.

150mm er for tungt og for stort at tage snapshots med, det er primaert haandholdte billeder jeg vil tage, af fx insekter eller fugle der lige kan fanges tilfaeldigt.

Jeg har ogsaa hoert en masse godt om Tamrons 90mm Makro linse, men Tamron skriger bare af "plastik" hver gang jeg roerer ved dem :/

Canons egne makro objektiver er lige 2-3000 dyrere end Sigmas og ud fra reviews kan jeg ikke lige se nogen speciel grund til at koebe dem - medmindre man har raad til et L objektiv..

Saa hvad vil i anbefale?
JEg kunne fornemme at Disky og TrylleKlovn har et par kommentarer ? ;)

-Fido
Gravatar #2 - trylleklovn
28. aug. 2008 13:00
Da jeg både er Disky OG Trylleklovn, vil jeg lige meddele at jeg har kommenteret det på IRC!
Gravatar #3 - siliankaas
28. aug. 2008 13:18
#2 Hvorfor (kun) på IRC?
Må vi andre ikke få glæde af det?
Gravatar #4 - DanaKaZ
28. aug. 2008 13:43
#3 Nej.
Gravatar #5 - trylleklovn
28. aug. 2008 13:44
Og linser er noget man spiser eller kommer i øjnene. Det hedder et objektiv.
Gravatar #6 - holmen
28. aug. 2008 13:46
Hvad med de linser, som sidder i et objektiv så? Eller har de et andet fancy navn?
Gravatar #7 - trylleklovn
28. aug. 2008 13:46
#6 Linser.
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
28. aug. 2008 15:11
70mm er den mindste brændvidde jeg vil anbefale.
Jo mindre brændvidde, jo tættere skal du på motivet for at opnå macro.
Så jeg vil anbefale dig et 100mm macro objektiv hvis du ikke vil have at dine motiver flygter.

Selv er jeg ved at investere i et Canon EF 1:2.8 100mm USM, og det er da kun ca. 400Kr dyrere end et sigma 105mm.

Linser er de elementer et objektiv indeholder.
Gravatar #9 - Lss_1405
28. aug. 2008 15:21
Det er altid svært at købe makro, og har slev været meget itvivl.

Jeg vil derfor anbefale dig at se denne tråd på Fotostart.dk
Et super godt site med søde mennesker forresten.

http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?t=104&...
Gravatar #10 - fidomuh
28. aug. 2008 16:47

Jeg vil ogsaa klart foretraekke 100mm braenvidde, eneste grund til at jeg kigger paa 70mm objektivet, er de superb gode reviews det har faaet ;)

Jeg tror jeg tager ned til fotoshoppen og generer dem imorgen :)
Gravatar #11 - Zombie Steve Jobs
29. aug. 2008 07:16
#7 nu er det faktisk linseelementer, for at være helt firkantet.

Jeg ville, uden at vide en bønne om makrofotografi, vælge en Sigma. Tamron har jeg dårlig erfaring med, Sigma er dem, der har tjent mig bedst ude for meget bøvl og lignende, og så tåler de at få tæv.

Tror du kan være heldig at finde nogle Canon brugte til billige penge.
Fordelen ved at købe Canon er, at du får en autofokus der ikke bruger hundrede år på at fokusere. Har oplevet ret meget skidt med de kopiobjektiver, hvad angår det.

Hvis hvad #9 siger passer - så gør det! De er altså meget meget bedre, med et original, med mindre du er ude i mærkelige fiskeøjeobjektiver eller super vidvinkel.

#10 hehe, de ved aldrig noget i de forretninger. Du er bedre hjulpet her!
Gravatar #12 - fidomuh
29. aug. 2008 08:19

Nu var det ikke for at faa hjaelp, jeg ville bare gramse paa hans objektiver .. *host* :D

MEn ja, valget staar ogsaa mellem Canon og Sigma.

Nu er jeg bare blevet i tvivl om jeg skal tage 150mm Sigma'en, eller 100mm canon.
150mm lyder lidt mere interessant, da jeg saa ogsaa kan bruge den som semi-tele, hvor 100mm nok udelukkende ville blive til makro..

150mm linsen er dog lidt mere "bulky" og besvaerlig at have med rundt..
Hmm.. what to do..
Gravatar #13 - holmen
29. aug. 2008 08:19
Køb begge to.
Gravatar #14 - trylleklovn
29. aug. 2008 08:37
Det var da utroligt som i kan bashe Tamron. Jeg har gode erfaringer med tamrons 17-50mm f/2.8 i hvert fald. Jeg har en gammel sigma i samme range hvor blænden derimod har sat sig fast.
Gravatar #15 - Zombie Steve Jobs
29. aug. 2008 11:56
#12 Tag canon :P
Så kan du købe dig en brugt extender, evt.

men, test dem først, sikre dig autofokus og fokusafstand er til at holde ud, det er sådan noget, man bliver røv træft af i længden.

#14 Har heller ikke haft bøvl med vidvinkel overhovedet, det er når man kommer over noget, der ligger over 70mm, at de bliver problematiske.
Gravatar #16 - fidomuh
29. aug. 2008 12:19

Hvad er fordelen ved at tage canon, og betale 500kr mere ?
Og hvorfor 100mm fremfor 150mm? :)
Gravatar #17 - Zombie Steve Jobs
29. aug. 2008 12:44
#16 Fordi det er canon :)
Linseelmenterne vil være en højere kvalitet, der er mindre vignettering, objektivet vil generelt virke bedre med kameraet, da det ikke er reverseengineered, det sammen med USM motoren giver dig hurtigere og mere præcis autofokus, der er flere blade i blænden - det kommer til at se pænere ud ved stor blænde (bokeh).

Nå ja, og så vejner 100mm'eren mindre end 150mm'eren

Den eneste fordel ved Sigmaen, udover de 500, er at du kan være lidt længere væk.

Men test dem begge to. :)
Jeg har i hvert fald kun Canon gear, da der altså er en forskel.
Gravatar #18 - fidomuh
29. aug. 2008 12:58

Linseelmenterne vil være en højere kvalitet, der er mindre vignettering, objektivet vil generelt virke bedre med kameraet, da det ikke er reverseengineered

Umiddelbart ser jeg ikke nogen grund til at Canon per definition laver bedre kvalitet - slet ikke naar prisen er taet paa den samme, samt at Sigma's objektiv vinder Editors choice priser ... :)

det sammen med USM motoren giver dig hurtigere og mere præcis autofokus

HSM?
Inner Focus - ikke at forglemme.

AF er ikke noget jeg vil goere mig vildt meget i med Makro, da manuel fokus typisk er langt hurtigere.

Nå ja, og så vejner 100mm'eren mindre end 150mm'eren

Men har mindre braendvidde.

Den eneste fordel ved Sigmaen, udover de 500, er at du kan være lidt længere væk.

Ja.
Og et lukket fokuseringssystem, fx.

Men test dem begge to. :)
Jeg har i hvert fald kun Canon gear, da der altså er en forskel.

Det er ogsaa hvad folk siger, folk kan bare ikke sige *hvad* forskellen er - bare at "Canon er bedre" .. :)

Men jeg tester dem begge foerst tror jeg, saa har jeg ogsaa nemmere ved at fornemme om det er 150 eller 100mm jeg vil have :D
Gravatar #19 - trylleklovn
29. aug. 2008 15:02
Duh, du skal selvfølgelig vælge Canon fordi der står Canon på dækslet!
Gravatar #20 - trylleklovn
30. aug. 2008 10:40
Du skal da have en sigma potensforlænger: http://trylleklovn.net/stuff/potensforl%C3%A6nger....
Gravatar #21 - fidomuh
30. aug. 2008 22:20

Lol, aggressiv haette du har paa :P
Men fancy nok.. Det bliver nok sigmaen anyway :P
Gravatar #22 - Zombie Steve Jobs
2. sep. 2008 14:06
Well, whatever :P
Hvis det bare er for sjov, by all means, køb Sigma. :)

Og synes nu godtnok jeg udtrykkeligt forklarer hvorfor Canon er bedre - HSM = bullshit - Canons USM holder længere, larmer mindre, er hurtigere.

Jeg ved ikke hvad du mener med lukket fokuseringssystem.

Køb Canon L hvis du vil have noget ordentligt.
Gravatar #23 - fidomuh
2. sep. 2008 15:07

USM = bullshit.

Hvis du ikke argumentere for det, er det jo intet vaerd at du siger det er daarligt :)

Jeg har et objektiv med HSM pt, det fungerer helt fint..

Jeg mente bare indre fokuseringssystem. Dvs at det er inden i linsen alting roterer, som paa L-objektiverne :)

Canon L koster saa meget mere at det er latterligt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login