mboost-dp1

Køb af nyt TV

Gå til bund
Gravatar #1 - Q-gadgetfreak
9. apr. 2008 20:17
Hej!

Jeg er på udkig efter et nyt tv, og er temmelig usikker på hvilket et det skal være. Derfor håber jeg på, at der er nogen herinde, som kan hjælpe mig.

- Det må ca. koste 10.000 kr.
- Det skal være min. 42 tommer
- Har hørt LCD er bedst i den størrelse, men hvis det skal være større så bør det være plasma. Lcd er vist mest strøm besparende.
- Jeg er ikke helt vildt Hifi nørd, men billedet skal være en ok kvalitet.
- Vi har fællesantenne, derfor har jeg hørt at en DVB-T tuner ikke kan bruges. Hvad skal jeg så bruge?
- Jeg har ikke en PS3 endnu, men det kommer helt sikkert på et tidspunkt.

Elgiganten har det her på tilbud 50PFP5532D. Er der nogen som ved om det er godt?

Eller det her 47PFL7642D

Eller er der nogen som kan anbefale noget helt andet?

Ved godt det er mange spørgsmål, men det siger lidt om hvor lidt jeg ved om det.
Gravatar #2 - jeldtoft
9. apr. 2008 20:30
Hvad med Full HD, er det noget du har tænkt på? Jeg har selv en PS3 og er ganske tilfreds med mine 720p (Kun HD ready). Det er så også 32".

Uden at have meget forstand på det, vil jeg sige, du aldrig går galt i byen med et mellemdyrt mærkevare tv (sony, samsung, philips)
Gravatar #3 - buch
9. apr. 2008 20:34
Jeres fællesantenne er tvunget til at levere digitale signaler senest i okt. 2009, så derfor er det væsentligt at du køber et fjernsyn med digital tuner.

Da du er villig til at ofre den mængde penge synes jeg at du bør gå ned i hifiklubben for at se på deres modeller, og spørge dig til råds om hvad du skal være opmærksom på.

Kig desuden her
www.digital.tv
www.flatpanels.dk
Gravatar #4 - Q-gadgetfreak
9. apr. 2008 20:46
Hej Buch

Er det ikke noget med at det skal være en speciel tuner når jeg har fælles antenne?

Har forøvrigt kigget på flatpanels.dk

Tak for linket.

Hilsen jelb pigegadgetfreak
Gravatar #5 - buch
9. apr. 2008 20:51
Nej det har ikke noget at sige om den er fælles eller ej.
Gravatar #6 - Svindleren
10. apr. 2008 00:28

Kig bort fra alt det med tuner.. som han ahr skrevet ovenover... kæb det tv der ser bedst ud live.... Du skla have en box uanset hvad snere hen.. lad være med at tænke på det nu...
Gravatar #7 - vandfarve
10. apr. 2008 05:01
#Jelb

wn1 har ret, idet det endnu ikke er bestemt, i hvilket format vores signal skal sendes i. Derfor er der en stor risiko for, at du ikke kan se digitalt tv, når det analoge sendenet lukkes ned. Du skal selv have en DVB-C (C = cable), men de fleste understøtter kun MPEG-2, hvor der går meget snak om, at signalet vil blive sendt ud i MPEG-4 (SVJH).

Derfor, hvis det er muligt, så køb et tv med DVB-C indbygget, men lad være med at have det som absolut kriterie. Der er en stor chance for, at tuneren alligevel ikke vil kunne bruges i fremtiden. Alt dette og meget mere vil de dog kunne fortælle dig i den lokale Hifiklubben.
Gravatar #8 - Ju9or
10. apr. 2008 05:09
Som vandfarve er inde på så sendes vores nuværende signal i Mpeg2, men i fremtiden sendes det i Mpeg4... AFAIR

Og der er vist ikke mange af de indbyggede digitale tunere idag der tilbyder Mpeg4...

Så der skal højst sandsynligt en boks på senere..

Selv har jeg et Samsung 40" LCD som jeg er meget godt tilfreds med... Kender flere der har Samsung og der er ikke rigtig noget at udsætte på dem. Betjeningen er nem og ligetil, designet er superflot og billedet er i mine øjne rigtig flot...
Gravatar #9 - rumagenten
10. apr. 2008 05:12
hvor bor du henne af i landet, De har en 40" Full HD (40D3500) på tilbud i Sony Center Aalborg til 9.999.

Det har som et af de enste i din prisklasse indbygget DVB-C tuner. jeg ved faktisk ikke om der er andre der understøtter det. Ved at Loewe også har det indbygget, men de tåler ikke sammenligning da Loewe er ret dyre.

40D3500
har desuden understøttelse for 24p og mange andre funktioner som PS3 understøtter over HDMI.

Som andre også skriver sendes det digitale i dag i mpeg2, hvor man fra 2009 vil lave en glidende overgang fra dr1, tv2 og dr2's side af, frem til 2012 hvor man helt vil lukke ned for mpeg2 signalet. Man kan dog eftersigende få en dims man sætter på sit antennekabel, som laver alt mpeg4 om til mpeg2. Jeg tror så også at i 2012 hvor der bliver lukket for mpeg2 signalet at der er mange flere dimser på markedet som kan lave mpeg4 om til mpeg2, ellers får man bare til den tid, en settopbox.

My 2 Cents
Gravatar #10 - illishar
10. apr. 2008 06:48
Drop ideen med at gå ned i Hifiklubben. For 10.000 får man altså ikke meget >42" TV og da slet ikke i Hifiklubben.
Lad også være med at spekulere på hvilken tuner der sidder i. Den kan erhverves seperat, når standarden ændrer sig.

Hvis du skal bruge det til spil/konsol kan jeg anbefale dig at gå efter et FullHD LCD. Så den ovenstående Sony til 10k, virker som et meget godt bud. Hvis du skal have det større (og her anbefaler jeg stadigvæk FullHD, når det er til grafik) så skal du nok op med lidt flere penge.
Gravatar #11 - The-Lone-Gunman
10. apr. 2008 07:52
10 skrev:
Drop ideen med at gå ned i Hifiklubben. For 10.000 får man altså ikke meget >42" TV og da slet ikke i Hifiklubben.

Nu kan man jo altid gå ned og snakke med dem, sige man lige vil hjem og tænke over det... også bestille det på nettet.
Gravatar #12 - buch
10. apr. 2008 08:14
Hifiklubben's NAD tv'er er også rimelig lækker.

http://hifiklubben.dk/files/landingpages/nadtv.htm...
Gravatar #13 - Q-gadgetfreak
10. apr. 2008 08:25
Tak for alle jeres tips og tricks:)

Har set det er hos SHG

LE-46N87BD

Er der nogen som ved noget om det?

Undre mig over det er så billigt.

Produktbeskrivelse Samsung LE46N87BD - 46" LCD TV
Produkttype LCD TV
Diagonal størrelse 46" - widescreen
Dimensioner (B x D x H) 118 cm x 32 cm x 76.2 cm - med stander
Vægt 30.8 kg
Farve Sort
Digitalt tv certifikation HD ready
Opløsning 1920 x 1080
Display Format 1080p (FullHD)
Input Video Formater 480p, 720p, 1080i, 1080p, 480i, 576i, 576p
PC grænseflade VGA (HD-15), HDMI
HDCP-kompatibel Ja
Teknologi TFT aktiv matriks
Progressiv scanning Ja
Billedformatforhold 16:9
Tv-tuner 1x analog, 1x digital
Digital TV Tuner DVB-T
Analog TV Tuner PAL, SECAM
Multikanaleksempel Picture-in-picture (PIP - billede-i-billede)
Egenskaber Tændt-slukket timer, Auto Power Off, menu på skærm, DNIe = Digital Natural Image engine (billedoptimeringsteknologi), game mode, SKY HD testet
Lydudgangsmodus Stereo
Højttalersystem 2 højttalere
Lydeffekter SRS TruSurround XT
Stereomodtagesystem NICAM, A2
Fjernbetjening Universal fjernstyring - infrarød

Specifikationer
Tommer (Skærmen) 46 Tommer
Skærm Teknologi LCD
Tuner 1 DVB-T Tuner
Kontrast (Jo højere, jo bedre) 10000 : 1
Brightness 550 cd/m²
Videosignal 640 x 480i
640 x 480p
720 x 576i
720 x 576p
1280 x 720p
1920 x 1080i
1920 x 1080p
Full-HD (1080p) Ja
Indbygget Højttalere Ja
I Drift 260 Watt (Max)
Farve Sort
Gravatar #14 - buch
10. apr. 2008 08:29
Inden du beslutter dig for at købe det bør du se det live. Du skal se billedet i hurtig bevægelse, f. eks.
Gravatar #15 - illishar
10. apr. 2008 10:06
Samsungs N8 og M8 er fremragende TV'er. Forskellen på M og N, er at M har glossy skærm, hvilket giver bedre kontrast.

Grunden til at SHG har det så billigt kan *måske* skyldes at det er parallel-importeret. Hvilket vil sige at du mister Samsung's service i Danmark.
Gravatar #16 - Svindleren
10. apr. 2008 11:20
Hvis du kan så lad være tage et samsung tv.. Det er fedt design osv. men du får mere for pengene ved at vælge eks sony :)

Samsung er god til at sælge sig selv.

Bare min erfaring ;)
Gravatar #17 - fidomuh
10. apr. 2008 11:24

Hvilket vil sige at du mister Samsung's service i Danmark.

Hvilket er 100% ligemeget, da han har service / reklamation / garanti hos SHG alligevel. :)
Gravatar #18 - Q-gadgetfreak
10. apr. 2008 15:53
parallel importeret? vil det så sige man ikke kan få det repareret?

Men uanset hvad, så har jeg jo 2 årsreklamationsret.
Gravatar #19 - Q-gadgetfreak
10. apr. 2008 15:54
sorry så først at fidomuh havde svaret på det nu:( Jeg er total nybegynder......
Gravatar #20 - Svindleren
10. apr. 2008 16:08
så er det SHGs garanti/reklamation ??+

Hvis der ikke er samsung nordic garanti på, så kan han ikke få 0-tollerance overfor pixel fejl. Så må SHG æde den, eller så må han leve med pixel fejl

hvis det skulle opstå.
Gravatar #21 - Q-gadgetfreak
10. apr. 2008 16:09
jf. svaret fra wn1 så har jeg kigget på et Sony der hedder KDL46D3500AEP

Er der nogen som kender det?
Gravatar #22 - Q-gadgetfreak
10. apr. 2008 17:16
Har faktisk lige mailet til SHG for at spørge om det er parallelimport.

De svarede tilbage i løbet af ca. 10 min. (hurtigt) Det er det. Umiddelbart kan jeg ikke se det er noget problem. Dog venter jeg på svar omkring det som wn1 skrev i sit indjæg med pixel fejl.

20 skrev:
så er det SHGs garanti/reklamation ??+

Hvis der ikke er samsung nordic garanti på, så kan han ikke få 0-tollerance overfor pixel fejl. Så må SHG æde den, eller så må han leve med pixel fejl

hvis det skulle opstå.
Gravatar #23 - fidomuh
10. apr. 2008 17:39

Ja, det er SHG's reklamation der er gaeldende, som altid ved koeb hos SHG - uanset om det er import eller ej.

Forskellen her er UDELUKKENDE at Samsung (fx) stiller en ekstra garanti til raadighed og hvis denne garanti stilles i landet der importeres fra, saa gaelder det ogsaa ved Paralelimport.

Det vaerste man kan komme ud for, er at man skal sende det til landet man har koebt det i.
Dog skal man huske at koeber man hos fx SHG, saa er det ligemeget om det er paralelimport, da det er SHG's reklamation uanset hvad.
- Staar der paa SHG's hjemmeside at der er 0-pixelfejl garanti, saa gaelder det. :)
Gravatar #24 - Svindleren
10. apr. 2008 21:49

Hvis jeg var dig, så ville jeg lige høre samsung, om det som #23fidomuh skriver.

Jeg ved der ikke er samsung nordic dgaranti på varer der er parallel importeret. Derfor en god ide, og høre samsung efter om den gælder ved køb fra SHG.
Gravatar #25 - rumagenten
11. apr. 2008 05:04
du fik ikke svaret på hvor du bor henne af i landet... så er det lidt nemmere at guide.

Sony Center Vejle kommer også med nogle rigtig gode åbningstilbud til deres åbning på søndag.

se mere på [url=http://www.sonyvejledk]Sonyvejle.dk[/url

blandt andet 46w3000 til 14.999 som ligger over dit budget, men også en meget federe skærm, med indbygget Mpeg4 tuner på DVB-C tuneren. De har også 46V3000 til 11.999. Samme skærm som D3500, dog med 1 HDMI indgang mere, og en noget federe design.

46D3500 har samme specifikationer som 40D3500, eneste forskel er størrelsen.

Jeg har lagt mærke til at du ser ud som om du har besluttet dig for at købe den over nettet, eller også søger du bare dine informationer de forkerte steder. Brug altid producenternes hjemmesider da de som regel er de mest korrekte.

Derudover synes jeg du skal overveje, eller ihvertfald tage det med i dine overvejelser hvem der skal betale for transporten til butikken, hvis der sker noget med dit fjernsyn.
Gravatar #26 - rumagenten
11. apr. 2008 05:05
Gravatar #27 - Q-gadgetfreak
11. apr. 2008 06:24
Bor i Køge på Sjælland. Derfor kommer jeg ikke Sony centeret i Vejle;)

Faktisk er jeg ikke helt tændt på at købe skærmen på nettet. Det der er tillokkende, er at prisen er ca. 6000-7000 kr. billigere end i butikkerne.

Dog er jeg kommet så langt, at jeg tror det bliver en Sony skærm.
Gravatar #28 - rumagenten
11. apr. 2008 18:56
nej, det kan jeg godt se. men de modeller har du nu også andre steder, til hvilken pris ved jeg dog ikke. husk! betal aldrig hvad der står på skiltet i butikken. ikke i jylland ihvertfald
Gravatar #29 - Q-gadgetfreak
11. apr. 2008 19:01
Tusind tak for hjælpen til alle. Jeg er blevet meget klogere.

Mvh. Jeanette
Gravatar #30 - IT-ekspert Kejser
11. apr. 2008 22:45

Det kommer da helt an på hvor du køber henne. Det er ikke alle steder at man kan handle om prisen i Jylland.

Men som der også bliver sagt her i tråden så køb en Sony. Meget TV for pengene.

På onsdag kommer jeg hjem fra Radiohandlerskolen i Ringsted. Der vil jeg lige høre sidste nyt om fremtidens digital TV. Så kan jeg poste en update.
Gravatar #31 - Q-gadgetfreak
12. apr. 2008 12:54
# 30

Det lyder godt. Glæder mig til at høre nærmere.
Gravatar #32 - Svindleren
12. apr. 2008 14:58
Fremtidens tv:

Digitale kanaler > Du skal have en DVB-C tuner, kan være ind bygget i tv( så kræver det et kort), eller være en boks fra din tv udbyder.

HD-kanaler > Du skal have en DVB-C (mpeg4) tuner, kan være indbygget i tv ( har de større sony modeller), ellers skal du havee n boks fra din tv udbyder (eks. zaptor fra stofa.).

mere er der ikke i det. Men det kommer an på hvilken standard osv, så derfor kan det være dumt at ofre mere for et tv der har en DVB-C(mpeg4) tunder indbygget, da den ikke bliver opdateret. Du kan altid skifte din eksterne tuner(boks _W_).

Så skulle det være til at forstå!!!
Gravatar #33 - I.F.F.
12. apr. 2008 15:00
Sony er bestemt et rigtigt godt valg, det er bestemt bedre tv end Samsung saa du er paa rette vej.

Dog ville jeg lige kigge paa et Panasonic plasma inden du koeber, det er pt det tv paa markedet hvor du faar mest for pengene og naar vi er i denne prisklasse, har plasma altsaa et bedre billede end LCD.

Hvis du har mulighed for det vil jeg ogsaa anbefale dig at se et Sharp LCD demonstreret da deres Aquos skaerme er suveraene.
Gravatar #34 - Q-gadgetfreak
13. apr. 2008 07:40
Hvorfor taler man ikke om Hertz??????

Har set de fleste kun har 50, men der kommet nogle enkelte dyre der har 100 hmmmm.

På Sonys hjemmeside står der slet ikke hvor mange Hertz deres fladskærme har.

Måske er det ikke relevant med fladskærme?
Gravatar #35 - sKIDROw
13. apr. 2008 14:08
Vil lige være så fladet, at indskyde et spørgsmål i en andens tråd.

Nogen som har nogle fifs til, hvordan man vælger den rette størrelse TV til ens stue?. Det siges at et for stort TV til ens stue, giver en dårlig oplevelse?.

Har ca 4M fra væg til væg.
Gravatar #36 - Snoop
13. apr. 2008 14:19
#35: Du kan udregne din størrelse her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subactio...

Om det er optimalt ved jeg ikke, men de plejer at have styr på sådan noget på den side.
Gravatar #37 - rumagenten
14. apr. 2008 20:14
de er 50/60hertz medmindre andet er angivet.

De har også modeller der har 100hertz, men de ligger uden for dit prisleje og i konflikt med dine andre ønsker.

direkte at tale om hertz på en fladskærm er letter "falsk" varedekleration. Dvs sige at det har ikke noget at sige for billedet om det er 50Hz eller 100Hz. Derimod betyder det at en computer tager de 50 billeder i sekundet, og fordobler det til 100 billeder i sekundet. dvs. den tagen en middelværdig af 2 billeder og sætter det indimellem dem.

i udlandet hvor man kører med 60Hz bliver det så til 120Hz.
Gravatar #38 - Q-gadgetfreak
25. apr. 2008 18:58
# 33

Har faktisk undersøgt en del siden sidste indlæg.
Var inde i Expert og se på skærmene live.

Min konklusion er at plasma er pænere end LCD. Derfor er jeg kommet frem til at det sandsynlivis bliver et plasma tv i størrelsen 42"

Faktisk ser det også ud til at det kunne gå hen og blive et Panasonic 42PX80. Det kan anskaffes til den nette sum af 8500 kr på LCD.dk

Ud fra de anmeldelser jeg har læst af det så ser det ud til at det har en super billedekvalitet til en rimelig pris.

Den eneste ulempe er at den ikke har en DVB-c tuner, hvilket betyder der skal en eller anden form for boks på når vi har fælles antenne.

Er der nogen der ved hvilken "dims" der skal bruges til det?
Gravatar #39 - mindzero
25. apr. 2008 19:12
#38:
42PX80 har en analog tuner samt en digital DVB-T tuner. Det vil sige at du kan se analoge signaler fra antenne/kabel/parabol men kun digitale signaler fra antenne net.

Hvis du vil modtage digitale signaler fra kabel-tv skal du købe en ekstra "box", en såkaldt DVB-C tuner.
Gravatar #40 - rumagenten
27. apr. 2008 11:46
hvis det er YOUSEE, skal du have en Selectorboks, de bruger en fra samsung.

Hvis det er Stofa.tv skal du bruge deres Zaptor, som efter sigende er crap endnu.
Gravatar #41 - sKIDROw
27. apr. 2008 13:28
En hvilken som helst DVB-C tuner kan bruges til kabeltv, det er kun krypteringen som er forskellen. De bruger hvert sit CAM model.
Gravatar #42 - Q-gadgetfreak
29. apr. 2008 20:24
så er TV'et købt. Tak for hjælpen! Det blev en 42PX80.
Gravatar #43 - Ju9or
29. apr. 2008 20:58
Mucho tillykke med det :o)
Gravatar #44 - Q-gadgetfreak
3. maj 2008 21:52
Tak! Har fået det. Det er så godt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login