mboost-dp1
Lån ~20.000-25.000
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hej newz'ere.
Jeg står snart og skal flytte på kollegie, efter sommerferien. Jeg har brug for nogle møbler, depositum og lidt andet. Jeg har imidlertid kigget på lidt lån, jeg regner med at låne 20.000, hvordan regner man månedlig pris ud? Og hvor er det smartest at låne?
Jeg har selvfølgelig vendt de hurtige forbrugslån og kigget dem igennem, men det tror jeg ikke er den bedste løsning. Jeg har Nordea som bank, og hos dem har jeg en check-in pakke, og de lister følgende betingelser for lån, her men så står der også noget om nominel rente og ÅOP som jeg ikke kan overskue.
Hvis vi skal bruge Nordea check-ind på følgende side: www.aaop.dk hvad er min ÅOP så?
Jeg står snart og skal flytte på kollegie, efter sommerferien. Jeg har brug for nogle møbler, depositum og lidt andet. Jeg har imidlertid kigget på lidt lån, jeg regner med at låne 20.000, hvordan regner man månedlig pris ud? Og hvor er det smartest at låne?
Jeg har selvfølgelig vendt de hurtige forbrugslån og kigget dem igennem, men det tror jeg ikke er den bedste løsning. Jeg har Nordea som bank, og hos dem har jeg en check-in pakke, og de lister følgende betingelser for lån, her men så står der også noget om nominel rente og ÅOP som jeg ikke kan overskue.
Hvis vi skal bruge Nordea check-ind på følgende side: www.aaop.dk hvad er min ÅOP så?
Hvis du flytter på kollegie formoder jeg du skal begynde at læse. Det gør du kan få SU - endvidere giver det dig mulighed for at tage SU lån til en favorabel rente. Prøv at tjekke det ud.
Jeg kender ikke så meget til det - ved blot muligheden er der.
Ellers tag en snak med din bankrådgiver. Vedkommende kan sikkert guide dig til det bedste lån i din situation.
Jeg kender ikke så meget til det - ved blot muligheden er der.
Ellers tag en snak med din bankrådgiver. Vedkommende kan sikkert guide dig til det bedste lån i din situation.
Mener selv på at du kan betale depositum og møbler for 20.000,-?
Nu ved jeg godt at jeg måsker shopper lidt højere end de normale studerende...
Men jeg har da nok brugt 30.000,- allerede på møbler og ting, og jeg har ikke engang betalt depositum. Og så mangler jeg stadig en smule..
Men som #2(Bjørn) siger, du får ikke et bedre lån en SU-lån.
Edit: Jeg er har faktisk nok brugt mere. :(
Men jeg har da nok brugt 30.000,- allerede på møbler og ting, og jeg har ikke engang betalt depositum. Og så mangler jeg stadig en smule..
Hmm minder mig om jeg kom til at bruge omkring 60.000 da jeg flyttede i min første lejlighed...
Nu vi snakker om lån, er der nogen der har erfaringer med SU-lån? Det jeg har læst om det gør at det lyder yderst brugbart, når man skal låne penge til bil/hus/etc
Jeg skal til at starte på uni til september (håber jeg) og kæresten og jeg har tænkt på at købe en bil, så mon ikke det ville være smart at tage et su-lån?
Kæresten mener dog at det er en dum ide, fordi hun har hørt om nogen der stadig betaler af på deres, mange år efter de tog det.. og derfor tror hun det er noget farligt noget :) hehe - bare lige for at få afklaret det
Nu vi snakker om lån, er der nogen der har erfaringer med SU-lån? Det jeg har læst om det gør at det lyder yderst brugbart, når man skal låne penge til bil/hus/etc
Jeg skal til at starte på uni til september (håber jeg) og kæresten og jeg har tænkt på at købe en bil, så mon ikke det ville være smart at tage et su-lån?
Kæresten mener dog at det er en dum ide, fordi hun har hørt om nogen der stadig betaler af på deres, mange år efter de tog det.. og derfor tror hun det er noget farligt noget :) hehe - bare lige for at få afklaret det
#1 Nominel rente skal nok fortolkes som rente på årsbasis. Årlig omkostning i procent må skulle tolkes som lån(kr.)+nominel rente(kr.)+gebyr*(kr.)/antal afdragelsesår(år). Hvad din månedlige omkostning bliver er afhængig af hvor ofte du afdrager.
Det smarteste sted at låne penge er hos forældrene. Dernæst hos SU. Helt generelt bør du dog efter min overbevisning stramme røvballerne sammen. Du har stadigvæk halvanden måneds sommerferie til at samle start kapital ind i og på mange videregående uddannelser er der tid til arbejde ved siden af, når bare du først har lært rytmen.
Det smarteste sted at låne penge er hos forældrene. Dernæst hos SU. Helt generelt bør du dog efter min overbevisning stramme røvballerne sammen. Du har stadigvæk halvanden måneds sommerferie til at samle start kapital ind i og på mange videregående uddannelser er der tid til arbejde ved siden af, når bare du først har lært rytmen.
#4 Det afhænger jo af hvor mange penge du låner - altså, hvor mange år du har tænkt dig at søge om SU lån. Du har dog maks 15 år til at betale det tilbage, og det eneste du har kontrol over er hvor tit du vil afdrage, beløbet bliver bestemt ud fra hvor mange penge du har lånt.
7 skrev:Hvad er forskellene på et banklån og et su-lån? I korte træk
Et bank-lån er en pose penge du får, som du betaler af på løbende.
Et SU-lån er en fast sats du får ekstra hver måned mens du studerer, som du betaler tilbage igen løbende efter du er færdig med at studere.
Ah.. ærgeligt, så kan det jo ikke helt bruges.. man kan ikke få en pose penge én enkelt gang og så afdrage det?
#7 Du kan jo bestemme hvor mange gange du vil gentage din låneansøgning. Du er jo ikke tvunget til at låne under hele din uddannelse.
Hvis du ønsker at låne penge på 1. semester, behøver du ikke gøre det på 2. og 3.
Du kan ikke selv bestemme det månedlige beløb, men du kan bestemme det antal måneder du ønsker at låne. Og for at svare på #9 også, så nej, det er månedlige udbetalinger sammen med din SU.
Men alt dette ville du også vide hvis du bevægede dig ind på su.dk og læste om det ;-)
Hvis du ønsker at låne penge på 1. semester, behøver du ikke gøre det på 2. og 3.
Du kan ikke selv bestemme det månedlige beløb, men du kan bestemme det antal måneder du ønsker at låne. Og for at svare på #9 også, så nej, det er månedlige udbetalinger sammen med din SU.
Men alt dette ville du også vide hvis du bevægede dig ind på su.dk og læste om det ;-)
De fleste banker nu om dage, med respekt for sig selv, har et eller andet tilbud til studerende. Så søg på nettet og find hvad de årlige omkostninger er på de billigste lån. Skriv det ned på et stykke papir, og tag det med hen til din bankrådgiver. Hvis det er en god bank du har, så plejer de at være til at forhandle med, og i de bedste tilfælde matcher de det du har fundet. Og det gælder bare om at være fræk når du forhandler med dem, ellers får du ingen eller meget lille rabat.
Som du også selv har skrevet, så er de hurtige forbrugslån, ikke noget for dig. Det er også de værste lån man overhovedet kan få fingre i. Deres renter er være end dem man får hos den russiske mafia, og inden du får set dig om er du havnet på gaden og i RKI.
Som du også selv har skrevet, så er de hurtige forbrugslån, ikke noget for dig. Det er også de værste lån man overhovedet kan få fingre i. Deres renter er være end dem man får hos den russiske mafia, og inden du får set dig om er du havnet på gaden og i RKI.
3 skrev:Mener selv på at du kan betale depositum og møbler for 20.000,-?
Wow.. Hvor mange møbler og ting har du købt? Og skal du også flytte på kollegie? De mindste jeg har kigget på har omtrent 13 m2, og det må være begrænset hvor meget man kan putte ind der.
5 skrev:#1 Nominel rente skal nok fortolkes som rente på årsbasis. Årlig omkostning i procent må skulle tolkes som lån(kr.)+nominel rente(kr.)+gebyr*(kr.)/antal afdragelsesår(år). Hvad din månedlige omkostning bliver er afhængig af hvor ofte du afdrager.
Ah.. Tak for forklaringen, det giver mening. Tak :) Jeg starter også på job umiddelbart efter ferien, men kunne jo nok godt starte før det har du ret i.
SU-lån lyder bedst, men det kan jeg vist ikke begynde på før jeg får SU efter sommerferien. Og man kan vist ikke låne 20.000 i SU-lån ad en gang. Det kunne ellers være praktisk i mit tilfælde. Jeg kigger videre.
4 skrev:Kæresten mener dog at [SU-lån] er en dum ide, fordi hun har hørt om nogen der stadig betaler af på deres, mange år efter de tog det.. og derfor tror hun det er noget farligt noget :)
Det er enten fordi de har lån MEGET, eller fordi de vælger at afdrage så lidt som muligt. (Måske begge dele.)
Det er meget normalt i Danmark at skylde penge væk. Gerne både SU-lån, huslån, billån, kassekredit og så måske lige et forbrugslåns som Acceptcard bare for at betale lidt mere i rente. ;-)
Af alle de lån man kan få i Danmark, er SU-lånet typisk det billigste. Derfor afdrager man ikke mere på det, end man er nødt til, indtil alle de andre lån er indfriet.
Og hvis man lige skal have betalt både huset og bilen fuldt ud, før man rigtigt afdrager på SU-lånet, ja så er det jo klart at det tager lang tid inden man er færdig. Det forhindrer ikke folk i at sidde i sin 3-plans villa med 2 Volvoer i dobbelt-garagen, og snakke om at de kun er halvt færdig med at betale SU-gælden.
7 skrev:Hvad er forskellene på et banklån og et su-lån? I korte træk
Udover det der allerede er nævnt, så er der:
1) Et SU-lån er typisk det billigste lån du kan få
2) Med et SU-lån skylder du staten penge, ikke et firma. Staten gør meget mindre for at kradse penge ind. Det kan fx. være rart når man skal forhandle med banken om et eller andet lån, så er det bedre at skylde staten 50.000 kr. end at have et banklån på de samme 50.000 kr. Banken vil gerne have sine penge ind igen nogenlunde hurtigt, staten har langt mere tålmodighed.
1 skrev:men så står der også noget om nominel rente og ÅOP som jeg ikke kan overskue.
Hvis du har svært ved at overskue det, så fokuser på ÅOP.
ÅOP er et begreb der er indført, for at gøre lån mere sammenlignelige. Renten alene er et meget dårligt sammenligningsgrundlag. Hvor tit er der rentetilskrivning? Er renten pr. måned eller pr. år? Og hvad nytter en lav rente, hvis der til gengæld er kæmpe gebyrer?
ÅOP er ganske enkelt alle dine udgifter i løbet af et år, i forhold til lånets størrelse. Så er det ligegyldigt hvordan de beregner deres renter og gebyrer.
10 skrev:#7 Du kan jo bestemme hvor mange gange du vil gentage din låneansøgning. Du er jo ikke tvunget til at låne under hele din uddannelse.
Man kan også vælge blot at låne alt hvad man kan, og så tilbagebetale det, man ikke fik brug for. Man kan nemlig ikke fortryde et nej, man kan ikke få lån for en periode der gået.
Spørgsmålet er om man har selvdisciplin til ikke at tilpasse sit forbrug efter det fine store tal i netbanken.
Uanset hvordan det ser ud med afdragsordninger osv. kan man altid indbetale ekstra. Dvs. hvis man låner 100.000 i løbet af sin uddannelse, og kun har behov for de 30.000, så behøver man ikke afdrage det over 15 år. Man kan blot indbetale de 70.000 der blev i overskud, og så lave en afdragsordning for resten.
Dansk lov giver alle ret til, at man til enhver tid kan afdrage ekstra på sin gæld. Man kan IKKE som udlåner sige, at man først vil have pengene senere.
#13 Kollegie nej, men ungdomsbolig ja. Og grunden til det er at jeg skal havde eget køkken.
Og jeg indrømmer gerne jeg på nogle punkter har gjort lidt ekstra ud af det. Så som min kontor stol som er 10.000,-* værd. Men ikke desto mindre, det kræver sgu da bare lidt inventar. Gryder, bestik, service, møbler. Diverse ting man har brug for**. Det løber sgu da op, også selvom man ikke går amok med Raadvad og Royal Copenhagen som mig. Hvis man kan flytte ud for f.eks. 10.000,- så står man ikke og mangler ret meget, eller også så har jeg et forskruet forhold til penge. Skal lige siges, at jeg ikke ejede nogen møbler jeg ville tage med, før jeg begyndte at købe nyt: "that is".
Under alle omstændigheder kan det siges at jeg har købt ting der kan holde distancen, frem for ting der kan holde et år, hvorefter det bliver smidt ud.
*Slap dog lidt billigere.
**Det er vel de færreste der kun har ting de gider beholde.
Og jeg indrømmer gerne jeg på nogle punkter har gjort lidt ekstra ud af det. Så som min kontor stol som er 10.000,-* værd. Men ikke desto mindre, det kræver sgu da bare lidt inventar. Gryder, bestik, service, møbler. Diverse ting man har brug for**. Det løber sgu da op, også selvom man ikke går amok med Raadvad og Royal Copenhagen som mig. Hvis man kan flytte ud for f.eks. 10.000,- så står man ikke og mangler ret meget, eller også så har jeg et forskruet forhold til penge. Skal lige siges, at jeg ikke ejede nogen møbler jeg ville tage med, før jeg begyndte at købe nyt: "that is".
Under alle omstændigheder kan det siges at jeg har købt ting der kan holde distancen, frem for ting der kan holde et år, hvorefter det bliver smidt ud.
*Slap dog lidt billigere.
**Det er vel de færreste der kun har ting de gider beholde.
Formlen er ikke korrekt.
ÅOP er den rentesats hvor:
penge du får af banken = sum over t (penge du giver banken i periode t / (1 - i)^t)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id...
Formlen er ikke korrekt.
ÅOP er den rentesats hvor:
penge du får af banken = sum over t (penge du giver banken i periode t / (1 - i)^t)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id...
§ 16. De årlige omkostninger i procent defineres som den omkostningssats, der på årsbasis giver samme nutidsværdi af de samlede nuværende eller fremtidige forpligtelser (lånebeløb, tilbagebetaling og kreditomkostninger), der følger af aftalen mellem kreditgiveren og forbrugeren.
Stk. 2. Beregningen af de årlige omkostninger i procent foretages i overensstemmelse med den matematiske formel, som findes i bilaget til loven.
@Norrah
Vil også mene du har brugt ret mange penge. Det handler bare om at raide Ikea, der kan man få sådan nogle flyttehjemmefra-kasser med alt hvad man skal bruge i et Køkken for 700 kr. ca.
Og møbler? Koster heller ikke så meget derude.
Ja, hvis man har pengene er det da fint at købe nogle lækre ting, men at gøre det for lånte penge er ret tåbeligt IMO.
Vil også mene du har brugt ret mange penge. Det handler bare om at raide Ikea, der kan man få sådan nogle flyttehjemmefra-kasser med alt hvad man skal bruge i et Køkken for 700 kr. ca.
Ja, hvis man har pengene er det da fint at købe nogle lækre ting, men at gøre det for lånte penge er ret tåbeligt IMO.
#22 nu handler jeg af princip ikke ind i IKEA. den der stemning og trængsel der inde.. puha..
Og så er jeg træt af at hjælpe folk med at smide IKEA møbler ud, som ikke har kunne holde distancen.
Men selvom folk efterhånden sikkert er træt af at jeg sidder og slynger tal ud om hvor meget jeg har brugt på dit og dat. Det er vel de 10th post i dag, så vil jeg da lige forsætte en sidste gang før selv jeg er så træt af at høre på det, at min pointe forsvinder i støjen.
Jeg har det sådan at jeg hellere vil bruge lidt ekstra på noget der har en kvalitet over sig, køber altså ikke noget pga et navn, eller fordi det er dyrt. Men fordi der i det ekstra kommer et krav om kvalitet og brug man ikke kan forvente af den billigste løsning man bare kunne finde.
Jeg har en kniv som jeg er meget glad for, den har kostet et par tusinde, og er unægteligt meget dyr. Men for de penge, får jeg så også en kniv der kan det som en kniv skal. Og det er virkelig en fryd at skære med den, det er som en ferrari blandt knive.
Samtidig kommer den med en livstids garanti. Og lad mig forklare hvor det er alle pengene værd. Min kniv fik et lille hak i bladet, og vi taler om en ubetydelig skramme, der kun kunne ses i direkte lys. Men ikke desto mindre, så fik jeg at vide at jeg skulle sende den ind, og så ville jeg få en ny med posten. Det er en service jeg har garanti på. I forhåbentlig lang lang tid. Og så længe jeg behandler den pænt. Så har jeg en god kniv.
På længere sigt, hvor mange knive kan man ikke gå igennem af de billige? Hvor mange knive tror i ikke, i kommer til at lade pensionere? Den her kniv kan ALT. Jeg har kun brug for den, og så en brødkniv.
Det kan godt være at jeg på nuværende tidspunkt har betalt en god sum, men på længere sigt kan jeg måske havde sparet penge?! Det er dog self. individuelt om det er tilfældet, men for mig, så tror jeg det er en god invistering.
Og så er jeg træt af at hjælpe folk med at smide IKEA møbler ud, som ikke har kunne holde distancen.
Men selvom folk efterhånden sikkert er træt af at jeg sidder og slynger tal ud om hvor meget jeg har brugt på dit og dat. Det er vel de 10th post i dag, så vil jeg da lige forsætte en sidste gang før selv jeg er så træt af at høre på det, at min pointe forsvinder i støjen.
Jeg har det sådan at jeg hellere vil bruge lidt ekstra på noget der har en kvalitet over sig, køber altså ikke noget pga et navn, eller fordi det er dyrt. Men fordi der i det ekstra kommer et krav om kvalitet og brug man ikke kan forvente af den billigste løsning man bare kunne finde.
Jeg har en kniv som jeg er meget glad for, den har kostet et par tusinde, og er unægteligt meget dyr. Men for de penge, får jeg så også en kniv der kan det som en kniv skal. Og det er virkelig en fryd at skære med den, det er som en ferrari blandt knive.
Samtidig kommer den med en livstids garanti. Og lad mig forklare hvor det er alle pengene værd. Min kniv fik et lille hak i bladet, og vi taler om en ubetydelig skramme, der kun kunne ses i direkte lys. Men ikke desto mindre, så fik jeg at vide at jeg skulle sende den ind, og så ville jeg få en ny med posten. Det er en service jeg har garanti på. I forhåbentlig lang lang tid. Og så længe jeg behandler den pænt. Så har jeg en god kniv.
På længere sigt, hvor mange knive kan man ikke gå igennem af de billige? Hvor mange knive tror i ikke, i kommer til at lade pensionere? Den her kniv kan ALT. Jeg har kun brug for den, og så en brødkniv.
Det kan godt være at jeg på nuværende tidspunkt har betalt en god sum, men på længere sigt kan jeg måske havde sparet penge?! Det er dog self. individuelt om det er tilfældet, men for mig, så tror jeg det er en god invistering.
Jeg flytter også på kollegie nu, men mit værelse koster ikke mere end små 4500,- i depositum med 1 måneds husleje, og 1800,- i husleje om mdr.
(Nu taler jeg om Århus)
Men der kan man bare gå ned i kæleren og tage nogle møbler hvis man har brug for det, der koster det ikke noget. tilgengæld så får du også hvad du betaler for, hvis man kan sige det på den måde.... hehe..
men så meget kommer jeg ikke til at være på mit værelse så det gør noget.
men det bedste råd jeg har ang. lån er at du nok skal se om du har en hemmelig opsparing et sted, da du mister mere end du får.
(Nu taler jeg om Århus)
Men der kan man bare gå ned i kæleren og tage nogle møbler hvis man har brug for det, der koster det ikke noget. tilgengæld så får du også hvad du betaler for, hvis man kan sige det på den måde.... hehe..
men så meget kommer jeg ikke til at være på mit værelse så det gør noget.
men det bedste råd jeg har ang. lån er at du nok skal se om du har en hemmelig opsparing et sted, da du mister mere end du får.
22 skrev:@Norrah
Du har ret i det, men jeg tror nu hellere ikke du tager ned i aldi eller (fona merlin og bilka) og køber en billig pc når du skal havde ny, der går du nok ud efter noget kvalitet, og sådan har han det nok med køkken ting, jeg har da lige fået en komplet vudering af vores hjem og i vores køkken er der ting til næsten 100.000 kr (uden inventar, men med køleskab, komfur, mikro osv.), men hvis man vil havde det billigt.
Og det med lånte penge, vil så sige at hvis du ville købe en bil så køber du også den billigste frem for det du vil havde, har et vennepar der har brugt 1,5 mio på møbler til stue/køkken og udestue og de lånte nogle i banken.
Men jeg ville også sige til #1 at kunne købe det hele i IKEA og spare penge især når han er på SU og så senere når han er kommet i arbejde købe det man vil.
*on*
Men prøv da evt. på din kommune om de vil hjælpe med indskud til din bolig, de gjorde de ed min lillebror da hans sulle flytte hjemmefra måske kan du låne dem måske kan du søge om et engang tilskud (søg boligstøtte og/eller boliglån) det kan hjælpe lidt (måske kun 200-300 kr) men det er jo også penge for en på SU
25.000 !!!!!
jesus..
og bliver endnumere skræmt af folk der siger at de brugte 60.000 på at flytte..
- dude.. det er ligesåmeget som en SU for et helt år FØR SKAT
som studerende så skal man lære den ædle kunst at skralde
de fleste kollegier med respekt for sig selv har en indsamling til storskrald, et eller andet sted hvor man kan stille senge, sofaer, kommoder, sofaborde og andet godt.
jeg har selv skraldet:
¤seng (købte dog en ny topmadras da alt andet ville være klamt)
¤kommode
¤sofabord
¤skrivebord
¤fjernsynsbord
- det er helt gratis..
det er både godt for mig og for millijøet
.o0(Tak til alle jer der har biddraget til brug-og-smid-væk kulturen)
og hvormeget er dipositummet på, på dit kollegieværelse
på mit var det 4400, og så skulle jeg jo også betale første måneds husleje, kom ialt af med 6600, for 20 KVM værelse, eget bad, stor fællesstue, og stort fælleskøkken - fuldt udstyret.
men ja..
SKRALD, for livet...
og skal du ud på det grå lånemarked.
Så find ud af hvor du kan tage den billigste kassekredit...
med en kassekredit betaler du kun renter for de penge du bruger lige nu... og ikke de penge du evt, havde tænkt dig at låne til en studietur.
jesus..
og bliver endnumere skræmt af folk der siger at de brugte 60.000 på at flytte..
- dude.. det er ligesåmeget som en SU for et helt år FØR SKAT
som studerende så skal man lære den ædle kunst at skralde
de fleste kollegier med respekt for sig selv har en indsamling til storskrald, et eller andet sted hvor man kan stille senge, sofaer, kommoder, sofaborde og andet godt.
jeg har selv skraldet:
¤seng (købte dog en ny topmadras da alt andet ville være klamt)
¤kommode
¤sofabord
¤skrivebord
¤fjernsynsbord
- det er helt gratis..
det er både godt for mig og for millijøet
.o0(Tak til alle jer der har biddraget til brug-og-smid-væk kulturen)
og hvormeget er dipositummet på, på dit kollegieværelse
på mit var det 4400, og så skulle jeg jo også betale første måneds husleje, kom ialt af med 6600, for 20 KVM værelse, eget bad, stor fællesstue, og stort fælleskøkken - fuldt udstyret.
men ja..
SKRALD, for livet...
og skal du ud på det grå lånemarked.
Så find ud af hvor du kan tage den billigste kassekredit...
med en kassekredit betaler du kun renter for de penge du bruger lige nu... og ikke de penge du evt, havde tænkt dig at låne til en studietur.
Jeg har brugt omkring 1500 kr. siden jeg flyttede ind på mit kollegium på møbler. Depositum var på 2-3000 kr. eller noget i den stil.
Og det er faktisk nok at overdrive, det er nok nærmere 800 kr. men jeg kan ikke huske hvad jeg betalte :p
I overdriver altså!
Og mht. lån, snak med din bankrådgiver! ikke random folk på nettet.
Og det er faktisk nok at overdrive, det er nok nærmere 800 kr. men jeg kan ikke huske hvad jeg betalte :p
I overdriver altså!
Og mht. lån, snak med din bankrådgiver! ikke random folk på nettet.
#29 Det der kan jeg slet ikke sætte mig ind i. Jeg har brugt mere på en kniv end det der. Eller hvis det kun er møbler du mente og ikke inventar som jeg anså det for at være. Jamen så ejer jeg ikke en ting til den pris jeg ville tage med mig når jeg flytter.
Men kun fedt for folk der kan sådan noget.
Det er totalt god stil bare at tage det som det kommer.
Og med det mener jeg at havde så casual et forhold til det.
Mødte en person som havde taget et rullebord, smidt sin seng på det, og selv flyttet alle tingene ned langs kbh's gader.
Men kun fedt for folk der kan sådan noget.
Det er totalt god stil bare at tage det som det kommer.
Og med det mener jeg at havde så casual et forhold til det.
Mødte en person som havde taget et rullebord, smidt sin seng på det, og selv flyttet alle tingene ned langs kbh's gader.
Hmm ja det gjorde jeg cirka også. Og det var på køkkenting og en computerbord ^^
Ellers havde jeg det meste andet...
at give et par tusind for en kniv er latterlig. Hvis du giver en 200-300 kr, er stålet okay. Så skal du bare købe dig en vådsliber og lære og slibe en kniv, så har du en kniv de næste mange år.
Hmm ja det gjorde jeg cirka også. Og det var på køkkenting og en computerbord ^^
Ellers havde jeg det meste andet...
at give et par tusind for en kniv er latterlig. Hvis du giver en 200-300 kr, er stålet okay. Så skal du bare købe dig en vådsliber og lære og slibe en kniv, så har du en kniv de næste mange år.
Jeg kan da sagtens følge Norrah i køb af knive. Personligt har min knivsamling kostet omkring 6000,- og det er for 3 knive + vådsliber.
Jeg kan tydeligt mærke forskel på at stå med en kniv til 200-300 og min til 2800,-. Jeg har så den, en grøntsagskniv og en brødkniv, alle med livslang garanti og alle er en fornøjelse at arbejde med. Jeg vil langt hellere bruge et engangsbeløb på 6000,- end jeg vil gå ud og købe ny kniv når den gamle lige får et lille hak eller noget der ligner.
Jeg kan da sagtens følge Norrah i køb af knive. Personligt har min knivsamling kostet omkring 6000,- og det er for 3 knive + vådsliber.
Jeg kan tydeligt mærke forskel på at stå med en kniv til 200-300 og min til 2800,-. Jeg har så den, en grøntsagskniv og en brødkniv, alle med livslang garanti og alle er en fornøjelse at arbejde med. Jeg vil langt hellere bruge et engangsbeløb på 6000,- end jeg vil gå ud og købe ny kniv når den gamle lige får et lille hak eller noget der ligner.
#31 latterligt, nej. Unødvendigt, muligvis.
Umiddelbart har jeg det sådan at, når man ser i perspektiv. Så kommer den kniv til at koste mig det samme som hvis jeg køber nyt et par gange hver 5 år. Plus en vådsten til +600,- *de er ikke billige.
Jamen så er forskellen at mens vi økonomisk ikke har haft den store forskel. Så har jeg hele tiden haft en kniv der ikke kan sammenlignes med det du har valgt. Før du har prøvet en kniv til et par tusinde. Så bør du ikke kommentere hvor dumt det er :) For det er uden tvivl en af de bedste investeringer jeg har lavet.
Umiddelbart har jeg det sådan at, når man ser i perspektiv. Så kommer den kniv til at koste mig det samme som hvis jeg køber nyt et par gange hver 5 år. Plus en vådsten til +600,- *de er ikke billige.
Jamen så er forskellen at mens vi økonomisk ikke har haft den store forskel. Så har jeg hele tiden haft en kniv der ikke kan sammenlignes med det du har valgt. Før du har prøvet en kniv til et par tusinde. Så bør du ikke kommentere hvor dumt det er :) For det er uden tvivl en af de bedste investeringer jeg har lavet.
#29 Folk der køber "utroligt" dyre ting, de går jo bare mere op i det.. jeg har det på samme måde som jeg tror #33 og #32 har det, jeg vil hellere købe top of the line og så være glad for det, lige til den dag det simpelthen ikke kan mere
Et eksempel, min kontorstol og mit skrivebord - købte stolen lige inden jeg flyttede hjemmefra, lidt efter jeg havde købt skrivebordet
Dengang kostede den en mindre månedsløn i Netto, men jeg sidder stadig i den og har været virkeligt glad for den
Det samme med skrivebordet - jeg havde nok det største skrivebord i min omgangskreds, fordi jeg godt kunne lide at have meget bordplads.. det har ikke kostet nogen formue, men det var heller ikke noget ikea-bord, der kan stå på 2 kvm
Til det med knivene har jeg fået en aftjent brødkniv af min mor, der arbejder som kokkelærer i kødbyen.. hun køber endnu vildere knive, jeg ikke engang ville turde have liggende, men den aftjente brødkniv virker endnu, har aldrig været slibet mens jeg har haft den og jeg bruger den til stort set alt - inkl. kød og grøntsager - så forstår omvendt ikke hvorfor folk ikke vil bruge lidt ekstra på ting de bruger meget og få noget der holder, som man kan være glad for og stolt af at eje
Et eksempel, min kontorstol og mit skrivebord - købte stolen lige inden jeg flyttede hjemmefra, lidt efter jeg havde købt skrivebordet
Dengang kostede den en mindre månedsløn i Netto, men jeg sidder stadig i den og har været virkeligt glad for den
Det samme med skrivebordet - jeg havde nok det største skrivebord i min omgangskreds, fordi jeg godt kunne lide at have meget bordplads.. det har ikke kostet nogen formue, men det var heller ikke noget ikea-bord, der kan stå på 2 kvm
Til det med knivene har jeg fået en aftjent brødkniv af min mor, der arbejder som kokkelærer i kødbyen.. hun køber endnu vildere knive, jeg ikke engang ville turde have liggende, men den aftjente brødkniv virker endnu, har aldrig været slibet mens jeg har haft den og jeg bruger den til stort set alt - inkl. kød og grøntsager - så forstår omvendt ikke hvorfor folk ikke vil bruge lidt ekstra på ting de bruger meget og få noget der holder, som man kan være glad for og stolt af at eje
#36 Tak. Jeg har som sådan heller ikke svaret på hans spørgsmål. Har været så dum så jeg kun har kommenteret hans post. Og jeg er også evnesvag fordi jeg kan tydeligvis ikke se at 20.000 er nok til at få møbler for!
Eller også skyldes det bare at jeg er 22, og at jeg får udbetalt mere end det om måneden. Så mit forhold til penge er lige nu lidt forskruet.
Desuden så har jeg aldrig sagt han skal låne flere penge, eller at han skal købe en kniv. Det er det man kalder en tråd der er løbet løbsk. Han har fået sine svar, og lige nu diskutere vi hvorvidt det kan betale sig at købe "kvalitet" eller "dyrt".
Og det faktum at du føler det nødvendigt at kommentere det over for os, betyder jo bare at du ikke er enig med os. Og det er da også okay. Men tal da lige pænt lille ven.
Eller også skyldes det bare at jeg er 22, og at jeg får udbetalt mere end det om måneden. Så mit forhold til penge er lige nu lidt forskruet.
Desuden så har jeg aldrig sagt han skal låne flere penge, eller at han skal købe en kniv. Det er det man kalder en tråd der er løbet løbsk. Han har fået sine svar, og lige nu diskutere vi hvorvidt det kan betale sig at købe "kvalitet" eller "dyrt".
Og det faktum at du føler det nødvendigt at kommentere det over for os, betyder jo bare at du ikke er enig med os. Og det er da også okay. Men tal da lige pænt lille ven.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.