mboost-dp1

Låne penge...?

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
14. nov. 2008 12:43
Burde det ikke hedde "at leje penge" i stedet for "at låne penge"? Hvis man låner noget, så er det jo gratis, og man betaler ikke for det, men det gør man jo når man låner penge.

(Bare lige lidt tankespin her en kold fredag i november...)
Gravatar #2 - siliankaas
14. nov. 2008 12:46
LOL, tror sku jeg vil spørge i banken Hvad jeg skal give for at leje 100K til ny bil :-)

Gravatar #3 - Xill
14. nov. 2008 13:16
Det sjove er at penge nok er noget af det eneste man kan låne/leje og aflevere tilbage i små stykker uden at udlåneren bliver utilfreds ... (nu vi er ved tankerne)
Gravatar #4 - Makey
14. nov. 2008 13:25
Nej.
Sprog er ikke nødvendigvis logisk bare fordi der er nogle regler omkring det som alle kender, om ikke andet, er der mange flere undtagelser. Det 'at låne penge' er en vending som er blevet brugt meget længe, at det 'teknisk set' er det forkerte udtryk at bruge om at leje penge i banken er noget helt andet.
Gravatar #5 - Emil
14. nov. 2008 18:25
Det er det samme som med pandekager. Man siger, at "man bager pandekager", men egentlig så steger man dem jo. Jeg har i hvert fald aldrig set nogen, der laver pandekager i ovnen.
Gravatar #6 - Ronson ⅍
14. nov. 2008 18:59
#5: Men.. Pandekager.

Pande = stege
Kage = bage

Så det er i virkeligheden et navneskift der skal til, i stedet for vi siger vi "steger pandekager".
Gravatar #7 - MiniatureZeus
14. nov. 2008 19:33
#5 Det er jo en dej, som på panden hæver, så derved så bager de vel også på en måde, men det er selvfølgelig stadigvæk på en stegepande som man laver dem på :P

#6 min 10-årige fætter havde også "bagt" en islagkade, fordi han brugte samme logik som dig mht. kage = bage :P
Gravatar #8 - Dreadnought
14. nov. 2008 20:55
Hvad så med kokager? Er de stegt aller bagt?
Gravatar #9 - vandfarve
14. nov. 2008 21:57
Dreadnought (8) skrev:
Hvad så med kokager? Er de stegt aller bagt?

Bagt. Helt klart bagt...
Gravatar #10 - Systran
16. nov. 2008 00:14
MZ (1) skrev:
...og man betaler ikke for det, men det gør man jo når man låner penge.

Gør man det? Man giver jo det samme beløb tilbage som man har fået, så der er jo ikke tale om en ekstra gevinst til ham der har lånt pengene ud, så jeg vil afgøre at man har lånt penge, da man har fået et beløb til rådighed man ikke selv har tilgængeligt, og afleverer tilbage når man har fået løn eller lignende.

Samtidig er der jo tale om en tjeneste, man gør da man (hvis man i hvert fald har noget mellem ørene) kun låner til venner og/eller familie, og man kan stole på de bliver tilbageleveret, og hvis man "lejer" er der tale om at man får en gevinst ud af det som udlåner.

Håber det giver mening :)
Gravatar #11 - holmen
16. nov. 2008 00:20
Systran (10) skrev:
Gør man det? Man giver jo det samme beløb tilbage som man har fået, så der er jo ikke tale om en ekstra gevinst til ham der har lånt pengene ud, så jeg vil afgøre at man har lånt penge, da man har fået et beløb til rådighed man ikke selv har tilgængeligt, og afleverer tilbage når man har fået løn eller lignende.
Du snakker ikke om lån i banker formoder jeg?
Gravatar #12 - Systran
16. nov. 2008 00:25
Nej, overhovedet ikke. Begrebet "at låne penge" for mig er vennetjenester, så det var det jeg ensidigt skrev ud fra :P

"At låne penge" i banken er jo noget helt andet, og der går jeg ud fra det er et populært begreb der bliver brugt i reklamer o.l. for at bankerne skal fremstå som "venlige". De er jo altid søde og rare, når de giver en penge men lidt mere stramme i betrækket når de skal have dem igen, og har puttet renter på.

Så at låne penge i banken er et stjålet begreb imo :P
Gravatar #13 - myplacedk
16. nov. 2008 09:33
Når man kommer lidt tættere ind på banken bruger de lige så gerne begrebet "kredit".

Problemet er vel deres valgmuligheder:

Kredit: Teknisk korrekt, men den almindelige dansker forbinder ikke dette ord med produktet. (Man tænker mere på at købe en vare nu, men betale for den senere.)

Lån: Teknisk ukorrekt, men det er den forventede terminologi.

Leje: Måske mere korrekt end "lån", men lyder ret fjollet.

...tror jeg, men jeg gætter bare. :)
Gravatar #14 - MiniatureZeus
16. nov. 2008 10:21
Systran:
Jeg snakker kun om at låne i banken, har jeg selvfølgelig ikke skrevet i #1, men var det jeg mente :)
Gravatar #15 - Abesovs
27. nov. 2008 14:03
Gravatar #16 - myplacedk
27. nov. 2008 14:25
?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login