mboost-dp1

Kvinder bliver farligere!

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
5. dec. 2007 08:50
http://politiken.dk/indland/article442527.ece

Ved fartkontroller træder vi væk fra kørebanen, når vi ser en kvinde i en bil med for høj hastighed, for de blæser ofte forbi uden at se os,« siger han.

Heh!
Gravatar #2 - DarcZide
5. dec. 2007 09:10
Tjaa... jeg kan finde på at træde væk, bare jeg ser en kvinde bag et rat :)
Gravatar #3 - punctilio
5. dec. 2007 10:04
heh
Gravatar #4 - jr
5. dec. 2007 10:58

er bare sjov :)
Gravatar #5 - zin
5. dec. 2007 11:10
Kvinder kører bedre bil, sagde min kørelærer..
Han mangler stadig at bevise det. :-)
Gravatar #6 - T-Hawk
5. dec. 2007 22:56
Linda Christensen skrev:
»De betydeligt flere fartbøder er udtryk for, at kvinder nu kører på samme måde som mændene. En lille smule pænere, men ikke ret meget,« siger hun til 24timer.

Bortset fra at mændene som regel ikke passer børn og lægger makeup samtidig med at de køre for stækt ;)
Gravatar #7 - zin
6. dec. 2007 12:51
#6:
Nej, de snakker i mobiltelefon.
Gravatar #8 - T-Hawk
7. dec. 2007 10:55
tror egentlig det er farligere at sidde og kigge i et spejl imens man tager læbestift på end at snakke i mobiltelefon
Gravatar #9 - zin
7. dec. 2007 11:28
#8: Muligvis, men begge dele er imod loven. :-)
Gravatar #10 - T-Hawk
8. dec. 2007 12:36
Det er korrekt, hvilket jeg heller ikke helt forstår, så vidt jeg husker foreligger der ikke en eneste undersøgelse er siger at der er øget risiko ved at tale i en håndholdt mobil under kørslen.
Tværtimod.
Gravatar #11 - coday
8. dec. 2007 16:15
#10 indtil for ikke så lang tid siden fantes der heller ikke en der viste at rygning er usundt. Jeg er ikke i tvivl om at når JEG kører så mister jeg noget koncentration hvis jeg snakker, og specielt når jeg snakker i mobil. Eller hvis jeg skifter radio kanal.
Gravatar #12 - Spiderboy
8. dec. 2007 16:32
#10, #11
Der foreligger undersøgelser, der siger at mobiltelefoni generelt (håndholdt såvel som håndfri) nedsætter koncentrationen af kørslen. Det samme er tilfældet for f.eks. samtale med passagerer i bilen.
Gravatar #13 - sKIDROw
8. dec. 2007 21:43
Håndholdt mobiltelefoni er faktisk det eneste, som er desideret ulovligt. Alt det andet man kan gøre, at dumme ting bag et rat er bare dumt. Kan dog give en skylden, i forbindelse med en forsikringssag. Men det bliver det ikke ulovligt af.
Gravatar #14 - zin
8. dec. 2007 21:51
#13: Det stemmer - vil dog påstå, at håndfri ikke gør telefonsnak mindre koncentrationskrævende og vil stadig påstå at det er snot dumt at gøre i en bil.
Hvis jeg snakker i mobil - håndfri eller ej, tager det maksimalt 10 sek, og da er jeg holdt ind til siden.
Gravatar #15 - rackbox
8. dec. 2007 22:38
#13 at de tåbelige ting, du kan gøre i en bil mens du kører, ikke er nævnt specifikt i loven, gør dem ikke lovlige. Det er nemlig ulovligt at køre bil på "uforsvarlig måde", hvilket i en retssags øjne nok også inkluderer at

* spise frokost
* lægge make-up
* onanere
* læse tegneserier
* sove
* spille mikado

...og mange andre ting. Som nævnt er ovenstående ting ikke specificeret i færdselsloven, men hvis du bliver taget for at køre uforsvarligt, så taler det ikke til din fordel, at du valgte at skifte til selskabstøj, mens du kører til firmaets julefrokost.

:D
Gravatar #16 - sKIDROw
9. dec. 2007 00:02

Det stemmer - vil dog påstå, at håndfri ikke gør telefonsnak mindre koncentrationskrævende og vil stadig påstå at det er snot dumt at gøre i en bil.

Håndfrit telefoni er ikke mindre koncentrationskrævende, end håndholdt telefoni. Faktisk vil jeg ikke mene at telefonering under kørslen, er mere farlig end hvis personen man taler med sidder ved siden af eller bagved. Man vil i alle tilfælde, komme til at tænke på andet end selve kørslen.

Hvis jeg snakker i mobil - håndfri eller ej, tager det maksimalt 10 sek, og da er jeg holdt ind til siden.

Jeg kan ikke komme i tanke om ting, som er så livsnødvendige, at de ikke kan vente til jeg når frem. Folk må sgu vente.

at de tåbelige ting, du kan gøre i en bil mens du kører, ikke er nævnt specifikt i loven, gør dem ikke lovlige. Det er nemlig ulovligt at køre bil på "uforsvarlig måde", hvilket i en retssags øjne nok også inkluderer at

* spise frokost
* lægge make-up
* onanere
* læse tegneserier
* sove
* spille mikado

...og mange andre ting. Som nævnt er ovenstående ting ikke specificeret i færdselsloven, men hvis du bliver taget for at køre uforsvarligt, så taler det ikke til din fordel, at du valgte at skifte til selskabstøj, mens du kører til firmaets julefrokost.

:D

Forstå mig ret. Selvom jeg pointerer at loven ikke forbyder det specifikt, så er det ikke for sjov at jeg kalder det dumt. Med en smule sund fornuft, behøver man ikke et forbud for at regne ud, at det er dumt at foretaget altmuligt underligt mens ens fulde opmærksomhed bør være på vejen.

Selvom jeg ikke vil udelukke, at det kunne føre til domfældelse i retten. Så er det næppe rart, at skulle føre sag på baggrund, af sådan en vag gummiparagraf. Det jeg blot ville pointere er at hvis du fører bil med mobilen i hånden, er det ligegyldigt hvor snore lige du kører. Bøden er den samme. Med de andre ting ting, vil det vist blot være en skærpende omstændighed, hvis noget andet ved din kørsel får politiet til at stoppe dig. Det er forskellen, som jeg ser det.
Gravatar #17 - zin
9. dec. 2007 13:56
#16:
Her er et godt eksempel;
Jeg skal hente min søster fra byen - og jeg bliver betalt (sandsynligvis). Hun er dog stadig i byen og forventer, at du ringer når du er i nærheden.
Folk kan sgu vente - men det vil jeg dæleme ikke. :-)
Gravatar #18 - sKIDROw
9. dec. 2007 16:02
#17 ZiN

Folk der ringer mig op, må sgu vente til jeg når frem.
Skulle jeg selv have en anledning, som er vigtig nok, så kan jeg jo som sagt lige køre ind til siden et øjeblik.
Gravatar #19 - zin
10. dec. 2007 00:21
#18: Præcis min holdning. :-)
Gravatar #20 - MiniatureZeus
10. dec. 2007 09:41
Grunden til at McDonald's pommesfrites æsker er formet som de er , og ikke i poser som hos andre, er at i æskerne, kan pommes fritesne glide ned mod munden! Så ved i det!!!

Anyways, så er det da endnu mere farligt, at folk som f.eks. min farmor, har en GPS i bilen... Når hun kører med den, så kigger hun overhovedet ikke efter trafikken, men koncentrere sig kun om, at om 200 meter skal hun dreje til højre!
Hun er dog blevet bedre til det, men da hun lige fik den, kørte hun forkert, så den sagde "Make a U-turn PLEASEE!!" og så lavede hun en uvending, midt på hovedvejen... Se det er sku farligere end folk som taler i håndfrit imo.

Derudover så giver jeg ZiN og sKIDROw ret i, at de fleste opkald kan sq vente.
Gravatar #21 - myplacedk
11. dec. 2007 14:09
Om at opkald kan vente til man når frem:

Ja for det er jo fedt at komme hjem fra arbejde, og så finde ud af at man skulle handle på vej hjem. :-/

De fleste opkald jeg får mens jeg kører, kan ikke vente til jeg når frem.
Gravatar #22 - zin
11. dec. 2007 15:43
#21:
Og du kan ikke holde ind til siden på noget som helst tidspunkt på vejen hjem? :-)
Gravatar #23 - myplacedk
12. dec. 2007 07:40
Sådan bare lige i tilfælle af at telefonen skulle finde på at ringe?

Eller for at ringe tilbage? Og så kan den jeg skal snakke med ikke lige tage telefonen på det tidspunkt osv...

Det er generelt upraktisk at holde ind til siden på en motorvej, især i myldretiden.
Til gengæld er det på ingen måde upraktisk for mig at snakke i telefon mens jeg kører. Næsten tvært imod, så keder jeg mig da ikke "i søvn" så længe.
Gravatar #24 - zin
12. dec. 2007 09:57
#23:
Bare lige skulle ringe; Jeg kan høre den ringer og jeg lader den ringe. Efterfølgende bedømmer jeg, hvor vigtigt opkaldet må være - det baserer jeg mest på omstændighederne af opkaldet, såsom tidspunkt, og om der bliver ringet igen. Derefter vil jeg, hvis opkaldet er vigtigt, holde ind til siden (evt. en tankstation el. lignende) og ringe tilbage - hvis det ikke er så ringer jeg når jeg ankommer til min destination.
Dette fungerer fordi hvis opkaldet er så vigtigt at det ikke kan vente, så vil personen vente i de ca. 10 minutter det tager inden jeg ringer tilbage (efter han har foretaget sit, say, 2. opkald).
Hvis det kan vente så kan du ikke få fat på personen og så ringer han ikke igen.
Det eliminerer ligesom at man ikke skulle kunne få fat på personen, samt at man undgår at situationen opstår alt for ofte.

At snakke i telefon på motorvejen er nok det dummeste man kan gøre - hvis der skulle være den mindste fejl kan det få katastrofale følger, og det sker oftere hvis man snakker i mobiltelefon.
Gravatar #25 - myplacedk
12. dec. 2007 10:11
Derefter vil jeg, hvis opkaldet er vigtigt, holde ind til siden (evt. en tankstation el. lignende) og ringe tilbage

...hvor telefonen så ikke bliver taget, fordi personen ikke bare kan smide hvad man har i hænderne. Så tænker du "nå" og kører igen. 2 minutter senere ringer telefonen igen, men der er du tilbage på motorvejen. Fortsæt på den måde, og eftermiddagens underholdning er hjemme...

hvis opkaldet er så vigtigt at det ikke kan vente, så vil personen vente i de ca. 10 minutter det tager inden jeg ringer tilbage

Ja, medmindre personen fx. har et arbejde at passe.

"Hvorfor står du bare og glor?" - "Min telefon ringer måske inden for det næste kvarters tid..."

Jaja, det kan da lade sig gøre. Det er bare så pokkers meget nemmere bare at tage opkaldet når telefonen ringer.

At snakke i telefon på motorvejen er nok det dummeste man kan gøre - hvis der skulle være den mindste fejl kan det få katastrofale følger, og det sker oftere hvis man snakker i mobiltelefon.

På motorvejen sker der groft sagt enten ikke en skid, eller også går det så hurtigt at du ikke har tid til at tænke over det alligevel.
Uanset om jeg snakker i telefon eller ej, tænker jeg på noget andet end trafikken. Om jeg så leder efter en bestemt mp3 i samlingen, dagdrømmer, planlægger aftensmad eller snakker i telefon kan jeg ikke se den store forskel på.

Nu kan jeg så høre 1.000 stemmer sige i kor: Hvad med at koncentrere dig om trafikken?
Der er ikke noget at koncentrere sig om. Jeg skal ligeud i mindst 30 minutter, alt efter hvor hurtig trafikken er. Det er sømmet i bund inden til jeg rammer min ønske-hastighed, eller jeg kommer for tæt på køretøjet foran mig.
(Så er der jo noget baneskift og sådan lidt, men det kan da fravælges mens jeg snakker.)
Så længe øjnene er på trafikken og jeg reagerer når der opstår en situation, så kan det da være ligegyldigt hvor resten af min opmærksomhed er.
Gravatar #26 - conFen
12. dec. 2007 10:37
Jeg må nu indrømme at jeg har det på samme måde som myplacedk.
Det er ikke altid at jeg lige har lyst til at lege "Hvem får først fat på den anden" i en halv time-time før der konkret sker noget, og så har kunden allerede stået og ventet på en løsning i den tid der er gået.
Hvis det der imod er min privat mobil, så lader jeg den bare ringe. Hvis det er så vigtigt at jeg skal svare med det samme, så må de nå mig på arbejdsmobilen.
Gravatar #27 - Drakhan
12. dec. 2007 10:47
Jeg kunne ikke være mere enig med Zin.

Der er ingen af jer, som er så vigtige, at det ikke kan vente et par minutter til i enten er fremme ved destinationen eller finder et sted at holde ind.
Gravatar #28 - myplacedk
12. dec. 2007 11:04
Nu er det jo ikke altid bare et par minutter det handler om.
Og husk at det at "holde ind" og komme igang igen jo ikke er helt risikofrit.

Normalt kører jeg i bane 2 på motorvejen. (Bane 1 er fyldt med lastbiler og andre køretøjer med tilsvarende hastighed.) Skal jeg holde ind, skal jeg klemme mig ind i et næsten ikke-eksisterende hul i nabobanen ikke mindre end 3 gange. Er det virkelig så meget mere sikkert end at føre en kort samtale, at det er besværet værd?

Jeg slipper jo stadig ikke for at se hvem det er, for at vurdere om jeg skal holde ind, så jeg er jo forstyrret alligevel.

Var det en stille landevej, så det bare handler om at rykke ud til siden, ville det nok være noget andet.
Gravatar #29 - zin
12. dec. 2007 11:05
#25:
..hvor telefonen så ikke bliver taget, fordi personen ikke bare kan smide hvad man har i hænderne. Så tænker du "nå" og kører igen. 2 minutter senere ringer telefonen igen, men der er du tilbage på motorvejen.

I så tilfælde har personen vel en mobiltelefon du kan nå ham på - han ringer vel ikke mens han kører i bil...? :-)
Hvis han ikke tager den, så er han jo klar over at det er dig og, hvad værre er - han ignorerer det. Så kan opkaldet vente til du når frem - hvorefter personen skal få sig sådan en lærestreg at han / hun aldrig gør det igen.
Der er ikke noget at koncentrere sig om. Jeg skal ligeud i mindst 30 minutter, alt efter hvor hurtig trafikken er.

Kun 30 minutter?
Jeg har kørt 8 timer i streg i bil - flere gange. Du kan koncentrere dig om trafikken - det er blot et spørgsmål om hvor stor vægt du giver den. Og når der ikke sker noget 3 år i træk, på den samme strækning sker det ofte at vi begynder at antage at der ikke sker noget - og når uheldet så er ude - så er det slut. :-/

Dog er det klart nemmere at tage telefonen mens man kører - det er bare ikke sikkert - og jeg mener nu aldrig et opkald kan være mit liv værd.

# 26: Se din løsning virker jo forsåvidt også - der mangler du bare også at skide lidt mere på arbejdsmobilen :-)
Det er jo ikke fordi jeg er ligeglad el. lignende, men i en situation hvor en kunde står og venter på en løsning jeg - og kun jeg - har, så har jeg klokket gevaldigt i:
Planlægning (tid)
Distribution af information
Forberedelse (altså - når man tager en sag, dokumenterer man alt hvad man gør og har tænkt sig, i det tilfælde at der så skulle komme en kunde og du ikke er tilgængelig kan enhver anden gøre hvad du havde tænkt dig )
og så burde man få sig et job der ikke kræver man rejser i 30 minutter i bil for at nå derhen. F.eks. mit - 30 min. på gåben - så kan man sagtens tale i tlf. mens man går. :-)

Er det virkelig så meget mere sikkert end at føre en kort samtale, at det er besværet værd?

Ja. :-)
Vognbaneskift er jo ikke farligt hvis du koncentrerer dig. :-)
Husk at blink - it's the law! (og så skal de lave plads til dig)
Gravatar #30 - conFen
12. dec. 2007 11:44
Problemet ligger nu ikke i dårlig dokumentation fra min side. Hvis det dog bare var det. Det ligger nu mere i at jeg ligger inde med noget viden indenfor nogle felter som resten af mine medarbejdere ikke lige er sat helt ind i. Dette gør så at jeg bliver brugt som sparringspartner når der opstår problemer som de står uforstående overfor.

Og eftersom jeg arbejder som kørende tekniker/konsulent, så er det til tider påkrævet at jeg kører lidt mere end 30 minutter, nogle gange et par timer eller 3 :) Det tager mig trods alt kun 5 minutter at komme op til firmaet fra min bopæl og der bliver telefonerne ikke taget. Intet er så slemt at det ikke kan vente i de par minutter det tager.
Det er trods alt noget andet, i hvert fald i mine øjne, når jeg er på vej til en kunde på en hastesag og telefonen så ringer. Kan altid finde ud af om det er noget jeg kan ringe tilbage med eller om det helst skal klares lige med det samme.
Gravatar #31 - myplacedk
12. dec. 2007 11:52
I så tilfælde har personen vel en mobiltelefon du kan nå ham på -

Det kræver jo stadig at man smider hvad man har i hænderne, og måske går væk fra noget støj. Det er altså ikke altid man bare lige kan det.

Du kan koncentrere dig om trafikken

Nej jeg kan ej. Der er intet at koncentrere sig om. Hvad tænker du på når du står i kø i supermarkedet? Køen? Nej vel?
Hvad så når du holder i kø på motorvejen? Selv hvis "køen" bevæger sig med 110 km/t, så sker der stadig intet langt det meste af tiden.
Jeg holder øje med trafikken, og tænker på det konstant. Men jeg koncentrerer mig ikke, før der faktisk sker noget.

Og når der ikke sker noget 3 år i træk, på den samme strækning sker det ofte at vi begynder at antage at der ikke sker noget - og når uheldet så er ude - så er det slut. :-/

Jeg er vant til at der sker noget. Det er næsten hver uge der er en pludselig opbremsning foran, og næsten dagligt der sker noget i nødsporet man skal være opmærksom på.

Det er derfor jeg ved jeg kan håndtere situationerne når de opstår, selv om jeg tænker på noget andet når der ikke sker noget.

Vognbaneskift er jo ikke farligt hvis du koncentrerer dig. :-)
Husk at blink - it's the law! (og så skal de lave plads til dig)

Ja, det skal de. Men det gør de jo normalt ikke. Jeg er nødt til at finde et hul, der er mindst en anelse større end min bil. Så skal jeg holde øje med at jeg er præcist ud for det hul, så jeg kan svinge derover uden at ramme nogen. Det skal jeg se ved at kigge ud af en siderude bag mig, dvs. jeg skal dreje hele overkroppen. I den tid kan jeg ikke se ud af forruden.
Og det at klemme mig ind i sådan et hul er altså ikke ligefrem ufarligt. Ifølge loven er afstanden i forvejen ufattelig farligt, hvor farligt er det så at klemme en bil mere ind imellem?

Jaja, i den perfekte verden hvor folk overholder loven og/eller viser hensyn er der ingen problemer. Men når motorvejen er så overbelastet som den er hvor jeg kører, så er der hverken lov eller hensyn. Før eller siden må man presse sig ind i den bane man skal være i.

Blinkeriet medfører da godt nok nogle gange, at folk giver mere plads. Men lige så tit medfører det, at folk giver mindre plads.

Dog er det klart nemmere at tage telefonen mens man kører - det er bare ikke sikkert - og jeg mener nu aldrig et opkald kan være mit liv værd.

At køre bil er ikke sikkert. Er en arbejdsdag dit liv værd? En liter mælk? (Eller hvad du nu ikke lige kan købe i gå-afstand.)
At holde ind er som sagt heller ikke sikkert. Hvis du vil være 100% sikker, så må du blive hjemme. Nå nej, hvordan er det nu... "De fleste ulykker sker i hjemmet". Snak endelig ikke i telefon hjemme, du bliver jo bare uopmærksom. ;-)

Ja, man risikerer så meget når man lever. Jeg synes nu alligevel det er bedre end alternativet.
Gravatar #32 - zin
12. dec. 2007 19:27
#31: Jeg går 6 kilometer hver dag. Alt ligger - meget heldigt - indenfor acceptabel afstand. Og hvis det ikke gør kan det sendes (computer udstyr).
Det kræver jo stadig at man smider hvad man har i hænderne, og måske går væk fra noget støj. Det er altså ikke altid man bare lige kan det.

Dette er situationelt og ikke altid sandt. Langt de fleste mennesker på min arbejdsplads kan nås på mobiltelefon 24/7 - med undtagelse af kørselssituationer, selvfølgelig.
Du kan koncentrere dig om trafikken.

Nej jeg kan ej. Der er intet at koncentrere sig om. Hvad tænker du på når du står i kø i supermarkedet? Køen? Nej vel?

Det kommer dæleme an på. Men jeg er ikke et specielt godt eksempel, eftersom jeg faktisk tænker en hel del på køen og personerne omkring mig.
Men når jeg kører koncentrerer jeg mig altid om et eller andet på vejen, ved vejen eller speed-o-meteret.

At køre bil er ikke sikkert. Er en arbejdsdag dit liv værd? En liter mælk? (Eller hvad du nu ikke lige kan købe i gå-afstand.)
At holde ind er som sagt heller ikke sikkert.

Alle statistikker viser dog - og loven giver disse medhold - at snak i en håndholdt mobiltelefon er mere farligt end alle disse ting.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login