mboost-dp1
Låne penge...?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Burde det ikke hedde "at leje penge" i stedet for "at låne penge"? Hvis man låner noget, så er det jo gratis, og man betaler ikke for det, men det gør man jo når man låner penge.
(Bare lige lidt tankespin her en kold fredag i november...)
(Bare lige lidt tankespin her en kold fredag i november...)
Nej.
Sprog er ikke nødvendigvis logisk bare fordi der er nogle regler omkring det som alle kender, om ikke andet, er der mange flere undtagelser. Det 'at låne penge' er en vending som er blevet brugt meget længe, at det 'teknisk set' er det forkerte udtryk at bruge om at leje penge i banken er noget helt andet.
Sprog er ikke nødvendigvis logisk bare fordi der er nogle regler omkring det som alle kender, om ikke andet, er der mange flere undtagelser. Det 'at låne penge' er en vending som er blevet brugt meget længe, at det 'teknisk set' er det forkerte udtryk at bruge om at leje penge i banken er noget helt andet.
MZ (1) skrev:...og man betaler ikke for det, men det gør man jo når man låner penge.
Gør man det? Man giver jo det samme beløb tilbage som man har fået, så der er jo ikke tale om en ekstra gevinst til ham der har lånt pengene ud, så jeg vil afgøre at man har lånt penge, da man har fået et beløb til rådighed man ikke selv har tilgængeligt, og afleverer tilbage når man har fået løn eller lignende.
Samtidig er der jo tale om en tjeneste, man gør da man (hvis man i hvert fald har noget mellem ørene) kun låner til venner og/eller familie, og man kan stole på de bliver tilbageleveret, og hvis man "lejer" er der tale om at man får en gevinst ud af det som udlåner.
Håber det giver mening :)
Du snakker ikke om lån i banker formoder jeg?Systran (10) skrev:Gør man det? Man giver jo det samme beløb tilbage som man har fået, så der er jo ikke tale om en ekstra gevinst til ham der har lånt pengene ud, så jeg vil afgøre at man har lånt penge, da man har fået et beløb til rådighed man ikke selv har tilgængeligt, og afleverer tilbage når man har fået løn eller lignende.
Nej, overhovedet ikke. Begrebet "at låne penge" for mig er vennetjenester, så det var det jeg ensidigt skrev ud fra :P
"At låne penge" i banken er jo noget helt andet, og der går jeg ud fra det er et populært begreb der bliver brugt i reklamer o.l. for at bankerne skal fremstå som "venlige". De er jo altid søde og rare, når de giver en penge men lidt mere stramme i betrækket når de skal have dem igen, og har puttet renter på.
Så at låne penge i banken er et stjålet begreb imo :P
Nej, overhovedet ikke. Begrebet "at låne penge" for mig er vennetjenester, så det var det jeg ensidigt skrev ud fra :P
"At låne penge" i banken er jo noget helt andet, og der går jeg ud fra det er et populært begreb der bliver brugt i reklamer o.l. for at bankerne skal fremstå som "venlige". De er jo altid søde og rare, når de giver en penge men lidt mere stramme i betrækket når de skal have dem igen, og har puttet renter på.
Så at låne penge i banken er et stjålet begreb imo :P
Når man kommer lidt tættere ind på banken bruger de lige så gerne begrebet "kredit".
Problemet er vel deres valgmuligheder:
Kredit: Teknisk korrekt, men den almindelige dansker forbinder ikke dette ord med produktet. (Man tænker mere på at købe en vare nu, men betale for den senere.)
Lån: Teknisk ukorrekt, men det er den forventede terminologi.
Leje: Måske mere korrekt end "lån", men lyder ret fjollet.
...tror jeg, men jeg gætter bare. :)
Problemet er vel deres valgmuligheder:
Kredit: Teknisk korrekt, men den almindelige dansker forbinder ikke dette ord med produktet. (Man tænker mere på at købe en vare nu, men betale for den senere.)
Lån: Teknisk ukorrekt, men det er den forventede terminologi.
Leje: Måske mere korrekt end "lån", men lyder ret fjollet.
...tror jeg, men jeg gætter bare. :)
Systran:
Jeg snakker kun om at låne i banken, har jeg selvfølgelig ikke skrevet i #1, men var det jeg mente :)
Jeg snakker kun om at låne i banken, har jeg selvfølgelig ikke skrevet i #1, men var det jeg mente :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.